ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Zenert  (läst 1064 gånger)

2013-02-02, 15:55
läst 1064 gånger

Utloggad Edith Bjerner

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2016-01-06, 09:57
    • Visa profil
Den äldsta kända personen i min farmor Brita Beckmans anor med namnet Beckman ar bokhållare Olof Beckman född 1655 död 10 juli 1734 i Lindåsen, Svenstorp andra hustru hette Annika Andersdotter Zenert född omkring 1665 död 1 november 1735 i Lindåsen, Svenstorp.
 
Jag har ännu trots mycket sökande i olika kyrkoböcker, bouppteckningar mm försökt att hitta någon mer med namnet Zenert. Faderns namn bör vara Anders Zenert. Är det någon som har stött på namnet och vill hjälpa mig.
 
Olofs första hustru hette Sara Balk.

2013-07-22, 09:30
Svar #1

Utloggad Susanne Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2014-12-27, 17:28
    • Visa profil
Hej!  
 
Vad kul! Jag tror jag har en syster till din Annika Andersdotter Zenert i min antavla. Maria Andersdotter gift med pedagogen i Hova och Häggesled socknar Bero/Björn Andersson Ekegren. Maria nämns inte med tillnamnet Zenert vid någon av parets gemensamma barns födelser men det finns mycket som talar för att hon är dotter till en Anders Zenert. I Herdaminnet står att läsa att Bero Ekegrens hustru är släkt med prästen i Fredsberg (Här av ses sannorlikt pastor Bjerchenius) vilket gör att jag tror att denne Anders Zenert är präst eller av prästsläkt. Maria Andersdotter döper en dotter till just Annika född 1704 (efter systern med samma namn?) och en dotter till Anna Katarina född 1703 (efter ytterligare en trolig syster?). Som faddrar till dessa barn och ytterligare syskon dyker det upp en hel del fint folk, speciellt hustrur till olika präster och tullskrivare. Bero och Maria bor i Hova runt sekelskiftet 1700 och vid ett annat dop i socknen 1706 noteras faddern Maria Andersdotter Zenarthi som skulle kunna vara identisk med min Maria. 1715 upptas en annan fadder vid ett dop i Hova nämligen Anna Katarina Zenert. Detta skulle kunna vara en syster till Annika och Maria speciellt med tanke på att Bero och Maria döper en dotter till just detta förnamn.  
 
Hör gärna av dig på mail: sus.gust@telia.com. Jag tänker ta mig en titt i Herdaminnet för Skara och se om jag kan hitta någon Anders Zenert eller någon annan Zenert som kan leda oss på spåren.
 
Hälsningar,
Susanne Gustafsson i Borås

2022-07-27, 18:52
Svar #2

Utloggad Agnetha Rosenlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2023-07-31, 14:00
    • Visa profil
Jag har en Cajsa Stoltz född 1687 född i Hova  Död1741 0203 i Kyrkefalla i Tibro Far Lars Stoltz Bruksskrivare moder till Cajsa är Annika Andersdotter Zennert
Jag undrar om Annika är en syster. Cajsa är hustru till Mårten Gustaf Krum Född 1695 är Cornett och Kvartersmästare i Skövde och boendet i Kyrkefalla ,Olofsby
Mvh Agnetha Rosenlund

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna