ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Zeilon / Zeijlon  (läst 4360 gånger)

2001-01-31, 02:42
läst 4360 gånger

Utloggad Arne K Johansson

  • Kontakt
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 17:50
  • Letar DNA-kusiner
    • Visa profil
    • https://www.djursdala.net
Hej
 
 
Jag vill komma i kontakt med så många helst för att få utrett dessa namnen.
 
Hur många olika släkter finns det som heter Zeilon med olika stavningar.
 
Får ofta telesamtal som verkar intressanta men efter forskning ser vi att vi inte alls är släkt.
 
Skulle vara roligt att få reda på hur många olika släkten det finns, har hört från en man i USA, Dean Zeilon, att det ska finnas 27 olika släkter.
 
Mvh Arne K Johansson
www.djursdala.net
Arne
anforskning@djursdala.net

https://www.djursdala.net
076-108 00 29

2005-01-21, 20:56
Svar #1

Inger Johansson

Min faster och farbror hette Erik och AnnaLisa Zeijlon och kom från Småland,. De har en dotter som heter Marianne Holm och bor i Malmö. Kanske detta inte intresserar dig nu men såg detta rop på Zeijlon släkter nu idag. Mvh Inger Johansson

2005-01-21, 22:40
Svar #2

Utloggad Arne K Johansson

  • Kontakt
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 17:50
  • Letar DNA-kusiner
    • Visa profil
    • https://www.djursdala.net
Tack Inger
Samtidigt så skickar jag dig ett e-mail om detta.
Mvh Arne
Arne
anforskning@djursdala.net

https://www.djursdala.net
076-108 00 29

2005-07-12, 20:07
Svar #3

agneta zejlon

Jag vill bara tillägga att Gustav Oskar Zejlon är  min farfars far.

2013-05-20, 22:00
Svar #4

Utloggad Linda Strandgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2023-09-13, 23:47
    • Visa profil
Hej Arne!
Min farfars far hette Axel Erik Zeilon, född 3/7-1891 i Mogrund, Odensvi. Hans far var Johan Emanuel Zeilon, född 20/3-1849 i Blackstad.
/Mvh Linda Strandgren

2020-04-20, 23:08
Svar #5

Utloggad Anders Zeijlon

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2020-04-22, 18:31
    • Visa profil
Vet inte om detta ämnet fortfarande diskuteras, men jag ville gärna dela med mig av vad jag hittat. Det verkar finnas minst två ur-Zeilon som båda fick sitt namn då de blev indelta soldater på rote Bjärka 34 i Blackstad socken vid Sevede Kompani vid Kalmar Regemente. Först på plats verkar ha varit Lars Peterson, född 1797, som blev soldat 1816. Han fick namnet Zeilon och verkar ha varit en duglig karl som avancerade till korpral och chef för de 22 soldaterna i kompaniets andra korpralskap. Han pensionerades (avskedades med underhåll som det hette) 1849 efter 33 års tjänst och hade då "tjänat utmärkt väl". Han hade familj men jag har inga detaljer om det. Han efterträddes av Carl Johan Jaenson - den andre ur-Zeilon och min farfars farfar - som fick ta över torpet Bjärka 34 och namnet Zeilon, men inte korpralskapet. Han fick många barn och när han dog 1875, blott 48 år gammal, så efterträds han av sin son Petter August som behöll namn och torp tills dess at indelningsverket avskaffades. 1894 fick den 40 årige Petter August sluta som soldat och flytta till Flyxhult och bli arrenderande torpare - och flyttade sedan vidare till Bresfall 1902. 

Stavningen på namnet verkar ha varierat en del. De militära rullorna talar endast om Zeilon men kyrkoböckerna vittnar om att mina släktingar tidigt kallade sig Zeijlon med j. Det blev med åren många barn och prästerna som förde arkiven var kanske mer eller mindre noga med hur de noterade namnet vid födsel och vigslar. Hur eller hur så finns det minst två Zeilon släkter och vi som har namnet kan vara släkt även om stavningen är olika, men är kanske inte släkt även om stavningen är identisk.

Jag hittade en möjlig tredje ur-Zeilon. Johannes Otto Johanessson var 18 år då han 1875 antogs vid Västra Härads Kompani vid Jönköpings Regemente och även han fick namnet Zeilon. Jag vet inte om han stammade från Lars eller Carl Johan, men slutsatsen blir att det finns minst två ur-Zeilon, möjligen tre och kanske ännu flera. Det verkar dock som att ursprunget i samtliga fall har varit tilldelade soldatnamn. Var kompanicheferna fick sina idéer ifrån om vilka namn de skulle ge de nya rekryterna kan vi bara gissa.

2021-03-09, 17:05
Svar #6

Utloggad Lennart zeilon

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2022-08-05, 00:17
    • Visa profil
Hej Anders. Min farfars farfar var också Carl Johan Zeilon. Farfars far var Pet(t)er August. Farfar Erik Gerhard Zeijlon.
Hittade och beställde C J s bouppteckning. Mycket intressant läsning om vad en indelt soldat ägde när han dog 1875. Landsarkivet i Vadstena.

2021-10-18, 18:23
Svar #7

Utloggad Marie-Louise Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2023-05-28, 23:05
    • Visa profil
Hej!
Jag har en ingift Rosa Zeylon på min pappas sida och hon var född i Vena vad jag kan minnas. Hon var gift med pappas kusin. Jag dna-matchar även en person på ftdna som har stavningen Zeijlon. Jag vet inte om de är från samma släkt eller att de har någon koppling till de som nämnts i tråden tidigare.

Hör gärna av er om det är samma släkt.

Hälsn. Marie-Louise

2021-12-13, 15:14
Svar #8

Utloggad Maria Zeijlon

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 16:37
    • Visa profil
Hej! Har försökt hitta varifrån mitt efternamn Zeijlon kommer och det var intressant läsning i denna tråd! Min farfars farfars far var Carl Johan Zeijlon född 1831 i Blackstad. Skulle kunna vara son till denne Lars Peterson född 1797 som du skriver om Anders. Hittar dock flera olika namn på denne person; Lars, Peter, Petter,  Pehr Zeijlon Holmström,  så jag blir lite förvirrad.  Någon som vet mer om denne person? Jag undrar också var jag kan hitta information  om denne Lars som fick tilldelat namnet Zeijlon. Skulle kunna vara kul att läsa om det med egna ögon. Mvh Maria

2021-12-30, 09:18
Svar #9

Utloggad Arne K Johansson

  • Kontakt
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 17:50
  • Letar DNA-kusiner
    • Visa profil
    • https://www.djursdala.net
Lars Peter utgår min släkt ifrån, hans far Peter Holmström 1750-01-05, Pelarne nämns i Frödinge AI:2 (1788-1805) sid 134, inte hittat han i någon födelsebok.Joakim Zeilon född 1843-03-20, Ärenäset, Bjärka, Blackstad.
Arne



Hej! Har försökt hitta varifrån mitt efternamn Zeijlon kommer och det var intressant läsning i denna tråd! Min farfars farfars far var Carl Johan Zeijlon född 1831 i Blackstad. Skulle kunna vara son till denne Lars Peterson född 1797 som du skriver om Anders. Hittar dock flera olika namn på denne person; Lars, Peter, Petter,  Pehr Zeijlon Holmström,  så jag blir lite förvirrad.  Någon som vet mer om denne person? Jag undrar också var jag kan hitta information  om denne Lars som fick tilldelat namnet Zeijlon. Skulle kunna vara kul att läsa om det med egna ögon. Mvh Maria
Arne
anforskning@djursdala.net

https://www.djursdala.net
076-108 00 29

2021-12-30, 11:05
Svar #10

Utloggad Maria Zeijlon

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 16:37
    • Visa profil
Tack snälla för info och länk! Det verkar vara samma person som jag letat efter så då är jag på rätt spår. Har inte heller hittat Peter Holmström i någon födelsebok. Nu återstår att komma på hur man kommit på just namnet Zeijlon. / mvh Maria

2021-12-30, 11:15
Svar #11

Utloggad Arne K Johansson

  • Kontakt
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 17:50
  • Letar DNA-kusiner
    • Visa profil
    • https://www.djursdala.net
Förmodligen och troligt som en nedan skriver, Soldatnamn, flera på samma soldattorp tog namnet.Därav finns flera "oäkta" som inte är på vår sida.

Nu återstår att komma på hur man kommit på just namnet Zeijlon. / mvh Maria
Arne
anforskning@djursdala.net

https://www.djursdala.net
076-108 00 29

2021-12-30, 13:25
Svar #12

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej Maria!

Carl Johan född 1831 i Blackstad bör ju vara den samma som den som finns här:
 Blackstad (H) AI:10 (1843-1848) Bild: 72 Sida: 64

Där framgår att Carl Johan är son till corpralen Per Seilon/Sejlon född i Frödinge 1797. Då Britterna tog kontroll över delar av den ö vi idag kallar Sri Lanka (men som då kallades Ceylon) 1796, bör namnet inte finnas i Sverige längre bak i tiden. Kanske gavs Per det soldatnamnet för att han var född ungefär då den kolonin blev till eller så kanske torpets ägor liknade Sri Lanka till formen  :) , vem vet. Soldatnamn kunde ges av så många olika anledningar. Ibland fick samtliga soldater på roten samma namn (vilket kanske är fallet med denna rote, jag är inte insatt i Blackstad) men i vissa fall varierade det och ansvariga mönsterförättare verkar ha varit väldigt kreativa med namnen i mellanåt. Då Per hette Seilon kunde ju sonen Carl Johan ta det namnet per automatik. Det var upp till honom vid den här tiden.

 En varning dock! Själv har jag en soldat som jag först gick fel på och som många andra misstagit sig på. Han var född samma år och månad och hade samma förnamn samt soldatnamn som företrädarens son, men var en helt annan person. Så du måste följa denna Carl Johan från soldattorpet framåt i tiden och se så att han hamnar där din Carl Johan bifinner sig långt senare i tiden.

Jag hittade till exempell denna Carl Johan Zeilon:
Blackstad (H) AI:13 (1863-1868) Bild: 80 Sida: 71
Han var soldat under Bjärka ägor precis som Per men född 1827. Det visar att namnet Zeilon ialla fall användes vid mer än ett tillfälle.

 Även portugiserna och Nederländarna kallade områden på ön som de kontrollerade för Ceylon, så namnet kan ha funnits i Sverige före 1796, tvärt emot vad jag påstod ovan.

VH Klas

2022-01-01, 23:06
Svar #13

Utloggad Maria Zeijlon

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 16:37
    • Visa profil
Tack så jättemycket för info! Låter intressant med namnet. Det snurrar ju till det lite att flera fått tilldelat samma namn förstås och att sönerna väljer att behålla det. Speciellt när man tycker att det verkar vara ett så pass annorlunda namn. Jag var tämligen säker på att jag hade rätt person. Har kollat upp både syskon och föräldrar i kyrkböckerna, men nu ska jag kolla upp även denne "nya" Carl Johan för säkerhets skull. Det är inte helt lätt det här med släktforskning🙂 mvh Maria

2022-01-02, 02:33
Svar #14

Utloggad Arne K Johansson

  • Kontakt
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 17:50
  • Letar DNA-kusiner
    • Visa profil
    • https://www.djursdala.net
Den Zeilon som nämndes har jag kollat upp för länge sedan, fadren kom om jag kommer ihåg det rätt från Västrum, så han tillhör inte våra Zeilon.
Troligtvis så är Du rätt.
Hörde några förslag om att namnet Zeilon, kunde vara av landet Zeylon och även att de var valloner men vallonerna kan vi nog skippa, landet, hm. Ja man vet aldrig.
Vi hittade en soldat på 1700-talet som blev kallat Domkraft! Så vart fick denne sitt namn måntro.  :(
Blackstad (H) C:4 (1821-1849) Bild 52 / Sida 145 (AID: v37355.b52.s145, NAD: SE/VALA/00035)

Tack så jättemycket för info! Låter intressant med namnet. Det snurrar ju till det lite att flera fått tilldelat samma namn förstås och att sönerna väljer att behålla det. Speciellt när man tycker att det verkar vara ett så pass annorlunda namn. Jag var tämligen säker på att jag hade rätt person. Har kollat upp både syskon och föräldrar i kyrkböckerna, men nu ska jag kolla upp även denne "nya" Carl Johan för säkerhets skull. Det är inte helt lätt det här med släktforskning🙂 mvh Maria
Arne
anforskning@djursdala.net

https://www.djursdala.net
076-108 00 29

2022-01-02, 15:15
Svar #15

Utloggad Lennart zeilon

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2022-08-05, 00:17
    • Visa profil
Hej alla Zeilon/Zeijlon/etc. För många år sedan fick jag av min fars kusin Sture i Västervik lite info om soldat No 34 Carl Johan Zeilon. Född 14 mars 1827 i Christinalund under Frösswik, Blackstad. Hans fru hette Greta Lisa Victor, från Viktorslund under Frösswik.Född 26 okt. 1823 i Frösswik.
Carl Johan hette ursprungligen Jaensson efter sin far Jaen Pehrsson. Efter att ha varit dräng i Bjärka flyttade han år 1849, troligen i samband med giftermålet, vigd i Blackstad 4 febr. 1849, lyst 14,21 och 23.1, som soldat till Ärenäset och antog då namnet Zeilon. Han eftterträdde tidigare nämnda Corporal Per Z. ,född i Frödinge 20 febr. 1797, som med sin familj avflyttat från socknen. År 1854 flyttade Carl Johan Z. med sin familj till Marielund
Under Bjärka. De fick bl. a sonen Petter, Peter?, August, kallad ”flintis” av sonen, min farfar.  Petter August född 2.12 1854.




2022-08-10, 21:49
Svar #16

Utloggad Maria Zeijlon

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 16:37
    • Visa profil
Hej! Jag söker lite info om min släkting Lars Peter (Petter, Pehr?) Holmström född 1797 i Frödinge. Jag har tidigare här i forumet fått reda på att han var soldat vid sevede kompani rote Bjärka 34, Ärenäset. Det jag nu är intresserad av är om någon vet mer exakt var detta torp låg. / mvh Maria

2022-08-10, 22:37
Svar #17

Utloggad Arne K Johansson

  • Kontakt
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 17:50
  • Letar DNA-kusiner
    • Visa profil
    • https://www.djursdala.net
Oj vad jag har letat efter Ärenäset men icke.Hittat kartor på laga skifte men inget namn Ärenäset  :(
Blir nog att åka till Bjärka, Blackstad och hoppas det kan finnas kartor och info där.
Arne


Hej! Jag söker lite info om min släkting Lars Peter (Petter, Pehr?) Holmström född 1797 i Frödinge. Jag har tidigare här i forumet fått reda på att han var soldat vid sevede kompani rote Bjärka 34, Ärenäset. Det jag nu är intresserad av är om någon vet mer exakt var detta torp låg. / mvh Maria
Arne
anforskning@djursdala.net

https://www.djursdala.net
076-108 00 29

2022-08-11, 22:24
Svar #18

Utloggad Maria Zeijlon

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 16:37
    • Visa profil
Ja jag har också letat på diverse ställen. Var skulle man kunna hitta info i Blackstad? Kan det vara hembygdsföreningen som kan ha sån info?

2022-08-12, 01:59
Svar #19

Utloggad Arne K Johansson

  • Kontakt
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 17:50
  • Letar DNA-kusiner
    • Visa profil
    • https://www.djursdala.net
Kan tänkas eller nuvarande ägarna till Bjärka gård, det kan finnas sparat dokument förhoppningsvis.

Ja jag har också letat på diverse ställen. Var skulle man kunna hitta info i Blackstad? Kan det vara hembygdsföreningen som kan ha sån info?
Arne
anforskning@djursdala.net

https://www.djursdala.net
076-108 00 29

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna