ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 05 juli, 2006  (läst 4296 gånger)

2002-02-05, 16:01
läst 4296 gånger

jerker cederberg

Hej, allihopa!
 
Är det nån som vet nåt om en släkt vid namn Zaar som ska ha bott i Småland (antagligen Kronobergs län , G)?

2002-02-05, 17:06
Svar #1

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Lustigt att denna fråga dök upp nu; jag talade häromdagen med bekanta som härstammar från Zaar och också undrar över detta namn.. -Dom kommer från Kalmar, så Småland stämmer nog bra; tyvärr vet jag inget mer just nu. Men jag tror det kan ha militär anknytning..
(Ändrar dessutom din rubrik här till enbart 'Zaar')
Mvh//Peter

2002-02-05, 19:23
Svar #2

Utloggad Iréne Rudwall

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 130
  • Senast inloggad: 2012-08-20, 21:20
    • Visa profil
Hej Jerker och Peter!
 
För några år sedan letade jag efter Zaar (genom mitt jobb). Då fann jag att de flesta med namnet Zaar fanns i Högsby, Mörlunda, Målilla, Virserum, Kristdala och Döderhult.  
I Kristdala var det en skräddare som hette Karl Johan Zaar,i Mörlunda en skräddarmästare vid namn Per Olsson Zaar.
I Virserum var det soldater som hade namnet Zaar.
MVH
Iréne

2002-02-05, 21:25
Svar #3

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
En släkt Zaar ska härstamma ifrån soldat Peter Johan Johannesson Zaar (född 1853 1/5 i Dädesjö sn) -  blev soldat för rote nr 76 under namnet Zaar. Han utflyttade 1877 6/11 till Åsheda sn ifrån Mo, Granhult sn där hans föräldrar bodde. Hans föräldrar var: arrendatorn Johannes Petersson (född  28/9 1821 i Dädesjö sn) ohh Johanna Nilsdotter (född 1818 11/10 i Sjösås sn).
 
 
Mvh Niclas R.

2002-02-06, 21:31
Svar #4

Utloggad Solvej Olsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2020-01-02, 16:56
    • Visa profil
Niclas, den släkten Zaar som du menar, utanför Åseda, finns den inte kvar där? Jag bodde granne med dem ett antal år under 60- talet.
Mvh. Solvej Olsson

2002-08-14, 11:45
Svar #5

Anna Zahr

Zahr, specifik stavning
 
Vi är en gren av Zahr, som i folkbokföringen stavas Zaar. Någon som har en koppling till den stavningen? Letar i kyrkoböckerna nu, men så långt tillbaka som sent 1800-tal är stavningen Zaar. Vad jag vet är namnet ett knektnamn och släkten hette tidigare Petersson.

2002-09-29, 19:30
Svar #6

Rolf Ericsson

I Tjurstorp Rumskulla Småland fanns från början på 1900-talet till ca 1960 två syskon Alma och Carl-Oskar Zaar. Men de kallade sig för Johansson. Troligen hette deras föräldrar Zaar

2002-12-04, 22:02
Svar #7

Caroline Zaar

H'r kommer en Zaar och tar del i diskussionen. Jag bytte till efternamnet f;r ett par [r sedan. Min mormors mormor tror jag det var som bar det namnet. Tyv'rr minns jag inte vad de hette i f;rnamn nu. Namnet Johansson k'nner jag igen i n[got led bak i min sl'kt. Roligt att se vad ni skriver allesammans. Sj'lv undrar jag var namnet fr[n b;rjan h'rstammar ifr[n.

2002-12-05, 09:34
Svar #8

Mikael J. Zaar

Intressant forum. Själv är jag en Zaar med farföräldrar från Småland, närmare bestämt Sävjötrakten. Då min farfar inte fanns vid livet när jag föddes har jag tyvärr aldrig lärt mig hans namn utantill, men det kan jag återkomma med.
Carolina - Vad som berättats för mig är att det finns två Zaar grenar i Sverige och att den ena kommer från Ungern. Enligt utsago var det en ungersk fältskär som följde med Karl XVII när han var påväg hem till Sverige. Dock ska man ha haft en annan stavning av efternamnet på den tiden, Czaar eller något. Är det någon som hört något annat? (Om någon undrar över mitt J i namnet beror det på att det finns två Mikael Zaar.)

2002-12-05, 09:50
Svar #9

Karin. A. Björkholm. (Karin)


2002-12-05, 10:08
Svar #10

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Caroline m.fl.! Det finns åtskilliga personer med släktnamnet Zaar i Rotemansarkivet hos Stockholms stadsarkiv.
 
I 1897 års adresskalender för Stockholm hittade jag Zaars cigarrhandel vid Norrmalmstorg. Denna drevs då av två kvinnor med detta namn.  
 
Muraren Wilhelm Zaar (1857-1923) från Ekeberga i Småland bodde kvar på Söder även sedan hustrun Amanda hade tröttnat och dragit utåt landet.
 
Änkefru Eleonora Sofia Zaar (1880-1979) bodde länge på Söder.
 
Bengt

2002-12-11, 18:09
Svar #11

Mikael J. Zaar

Ursäkta felskrivningen tidigare, jag menade Karl  
XII.

2003-04-03, 16:26
Svar #12

Anette Zaar

Änkefru Eleonora Sofia Zaar är min mans mormor. Jätte roligt att läsa på denna sida. Min dotter och jag har precis börjat släktforska själva.
Anette

2003-04-03, 19:55
Svar #13

Anette Zaar

Jag glömde berätta att Änkefru Eleonora Zaar var född 25 februari 1888 i Sala.

2003-04-21, 00:26
Svar #14

Ulf Almroth

Min morfar hette Bernhard Zaar. Han var från Älmhultstrakten och hans far hette Johan Zaar och var soldat eller underofficer. Han skulle kunna vara den soldat Peter Johan Johannesson Zaar (född 1853 1/5 i Dädesjö sn) som Niclas nämner. Jag har också hört att släktens anfader kom till Sverige med Karl den XII 's hemvändande arm?. Johan Zaar utvandrade till USA och enlig min mor försvann han där. Jag har hittat en John Zaar som kom till Ellis Island 1893 och det skulle kunna vara han. Åldern stämmer inte med Peter Johan, enligt uppgifterna från Ellis Island borde han vara född 1867 men han ju ha ljugit. Min morfar hade två bröder som åkte till USA för att söka efter fadern och båda blev kvar där. De hette Sven och Karl-Gustav. Det fanns fler syskon, Oscar, Märta och Anna. Jag tar tacksamt emot tips och ledtrådar då både jag och min dotter är nyfikna och gärna vill veta mer om släkten.

2004-01-11, 19:38
Svar #15

Utloggad Helen Strahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 299
  • Senast inloggad: 2022-07-07, 15:41
    • Visa profil
Här kommer ännu ett bidrag till Zaar:
Emeli Julia Zaar, f 1826-12-24 i Hultsjö (F) och gift med kronolänsman Arvid Daniel Ström, f 1806-09-27 i Villstad (F). De bodde på Skärsjö säteri, Skepperstad (F) på 1860-talet.

2004-01-21, 11:14
Svar #16

holmberg

hej min pappas mormor hette zaar å dom kom delsbo

2004-07-29, 22:38
Svar #17

Camilla molin

Hej alla.. Min polare heter rickard Zaar så det er roligt o läsa.. jag ska fråga honom när han kommer hit om han vet nåt om sin släkt. jag vet att hans efternamn e ett knektnamn så jag ska fråga honom om han vet vad dom hette innan.. han säger att hans namn e svenskt o att d bara finns en gren som heter zaar..

2004-07-29, 22:39
Svar #18

Camilla molin

jo jag glömde.. han bor i Osby/skåne

2004-10-18, 15:41
Svar #19

Annica Zaar-Lind

Hej alla!
Jag heter Annia Zaar-Lind, så här har jag hört historien om släkten Zaar och mina rötter. Min far hette Carl Nils Lennarth Zaar, han var född i Sundsvall. Dit kom hans far Carl Johan Zaar för att arbeta som Tågmästare. Min fars farfar Johan Peter Johannesson fick namnet Zaar som soldatnamn när han blev indelt soldat. Han ägde ett torp som hette Zartorp som låg strax utanför Lamhult och Moheda. Han var även snickare. Jag har hört berättas att släkten Johannessen eller Johannesson kom hit från Tyskland eller Rhorområdet eftersom de var duktiga smeder. Att denne Johan skulle ha utvandrat till Amerika har jag aldrig hört. Min far berättade om sin farfar och farmor Carolina att de fick fem barn. Pappas farmor var en hemmansdotter som såg till att alla de fem barnen fick en gedigen utbildning.
Min farfar gick i handelsskola och blev sedan konduktör. Bertil Zaar var folkskollärare. Anna utbildade sig till Sjuksyster och bodde i Växsjö. Ernst Zaar, ridande polis i Stockholm. Per Zaar tog sedemera över torpet som ännu finns kvar. Vem som äger torpet idag vet jag däremot inte.

2005-01-14, 17:46
Svar #20

jerker cederberg

Till Ulf främst:
 
Min farmors mor Anna Cederberg var född i Lindhult, Pjätteryd, Älmhult 1897 och dog så sent som 1990. Två av hennes syskon hette Bernhard och Signe. Signe ska ha gift sig med någon som hette Zaar och med denne fått barnen Karl-Gustav och Ingrid (fler?). Min far visste att denna Zaar-släkt var en soldatsläkt. Kan det vara så att Signe var din mormor och ev Ingrid din mor? Det är det jag har trixat ihop årtalsmässigt om det nu inte bara är tillfälligheter?
MVH Jerker Cederberg..

2005-01-15, 10:11
Svar #21

Ruben Persson

Annica !
Upptäckte ditt inlägg först nu !
Jag känner igen delar av den histiroa om släkten Zaar som du berättar. Det stämmer i stort överens med vad min svärfar från Sävsjö mindes. Dock sade han att Petter Johan och Lina (Karolina Rörström) hade 10 barn : Marie (bosatt i Växjö), en ogift flicka som arbetade som  
sjuksköterska, Elin i Stocksryd, Anna i Ernatorp, ytterligare en flicka, Ernst,  
en äldre son som var polis i Sundsvall, Per, Olof och Bertil, som var lärare. Namnen stämmer ju väl överens med dem du nämner, men han talade alltså om ytterligare fem.
Jag har en del uppgifter om Anna (bosatt i Ernatorp, Berg) och Elin (i Stocksryd, Ör), som gifte sig med en avlägsen anförvant till min hustru; därav att de finns i mitt material.
 
Hälsningar
Ruben i Flackarp

2006-02-20, 16:10
Svar #22

Utloggad Marie Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2013-10-28, 11:21
    • Visa profil
va spänande med så många Zaar.jag själv har alltid hört att det bara finns en Zaar.Min fafars far va soldalt knäkt Nils Zaar han fick 7 pojkar varav 6 tog namnet Zaar och en nilsson,min farfar per nilsson från arlöv i skåne.Marie

2006-06-24, 23:03
Svar #23

Fredrik Persson

Hej alla!
 
Är det någon som vet något om en Albert Johansson, född på kärringön (bohuslän)
Född i början av 1900-talet.
Jag som undrar är barn barns barn
Till Albert.
Släkten finns både i bohuslän och göteborg.
 
Han skulle tydligen heta zaar men använde efternamnet Johansson
 
tacksamm för svar  
 
MVH
Fredrik Persson

2006-06-25, 00:17
Svar #24

Utloggad Katarina Möller

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 311
  • Senast inloggad: 2023-08-22, 19:30
    • Visa profil
Zaar i Karlskrona.
 
Har precis fått en förfrågan från Tyskland ang. barn till en marinsoldat Zaar som var född 1836 i Sillhövda församling (K) och dog 1916 i Karlskrona Stadsförsamling (K). Han hette Karl Gustaf Zaar. Någon som hört talas om honom?
 
/Katarina Möller
Karlskron

2006-06-25, 18:51
Svar #25

Sofie Johansson

Hej Fredrik P.!
Jag har en Albert Zaar Johansson f.1876. Vet ej var han är född men hans föräldrar var födda i Ör på Dal,År 1890 bodde fadern i Erikstad, Kärr Södre,(P)  Om Du tror det kan vara han så har jag mer uppgifter.  
Hälsn.Sofie

2006-06-26, 00:37
Svar #26

Christian Andersson

Hej Katarina!
 
Varifrån kommer uppgiften att Karl Gustaf Zaar skulle vara född i Sillhövda församling 1836 ????
 
Sillhövda blev inte egen församling förran 1846 och fick då som först sina egna böcker.  
 
1836-07-14 föddes i Holmsjö i Fridlevstad socken Carl Gustaf, son till torparen Adolf Petersson och hans hustru Kajsa Jonsdotter.
 
Du får söka vidare i Fridlevstad (och Sillhövda) husförhörslängder.
 
Mvh Christian

2006-06-26, 14:09
Svar #27

Utloggad Katarina Möller

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 311
  • Senast inloggad: 2023-08-22, 19:30
    • Visa profil
Hej Christian!
 
Förlåt min okunskap om Sillhövda vs. Holmsjö.
 
Så här står det i SCB 1900 och det var det jag gick på:
 
Fam. nr 1
 
Karl Gustaf Zaar, f. 1836 i Sillhövda Blekinge län, Marinsoldat f.  
 
 
Hälsningar
Katarina

2006-06-26, 15:24
Svar #28

Christian Andersson

Hej Katarina.
 
Adolf och Kajsa gifter sig i Fridlevstad 1831:
 
Adolph PETERSSON    
  Sex:      
Marriage:      
  Spouse: Caisa JONSDR  
 Marriage: 10 Jul 1831  Place: Fridlevstad, Blekinge, Sweden  
Source Information:      
  Batch Number: M405573  
  Source Dates: 1766 - 1859  
  Film or Fiche Number: 86120  
  Collection Details: Fridlevstad; Svenska Kyrkan  
 
De får förutom Karl Gustaf följande barn, alla födda i Fridlevstad socken:
 
Elin      
  Sex: F    
Event(s):      
 Birth: 04 Feb 1832  Place:  
 Christening: 08 Feb 1832  Place: Fridlevstad, Blekinge, Sweden  
Parents:      
  Father: Adolph PETERSSON  
  Mother: Caisa JONSDR  
Source Information:      
  Batch Number: C405573  
  Source Dates: 1766 - 1835  
  Film or Fiche Number: 86120  
  Collection Details: Fridlevstad; Svenska Kyrkan  
 
Karin      
  Sex: F    
Event(s):      
 Birth: 07 Jun 1833  Place:  
 Christening: 09 Jun 1833  Place: Fridlevstad, Blekinge, Sweden  
Parents:      
  Father: Adolph PETERSSON  
  Mother: Caisa JONSDR  
Source Information:      
  Batch Number: C405573  
  Source Dates: 1766 - 1835  
  Film or Fiche Number: 86120  
  Collection Details: Fridlevstad; Svenska Kyrkan  
 
Peter      
  Sex: M    
Event(s):      
 Birth: 20 Nov 1834  Place:  
 Christening: 23 Nov 1834  Place: Fridlevstad, Blekinge, Sweden  
Parents:      
  Father: Adolph PETERSSON  
  Mother: Caisa JONSDR  
Source Information:      
  Batch Number: C405573  
  Source Dates: 1766 - 1835  
  Film or Fiche Number: 86120  
  Collection Details: Fridlevstad; Svenska Kyrkan
 
Kan du med hjälp av husförhörslängderna i Fridlevstad/Sillhövda få fram födelsetid för Adolf och Kajsa går det säkert att komma vidare bakåt. Jag misstänker att Adolf skulle kunna vara denne:
 
Adolph      
  Sex: M    
Event(s):      
 Birth: 09 Oct 1810  Place:  
 Christening: 14 Oct 1810  Place: Fridlevstad, Blekinge, Sweden  
Parents:      
  Father: Peter SVENSSON  
  Mother: Sissa MONSDR  
Source Information:      
  Batch Number: C405573  
  Source Dates: 1766 - 1835  
  Film or Fiche Number: 86120  
  Collection Details: Fridlevstad; Svenska Kyrkan
 
Men det måste ju kontrolleras i originalkällorna.
 
Källa: Familysearch Vital Records
 
 
Mvh Christian

2006-06-26, 18:38
Svar #29

Christian Andersson

Hej igen Katarina.
 
Mer för dig att kontrollera! Denna gång i Sillhövda födelsebok ;-)
 
1861-11-07 Johan Alfrid, son till marinsoldaten Carl Gustaf Adolfsson och hans hustru Ingrid Olasdotter i Sillhövda  
 
1866-12-13 Carl August, son till inhyses Carl Gustaf Adolfsson och hans hustru Ingrid Olasdotter i Åbyholm
 
Mvh Christian
 
P.S. Du vet väl att Åbyholm hette Baggetånga på den gamla goda tiden (som måste ha varit före anno 1866).

2006-07-05, 21:35
Svar #30

Katarina Zaar

Hejsan Anica som skrev om släkten Zaar 2004 och alla andra som undrar om Zaar.
Min farfar var barn till Carolina(född Rörström) och Petter Johan.Carolina och Petter Johan fick 10 st barn. Ellen,Elin,Maria,Anna,Hilma,Ernst,Olle,Carl,Per,Bertil. Min farfar var Per Zaar och han var gift med Karin Zaar och dom fick tre barn varav Ingemar är min pappa. Min pappa och min faster är det som äger Zaartorp.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna