ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Yrväder  (läst 1800 gånger)

2000-07-12, 19:23
läst 1800 gånger

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:02
    • Visa profil
Namnet Yrväder förekommer i Sunne socken i slutet av 1600-talet och i början av 1700-talet. Det verkar som om namnet är koncentrerat till gården Gjutaregården i samma socken.  
 
Den förste med namnet är Nils Persson Yrväder, denne är son till Per Olofsson och Kerstin Jonsdotter, dessa är bosatta i Gjutaregården liksom Nils. Denne Yrväder är fader till Lars Nilsson Yrväder och förmodligen även fader till Erik Nilsson Yrväder och Anders Yrväder.
 
I domboksnotiser i början av 1700-talet sägs Lars vara räknekarl, Erik soldat.
 
Namnet låter som ett soldatnamn, men jag har inte funnit något som säger att de övriga (Erik borträknad)är soldater någonstans.
 
Jag undrar om någon sett namnet någon annanstans, samt om det förekommer hos soldater eller liknande. Samt kanske någon kan berätta om det var vanligt att bönder tog ett efternamn/släktnamn utan anledning, men som sagt var så låter det som ett soldatnamn eller dylikt.
 
Mvh Marcus.

2000-07-12, 23:14
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Marcus! Jag har ingen Yrväder, men däremot en Urväder. Även jag tycker det låter som ett soldatnamn, men faktum är att min Erik Urväder (Uhrwähr, Uhrwäder) aldrig nämns med något yrke.
 
Han bor i Ausås sn och by (M) och dör 1698, begr. 9/6, 70 år och några dagar gammal. Hustrun heter Ingrid Månsdotter. Jag misstänker att han trots allt är fd soldat och därmed inte skåning (skåningar var inte betrodda som soldater vid denna tid). Han avviker också från befolkningen i övrigt genom barnens namn. Tre döttrar får dubbelnamn.

2000-07-13, 12:34
Svar #2

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Hej! Uhrwäder med diverse olika stavningar förekommer som soldatnamn även i Dalarna (Rättvik). Jag tror nog att många av dalasoldaterna var nere och krigade mot dansken i Skåne på 1660-1670 talet, kanske nån blev kvar där efteråt? Sen har vi ju även en gata på Södermalm i Stockholm (mellan Mosebacke och Götgatsbacken) som heter Urvädersgränd.
Hälsningar
Karin

2000-07-14, 08:18
Svar #3

Utloggad Göran Ulväng

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2017-01-11, 09:17
    • Visa profil
    • www.ekhist.uu.se/Staff/GUlvang
Även i min släkt finns en Uhrweder representerad. I det här fallet rör det sig om en Jonas Uhrweder, född omkr. 1650, död omkr. 1710 i Dömsta by, Bro socken, Västmanland, och korpral i livdrabantkåren. Han var gift med Katarina Berg, borgardotter från Arboga, och de brukade och bebodde gården i Dömsta. Jag har inte närmare undersökt hans härkomst, men håller det för troligt att efternamnet är ett soldatnamn.
Hälsningar
Göran Ulväng

2000-11-11, 20:05
Svar #4

Jonas Eriksson

Hej
Jag har rotat runt lite i Strömstads böcker och där finns det ett par familjer Yrväder. En Magnus Yrväder som dog 1805 (52 år gammal) och en Peter Yrväder som dog 1793 (51 år gammal). Jag har inte forskat i dessa familjer så jag vet inte vart dom kommer ifrån.

2000-11-12, 18:46
Svar #5

Erik Wester

Hej!
Angående Soldatnamnet Urväder/Uhrwäder så tillhör det soldat nr 132 i Leksands kompani (jag vet inte vilka andra kompanin det kan finnas i) och fanns i trakten av Ullvi, som ligger öster om de centrala delarna. Jag har ett flertal soldater i min släkt som heter så.

2010-06-26, 14:28
Svar #6

Utloggad Bengt Dahlbeck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1545
  • Senast inloggad: 2020-10-14, 09:19
    • Visa profil
Dags för Yrväder igen !
Enligt AI:2 sid 79 GID 2164,23,24000 (Lima W-län)
finns : Soldaten Lars Yrväder/Urväder (Ersson)  soldat i Torgås W-län född 1712-1742 i Walla med Hustru Karin Helgesdotter född 1 maj 1708 i Torgås, Lima och deras 3 barn.
Enligt en anteckning jag har Dog Lars Yrväder Ersson i Villmanstrand, Finland 1741.
Någon som har stött på denne soldat eller kan tipsa om var jag kan söka ?
Sommarhälsningar från Sollentuna
Bengt
(min ref: 6134)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna