ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Youngberg  (läst 714 gånger)

2004-02-27, 09:49
läst 714 gånger

Lotte Jensen

Jag söker uppfiter på en man som hette Nils August Youngberg. Han ska enligt uppgift vara född 1842 30/3 i Tuserum socken i Östergötland. Men vad jag fått förstå finns ingen sådan socken där.
 
Han var pastor inom svenska evangeliska lutherska Augustanasynoden i Nordamerika. Sedan blev han präst på Gotland
 
Finns det någon som vet hans föräldrars namn och vad exakt han föddes
 
mvh Lotte Jensen

2004-02-27, 10:15
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

'Folkräkningen 1890' anger Gärdserum som hans födelsesocken.. (Reservation dock för att uppgifter från denna källa alltid måste kontrolleras mot originalkällor.)
 
Post 1586344
Youngberg, Nils August
Vise Pastor
f. 1842 i Gärdserum (Kalmar län, Småland)
Änkling, far i familjen
Prestgården
Rone (Gotlands län, Gotland)
Födelseort i källan: Jerserum Lkpg. l.

 
'Tuserum' lär vara Jerserum som alltså är detsamma som Gärdserum.. Notera att det ligger i landskapet Småland, även om det numera hör till Östergötlands län (tid. äv. benämnt Linköpings län).
 
Källa: Sveriges befolkning 1890

2004-02-27, 11:17
Svar #2

Lotte Jensen

Tack Peter för de klargörande uppgifterna. Nu kan jag komplettera på min hemsida. KANON!
 
mvh Lotte Jensen

2004-02-27, 13:45
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Lotte, se svar ovan under . Nils August var född 1842 30/6 i Tidersrum och ska ha utvandrat 1870 från Svinhult, också i Östergötland, allt enligt kyrkböckerna.
 
Enligt Tidersrums födelsebok var han mycket riktigt född 1842 30/6, son till hemmansbrukaren Nils Hansson och hans hustru Inga Lisa Svensdotter i Bygdämne.
 
Det hade ju varit bra om du nämnt på en gång att du visste att han tjänstgjort i Augustana, då hade jag kunnat slå upp honom på direkten.

2004-02-27, 15:23
Svar #4

Peter Karlsson (Peterk)

Åter ett bra exempel på att uppgifterna från folkräkningen måste kontrolleras; här har man alltså fått till det fel.

2004-02-27, 17:51
Svar #5

Lotte Jensen

Tack för detta Elisabeth (och Peter)
 
mvh Lotte Jensen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna