ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wångberg  (läst 1800 gånger)

2001-02-02, 13:28
läst 1800 gånger

Eva Ström

Jag söker uppgifter om Peter Wångberg, född 1681 okänd ort. Kontorist och räntmästare. Bosatt i Leksberg utanför Mariestad,(R). Död omkring 1751 i Leksberg.
 
Gift 1:o med Kristina Ek. Barn: Jonas omkr 1714, Helena Greta omkr 1716, Ester omkr 1717, Anna Katarina 1721, Brita Kristina 1727, Magnus 1729.
 
Gift 2:o med Maria Hof, f. 1690. Okänt vigseldatum och plats.
 
Jag har inte stött på någon längre tillbaka med namnet Wångberg i den socknen, så jag misstänker att han kommer från annan ort. Tacksam för alla tips om anor, födelseort, övriga ättlingar m.m.  
 
Någon som känner till släkten Wångberg som kommer från Norra Vånga i Västergötland, t.ex? Kan han höra dit?
 
Med tanke på yrket har svårt att tro att han hör till smedsläkten från Östergötland som diskuteras under smedsläkter, därför startade jag en ny diskussion.

2001-10-05, 21:55
Svar #1

Björn Spångberg

Personer med efternamnet Wångberg (Vångberg) finns i Varsundet, Amnehärads sn på 1700- och 1800-talet och berörs i ett inlägg idag här på Anbytarforum under Västergötland, Amnehärad.
Mvh
Björn

2002-03-31, 21:26
Svar #2

therese carlsson

Eva Ström!!!!!
 
Jag såg en efterlysning från 2001 där du söker förfäder till Peter Wångberg.
 
Jag har hittat i min släkt en Kajsa Stina Wångberg född 1762 i Lexberg. Är det en släkting till honom?
 
Jag är inte hundra på att Kajsa Stina är rätt.Min förfader,Stina Jonsdotter Holm född 17910113 i Fägre och jag tydder att hennes föräldrar heter Jonas Holm och Kajsa Stina Wångberg.
 
Skulle vara tacksam för hjälp!
 
MVH Therese

2006-02-16, 14:34
Svar #3

Anders Perlinge

Släkten Wångberg i Amnehärad, Skaraborgs län
 
Jag håller på att försöka utreda snickaren Per Stensson Wångbergs bakgrund. Enligt hfl i Amnehärad (R) var han född 1708, enligt dödbokens åldersuppgift i samma socken 1792 var han född ca 1716. Ingen ort anges.
 
Wångberg figurerar i Hova härads dombok 1 juni 1749, ? 43 i ett där intecknat kontrakt mellan kapten Jacob Reenstierna (1690-1772) på Ribbingsfors i Amnehärad och hans snickare Per Wångberg i Varsundet i Amnehärad. Per Wångberg var enligt Hova härads dombok 23 februari 1739 trolovad fästman med änkan Maria Eriksdotter i Varsundet, men någon vigselnotis har jag inte hittat. De hade tillsammans åtta barn födda i Amnehärad mellan åren 1740 och 1759, varav fyra överlevde föräldrarna.
 
Jacob Reenstierna skall enligt kontraktet från Pers barndom haft al faderlig omsorg om honom och Reenstierna avstår genom avtalet från penningeskatten, den jag af Kärlek, Per, såsom mit upfostringsbarn enskylt tilärkänna till hemmanet Varsundet (som är frälseskatte).
 
Genom avtalet vet vi att det fanns någon form av koppling mellan familjerna Reenstierna och Wångberg, frågan är bara vilken. Kvartermästaren Lars Månsson Wångberg i Norra Vånga (R) (f. 1678) var gift med Anna Christina Silfverswärd, och hennes mor Catharina Hierta var i och för sig nästkusin till Jacob Reenstierna.
 
Har någon gjort några iakttagelser beträffande namnet Wångberg, kanske på helt andra orter, som skulle kunna vara relevanta i sammanhanget?  
 
Fanns det någon Sten Wångberg? Eller var hans mamma en Wångberg. Namnet förekommer i Norra Vånga (R), i Leksberg (R) och i Vånga (E). Eller var han en utomäktenskaplig son till Jacob Reenstierna?  
 
Det är hembygdsforskaren Bertil Kjelldorff som vänligen upplyst mig om kontraktet i domboken från 1749.
 
Vore väldigt glad om någon som vet något vill skriva ett inlägg!
 
Med vänliga hälsningar
Anders Perlinge

2007-03-06, 21:18
Svar #4

Anders Perlinge

Efterlysning hos dem som forskar i socknarna i Skånings härad (R)!
 
En del av lösningen på frågan precis ovan, om vem som var Per Stensson Wångbergs föräldrar, synes finnas i en uppgift i Norra Vångas (R) hfl vol. A1:1 1737-40, s. 3: Soldaten Torsten Wångberg, hustru Elin, son Per, hustru Kerstin.
 
Enl. samma församlings dödböcker avled Torsten Wångberg 16.5 1742, 36 år gammal (dvs. född ca 1706) och Torsten Wångbergs Änkja af ålderdoms swaghet den 17.7 1753, 60 år gammal eller född ca 1693. Norra Vånga C:2, s. 229 resp. B:1, s. 220.
 
Om sonen Per var gift (en första gång) redan 1737 torde han varit myndig då och därmed född senast 1716 och hans patronymikon kan förklaras av Torsten. Därmed skulle uppgifterna i Amnehärads dödbok 1792 stämma precis. Pers födelsenotis återfinns emellertid inte i Norra Vånga.
 
Torsten Wångberg kunde omöjligen ha varit hans far eftersom han var för ung för det.
 
Det saknas bouppteckningar efter båda makarna och de synes inte haft några gemensamma barn. Centrala soldatregistret saknar mer data om Torsten, men anger att hans patronymikon var Månsson och födelseåret 1704.
 
Finns det någon som träffat på Torsten Wångberg och hans hustru Elin, vars efternamn tyvärr inte framgår? Var Torsten släkt t.ex. med kvartermästaren Lars Månsson Wångberg? Kom Elin från Norra Vånga?
 
/Anders Perlinge

2020-02-25, 20:44
Svar #5

Utloggad Henrik Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2023-03-10, 00:30
    • Visa profil
Petter Wångberg dyker upp hos mig också.
Men får han barn med Maria Hof?

2022-12-28, 16:53
Svar #6

Utloggad Christian Olausson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 02:18
    • Visa profil
    • www.ansamling.se

Provar att lyfta denna tråden igen. :)

Peter Wångberg finns på Hinsberg Västergård från början av Leksberg hfl 1731 tills han dör den 29 okt 1750. Det tillkommer inga "nya" barn där efter att sista barnet Magnus (med Kristina Ek) föds 1729. Maria Hoof verkar vara född i Norra Fågelås 1690-06-15, och dör även där 1764-08-07. Kan dock inte finna någon vigselnotis, varken i Leksberg eller Norra Fågelås.


Någon som har något mer kring Kristina Ek, ålder, ursprung osv?

2022-12-28, 20:28
Svar #7

Utloggad Christian Olausson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 02:18
    • Visa profil
    • www.ansamling.se
Maria Hoof verkar vara född i Norra Fågelås 1690-06-15, och dör även där 1764-08-07. Kan dock inte finna någon vigselnotis, varken i Leksberg eller Norra Fågelås.
Man ska alltid kolla Släktdata...  ;D  Peter Wångberg och Maria Hoof vigs i Daretorp 1730-10-01.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna