ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wistrand  (läst 1244 gånger)

2001-01-08, 11:55
läst 1244 gånger

Elof Nilsson

Söker föräldrar till trädgårdsmästare Vaster Wi-
strand, född 1763-05-14 Stockholm, församling okänd.
Gift med Anna Stina Larsdotter, född 1788-o3-23
Vintrosa (T).
Barn:
Vaster,        född 1815-08-08 Knista (T).
Carl Wilhelm,      1818-08-16 Knista (T).
Anna Maria (Maja), 1822-09-19 Visnum (S).
Gustaf Adolf,      1831-04-30 Tysslinge (T).
 
Familjen flyttade från Knista till Visnum 1818,
från Visnum till Tysslinge 1825 och till Örebro
1831.
 
Inlägget har flyttas hit 2012 26/9 från Yrken » Yrken T-Ö » Trädgårdsmästare. /Moderator Yrken

2002-05-28, 22:25
Svar #1

Inger Österlund

Hej Elof Nilsson
 
Jag kan eventuellt ha en del uppgifter om den person trädgårdsmästare Vaster Wistrand född 1763 som du söker i ditt inlägg 2001-01-08. Innan jag skriver ett inlägg om personen vill jag kolla några uppgifter med dej.  
Din E-mail adress är ej längre tillgänglig så lämna ny mailadress eller ev postadress el tel så jag kan få kontakt med dej.
Hälsningar
Inger Österlund, Piteå
 
Inlägget har flyttas hit 2012 26/9 från Yrken » Yrken T-Ö » Trädgårdsmästare. /Moderator Yrken

2007-05-27, 02:10
Svar #2

Rickard Nyberg

Jag undrar om någon vet några anor till Anders Wistrand född 1777 i Stockholm och död 3/6 1857 i Valla utanför Färila i Hälsingland?
 
Enligt min släkt färila har han flyttat dit från Stockholm i början av 1800-talet. Han nämnes som torpare i valla.
Han gifte sig med Sigrid Jonsdotter från sveg i härjedalen född 1777, död 8/1 1854.
 
Har som sagt inte lyckats hitta några anor till Anders Wistrand så om någon visste något så vore jag väldigt glad och tacksam.
 
Med vänlig hälsning Rickard Nyberg.

2007-12-08, 16:17
Svar #3

Johan Westermark

hej jag letar efter anknytningar till släkten (V) Wistrand, då jag har en ingift i min hustrus släkt som var född Ada Graziliia Vistrand född 1860 5 jan. Bror till de tre musketörena! Jo ena brodern hette D´artagnan andre Porthos tredje brodern Athos..Alla var från Stockholm..Arbetade inom officeryrket eller var ingeniörer. Någon som känner till de övriga eller känner igen namnen så även Ada. Hör av er isåfall vh Johan Westermark

2007-12-09, 10:44
Svar #4

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Johan!
 
Det finns mycket information om Ada, hennes föräldrar och syskon. Vad för information söker du?
 
Helene

2007-12-09, 20:00
Svar #5

Johan Westermark

hej Helene. du säger för mkt med information, nej mitt intresse är bara allmänt. heter man Dártagnan till förnamn sedan då Ada har en bror som var med i S.A. André expeditionen finansiering och skulle ha åkt med till Spetsbergen så är ju allt ännu mer intressant.
 
 Med Ada är bara varför åkte en sådan borgarkvinna till Usa när pengar inte var de behövde. Herman kunde ju lika ha varit kvar i Sverige, Bara intresset utöver att utvandrat till Amerika som gjorde mig intresserad sedan om det visar sig att de båda har skillts sig från varandra för att sedan också ha gift sig igen med varandra kort tid mellan händelserna.
 
 Ada var som sagt redan förmögen innan som efteråt. Herman var ju en målarmästare till yrket  och arbetade i Brooklynn. Och den skara med människor som var från Sverige så kunde det finnas ngn mer tråd utöver att de for till Newyork. Ngn släkting som lockade dem dit? jag har inte hittat länken. Därför min fråga om omständigheter runt dessa två personer som kanske kunde utvisa med frågor runt Adas släkt. Hermans har jag sökt och funnit så där fanns det inget om varför Usa var intressant. Men hoppas det inte retat ngn om vad jag vill veta? vh Johan Westermark

2007-12-10, 00:04
Svar #6

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Och var det fjärde brodern som hette Johan Detlof Heilarion? Bara namnen gör en ju nyfiken. Det finns fler Wistrands med annorlunda namn.

2008-03-16, 22:08
Svar #7

Rickard Nyberg

Jag provar igen.
 
Jag undrar om någon vet några anor till Anders Wistrand född 1777 i Stockholm och död 3/6 1857 i Valla utanför Färila i Hälsingland?  
 
Enligt min släkt färila har han flyttat dit från Stockholm i början av 1800-talet. Han nämnes som torpare i valla.  
Han gifte sig med Sigrid Jonsdotter från sveg i härjedalen född 1777, död 8/1 1854.  
 
Har som sagt inte lyckats hitta några anor till Anders Wistrand så om någon visste något så vore jag väldigt glad och tacksam.  
 
Med vänlig hälsning Rickard Nyberg.

2015-10-28, 11:55
Svar #8

Utloggad Terje Engerbakk

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2017-08-04, 11:06
    • Visa profil
Hei Inger. Om du ikke har fått tak i Elof Nilsson så er jeg veldig interessert i den informationen du har om Vaster Wistrand. Jeg har funnet at han er son av vaster d a død 1776 12 21 och Christina Kihlberg d 1771 06 27. Har du noe mer information?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna