ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Winnberg  (läst 2970 gånger)

2002-01-15, 00:27
läst 2970 gånger

Utloggad Richard Winnberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2017-11-04, 19:21
    • Visa profil
    • winnberg.no-ip.info
Johan Ersson Winnberg född 24 mars 1624
 
Söker soldatuppgifter eller övriga anteckningar och Johan Ersson Winnberg, vilken som var den första att ta släkt namnet winnberg. finns det någon som stött på anteckningar ang: skånska kriget 1676 - 79 eller vet var man kan hitta information om ett öppet arkiv ??  
 
Tack på förhand

2002-01-17, 18:34
Svar #1

Jonas Kuschner (Jonas)

Hej Richard!
 
Jag förstår att Du har fått dina uppgifter om släkten Winnbergs äldsta generationer ur Lars-Erik Winnbergs släktkrönika [tillgänglig i Genealogiska Föreningens bibliotek, Sthlm], eftersom jag ser att uppgifter ur den är utlagda på din (tidigare din mor Margaretha Winnbergs) webbsajt om släkten.  
(För övriga läsare hänvisar jag här till adresserna: http://www.winnberg.wox.org/winnberg/p07a4445c5.html och http://www.winnberg.wox.org/winnberg/p084a625a9.html)
 
Du har på annat ställe efterlyst en Erik Jönsson Bysseskytt, vilket även Margaretha gjorde här i Anbytarforum 1999 (Landskap: Stockholm: Efterlysningar: Erik Jönsson Bysseskytt Kremer?? någon som vet någonting om honom). Denne har i Lars-Erik Winnbergs (LEW) släktkrönika utpekats som far till Johan Ersson Winnberg. Du skriver om denne Erik Jönsson, att det enda säkra är att han antog sig namnet Lunow viket är ett danskt adligt efternamn. [Min kursivering.](Anbytarforum: Landskap: Stockholm: Efterlysningar: Bysseskytt, Eric Jönsson född 1594). Detta är dock inte alls säkert.
 
Lars-Erik Winnberg ger denne Erik Jönsson Bysseskytt två olika släktnamn, dels Lunow/Lünow, dels Kremer, som han vid olika tillfällen skall ha burit. Problemet är dock att Erik Jönsson Lünow och Erik Jönsson Cremer är två olika personer.  
 
Erik Jönsson Lünow har uppgivits höra till den danska adelssläkten Lunov. Han var officer, sist major 1628, och dog någon gång före 1635 28/10. En son, Jöns Lünow (ca 1626-1707) var ryttmästare och blev adlad. Släkten återfinns i G. Elgenstierna, Den introducerade svenska adelns ättartavlor, bd 5 (Sthlm 1930), s. 97-98.
 
Erik Jönsson Kremer/Kraemer/Cremer blev fälttygmästare och dog någon gång efter 1621. En son, Johan Cremer (d. 1668, möjligen 1692) var major i kavalleriet och blev adlad. Denna adliga ätt (Cremer) finns i Elgenstierna, bd 2 (Sthlm 1926), s. 54ff, och fortlever ännu idag. (Se även Katy Hedmans svar till Margarethas fråga 1999.)
 
Dessa båda Erik Jönsson är alltså två skilda personer, stamfäder för varsin adlig ätt. Vem den Erik Jönsson Bysseskytt var, som Lars-Erik Winnberg vill identifiera som släkten Winnbergs stamfader, är mer osäkert. Vissa uppgifter som LEW har redovisat i släktkrönikan kan röra Erik Jönsson Cremer och andra kan röra Erik Jönsson Lünow. Åter andra kan röra en tredje Erik Jönsson Bysseskytt. Men eftersom LEW redan har blandat samman åtminstone två, kanske tre, olika Erik Jönsson, vad är det som säger att han inte kan ha förväxlat dessa med ytterligare personer med samma vanliga namnkombination? Att LEW dessutom inte ger några användbara källhänvisningar i sin släktkrönika gör det svårt att kontrollera de uppgifter han har utgått från.
 
Ytterligare ett problem är Johan Ersson Winnbergs härkomst. LEW vill göra honom till son till den ovannämnde Erik Jönsson Bysseskytt. I släktkrönikan anförs dock inget klart belägg för att djurgårdsvaktaren Johan Ersson Winnberg skulle vara identisk med den son Johan som Erik Jönsson Bysseskytt skall ha fått med sin hustru 1624. Även Johan Er[ik]sson är ju en vanlig namnkombination.
 
LEWs släktkrönika kännetecknas av en stor entusiasm och upptäckarglädje, men saknar källhänvisningar och underbyggande resonemang. (Källhänvisningar som Slottsarkivet eller Krigsarkivet är inte till mycket hjälp om man vill återfinna de handlingar som författaren bygger på.) Den förvillar mer än den hjälper, och om man vill veta något om Johan Ersson Winnbergs ursprung måste man nog bortse från den, och i stället själv gå till primärkällorna i Stockholms stadsarkiv, Krigsarkivet eller var de nu kan finnas. Det kan nog kräva en hel del arbete, men tyvärr är det enda sättet.

2002-01-23, 10:07
Svar #2

Utloggad Richard Winnberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2017-11-04, 19:21
    • Visa profil
    • winnberg.no-ip.info
Monica Carlberg skrev i ett inlägg här på Anbytarforum:
 
En av mina förfäder - Johan Ersson Winnberg - var i slutet av 1600-talet och början av 1700-talet Djurgårdsvaktare. Jag kan tänka mig att det var ungefär samma syssla som Gärdesvaktmästaren.  
 
Johan bodde i ett litet djurgårdsvaktartorp på Djurgården i Stockholm  
(alldeles före nuvarande Waldemars Udde). Hans syssla antar jag var  att just vakta den kungliga djurgården därute och stängslet runt denna. En dag 1727 var det oväder och han fick ett nedfallande träd i huvudet. Några dagar senare avled han av skadorna.  
 
Frågeställningen är den om detta verkligen stämmer? isf vart kommer uppgifterna från ?

2002-02-07, 02:50
Svar #3

Monica Carlberg

Från Richard Winnberg:
Såg ditt inlägg om Johan Ersson Winnberg.  
menar  
du Johan Ersson Winnberg född: 1624-03-24  
?  
enligt mina anteckningar dog han  
1729-08-28.. var  
kommer dina uppgifter från ? kika gärna på  
min  
och min mammas hemsida.
 
Monica Carlberg svarar:
Vi menar säkert samma Johan Ersson  
Winnberg (min  
farmors farfars farmors farfar), men jag har en  
(möjligen diffus) anteckning om att han skulle  
varit född 1667. Den är nog uträknad från  
dödsdagen som var den 28 augusti 1727.  
Han  
begravdes den 31 augusti 1727 på  
Djurgårdskyrkogården.
 
Så här fick jag uppgifterna: En dag var jag på  
Kungl. biblioteket och råkade på måfå leta en  
del  
i det handskrivna kort-kartoteket som finns  
där.  
Då fann jag namnet Johan Ersson Winnberg  
och  
att det skulle finnas en begravningsskrift över  
honom. Jag beställde naturligtvis fram  
originalhandlingen (20 sidor), skriven på vers.  
Av denna kunde det ovanstående inkl.  
dödsorsaken  
utläsas och inte alls att han skulle vara 105 år,  
utan 60 år.
 
Det där är nu ganska många år sedan och på  
den  
tiden hjälpte min pappa mig ibland lite med  
släktforskningen när jag inte hade tid. På det  
viset kom han i kontakt med tandläkaren  
Lars-Erik  
Winnberg, som då också av min pappa fick en  
kopia  
på begravningsskriften. Eftersom L-E  
Winnberg  
hade sin forskning utstakad så ville han inte  
alls tro på att det där stämde, han avfärdade  
den  
utan vidare. Men skriften är i alla fall ett  
originalpapper, svart på vitt. Jag tror inte de  
skrev fel på 60 år och 105 år. Om Johan  
Ersson  
föddes 1624 så skulle han dessutom varit 72  
år  
när sonen Eric Johansson Winnberg föddes.
 
Av Lars-Erik Winnberg fick vi också Winnbergs  
släktkrönika och vad jag kunnat se där så är  
väl  
det där med Bysseskytt lite diffust. Det är  
många  
gissningar! många måhända och många kan  
hända!!  
Sånt kan man ju inte ta för faktisk sanning i en  
släktkrönika. Där påstås också att Johan  
Ersson  
skulle varit skendöd efter födseln. (Hur länge  
skulle Johan Ersson varit skendöd  
egentligen?  
Modern hann gå till prästerna och dom hann  
utverkas under tiden!?)
 
Finns det några handlingar som bevisar att  
Bysseskytt var far till Johan Ersson? Innan jag  
blir överbevisad så vill jag i alla fall inte  
heller tro att Johan Ersson blev 105 år. När  
han  
fick trädet i huvudet var det säkert i sin  
tjänsteutövning och en 105-åring arbetade väl  
knappast i statlig tjänst ens på den tiden.  
Det  
hade nog varit märkligt om han blivit så  
gammal  
och skulle väl ha uppmärksammats speciellt i  
begravningsskriften.
 
Jag måste helt och hållet hålla med Jonas  
Kuschner i det som han skrivit i saken.
 
Inte minst jag är ju i alla fall mycket  
intresserad av om detta kan redas ut!
 
Mitt lilla svar i Anbytarforum handlade bara om  
titeln Djurgårdsvaktare/Gärdesvaktmästare  
och  
inte alls om några speciella personer.

2003-04-13, 12:38
Svar #4

Niels Frank

Hej
jeg har med opmærksomhed læst om den svenske gren af familienavnet  Lunow.
Slægten stammer fra Lüchow/Dannenberg ( syd for Hamborg ) og tilhører dansk uradel. Slægten er vidtforgrenet blandt andet til de nordiske kongehuse ( blandt andet Hvideslægten på Sjælland og Ivar Vidfadme fra Skaane/Sjælland.
En gren boede på herregården Nystrup ved Vesterhavet syd for Klitmøller.
En stamfædrene druknede i voldgraven i 1498 ved sin Herregaard i Skaane ? eller Halland ?
Er er der nogen der kan hjælpe med oplysninger ?

2003-04-13, 13:30
Svar #5

Jonas Kuschner (Jonas)

Hej Niels!
 
Det är kanske bättre att du ställer frågan under egen rubrik (under Släkter: Introducerad adel), eftersom denna diskussion handlar om släkten Winnberg. Som du kan se av mitt inlägg ovan, är det endast en sammanblandning som har satt namnet L?now i samband med denna släkt.

2006-05-03, 01:37
Svar #6

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Richard! Min mormors morfar: operasångaren Rudolf Walin hade en yngre syster som hette Laura Walin (född 1834 i Leksand). Hon gifte sig 1860 med apotekaren: Johan Winnberg. Känner du till något om detta Richard? Varifrån kommer släkten Winnberg?
 
Vänligen
 
Ulf Sawert.

2006-05-23, 22:26
Svar #7

Utloggad Richard Winnberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2017-11-04, 19:21
    • Visa profil
    • winnberg.no-ip.info
Hej ULF
 
Vår släkt kommer från början från finland polen ryssland osv... men på min mors (margaretha Winnberg) sida härstammar vi från norrland (arjeplog) kolla på http://www.winnberg.no-ip.com kanske du hittar något kul...

2012-04-02, 10:51
Svar #8

Utloggad Sören Gabrielsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2016-10-17, 17:21
    • Visa profil
Hej!
Har det framkommit några nya fakta om djurgårdsvaktmästaren Johan Ersson Winnberg på senare år. På internet florerar olika datum om födelse och död. Mest trolig födelseår är nog Margaretas framräkning (1667) baserad på begravningsskriften. Är dödsdagen 1727-08-28 belagd i någon primärkälla? Jag har sett dödsåret 1729 också.
 
Med vänliga hälsningar
Sören Gabrielsson

2021-01-06, 09:08
Svar #9

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Sören: Johan Eriksson Winnberg dog 28/8 (bg. 31/8) 1727 enligt en tryckt likpredikan hos Kungliga biblioteket:

https://kortkataloger.kb.se/verser/61588/

Formellt var familjen Winnberg bosatt på Ryssviken på Djurgården i Solna sn, som saknar dödbok för åren 1710-1735. I mantalslängderna återfinns Djurgården under Solna sn från och med 1707. År 1729 noteras att Johan Erikssons familj flyttat till Stockholm.

Länsstyrelsen i Uppsala län. Landskontoret I 1634-1900 (C) EIII:12 (1707-1708) Bild 260 / sid 18 (AID: v402087a.b260.s18, NAD: SE/ULA/11035)

Länsstyrelsen i Stockholms län II, Landskontoret (AB) EI:15a (1729) Bild 430 / sid 36 (AID: v431782.b430.s36, NAD: SE/SSA/1452A)

Jag är osäker på Djurgårdens församlingstillhörighet till och med 1706 - måhända Hedvig Eleonora (Ladugårdslandet) som saknar födelse- och dopbok åren 1690-1700 ? Där kunde Erik Johansson Winnberg, född enligt egen utsago den 30/11 1696, väl ha varit döpt. Var finns Sparrrmanska familjearkivet förresten...?

Johan Eriksson Winnbergs ursprung är inte känt. GLÖM alla kopplingar till någon Erik Jönsson Bysseskytt ! ! !

2021-01-07, 04:09
Svar #10

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
"Sparrmanska arkivet 1758-1897" finns på Landsarkivet i Östersund. Tack, Niklas L Kant!  ;D

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna