ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Winbom  (läst 3211 gånger)

2001-03-13, 10:04
läst 3211 gånger

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Har någon träffat på någon löjtnant Winbom i Östergötland eller på annat håll? Han bör ha varit född ca 1650 och troligen g m Johanna Christina De Mar? (1662-1742).
I Lewenhaupt Karl X11:s officerare finns en regementskvartermästare Johan Winbohm som dör 1706. Är det någon som träffat på honom?  
Namnet är mycket ovanligt. Mest känd är västgötasläkten med länsmän, präster och en professor. Den finns i Örnbergs ättartal del 4. Jag har också kompletterat dessa uppgifter i en artikel i senaste numret av Släkt och Hävd.

2001-03-25, 20:59
Svar #1

Utloggad Staffan Knös

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2015-11-04, 23:04
    • Visa profil
    • www.knos.me/index.htm
Hej Nils,
Jag har två Winbom i min släktutredning.
Dels Maria W född 1754 död 1820 gift 1777 med kronobefallningsman Lars Torin född 1749 död 1810, och dels Catarina Beata (Carin) W född 1794 död 1878 gift 1816 med teologie dr Nils Kellström.
Detta är allt jag känner till om dessa båda par. Har du mer exakt information när och var de är födda, gifta och döda ?
 
Mvh
Staffan Knös

2001-03-28, 12:02
Svar #2

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Hej Stefan,
Båda dessa Winbommare tillhör den släkt som är upptagen i Örnbergs ättartal del 4. Släkten Torin finns nog i div tryckta arbeten.
Något mer har jag inte om dem.

2001-03-29, 10:35
Svar #3

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Ärkestiftets Herdaminne, Fant o Låstbom, har som kyrkoherde i Tierp en mag Jonas Arvid Winbom född i Uppsala 27/9 1791 . Son till Domprosten Doct. Johan Winbom. Men de är ju mycket yngre och förmodligen kända.

2001-03-29, 22:35
Svar #4

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
I mina anteckningar om personer som förekommer i Umeå Rådstugurätts protokoll återfinns 1713 17/7 perukmakerskan Anna Greta Wienbom. Hon är sannolikt densamma som den perukmakerska Anna Margareta Weidenbom som omnämns 1710 26/1. Huruvida jag har gjort en felaktig tolkning (gjordes för över tio år sedan) av handskriften eller om samma namn återgivits olika i skrift av protokollföraren vet jag inte.

2002-01-21, 23:50
Svar #5

Utloggad Christer Tronje

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2011-09-30, 20:58
    • Visa profil
Jag har i min släktutredning en BENJAMIN WINBOM, järnkrämare i Stockholm, död 1703. Han var gift med MARIA MICKELSDOTTER LINDBERG i hennes första gifte, född i Laxbrostugan i Ljusnarsberg(T), vilken nu är flyttad till Skansen i Stockholm under namnet Bergsmansgården. Död 1741. Hon var dotter till den kände bergs-och handelsmannen i Nya Kopparberg MICKAEL(LAXBRO-MICKEL) HINDERSSON.
(Hembygdsföreninge Arboga minne, årsbok 1965)

2002-07-23, 11:34
Svar #6

britt almquist

Hej Christer
 
Jag stammar från Maria Mickelsdotter Lindbergs
syster Britta. Har du information om Mickel
och Maria van Gent som kan var av intresse vore
jag tacksam.

2002-08-25, 18:38
Svar #7

Utloggad Christer Tronje

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2011-09-30, 20:58
    • Visa profil
Hej Maria
Du liksom jag stammar från Britta med föräldrar Mickel Hindersson och Maria van Gent.
Om Mickels förfäder har jag inget, men Maria van Gents anor kan Du få en hel del information om i Hembygdsföreningen Arboga Minne, årsbok 1975, som jag noterade i mitt tidigare inlägg. Försök att låna den via via biblioteket, ty den är mycket informativ och behandlar åtminstone fyra genera-
tioner bakåt i tiden.
Lyckas Du ej att med att få tag på boken kontakta mej så skall jag ta fotostatkopior på aktuella sidor.
Mvh/Christer

2002-08-25, 18:43
Svar #8

Utloggad Christer Tronje

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2011-09-30, 20:58
    • Visa profil
Hej Britt
Ursäkta felskrivningen i förra inlägget. Du heter ju Britt och inte Maria.
Mvh/Christer

2005-01-27, 19:15
Svar #9

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Anders Winbom i Uppsala - vem var han, var är han född? Kan han möjligen vara som till Maria Winbom, bosatt i Främmestad (R) 1687, vilket borde vara Uppsala-Anders födelseår?

2005-01-28, 10:50
Svar #10

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Teologiprofessorn Anders Winbom (1687-1745) var son till kronolänsman Magnus Andersson och Maria Winbom(1661-1730). Ja, de bodde i Främmestad.
Du kan läsa min artikel i Släkt och Hävd 2000, nr 3-4, s 143-161, där jag försökt forska lite i släkten Winbom.

2005-01-28, 15:53
Svar #11

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej Kaj och Nils!
 
Maria Winbom och hennes man är några av mina anor. Marias man som var kronolänsman hette dock Måns! Andersson.  
 
Marias far var också länsman och hette Jon Svensson Winbo.(I samtliga domböcker som jag läst skrevs hans namn utan m så länge han levde.)  
 
Jon var också far till en annan av mina anor Christina/Kerstin Winbom som var gift med kyrkoherden Bengt Tenggren.
 
Härstammar ni också från Winbomarna?
 
Nils, jag läste din artikel för några veckor sedan. Mycket kände jag igen eftersom jag läst Vistehärads domböcker men jag hittade också några nya spännande fakta om de sidogrenar som jag inte följt vidare. Speciellt intresserad  blev jag av Anders Winboms  dagbok. Det skulle vara spännande att få läsa den i sin helhet. Var finns dagboken nu?
 
Jag läste också det du skrivit om Jons svärfar länsmannen Olof Jonsson. Utöver de barnen du nämnde i artikeln hade Olof också:
*Gunborg Olofsdotter som bl.a. stulit från sin egen far!
*Anders Olofsson
*Brynte Olofsson Silfvertelning
De två sistnämnda nämns i en ägotvist. (Se mitt inlägg från den 21 mars 2004 under Olika släkter, S: Silfvertelning)  
 
Mvh Marita i Främmestad! (Den här släktgrenen har inte kommit så långt här i livet!)  
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2005-01-28, 21:40
Svar #12

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Det förefaller som vi är släkt, Marita. Maria Winbom är min ff ff mm mm m. Och Ingeborg Månsdotter, förmodligen syster till den ivrige friaren i Uppsala (Måns=Magnus?) är den släktlinje som jag tillhör. Jag ska läsa din artikel Nils. Intressanta svar från er båda!
 
Mvh
 
/Kaj A.

2005-01-28, 22:59
Svar #13

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej Kaj!
 
Roligt att vi blev släkt!
 
Maria Winbom är min mf fm fm fm m. Hennes dotter Kerstin/Christina leder vidare till mig i sitt andra gifte med hovslagaren Nils Andersson.
 
Det var ju lite extra kul att det är Ingeborg som är din ana. När Ingeborg dog gifte hennes man Sven Lustig om sig med en piga som var ca. 45 år yngre än han själv. Hon hette Stina/Christina Ravelsdotter Ullberg. Hon är också en av mina anor. Tillsammans med sin andre man gårdsfogden Anders Carlberg får hon ett barn som leder vidare til mig.  
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2005-01-29, 12:03
Svar #14

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Det här var trevligt, det är bonus med att släktforska! Det verkar som om du har hållit på ett tag längre än mej, skulle vara spännande att se vad du har mer på vår gemensamma släkt. Vi kan ju byta släktingar ;) !
 
Här är min e-postadress (i namnet ovan), om du är intresserad av ett fortsatt utbyte kring släkten! Vill du se mer av mina anor skickar jag gärna en ged-fil.
 
Mvh
Kaj

2005-01-29, 17:00
Svar #15

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Hej Marita,
Det här med Silfvertelning och sambandet med Olof Jonsson och winbomarna kände jag inte till. Det var intressant!
Prof Anders Winboms dagbok finns på UUB. Jag var där och skrev av det mesta och försökte i min uppsats i SoH ta med det mest matnyttiga - som jag bedömde det - ur denna lilla dagbok.
Jag härstammar från löjtnant Jöns Persson Winbom, som finns 1689 på Hjelmaryd i Alingsås lfs.
Se vidare SoH 2001, nr 4, s 388, fotnot 17.
Jag har dock inte kunnat se att Jöns tillhörde professorns släkt.

2005-01-29, 22:17
Svar #16

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej igen!
 
Nils, kul att jag kunde tillföra något nytt! Bra att du verkar ha hittat mina inlägg om Silfvertelning trots att jag råkade hänvisa till en avdelning som inte finns. Naturligtvis ska det stå Övriga släkter och inte Olika släkter!  
 
Det var bra att du gjorde många källanvisningar i din artikel! Det gjorde den extra läsvärd. En liten fundering dök dock upp vid genomläsningen av den. Hur vet du att Jon Winbos hustru Ingrid dog 1712?  
 
Ska UUB tolkas som Uppsala universitets bibliotek? Hur hittar man dagboken? (Under vilken avdelning finns den?)
 
Kaj, filen låter intressant jag hör av mig!  
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2005-02-01, 13:17
Svar #17

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Hej Marita,
Det var roligt att du intresserat dig för min artikel i SoH år 2000. Jag tyckte jag fick ihop en rätt hyfsad utredning. Men mina Winbomar lyckades jag alltså inte koppla ihop med professorns släkt.
Professorn, ja. Hans dagbok finns just på Uppsalas universitetsbibliotek, även kallat Carolina. På handskriftsavdelningen, närmare bestämt.
Hur vet jag att Jon Winbos hustru Ingrid dog 1712? Svaret på den frågan är att det vet jag inte - med säkerhet!
På s 147 i SoH 2000, nr 3-4 nämner jag, med citat och allt, att Ingrid Olofsdotter i Östorp avled 1712 2/5 enl Främmestad dödbok, 70 år gammal.
Jag påstår alltså inte att hon är identisk med Winbos änka, men håller det för ganska troligt, även om man måste reservera sig för att det fanns flera IO i Östorp vid den här tiden.Men åldern passar väl rätt bra...
Mvh
Nils

2005-02-01, 15:22
Svar #18

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej Nils!  
 
Att jag frågade om Ingrid Olofsdotter beror på att det finns två stycken som är ungefär lika gamla. 1715 dör Ingrid Olofsdotter i Östtorp, hon var in mot 70 år. Jag vet ännu inte vilken av dem som var Jons hustru och jag hade hoppats att du hittat någon uppgift som gjorde att vi kunde veta säkert.
 
(Jag hoppas att du inte tog min fråga som kritik. Jag hade endast en stark förhoppning om att gåtan skulle bli löst!)  
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna