ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Winblad  (läst 3520 gånger)

2000-03-11, 17:08
läst 3520 gånger

Utloggad John Winblad von Walter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 22:05
    • Visa profil
Hej Elisabeth!
 
Enligt Svenska adelns ättartavlor ifrån år 1857  
Vol. II, sid 681, (1900) av F.U. Wrangel och Otto Bergström, den hittades två personer, far och son, med nämnen Olof Johan Wijnbladh.  Den yngre Olof Johan var född 1777 och d. 1836.  Han var sons sons sons son till Sveriges kungliga sekretare Johan Wijnbladh, som var adlad i Sverige 20 feb. 1649 och introducerade 1650.
 
Hans far också het Olof Johan Wijnbladh, och kanske kan fadern vara en bättre kandidat för Lars Olsens far, eftersom den yngre Olof Johan var bara 15 år gammal när Lars föddes utomäketskaplig.  Tyvärr att min böker här håller bara uppgifter på den yngre Olof Johan.
 
Släktens anor kan följas på morssidan baka till 1500-talets i Finland.  Där sades namnet har dessa ursprung med Simon Laurentii Wijnbladh, kyrkoherde i Helsingfors/Helsinki från 1570-94. Nu och igen stavades Wijnbladh även med modern stavningen, Winblad.  
 
Olof Johan Wijnbladh den yngre(f. 1777) var gift i Stockholm den 28 juni 1809 med Johanna Maria Collander, som var född i Stockholm den 20 feb. 1786 och d. i Uppsala 25 juni 1870.  Hon var dottern till kaptenen Klas Collander och hans hustru, född Browel, från England.  
 
Olof Johansson Wijnbladh och Johanna Collander hade minst fyra barn tillsammans:  Charlotta Ingeborg Aurora, f. 18 okt 1813, Sofia Elisabet, f. 22 Feb. 1815, Olof Klas Hjalmar, f. 1819, och Johan Fridolf, f. 1826.
 
Du kan läsa mycket mera om släkten Wijnbladh och deras ingifta kvinnolinjer i Den intoducerade Svenska adelns ättartavlor (1925-1936), av Gustaf Elgenstierna.  Där, med säkerhet, kan du också läsa mera på Olof Johan Wijnbladh den äldre.
 
Tyvärr kan jag läsa Norska, men kan inte skriva det.  Skriver istället med Svenska, och hoppas du kan förstå
 
John Winblad von Walter
Chanhassen, Minnesota, United States

2000-03-12, 23:15
Svar #1

Elisabeth Lofsberg

Hei John.
 
Takk for svaret.
Jeg forstår deg utmerket.
Finns det noen bok å kjøpe om slekten Winblad ?
 
Mvh Elisabet Lofsberg - Norge.

2000-03-13, 04:30
Svar #2

Utloggad John Winblad von Walter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 22:05
    • Visa profil
Hej Elisabeth!
 
Så långt jag vet det är inte en bok över släkten Wijnbladh.  Den bästa källa kan vara den föregång verk av Elgenstierna, som hittades i storaste biblioteken i Sverige, kanske även storaste i Norge.  Kanske även uppger Elgenstierna andra källor för hans uppgifter på ätten.
 
Släkten Wijnbladh (nr 447) är ännu idag en levande adelsläkt i Sverige.  Kanske Sveriges Riddarhusets arkiv och bibliotek i Stockholm håller sådan bok.
 
Eller kanske kan du kontakt levande medlemmar om ätten.  Riddarhuset utger Sveriges adelskalendar varje andra år.  Boken hittades på många biblioteken i Sverige, kanske också i Norge.  Där kan du hitta nuvarande medlemmar om ätten Wijnbladh.  Jag tror de är vidspredd omkring Sverige.  Kanske någon om dem vet om sådan släktbok.

2000-03-25, 01:56
Svar #3

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Har under rubriken Landskap: Norrbotten; Efterlysningar: Hallen, Johan och Wijnblad, Anna Maria ställt en fråga om de båda namngivna personerna. De var bosatta i Kalix under 1720-talet och därefter i Piteå landsförsamling. Kan någon hjälpa mig med tips om vilka dessa personer var och till vilka släkter de har anknytning till?
 
M v h, Stefan

2001-10-13, 01:03
Svar #4

henriette jansson

min pappa hette arne vinblad född 1932 vill bara kolla om vi har släkt långt b?k född toarps församling

2001-10-13, 17:38
Svar #5

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej, Henriette!
Det låter intressant. Vet Du vad Din farfar hette, varifrån han kom och när han föddes?
 
M v h, Stefan

2001-10-18, 12:05
Svar #6

birgitta Lönnroth

Hej ! Jag undrar om det är någon som vet någonting om en person som heter Jalho Lönnroth ursäkta stavningen född kring 1900 i södra Finland tror jag. Tack på förhand . Birgitta.

2001-11-05, 09:20
Svar #7

Ole-Johan Valle

Magnus Winblad født i Skåne 8/4-1731  
 
Jeg er meget interessert i Magnus Winblads slektsbakgrunn. Han hadde bl.a. sønnen Georg Reinhold Winblad som var født i øverkalix 25/2-1754. Sisntenvte hadde datteren Brita Christina Winblad som var født 6/3-1790 i øverkalix. Hun hadde med en ukjent mann datteren Brita Johanna Winblad som var født 9/7-1822 i Torneå og døde 9/5-1884 i Altafjord i Finnmark. Vil være meget taknemlig før svar. Med hilsen og på forhånd takk.
Ole-Johan Valle

2002-07-21, 20:20
Svar #8

Pål Magne Bratteli

August Vinblad født i Mariestad f?r 1880
 
Hei! Jeg lurer på det noen som vet noe om August Vindblad. Han er gift med Anne Marie Gullskogen fra Eidsvoll i Norge. De fikk en sønn 2. juli 1883 ved navn Peder Pedersen.
 
Pål Magne Bratteli

2002-08-12, 17:53
Svar #9

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
Vid ett besök i GF:s Hintze-samling fann jag följande notering i kartoteket Personhistoria Skåne, Militärer Sp-Ö:
 
Winblad
 
Norrvidinge. + 1787 16/4: fältväbel Winblads änka Christina Falck, 64 år.
 
Om henne finns motsvarande notering i kartoteket Personhistoria Skånska kvinnor A-F:
 
Falck, Christina: D. (?; min amn.) av G. fältväbeln Winblad, + Norrvidinge 1787 16/4, 64 år.
 
Finns det möjligen ett samband med Magnus Winblad f. 1731 8/4 i Verums socken? Syster? Ung styvmor?
 
Vet någon något mer? Alla tankar och tips tas emot med stor glädje!
 
M v h, Stefan

2002-10-31, 16:15
Svar #10

Maria.W

Hej !jag är själv född Winbladh,min morfars-far var född i Bodafors,Nässjö Småland,där tyvär kyrkböckerna gick förlorade i en brand en gång i tiden.      
Maria.W

2003-05-14, 01:43
Svar #11

Utloggad Maria Westerberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Min Morfar var född i Värnamo i slutet på artonhundratalet och var döpt John Winblad,dessutom var han en suverän fotbolls spelare i Värnamos första fotbollslag den bäste sägs det ,och Vaggeryds första Amerikanskpolerare,och startade där senare Möbelfabrik i hop med medarbetare.nÅGON SOM VET NÅGOT MER OM MIN KÄRE MORFAR.,och hans släkt?  Maria.W

2003-05-15, 00:26
Svar #12

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Maria W. och Maria Westerberg!
 
Om någon av er får fram uppgifter om era anfäder, vore jag mycket tacksam att få ta del av dessa. Detta för att utröna om det finns något släktsamband mellan Winblad i Småland och de Winblad, som fanns i Norrbotten/Torneå, Finland, vilka i de flesta fall synes härstamma från ovan nämnde Magnus Winblad, f. 1731 8/4 i Werums socken, Skåne.
 
M v h, Stefan
stesun@worldonline.se

2003-06-09, 18:26
Svar #13

Helene Kraemer

Hej! Min mormor hetter som flicka Iris Winblad von Walter. Hennes mor och far hette Eugen och Anna (f.Matsson). De bodde i Delsbo. Läste John Winblad von Walters historia om trumslagarpojken i Bygdeå i Västerbotten. Har själv samma historia. Släkten spred sig sen till Hälsingland, Delsbo där jag har min mormor. Skulle vara roligt att få kontakt med andra som vet mer om släkten!!
Hälsningar Helene Kraemer

2003-06-10, 16:21
Svar #14

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej, Helene!
 
Ett sätt att få veta mer om släkten kan vara att på något bibliotek leta upp Gustaf Elgenstiernas verk om Den svenska introducerade adelns ättartal. Det är ett verk om flera band och med många biografiska uppgifter. Det utgavs under 1920- och 1930-talen och kan vara som en ryggrad i vidare forskningar kring släktens öden och äventyr.
 
M v h, Stefan

2003-11-27, 08:40
Svar #15

Anne-Marie Dufva

Hej! Vet någon om den danske designern Björn Wiinblad, f. 1918 i Danmark, har anknytning till någon svensk Winbladsläkt? Han arbetar med keramik och porslin, har bl a jobbat för Rosenthal och Royal Copenhagen och är känd för sina detaljerade, sagobetonade dekorer.
 
M v h Anne-Marie

2006-09-13, 16:20
Svar #16

Andra Wijnbladh

Hej!
Det finns olika familjer med liknande stavning, men vår familj, Wijnbladh, som ni skriver om, finns fullständigt återgiven i adelskalendern. Så vitt jag vet så finns ingen familjbok men från tidigt 1800-tal och framåt finns ännu färskt i familjens minne och mycket familjeporträtt är bevarade. Övriga stavningar är INTE samma släkt. Släkten är liten, ett 20-tal kvar. Jag är del av den yngre grenen och min bror är den ende som ka föra namnet vidare på vår sida av familjen (om inte pappa vill skaffa fler barn..)
Hoppas det hjälpt något!
Välkommen att maila om någon undrar något.
MVH
Andr?a Wijnbladh

2010-10-31, 13:14
Svar #17

Utloggad Mikael Wennersten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 235
  • Senast inloggad: 2018-08-03, 21:31
    • Visa profil
Hejsan!
En liten undran om Översten Olof Johan Wijnblad född 1733 i Kvalstad-1793 i Jakob församling. hans fru Brandel född 1748 i Tyska församlingen-1810 i Jakobs församling.
Dem bodde och fick barn i Jakobs församling mne tyder man hfl i Jakob, så står det ibland att dem bodde på landet under perioden 1770-1790 och då undrar jag vilket lantställe dem menar.
Kan det var Kvalstad i Östuna eller hade släkten fler hus dem ägde runt Stockholms trakten vid den tiden?
Någon som vet?
 
Mvh Mikael Wennersten Gävle

2013-06-09, 21:36
Svar #18

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
Vem är Fredrik Ulrik Winblad som med hustru Eleonora Brita Ersdotter och styvsonen Fredrik Blomberg f.1759 bor i Håbo-Tibble 1764?
 
Håbo-Tibble AI:1 (1752-1765) Bild 90 (AID: v85879.b90, NAD: SE/SSA/1519)
 
mvh Katarina
Katarina Sohlborg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna