ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-05  (läst 2952 gånger)

2001-12-01, 16:34
läst 2952 gånger

Ulf Wiman

Hej.
Jag skulle villa ha igång en diskussion om Wiman
från Östergötland. Vad jag vet idag finns det två ursprungssläkter med släktnamnet Wiman från 1700-talet. Jag härstammar från den ena grenen. Den kommer från Göstrings härad Allhelgona socken. Den andra från Ydre härad 1800-talet men då tagit sig namnet Wiman. Jag har länge letat efter en Ryttare Sven Wiman Född troligen 1745 i Allhelgona men hittar inga mer data. Jag kan väl inte vara ensam om Wimanforskning?
Maila mig gärna om frågor el dyl, jag har en del information, samt vill komma i kontakt med likasinnade.
Ulf Wiman

2001-12-01, 20:52
Svar #1

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Ulf
 
Det finns fler Wimansläkter än dem du nämner i Östergötland. Bl a i min egen släkt, härstammande från Viby socken på slätten, inte långt från Allhelgona.
 
De jag känner till är  
Jon Jonsson Wiman, f 1739-04-25 på Viby ägor, Viby, död där 1807-04-07. Salpetersjuderiverk-mästare. Gift 1763-10-09 i Viby med
Annika Eriksdotter
 
son  
Eric Jonsson Wiman, f 1768-09-18 på Viby ägor, Viby, död 1813-04-22 på Ullervids ägor, Järstad. Salpetersjudare. Gift 1791-01-06 på Kila gästgivargård, Kila sn (antecknat i Ö Tollstads vb) med
Maria Håkansdotter, f 1757-10-19 i Väsby, Konungsund, död 1842-09-29 på Ullervids ägor, Järstad.
 
son
Jonas Ericsson Wiman, f 1791-10-14 i Kolbacken, Hyppingstorps ägor, Ö Tollstad, död 1865-08-12 på Ullevids ägor, Järstad. Livgrenadjär. Gift 1815-10-01 i Järstad med
Anna Maja Jonsdotter, f 1788-07-31 i Vasen, Ulvåsa ägor, Ekebyborna, död 1863-03-02 på Ullevids ägor, Järstad.
 
dotter
Johanna Wiman, f 1822-02-10 i Moen, Ullervids ägor, Järstad, död 1890-12-12 i Rostorpet, Högby. Gift 1850-05-20 i Högby med
Carl Johan Johansson Ros, f 1823-03-16 i Rostorpet, Roxtorps ägor, Högby, död där 1914-01-15. Förpantningsägare.
 
Jonas Ericsson Wiman hade också en bror Eric Wiman (1796-1883) som i sin tur hade barn. Om namnet följde även den släkten vidare har jag inte forskat i. Han bodde dock i Mjölby större delen av sitt vuxna liv.

2002-02-10, 20:54
Svar #2

Utloggad Kerstin Remar

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2010-05-01, 19:33
    • Visa profil
Hej!
I min släktforskning (Tåström) har jag en ingift Wiman, nämligen Anna Stina Wiman f 16/8 1769 i Svinstad, Ringarum (E). Kanske kan vara någon i din släkt.
Hon var gift med Carl Petter Tåström f 18/7 1770.

2002-12-04, 13:21
Svar #3

Erika English nee Wiman

Så roligt. Jag tillhör den tredje släkten Wiman  
då,från Ydre härad.

2002-12-04, 13:33
Svar #4

erika

Min fffff far Per Magnus Wiman var klockare i  
Norra Vi från ca 1804. Han kom i sin tur från  
Wimmarp i Karlstorp, Småland. Vi vet inte när  
han tog sig namnet. Hans föräldrar hette inte  
Wiman.  
Släkten spred sig såsmåningom långsamt  
upp mot Linköping.
 
Sen undrar jag. Det finns en skylt på riksväg  
134  
som pekar in mot skogen som det står  
Vimantorp  
på.  Någon som känner till något om historien  
där  
(ev. koppling till ngn släkt)?

2003-01-15, 19:54
Svar #5

Arbman

Hej! Jag har lagt in en fråga om släkten Wiman på: Landskap: Västmanland: Socknar: Bro-Kolsva, numera Köping kommun i Västmanland. Hittade tyvärr inte denna diskussion förrän nu.

2003-02-05, 09:29
Svar #6

Arbman

Rättelse ovan. Har nu upptäckt att det inte ska vara Wiman i Bro-Kolva (Västmanland) utan Bro i Uppsala län. Det gäller ättlingar till Carl Ludvig Leonard Wiman, f 1833. Bosatt i Bro på 1870-talet. Gift med Julia Sten, f 1849.

2003-02-05, 20:57
Svar #7

Irene Wallman

Hej!
 
Här kommer ytterligare en släkt Wiman från Vikbolandet i Östergötland.
 
Min ff ff f
Livgardist Jonas Wiman (omnämd även med namn Karlsson och Wilelmsson)
Född:1801-12-19 Brunkeberg Konungsund
Död: 1862-02-09 Kuddby fattighus
Far: Karl Wilhelmsson F:1774-06-14 Tåby
Mor: Katarina Jonsdotter F: 1775-03-02 Ö. Stenby
 
Son: Karl Gustav Wiman-Urväder F: 1832
Son: Johan Fredrik Jonsson F: 1835  D: 1837
Son: Johan Wilhelm Jonsson F: 1838
Son: Anders Alfred Jonsson F: 1841
Son: Viktor Jonsson F: 1844
Dotter: Ulrika Lovisa Jonsdotter F: 1847
Son: Otto Jonsson F: 1850
Son: Werner Wiman (senare Wallman) F:1854
 
Werner Wiman är min ff ff
 
Någon som känner till nåt om den här släkten eller har några släktband till min Wimansläkt??

2003-02-10, 08:32
Svar #8

Carin Arbman

Hej Ulf Wiman!
Du skrev på Anbytarforum i december 2001 - Om någon söker Wiman Östergötland, Göstrings härad har jag bra info. Det var ju visserligen ett tag sedan men släktuppgifter blir ju inte inaktuella som tur är. Det gick inte att maila på din adress.  
 
Jag söker information om Carl Ludvig Leonard Wiman som är född 1833 i Husby i Östergötland (enligt 1890 års folkräkning).  
Jag har information om hustru och barn samt bostadsort i Stockholm, men vet inget om hans föräldrar och eventuella syskon i Östergötland.  
 
Med vänlig hälsning,
Carin Arbman

2003-02-10, 15:40
Svar #9

Peter Karlsson (Peterk)

Jag vet inte om jag nämnde under 'Posse' att Görel Maria Eleonora (den sannolika systern) var född i just Västra Husby, Östergötland.. (Precis som Carl Ludvig Leonard) Så detta faktum, samt annat som du nämnde under Posse, gör väl att det bara måste vara en bror till henne.

2003-02-10, 19:56
Svar #10

Carin Arbman

Tack för informationen Peter! Pusselbit efter pusselbit faller på plats. Nu har jag bara fyra namn kvar (av åtta) på Wimans familjegravsten i Låssa (Bro) att klura ut: Anna Gunilla d 1902, Alexanders G. d 1834, Görel M Öman d -. och Ernst Löfling d 1838. Naturligtvis är jag även nyfiken på huvudpersonen på denna sten (åtminstone står han överst): Johan Sigismund Wiman, Överjägmästare, död 1838. Känner någon läsare till honom? Familjen verkar ha flyttat från Kalmar till Husby i Östegötland, till Bro i (dåvarande) Uppsala län, till Stockholm, till Uppsala... Tacksam för alla upplysningar!

2003-02-10, 21:52
Svar #11

Peter Karlsson (Peterk)

Detta måste väl vara en bror till din kapten Carl Ludvig Leonard; en major Wiman i Uppsala - även han född i Västra Husby som du ser.. [Folkräkningen]
Upsala församling [1890]    
Johan Gustaf Ernst Wiman f. 1831 W. Husby
Hemort: Ottar
Län: Uppsala
Födelseår: 1831
Födelseförs: W. Husby
Yrke: Major
Famstkod: Far/man (F)
Hushåll nr: 4158
--------------------------------
SVARvolym: 000120  Kort nr: 18
Sida: 312  Rad: 21
 Personer i hushållet:
Fam nr: 1
Johan Gustaf Ernst Wiman f. 1831, Major
Elisabet Johanna Juliana Sommar f. 1837 Aachen (katolik)
Carl Johan Josef Ernst f. 1867 Husseby (katolik)
Maria Augusta Rosalie Julie f. 1869 Husseby (katolik)
Fam nr: 2
Anna Mathilda Kjellin f. 1873 Torstuna, piga

 
Hittar sedan i Uppsala, slottsqvarteret, en Gunilla Mariana Wiman f. 1839 i just Bro.. - kanske kan vara av intresse, namnet Gunilla har du ju nämnt här ovan. Hon verkar vara en ogift kvinna med en piga i hushållet 1890..
Annars verkar namnet Wiman i Uppsala län 1890 mest innehas av soldater, bruksarbetare, fiskare och andra arbetare.
Namnet Ernst har du på en 'Löfling' - det finns ju även här på majoren och hans son.. (Fast förstås inte så ovanligt)
'Johan' sitter ju också fint med tanke på din äldre Johan Sigismund.. (far eller farfar..?)
Mvh/Peter

2003-02-10, 23:07
Svar #12

Carin Arbman

Tusen tack för all Wiman-tips. Det är lite klurigt när bara en del av förnamnen stämmer. Men det känns ju som man är något på spåret när plötsligt flera personer har särskilda förnamn som går igen som t ex Ernst, Gunilla, Johan, Görel, etc. Intressant också med yrkesvalet, man håller sig mycket inom sitt skrå - militärer likväl som skomakare och smeder. Johan Sigismund blir väl alltså farfarsfar till Görel Hildur Maria Wiman.

2003-02-22, 09:54
Svar #13

Utloggad Hans F Ericsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2017-11-02, 15:30
    • Visa profil
Nämen vad ser jag!? En wiman-sida på Anbytarforum! Och Carin Arbman är här också. Hade jag vetat det så hade jag lagt in en bunt wiman-anor här. Nu la jag in dem på Bronikowski-sidan häromdagen. Okej, jag kan ju hänvisa dit då. Håll er kvar på Anbytarforum, gå upp ett steg bakåt, välj Ointroducerad adel. Där hittar ni Bronikowski. Men obs! kolla inlägget före också; där finns förklaringarna till mina källhänvisningar. Varsågoda, det är bara att stiga på!
 
Mvh  
Hasse E i Solna

2003-03-06, 10:28
Svar #14

Utloggad Hans F Ericsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2017-11-02, 15:30
    • Visa profil
Hallå där igen, Carin!
 
Tror mig nu konstatera var Mats Wimans släktlinje och den linje jag har följt, löper samman: Mats ana Johan Niklas W, född 1801 är bror till min ana Carl August W, född 1809. Den antavla jag lade in på Anbytarforum, kunde alltså - vad Mats beträffar - ha startat en generation närmare i tiden.  
 
Innan jag kompletterar med vad jag har på deras mors sida, Maria Sofia Löflings, undrar jag därför: Var kommer du in, hur fortsätter din wimanska linje från Johan W, född 1720 till Görel Hildur Maria?
--- Min linje går så här: Johan Sigismund W, född 1768, Carl August W, född 1809, Ernst August W, född 1838, Sigrid Augusta W gift Eriksson, född 1880.
 
Mvh Hasse E i Solna.

2003-03-06, 10:31
Svar #15

Utloggad Hans F Ericsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2017-11-02, 15:30
    • Visa profil
Mats och Sylvia!
 
Nä, jag vet inte var namnet Wiman ursprungligen kommer ifrån. Men det första man kollar är ju kartan. I min atlas ligger Styrstad i ruta CD 50, intill kanten mot ruta CD 49. Och i just den rutan finns ortnamnet Vi. Fast jag hittar det inte på kartan, vet inte om det är en sjö, en by eller något annat. Kan vara värt att skaffa en mer detaljerad karta.  
 
Mvh Hasse E i Solna.

2003-03-06, 21:15
Svar #16

Carin Arbman

Hej Hasse & tack för all information. Jag har nu lyckats pyssla ihop en hel del grenar. Löfling däremot har jag knappt någonting på så mer fakta om denna släkt ser jag fram emot. Görel H Maria var min mans farmor. Jag tror också att namnet kommer från orten Vi eller kanske Vimantorp? Tack även Mats och Sylvia för all Wiman-information. Jag återkommer om bilder, etc.  
Många hälsningar,
Carin

2003-03-11, 22:35
Svar #17

Utloggad Hans F Ericsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2017-11-02, 15:30
    • Visa profil
Har lagt in en antavla för ovannämnda Maria Sofia Löfling, född 1777, under nya rubriken Löfling på Övriga släkter J-L. Obs! Amerikansk bokstavsordning dvs Lö... före La...
 
Mvh Hasse E i Solna

2003-11-05, 01:16
Svar #18

Erika English

Jag har hittat en födelsedagsnotis i Arboga Tidning från 1925 på en Anders Wiman som fyllde 60 år och bodde i Uppsala. Någon som är intresserad av en avfotografering?

2003-11-05, 18:42
Svar #19

Carin Arbman

Hittar inte just denne Anders Wiman i mina listor. Har en född 1897 och en född 1842. Ingen av dem passar in.

2004-02-22, 09:52
Svar #20

Utloggad Hans Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2012-02-05, 22:03
    • Visa profil
Min anmoder Brita Wiman föddes 7/5 1700 i Linneberga Svinstad (e) som dotter till Länsmannen Lars Andersson Wiman och Ingeborg Andersdotter Örlander.(Öhrlandra i db)
L.W. var Kronolänsman först i Dömestad Styrstad (E) sedan i Linneberga Svinstad(E) där han dör 1/5 1712 i en ålder av 55 år. Vad jag kan se så nämns han första gången i Styrstad  29/7 1685 då sonen Andreas föds.Jag har inte hittat paret i Styrstad vigselbok.Flera av inläggen ovan berör ju denna släkte så jag undrar nu om någon känner till fler uppgifter  än de som står i Sv.Släktkalender 1916 om släkten Wiman.
Jag har även stött på en länsman Ramund Larsson  
Wyman d. 2/7 1711 i en ålder av 61? År. som begravs på Linneberga lägergård . Ramund   fick 6/9 1711 (efter sin död) dottern Brita Catharina i Tuttorp tillsammans med h. Elisabeth Gustafsdotter West, dotter till Kaptenen Gustaf West i Tuttorp. Ramund gifte sig med Elisabeth i oktober 1710.
Vid dotterns födelse var Lars Wiman  och hans söner Andreas, Abraham, Johannes och Isaac dopvittnen.
Möjligen kom Ramund till Svinstad 1710 när han gifte sig,tyvärr vet jag inte varifrån.  
När det gäller Ingeborg Andersdotter Öhrlandra så dör hon 7/2 1730 i Svinstad i en ålder av 70 år .  
Hon hade en bror: Ramundus Andersson Örlander som var kassör på Stockholms slott (Link.stifts herdaminne d.3) Han gifte sig i Styrstad 1687.
Deras far Anders är för mig okänd.

2004-02-29, 00:04
Svar #21

Sylvia Wiman

Bäste Hans Eriksson
 
Släkten efter Lars Andersson Wiman och Ingeborg Andersdotter Örlander finns nedtecknad.
 
LARS ANDERSSON WIMAN är farfars farfars farfars farfar till Mats (Johan Christer) Wiman, min make.
 
Brita Wiman finns inte med i våra noteringar. Vad vet du om Britas far ?
 
MvH
Sylvia Wiman

2004-03-01, 15:22
Svar #22

Utloggad Hans Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2012-02-05, 22:03
    • Visa profil
Jag vet inte mycket mer om  Lars Andersson Wiman men jag kan tillägga att hans föräldrar ligger begravna på kyrkogården i Linneberga Svinstad.Hans mor Anna Ramundsdotter dör 9/10 1709 i Linneberga (det framkommer tydligt i db. att hon är Lars Wimans moder)  och begravs i kyrkogården på Linneberga  hos sin salige man.  
Jag har följande barn till paret:
Andreas f.1685 och Johannes f. 1787 dessa båda  i Styrstad,samt följande i Linneberga Svinstad:
Abraham f. 1690, Maria f.1692 ,Isaac(ej funnen i fb. men enl. db född c:a 1693),Jacob f.1697,min Brita f. 1700 samt 2 småsystrar som dör i mässlingen 1709.Jag antar att din make härstammar från Johannes Wiman, kyrkoherden i Tingstad?
Han nämns flera gånger som dopvittne i Svinstad bl.a. hos brodern Isaac Wiman Rusthållare i Linneberga.
Känner Du till något mer om detta par skulle det intressera mig mycket.
Mvh/Hans

2004-03-01, 18:43
Svar #23

Sylvia Wiman

Hej Hans
 
Detta var mycket interessant.
Ja min make härstammar från Johannes Laurentii, kyrkoherden i Tingstad och vi har alltid utgått från att det är äldste sonen.
Vi har en lång släktutredning som gjordes på 1930-talet med underlag bl.a från anfäder i mitten av 1800-talet, där nämns ingen Andreas.
 
Eftersom vår historia i princip börjar med prosten så är detta nya rön.  
 
Vi har hela tiden undrat varifrån namnet Wiman kom, dvs varför tog Lars Andersson namnet Wiman.
Fanns det någon anknytning till byar runt omkring? Ett förslag har varit Frövi men det är endast en spekulation.
 
Vi vill gärna behålla denna kontakt, vi finns även att nå på epost sylviawiman@tele2.se.
Ibland kan detta vara att föredrag.
 
Mvh
Sylvia Wiman

2004-03-02, 14:47
Svar #24

Utloggad Hans Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2012-02-05, 22:03
    • Visa profil
Hej Sylvia
 
Min gissning är att Lars Andersson Wiman kommer från trakten kring Svinstad.Det finns ex. en gård Wimarka i Vårdsberg inte så långt från Svinstad som skulle kunna förklara namnet Wiman.
Hustrun Ingeborg skulle ju kunna vara från Styrstadtrakten.Som jag skrev i ett tidigare inlägg gifter sig ju hennes bror Ramundus Andersson Örlander i Styrstad 1687.(med prästens dotter)    
Ang. Andreas/Anders Wiman f.29/7 1685 i Dömestad Styrstad.Han nämns som dopvittne i Svinstad vid flera tillfällen och kallas för Cornetten Anders Wiman.Han återfinns 1714-1727 i Stäcke Grebo(E)som cornetten Anders Wiman gift med Catharina Edsberg.De fick dotter Anna Catharina 1714,sonen Lars Jöns Andersson Wiman 1717, dottern Ingeborg Margareta 1719(död c:a 1720) samt dottern Ingeborg Margareta(!) 1727.Anders dör i en ålder av 42 år 1727.

2004-03-02, 17:15
Svar #25

Sylvia Wiman

Hej Hans
 
Tack för ytterligare information.
Jag tänkte inte på den moderna stavningen Anders  
 
Jag har en Ingeborg f. 7/5 1718 men hon är enligt uppgift dotter till Johan Laurentii.
Var har du hittat uppgifterna om Anders?barn?
Är det dödsbok?
 
Vi gjorde en resa till Östergötland i somras och har besökt en del av de platser som nämns men vi har 60 mil söderut att resa varje gång så det blir inte så ofta.
 
Får jag fråga om intresset är allmänt när det gäller Wiman eller gör du någon utredning?
Vi själva vill egentligen bara bekräfta de uppgifter som finns. Sedan är intresset även av etnologisk natur.
Vi har under åren sporadiskt haft kontakt med andra Wimans-släkter och kan kanske knyta hop en och annan gren.  
 
Hälsningar
Sylvia

2004-03-04, 16:09
Svar #26

Utloggad Hans Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2012-02-05, 22:03
    • Visa profil
Hej Sylvia  
Anders barn har jag helt enkelt funnit i födelseboken för Grebo.Ingeborg Margareta Wiman är född 29/4 1719 och bör väl vara kusin med den Ingeborg du nämner ovan.Enl.den tidens namnsed heter de ju Ingeborg efter sin farmor.
Att jag intresserar mig för släkten Wiman beror på att Lars Andersson Wiman är min mmmmfmmmmf och jag vill gärna ha min antavla så komplett som möjligt,alltså även med syskon och kanske syskonbarn om det går. Jag har dock ännu inte hittat någon spår av bröderna Abraham och Jakob förutom som dopvittnen vid något tillfälle.
Jag hoppas också att någon gång få klart för mig varifrån Lars A. och hans h.h.Ingeborg A Örlander stammar.........
mvh/Hans

2004-03-05, 15:39
Svar #27

Sylvia Wiman

Hej Hans
 
Ja, flickorna Ingeborg är kusiner. Min Ingeborg finns på den minnestavla som  hänger i Tingstads kyrka (i sakristian). Den besökte vi i somras.
 
Som sagt finns alltså hela Wiman-linjen från Johannes Laurentii och framåt nedtecknad och innehåller nu hos mig 119 personer så är du intresserad av flera grenar framåt så finns det.
 
Vi har varit/är också intresserade av att veta varifrån Lars och Ingeborg kom men har inte haft tid och möjlighet att plöja födelseböcker eller dödsböcker i Vadstena. Det är helt enkelt för långt dit. Som jag sa, vi befinner oss i Ångermanland.
 
En intressant uppgift som finns i våra underlag.
Så här börjar redogörelsen i våra papper.
Då levde nämligen en Lars Andersson som var kronolänsman i Lösinge härad i Östergötland och bodde på Dömestad i Styrestads sn. Han tog sig namnet Wiman.
 
Detta är skrivet av min makes farfar Carl Wiman och baserar på handskrivna underlag från sin tur hans far och farfar, Ernst resp. Nicklas.
 
D.v.s var Lars A är född är fortfarande öppet, att han dog i Linneberga är ju säkert men var föddes han?
 
Vad gäller Ingeborg finns en del spridda uppgifter här på Anbytarforum som heltidsforskare bidragit med men jag vet inte om kopplingarna är bekräftade.
 
Jag har använt MinSläkt för att kunna hålla reda på alla gubbarna .
 
Väl mött till nästa gång
 
Mvh
Sylvia

2004-03-05, 16:34
Svar #28

Utloggad Linda Wickström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2014-08-07, 17:51
    • Visa profil
*nyfiken* Carl Wiman, den berömda paleontolgen/geologen?

2004-03-05, 17:12
Svar #29

Sylvia Wiman

Hej Linda
 
Ja det stämmer.
 
Det var trevligt att höra att han är berömd.  
 
Han var en stor man i familjen men han skulle nog inte själv ha sagts sig vara berömd....  
 
I vilka sammanhang har du stött på honom ?
 
Mvh
Sylvia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna