ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Willman / Wilmann / Villman  (läst 1013 gånger)

2002-09-30, 20:57
läst 1013 gånger

Utloggad Inger Bjørnaas

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2013-06-22, 15:32
    • Visa profil
Hei 
 
Min stammor på min farmors side er ifølge tradisjonen en svensk adelig frøken. Kan dette stemme ? Ingeborg Wilmann kom sammen med sine foreldre til Røros ca. 1650. Hun ble gift med Hans Jensen Digerås. Sønnen Peder Hansen Wilmann var kommandørsersjant under krigen mot Karl den tolvte av Sverige, og ble fanget og ført til Stockholm. Da de fikk vite hvem han var, viste det seg at de kjente hans mor, og ble straks satt fri og fikk adgang i deres huse, som var av den Vilmannske slekt, heter det. 
Likeledes er en Peder Mortensen Wilmann, f. ca. 1600 og hans koneMargrethe kommet til Norge ca. 1650. Deres sønn Morten Pedersen var kjøpmann i Trondheim. Peder Mortensen Wilmann kan meget godt være far til Ingeborg Wilmann, og kjøpmann Morten Pedersen Wilmann hennes bror eller halvbror. 
Er det noen som har kjennskap til Wilmannsslekta i Sverige, og som kan hjelpe meg med å finne opphavet til min stammor Ingeborg Wilmann, ville jeg være meget takknemlig. Finnes det en adelsslekt i Sverige med det navnet ? (Sannsynligvis rundt Stockholm) 
 
Med hilsen 
Inger Bjørnaas, Grindal, N-7393 Rennebu

2009-08-13, 17:06
Svar #1

Evelyn Willmann

På slektstavla for Willmann-slekta, står det riktignok at Ingeborg Pedersdatter Villmann kom fra Sverige til Røros, deretter til Singsås. Og at hun giftet seg med Hans Jensen Digerås. Pga. at Ingeborg var av adelslekt, tok Hans etternavnet Villmann.
 
Min far sa at dette var tull, så jeg gjorde en reasearch på nettet og fant ut at hun het Ingeborg Pedersdatter Viggen og giftet seg med Hans Jensen Villmann Digre. Så lette jeg meg oppover i stamtavlen til Hans. Jeg fant ut at faren, Jens Jonsen Villmann Digre også hadde Villmann til etternavn. Jens hadde blant annen vært på Singsås med to sønner og banket opp folket der. Og etter det, tok han og barna navnet Villmann. Men man kan jo aldri være helt sikker på det man finner...
 
Vennlig hilsen Evelyn Willmann.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna