ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wihr  (läst 856 gånger)

2010-01-11, 21:17
läst 856 gånger

Utloggad Håkan Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2010-08-24, 22:19
    • Visa profil
Bläddrade i ”Gods och Gårdar”  Del XIII Sydvästra Södermanland och läser där att min morfars mors efternamn var  Wihr som ogift. (Johanna Maria Wihr) Blev nyfiken på var det namnet kommer i från, är väldigt ovanligt i dag. Nå, det skulle jag kanske kunna lösa själv, men jag är helt ny på släktforskning och ska gå en kurs den här våren, men är lite för nyfiken för att vänta tills dess, och sen är jag spänd på att använda det här forumet, det här blir mitt första inlägg.  
All info om Wihr är välkommet, även vilka sätt och vilka platser man kan söka på
Hälsningar
Håkan

2010-01-12, 16:23
Svar #1

Utloggad Monica E. Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 673
  • Senast inloggad: 2023-01-10, 19:25
    • Visa profil
Hej Håkan
Jag sökte på Sveriges Befolkning, som man har tillgång till om man har abonnemang hos SVAR, men kunde inte hitta någon Johanna Maria Wihr. Däremot fann jag Johanna Maria Wier född 1866 i Lilla Mellösa gift med Johan Henning Andersson född 1856 i Floda. Kan det vara din morfars mor?
 
Mvh
Monica

2010-01-12, 17:30
Svar #2

Utloggad Håkan Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2010-08-24, 22:19
    • Visa profil
Hej Monica
Tack för snabbt svar   Jodå, stämmer bra, det är samma Johanna, stavningen av efternamnet som skiljer. Man bör alltså kolla lite fler källor då. Eller kan det vara så att man ändrade lite själv i stavningen förr, eller inte brydde sig om att rätta om det blev felskrivet i någon kyrkbok eller liknande?  
 
//Håkan

2010-01-12, 21:28
Svar #3

Utloggad Monica E. Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 673
  • Senast inloggad: 2023-01-10, 19:25
    • Visa profil
Hej igen
Jag tittade på familjen i Sv. Befolkning 1880 och då stavas namnet så här:
 
Johan Vier, f. 1835 i Kloster Södermanlands län, Slipare Hellefors Bruk i Lilla Mellösa
Maria Ulrika Stenström, f. 1836 i Lilla Mellösa Södermanlands län  
Johanna Maria, f. 1866 i Lilla Mellösa Södermanlands län  
Lovisa Ulrika, f. 1870 i Lilla Mellösa Södermanlands län  
Anna Fredrika, f. 1871 i Lilla Mellösa Södermanlands län  
Ida Vilhelmina, f. 1873 i Lilla Mellösa Södermanlands län  
Sofia Carolina, f. 1875 i Lilla Mellösa Södermanlands län  
Matilda Charlotta, f. 1877 i Lilla Mellösa Södermanlands län  
 
Wihr/Wir är nog ett soldatnamn. Om du tittar i Centrala Soldatregistret http://soldat.dis.se/soldater.php och söker på Wihr/Wir så finns två tänkbara soldater som kan vara far till Johanna Marias far. Johan Vier var född i Kloster/Eskilstuna 1835 och i soldatregistret finns en Pehr Gustaf Wir f. 1811 som blev soldat i Eskilstuna-Kloster, Vallby år 1839 och Gustaf Wihr f. 1801 som blev soldat 1823 på samma ställe.
 
Mvh
Monica

2010-01-14, 17:49
Svar #4

Utloggad Håkan Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2010-08-24, 22:19
    • Visa profil
Hej
Tack för hjälpen, nu har jag lite att titta närmare på  
 
//Håkan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna