ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wigaeus / Wigius  (läst 3028 gånger)

2006-04-05, 07:56
läst 3028 gånger

Lars Hornesjö

Hej Släktforskare!
 
Min mf mf fm m hette ELISABETH ELEONORA WIGIUS alt WIGAEUS.
 
Vill veta följande:
När och var hon föddes.
Vigsel datum, och plats.
Barn.
När hon avled.
 
 
mvh Hornet

2006-04-05, 18:40
Svar #1

Utloggad Gullan Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2012-09-18, 17:44
    • Visa profil
    • www.bizon.se/skillingsmala
Lars
 
Vem är Elisabeth Eleonora dotter till?
 
Mvh Gullan Olsson

2006-04-05, 21:48
Svar #2

Lars Hornesjö

Hej Gullan
 
Jag känner inte till vem/vilka henes föräldrar var.
Elisabeth var gift med Erik Gottschalk (Gottskalk).
 
Möjligen var hon född i Stockholm.  
 
mvh Hornet

2006-04-05, 22:15
Svar #3

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
och enligt uppgift under Anbytarforum: Släkter: Övriga släkter G-I: Gottschalk levde han ca 1775 så det borde väl tidsbestämma även henne.
 
Hälsningar,
Eva

2006-04-06, 00:11
Svar #4

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Erik Gottskalch och Eleonora Elisabet Wigaeus gifte sig 1757 8/11 i Jakob och Johannes fs i Stockholm.
 
Eleonora Elisabet var f ca 1736 och dotter till bokbindaren Bengt Wigaeus i Stockholm (d 1749 8/8 i Sthlm) och hans första hustru Anna Brita Öhman (d 1742 15/10 i Sthlm). Bengt var gift II 1743 14/6 i Adelsö med Maria Elisabet Lund.  
 
Anna Brita Öhman var dotter till bokbindare Johan Öhman (d 1730 17/5 i Sthlm) och Elisabet Hall (d 1754 17/1 i Sthlm). Elisabet Andersdotter Hall hade gifte sig I 1697 i juli med Kordt Volckenhardt, hautboist vid gardet.
 
Anna Brita Öhman hade en syster som hette Eleonora Elisabet Öhman, vilket kanske inspirerade henne till att själv döpa en dotter till Eleonora Elisabet (Wigaeus). Systern var gift med en glasmästare Johan Åhs och dottern Eleonora Elisabet Wigaeus blev också gift med en glasmästare - Erik Gottskalch.

2006-04-06, 08:51
Svar #5

Lars Hornejö

Stort Tack till Staffan Bengtsson!
 
Dessa svar gör att jag kan räta ut ett par frågetecken.
Ny kick att gå vidare i min forskning.
 
Jag får säkert anledning att återkomma med frågor.
 
mvh Hornet

2013-08-03, 00:21
Svar #6

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:15
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Vet någon mer om den Peter Wigius som var vice konsul i Kronstadt, Ryssland i slutet av 1800-talet?
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-03-31, 20:48
Svar #7

Utloggad Mikaël Stenelo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 01:58
    • Visa profil
    • genealogi.mine.nu
Känner någon till något om Daniel Wigius' (f 1700-08 [hfl, åu]. D 1785-02-05 i Växjö stads-fs, (ålderdomssvaghet) 84 år 5 mån) förfäder? Han var tullskrivare / tullinspektör i Växjö, och gifte sig där 1736-11-02 m Helena Streling (f 1701 [åu]. D 1773-05-03 i Växjö stads-fs, (feber) 71 år).  
 
Hälsningar, Mikaël

2015-06-24, 07:43
Svar #8

Utloggad Monica Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 331
  • Senast inloggad: 2022-09-17, 06:36
    • Visa profil
Hej  
Jag hoppas att någon kan hjälpa mig med alla dessa Vigius/Wigius/Vigia/Wigia
 
När jag läser i olika källor om Wigius/Vigius, så står det om dem i Norra Vi Socken, men också i Småländska Djursmåla.  
Är detta olika grenar av samma släkt? Och om ja, vem är deras gemensamma nämnare?
Är det i Djursmåla som släkten har sitt ursprung och de flyttade till Norra Vi?
Ser också några Wigius i Vadstena.
 
Hoppas på hjälp.
 
//Monica

2015-06-24, 10:30
Svar #9

Utloggad Monica Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 331
  • Senast inloggad: 2022-09-17, 06:36
    • Visa profil
Hej igen och Ursäkta
Djursdala ska det vara inte Djursmåla. som Jag har hittat Wigius.
 
//Monica

2015-06-24, 17:54
Svar #10

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 939
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:13
    • Visa profil
    • edshult.eu
Hej Monica,  
 
Jag så din fråga under Norra Vi men avhöll från att svara eftersom jag inte är expert på detta. Jag har från dock från olika (andrahands som Rääf, Östgötars minne mm) källor kommit fram till att Christina Wigias far Johan Wigius föddes 1705-05-05 i Askeryd (F) han dog 1751-02-08 i Tidersrum (E). Enl. Rääf var han vigd 1737 Anna Stina Wenelia. Hans föräldrar bör vara Petrus Peri Wigius född 1664 i Västervik  och död 1712-07-17 (Östgötars minne). Han var gift med Catharina Lithmang som var dotter till Johannes Canuti Lighmang (1645-1712) och Elisabet Cornejus.  
Pertus Wigius far ska ha varit skomakaren Per Nilsson. Pers bror Olof Wigius ska ha varit fadern för Wigiusgrenen i Tryserum sn. Deras far i sin tur var Nils Andersson från Gransbo i Djursdala socken enligt boken Östgöta nation som  finns inskannad av Jonas Magnusson på Cognatus.
 
Kanske andra kan bekräfta eller dementera dessa uppgifter?  
 
/Karl-henrik
 
(Meddelandet ändrat av kalleryden 2015-06-24 19:00)

2015-06-24, 19:17
Svar #11

Utloggad Monica Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 331
  • Senast inloggad: 2022-09-17, 06:36
    • Visa profil
Hej Karl-Henrik
Vad mycket information. Helt underbart. Jag trodde att jag inte skulle kunna komma vidare.
Mina anor är just Anna-Stina Wenelia och Johan Wigius. deras dotterStina (Christina) Wigia är min gren ner till mig.
Jag var helt förvirrad över alla Wigius som fanns överallt i Sverige att hitta.
Men en koppling till Djursdala finns där då, som en annan gren från samma stam.
 
Jag har också skickat ut en efterlysning på Wenelia /Wenelius också, då det är svårt att hitta något här. Men jag ska läsa boken Östgöta nation, så fort jag får tag i den.
 
Tack så otroligt mycket för din hjälp.
 
//monica

2015-06-24, 21:24
Svar #12

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej!
 
Det finns ett dokument bland bouppteckningarna i Kinda häradsrätt, FIIIa:1 s 251. Daterat 1744-09-24 och är en inventering och värdering av komminister Johan Wigius egendom. Barnen anges som jungfru Gertrud, Johan, jungfru Catharina och Christina. Undertecknat av Johan P: (Petri?) Wigius.
 
Jag har hittat förutom Christina född 1743-01-01 Tidersrum som jag skrev om igår under Norra Vi, Johannes f 1741-01-26 (CI:2 Tidersrum s 8) och Maria f 1738-07-02 (C:2 N Vi s 473, född i Tidersrum) - här är dopvittnen av intresse: hr prosten Wenelius och prostinnan i Asby. Med detta som ledning kunde jag hitta vigseln i Asby 1737-09-15 för komminister hr Johan Wigius och jungfru Anna Stina Wenelia (C:2 Asby s 107).
 
Jag fann i dödsboken för Asby, 1744-04-10 (begravd av biskopen Andreas Rhyzelius) högärevördige och höglärde herr prosten och kyrkoherden vid Asby Magr. (magister, en titel för präster) Johannes Wenelius, 80 år och 4 månader gammal (C:2 Asby s 499). Det finns en uppgift på Disbyt för en J Wenelius född 1663 i Västra Ryd (E). I C:1 V Ryd s 8 finner man i en svårläst text detta: dp 1663-06-24 Johannis, Jonas barn i Hvena (Vena). Vilket stämmer bra med att han senare tar sig namnet Wenelius efter födelseplatsen, dessutom står det ett tillägg i födelsenotisen: pastor i Asby.
 
I C:1 Asby s 6 redovisas att Johannes Wenelius tillträdde som pastor i Asby 1713-05-01. Hans dotter Christina Wenelia ska vara född ca 1713 enligt uppgift i dödsboken Tidersrum 1744. Jag hittar en son Johannes född 1714-08-03 till pastoris i Asby (C:1 Asby s 565), dopvittne är då löjtnanten Olaus Langelius. En dotter Brita Charlotta dp 1716-08-02 (s 159) och en son Nils dp 1720-01-25 (s 173). Som dopvittne förekommer också vad jag tolkar som pastors hustru Christina Langelia vid andra dop. Dopvittnen på 1720-talet är också Jonas Wenelius och jungfru Cajsa Wenelia.
 
Med vänlig hälsning
 
Britt-Marie
 
 
(Meddelandet ändrat av bmw 2015-06-24 22:01)

2015-06-24, 21:58
Svar #13

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 13:41
    • Visa profil
Alla Wigier hänger inte ihop med varandra. Förutom de som härstammar från Södra Vi/Djursdala finns även en släkt från Norra Vi, utgående från kyrkoherde Magnus Caroli (död 1625), vars söner skrev sig Wigius. Mina övriga noteringar rörande Wigier har jag tyvärr inte till reds just nu.

2015-06-24, 22:45
Svar #14

Utloggad Monica Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 331
  • Senast inloggad: 2022-09-17, 06:36
    • Visa profil
Hej Britt-Marie och Bo
Vet inte vad jag skulle ha gjort utan er.
Håller på att läsa om Östgöta Nation och alla studenter och präster.
 
Otroligt mycket information, med den inscannade boken och informationen ovan och under Wenelia. Nu har jag något att bita i. Tack återigen.
 
Jag tillhör Wigius från Norra Vi, så min anfader här blir då Magnus Caroli.

2015-06-25, 14:09
Svar #15

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 939
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:13
    • Visa profil
    • edshult.eu
Hej Monika,
När jag skrev mitt förra inlägg glömde jag berätta vad jag hade på Christina Wenelias sida. Om farfadern Johan Pedersson har jag bara att han dog 1672 i Vena, Västra Ryd (E). Modern ska ha varit den Gertrud Theusdotter som dör i Vena 1692-05-07. Hon var enl. uppgift dotter till rådmannen i Vadstana, Theus Larsson (1559-1637) i hans äktenskap  med Ingeborg Göransdotter (död 1669 i St. Per (E)). Du hittar mera om Theus Larsson om du söker i Anbytarforum.  
/Karl-Henrik

2015-06-25, 14:33
Svar #16

Utloggad Monica Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 331
  • Senast inloggad: 2022-09-17, 06:36
    • Visa profil
Karl-Henrik,
Jag är överväldigad av all hjälp jag har fått.
 
Vet inte hur jag ska kunna tacka er alla.
Men ett stort tack får ni allihop av mig.
 
:-)
 
//Monica

2015-06-25, 16:12
Svar #17

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Anna Christina Wenelias farfar heter väl Jonas Persson/Pedersson? I dopnotisen 1663 och som dopvittne ett flertal gånger omnämns han som Jonas i Vena. I dödsboken 1672 C:1 Västra Ryd s 82 - Jonas Persson i Vena. Jag tror att det står Gertrud Thesiudotter i Vena i dödsboken 1692 om jag inte läser helt fel. Vad är källan till uppgiften om att hennes far är Theus Larsson mer än att det är ett ovanligt namn? Visst kan hon vara född ca 1627 i Vadstena i Theus Larssons andra äktenskap. Första hustrun Gertrud Börjesdotter dör ju 1622. Både jag och min make är ättlingar efter Theus Larsson och hans första hustru genom sonen Magnus Thesei Ignaeus Wadsteniensis (1598-1671).
 
Med vänlig hälsning
 
Britt-Marie

2015-06-26, 09:16
Svar #18

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 939
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:13
    • Visa profil
    • edshult.eu
Hej Monica och Britt-Marie,  
 
Jo jag håller med om att kopplingen av Gertrud Thesiudotter med Theus Larsson i Vadstena kanske är lite skakig. Enligt dödboken i Västra Ryd blev ju Gertrud 65år, så hon skulle ju vara född ca 1627. Uppgifter (ej kontrollerade av mig) på nätet säger att Theus hade en dotter som hette Gertrud som ska ha fötts ungefär vi denna tid (1624 enligt en uppgift). En helbror ska ha varit Per Theusson Bång född ca 1734.  
Jonas Persson (jo han hette Jonas inte Johan) finns omnämd på Olov Mattsons CD. Han var fogde, och kom kanske till Vena från en annan trakt?  
Citat från Olov Matssons: Dombok § 14  30 sept 1690  Börje Bälltrosson i Slammarp i Ingatorp socken, gaf i rätten tillkänna att hans svärfader Håkan Jonsson i Hvena i Ryds socken hade 4 döttrar och en son, nämligen Nils i Hvena som död är, hustru Elin i Hester, hustru Anna, hustru Ingrid i Ösjöhult och hustru Ingeborg i Storäng, hvilka ärfde hela Skattegården Hvena, sedan befara mågen Per Jonsson i Sjögle i Ry socken, som äger hustru Anna, för 40 år sedan såldt halfva skattegården till fogden Jonas Persson i Hvena.  Den andra halfva gården köpte? hustru Ingrids man Olof Staffansson ... som han sedan sålde till benämde Jonas Persson .........  
/Karl-Henrik

2015-06-26, 15:32
Svar #19

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 13:41
    • Visa profil
Hela tvisten angående föräljningen av hela skattegården Vena i Västra Ryds sn:
 
 
Tingsprot. Ydre HT 1690, § 14:
 
”Börge Bällterßon i Slammarp i Jngarpe Sockn, gaff i Rätten tillkiänna, att hans Swerfadher1 Håkan Jonßon i Hwena i Ry Sockn hadhe 4: döttrar och En Sohn Nembl: Nillß i Hwena som dödh är, Hustru Elin i Hester, Hustru Anna, Hustru Jngridh i Ösiöhullt och Hustru Jngeborg i Storängh, hwilka Erfdhe heela Skattegårdhen Hwena, sedhan hafwer mågen Per Jonßon i Siögle i Ry Sockn som äger Hustru Anna för 40: åhr sedhan, Sålldt halfwa Skattegården till fogdhen Jonas Perßon i Hwena för 26: Riksdaler dheraf Hustru Karin bekom 8: Riksdaler och 10: Marck och hennes fastrar 4: Riksdaler och 5: Marck : dhen andra halfwa gården brukade Hustru Jngridz Man Oluf Staffanßon, men kom i Skattewrak, då dheraß Huußbonde Sal. Herr Regner Leijonhusen gaff henne eftter på Skatten 17: Riksdaler och 18: öre Silfvermyntt när hon kom till honom i Stockholm, och altså fick behålla sin Skatterättigheet, som hon sedhan såldhe till bemälte Jonas Perßon, men säger sin intet bekommit mehr än 13 Riksdaler uppå hwilken gård förlängst sedhan fasta skall wara bewilliat, eftter Målarens Mäster Anders Biörns i Arnarp berättellße. derföre Slötz, att Enkian hust: Giertrudh Thesdotter i hwena, skall å neste Ting uppwijsa så wehl kiöpebref som hwariehanda flere Documenter, att Rätten fåhr see, hwadh Skiääl och Rätt hon hustru Jngridh till sitt klander och fordran kan hafwa.”
 
1 Rätteligen svärfaders fader: Börje Baltzarsson var gift med Håkan Jonssons sondotter Karin Nilsdotter.
 
 
Tingsprot. Ydre VT 1691, § 27
 
”Vthhäradz man Börge i Slammarp, kom så nu som å sidsta Ting för Rätten, och tilltalte sin Hustrus Karin Nillßdotters fadher-Systers man Per Jonßon i Skiögle uthi Ry Sockn, att han uthi hennes omyndige åhr, försålldt dheß fädhernes Jordh som war 1/3:ding i heela Hwena Skattegårdh till Sal. Jon Perßon i Hwena : Per swarade, att han intet fick mehr af bemälte kiöpare än 26 Riksdaler men kiöpebrefwet De Anno 1654: /: som Månß i Lijda inlade :/ uthwijser att han gifwit 52: Riksdaler Per säger att 17: Riksdaler fick hans hustrus Syster Jngridh, som Herr Leijonhuusen gaf henne eftter på Skatten. responderade Jngridh att hon deraf intet bekom mehr än 13: Riksdaler och allenast 4: Riksdaler af dhe 26: Riksdaler. Nembde Mannen Månß i Lija berättade, att fastebrefwet war här i gåhr, men Jon Perßons Mågh Målaren Mäster Anders Biörn, togh dhet tillbaka igen. Börge har och haftt sin hustru öfwer 20: åhr. Resolutio detta beroor till dheß fastebrefwet uppwijses på nästa Ting af Per Jonßon, så att Rätten fåhr egentligen see, om heela eller halfwa gården har warit till Sal. Jon Perßon försålldh?”
 
Tingsprot. Ydre ST 1691, § 38
 
”Så wehl nu som tillförende, kom för Rätten Börge Bällterßon i Slammarp i Jngarpe Sockn, begiärandes att få lösa Hwena Skattegårdh igen på sin Hustrus wegnar, eftter dhen i hennes omyndige åhr är försålldh till Sal. Jonas Perßon i Hwena för 53: Riksdaler hennes fasterman Per Jonßon i Siögle, säger sig intet fådt mehr aff bemälte kiöparen än först 26: Riksdaler dhem han delte emillan Arfwingarna, och sedhan 13: Riksdaler dhem han tillstellte dottren Hustru Jngridh, men intet mehr, dherpå han will giöra Eedh.
 
Börge säger att han straxt eftter Wigzlen Anno 11665 yrckat och Talt på dhenne handeln medh Per Jonßon, men intet sökt lagligen för än på Höst-Tinget förledet åhr, dhet Per fuller tillstår, men säger sig då swarat, äfwen som nu. Fästebrefwet för sal. Jonas Perßon i Hwena, är Daterat den 28: Septembris 1654:
 
Resolutio.
Eftter som heela Skattegården Hwena, är Tingskiött anno 1654: så kan Rätten intet röra widh dhen Proposition om Skatte-Jordhens igenlösande, men anbelangande kiöpe-Summan, Så emedan Per Jonßon i Skiögle tillstår, att han allenast Vthfordrat 13: Riksdaler för dhen andra halfwa gården af salige Jonas Perßon, och han som förmyndare slutet kiöpet om heela gårdhen för 53: Riksdaler och fådt dheßuthan 1: Riksdaler för sitt omak som salige Swen Perßon Häradtzhöfdingen på kiöpebrefwet medh Egen handh noterat, men lichwähl intet Vthsökt Resten som är 14: Riksdaler derföre skall Per Jonßon sigh med Börge förlijka innan nesta Tingh, elliest felles deröfwer dom.
 
Sedhan Parterne kommo Vth på Tingzplatzen, förlijktes dhe omsijder om Tollff daler Sölfwermyntt hwilka Jon i Skiögle till hustru Karin Nillßdotter och hennes man lefwerera skall, Nestkommande Måhrmeßa2 i Skenninge, hwilket han medh handsträckning in för Rätten uthlåfwadhe, dheremooth han dheß hustru Barn och Arfwingar, för hustru Karins och dheß mans klander, nu och framdeles skohle wara frij och otilltalte.”
 
2 Mårmässa, mormässa, marknadsdag förlagd till den ursprungliga kyrkliga högtidsdagen jungfru Mariæ födelsedag 8 september.

2015-06-27, 06:50
Svar #20

Utloggad Monica Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 331
  • Senast inloggad: 2022-09-17, 06:36
    • Visa profil
Spännande. Men så är det med släktforskningen att den tar vändningar som man inte hade räknat med.
Människorna blir inte bara ett namn på pappret utan det blir så mycket mer spännande när man får se in i deras liv också.
Tack så jätte mycket Bo, Karl-Henrik och Britt-Marie.
Ni har gett mig och många andra som har anor på denna gren så oerhört mycket.
Jag har hur mycket som helst att nu sortera in och fundera över.
 
//Monica

2015-06-28, 19:48
Svar #21

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 939
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:13
    • Visa profil
    • edshult.eu
Tack Bo för de kompletterande tingsprotokollen.  
 
Enligt mina uppgifter var Jon Perßons Mågh Målaren Mäster Anders Biörn gift med Catharina Baltzarsdotter. Anders och Catharina dog båda 1714 i Arnarp, Västra Ryd (E), V:a Ryd C:2 p431.  
Vet någon hur Catharina var släkt med Jonas Persson? Och var Catharina möjligen dotter till Baltzar Nilsson i Hornsved, Ingatorp sn., dvs. syster till Börje i Slammarp som nämns i protokollen ovan?
/Karl-Henrik

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna