ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-03  (läst 4114 gånger)

1999-02-24, 22:42
läst 4114 gånger

Annsofi Sterner

Önskar komma i kontakt med personer som på något sätt är besläktade med familjen Widmark. Min mormors mor hette Anna Sofia Widmark och var född 1858 i Sävar. Hennes far hette Anders Widmark och han var spiksmed i Sävar och hennes mor hette Anna Barbara Hammarbäck. Ursprungligen kommer Widmarks från Lövånger, Yttre Webomark i Västerbottens Län. Eftersom släkten grenat ut sig(ända till Mariestad!)vore det trevligt om någon som också är intresserad av att reda ut släktförhållandena en gång för alla hör av sig till mig.

1999-03-26, 00:48
Svar #1

Utloggad Pehr Sahlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 256
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 02:52
    • Visa profil
Hej Annsofi !
Din mormors mor är en yngre syster till min mormors farfar Hans Olof Widmark (1854-1899). Han var hemmansägare i Bullbäck, Sävar socken, och vigdes 1878 i Sävar med Karolina Sofia Olofsdotter (1859-1925). Paret fick elva barn som alla föddes i Bullbäck, Sävar:
.1. Olof Albin Widmark (1878-1940)
.2. Johan Albert Widmark (1880-1881)
.3. Anna Karolina Widmark (1881-1946)
.4. Maria Elisabeth Widmark (1884-1885)
.5. Amida Sofia Widmark (1885-1885)
.6. Erik Arthur Widmark (1887-1915)
.7. Axel Abdon Widmark (1889-1910)
.8. Maria Elisabeth Widmark (1892-1908)
.9. Alva Johanna Widmark (1894-1912)
10. Johan Algot Widmark (1897-1916)
11. Ally Sofia Widmark (1899-1917)
.
Jag har inte så mycket uppgifter om syskonen till Hans Olof, känner till att de hette Brita Christina (född 1850), Anders Albert (född 1852), Nils August (född 1856), Anna Sofia (född 1858), Margareta Amalia (1861-1864), Maria Johanna (född 1863) och Erik Alfred (1866-1868).
.
Jag är också intresserad av att utreda släkten Widmark.

1999-04-01, 10:05
Svar #2

Annsofi Sterner

Hej!
Bor du här i Norrland? Själv bor jag i Härnösand i Säbrå församling. Till Säbrå församling inflyttade år 1883 Hans Olof Widmarks syskon och hans mor Anna Barbara f. Hammarbäck 1830-02-01 i Bygdeå. Anna Babba som hon kallades var då änka efter Anders Widmark som avled 1867-12-30 i Sävar f. 1823-10-15 i Lövånger. Anders Widmark var spiksmed till yrket. Bland dom som flyttade till Säbrå församling var Anna Sofia f 1858-03-20. Hon gifte sig med Zakarias Petterson i Härnösands domkyrka 1882-06-24. Dom flyttade sen till Njurunda där min mormor Jenny föddes 1887. Mormor träffade morfar John Kaufeldt som var blylödare, först vid småländska glasbruk, sen vid SCA fabrikerna runt Sundsvall. Nu till sägnerna eftersom jag ännu inte kunnat bevisa släktskapet: Min moster, hon fyllde 80 år i år, säger att vi är släkt med professor Erik Widmark, han som upptäckte hur man mäter alkohol i blodet. Visserligen är Erik Widmark också från Lövånger och dessutom från samma mantal som vår gren. Jag har inhämtat Erik Widmarks släktträd från Värmlandsarkivet, där det fanns en hel del, men ingen direkt koppling till oss. Det finns även en gren Widmark i Stöde. Min kusin i Sundsvall har haft lite kontakt genom sitt arbete med Ingrid Evelina f. Widmark tillhörande Stöde-grenen och hon säger bestämt att dom ocskå är släkt med professor Erik Widmark! Vad jag gör just nu är att kartlägga vår gren från Lövånger. Jag har kommit ända ner till slutet av 1600-talet, men har ännu inte hunnit registrera allt på datorn, så det är svårt att få en helhelsbild av materialet just nu. Vi hade i alla fall flera soldater vid Bygdeå kompani som fick soldatnamnet Lång. En av dom, Olof Andersson Widmark (f dat okänt) tillhörde Kapten Axel Bongenhjelms närmaste mannar. Du kan få mer uppgifter senare, då jag har färdigställt alla uppgifter om du vill. Vi kanske kan hjälpas åt att forska på varsitt område. Det skulle faktiskt kännas som en befrielse med tanke på allt arbete som återstår.
Hör av dig!

1999-04-04, 21:48
Svar #3

Utloggad Pehr Sahlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 256
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 02:52
    • Visa profil
Hej Annsofi !
Jag bor i Sundbyberg strax norr om Stockholm. Jag trodde att du bodde i Mariestad eftersom du nämnde den staden i ditt första inlägg. Släkten Widmark har spridit sig längre bort än så: Erik Arthur Widmark (1887-1915) utflyttade med sin hustru 1914 till Canada. Där får de senare samma år dottern Rut Gertrud Ingeborg Widmark; om hennes eventuella ättlingar har jag dock inga uppgifter.
Försöker du att ta fram alla ättlingar till en speciell anfader eller endast de med namnet Widmark ? Av naturliga skäl är det mest uppgifter om ättlingarna till Hans Olof Widmark (1854-1899) som jag har. För flera år sedan var jag på biblioteket i Umeå och släktforskade (mikrofilm) och fick då fram följande anlinje:
- Hans Andersson i Yttre Vebomark, Lövånger
 krigsman, vigd med: Christina Andersdotter
- deras son Anders Hansson Widmark, bruksarbetare
född i Yttre Vebomark, Lövånger 1792 29/5, död 1873 18/3 i Johannisfors, Sävar
vigd med: Brita Margareta Olofsdotter  
- deras barn:
 Hans Olof Widmark (1822-1880)
 Anders Widmark (1823-1867)
 Nils Widmark (född 1826)
 Brita Christina Widmark (född 1830)
 Anna Margareta Widmark (född 1835)
 Katarina Sofia Widmark (född 1839)
.
Känner du till utgåvan Släkten Widmark från Lövånger utgiven av Gustaf Wilhelmsson Widmark 1930 ? Jag har skrivit av följande uppgifter om det äldsta släktleden som nämns där:
Olof Widmark, urfabrikör och rådman i Umeå. Född 1771 15/1 i Lövånger, Västerbottens län, i byn Webomark efter vilken han antog släktnamnet. Död 1825 15/4 i Umeå. I ett brev av den 22 maj 1824 till sin dotter Catharina (Carin) vari han omtalar sin moders i dagarna inträffade död, nämner han även sin broder Johan Persson i Lövånger. Ett flertal vägg- och golvur av hans hand befinna sig ännu i släktens ägo. Vigd 1798 med: Margareta Löfdahl. Död 1816 11/11. Paret fick följande barn: a) Fredrik Olof Widmark (1799-1839), läkare, b) Per Henrik Widmark (1800-1861), lantmätare och ämbetsman, c) Christina Catharina (1803-1878), vigd med Matthias Hallgren (1777-1861), kontraktsprost och kyrkoherde i Ljusdal, i hans andra gifte, samt d) Sofia Margareta Widmark (1807-1872), vigd med Carl Erik Wallberg (1806-1876), kommisionslantmätare. Den Erik Widmark, som du nämner, är sonson till Per Henrik Widmark.
.
Det finns minst tre andra släkter med namnet Widmark:
1. från Viggeby i Stöde församling, Medelpad: bonden Hinrik Christoffersson i Vigge är far till Nils Vidmark (1761-1839) och nämndemannen Hinrik Hinriksson i Stöde. Nils är far till Johan Fredrik Vidmark (1805-1855) och Hinrik Hinriksson är far till Olof Vidmark (1814-1892).
2. från Vidby i Tuna församling, Medelpad: där föds bondsonen Nils Widmark (1693-1748) som blir komminister i Nysätra, Västerbotten. Bland Nils barn finns Erik Widmark (1738-1818), som även blir komminster i Nysätra. Erik är far till Carl Erik Widmark (1789-1854), präst, därefter apotekare.
3. från Broby i Viby församling (Örebro län), Närke: där bonden Nils har sonen Jonas (1683-1734) som antog släktnamnet Widmark. Jonas blir kyrkoherde i Sköllersta, Närke. Släktnamnet utdör med hans sonson, grosshandlare Condrad Ludvig Widmark (1772-1853)
. De två första släkterna finns omnämnda i Släkten Widmark från Lövånger, den tredje släkten finns i Svenska Ättartal 7 (1891) på sid. 472-476 + tillägg sid. 494

1999-04-05, 19:16
Svar #4

Annsofi Sterner

Hej Per!
Eftersom antydningar finns till att flera grenar är släkt, vill jag söka anfadern, som jag hoppas är densamma för alla släkter Widmark. Jag kan ju ha fel, men det visar sig väl. Det var värst vad du har forskat på olika grenar. Har du gjort det av en slump, eller för att utröna släktskap?  Utgåvan Släkten Widmark från Lövånger känner jag inte till. Har du den i din ägo? I vilket fall som helst skall jag försöka fjärrlåna den från biblioteket. Olof Widmark f 1771-01-30 i Lövånger och hans anfäder fem generationer tillbaka har jag hittat , dvs ända till början av 1600-talet. Det är precis lika långt som jag kommit med vår släktgren Widmark. Widmarks från Stöde har jag hittat i deras släktbok hos Härnösands landsarkiv. Även deras släkt går tillbaka till början av 1600-talet. Det finns ett litet enskilt arkiv vid landsarkivet om släkten Widmark, Olof Widmarks gren, som jag ska titta närmare på redan i morgon. Där står det nämligen en del om Widmarks släktförening och det kan ju också vara till hjälp att ta kontakt med dom. Har påbörjat dataregistrering av Olof Widmarks släkt idag. Hur vill du ha uppgifterna? Har du e-mail eller vill du ha uppgifterna på diskett?  Slutligen ännu en sägen: Richard Widmark, skådespelaren i USA, lär vara en släkting till oss. Men hur vet ingen, fast alla i släkten talade om det under hela min uppväxt och även i nutid. Kanske du vet? Har du inga sägner att berätta?

1999-04-05, 22:09
Svar #5

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
I Umeå stad finns under 1700-talet några Widmark.
 
Anders Widmark f 1724 och gift 1754 i Härnösand med Anna Britta Grönlöf. Han var skräddare och fick, enligt domboken för Umeå stad, sitt mästarbrev utfärdat av skräddarämbetet i Härnösand den 11/6 1756.
 
Nils Widmark f 1740. Han var vaktmästare vid bränneriet men antas 1783 som stadsfiskköpare. Hustrun hette Britta Maria Burman.
 
Kan någon av dessa ha anknytning till de Widmarkssläkter som ni utforskat?

1999-04-06, 09:39
Svar #6

Utloggad Pehr Sahlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 256
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 02:52
    • Visa profil
Hej Staffan !
Tack för uppgifterna om Widmark i Umeå stad. Jag kände inte till dem. De kan mycket väl ha en anknytning till Widmarks släkten/släkterna från Lövånger.  
 
Pehr

1999-04-06, 21:58
Svar #7

Utloggad Christer Gunn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2015-03-30, 10:34
    • Visa profil
Hej
Richard Widmark, skådespelaren i USA. Hans far bodde i Haverö(Y) Därifrån utvandrade han till Amerika. Åtminstone för några år sedan fanns fortfarande personer med namnet Widmark i Haverö. Richard Widmark besökte en gång Sverige och omtalade då att han ville till sin fars hembygd, Säter. Alla trodde då att det var Säter i Dalarna istället för Säter i Haverö. Det hus som Richard Widmarks far bodde i köptes av min morfar och det är från honom jag har fått ovanstående uppgifter.

1999-04-07, 17:09
Svar #8

Annsofi Sterner

Hej Christer!
Tack så väldigt mycket! Kan du tala om vad fastigheten hette och vilket år Rickard Widmarks anfader sålde huset till er?

1999-04-07, 22:52
Svar #9

Utloggad Christer Gunn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2015-03-30, 10:34
    • Visa profil
Fastigheten var placerad på Öhn i Haverö. Den låg i väglöst land långt från den vanliga bebyggelsen. Jag vet faktiskt inte vem som sålde huset (vem som då var ägare)men det köptes i runda tal kring 1965-70. Det plockades ner och såldes sedan till Jämtland (i trakten av Hackås tror jag) där det var meningen att det skulle användas till servering. Men den nye ägaren avled innan planerna sattes i verket. Mina kunskaper är inte så precisa som du ser utan jag rekommenderar dig att ta kontakt med ex hembygdsföreningen i Sätervallen Haverö. De vet säkert om det finns någon Widmark i Haverö nu.
MVH
Christer

1999-04-08, 09:36
Svar #10

Utloggad Pehr Sahlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 256
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 02:52
    • Visa profil
Hej Annsofi !
Nej, jag har inte utgåvan Släkten Widmark från Lövånger av Gustaf Wilhelmsson Widmark (utgiven Hälsingborg 1930, det stavades med ä vid denna tid !). Jag har skrivit av uppgifterna vid ett besök på Kungliga Biblioteket i Stockholm. Jag vill minnas att det var ett litet häfte och inte en inbunden bok.
.
Om Widmarks från Viggeby (Stöde), Vidby (Tuna) och Viby har jag själv inte forskat kring utan endast skrivit av vad jag hittat i den tryckta litteraturen. Det kan vara bra att veta var de olika personerna som dyker upp under forskningens gång hör hemma.
.
Jag har också hört att vi är släkt med skådespelaren Richard Widmark. Kanske är det bara ett önsketänkande att ha en världskändis med på släktträdet ? Ingen vet, ändå vet alla. Jag har ett lexikon över filmskådespelare och där står att Richard Widmark är född 1914 26/12 i Sunrise, Minnesota, U.S.A., han fyller alltså 85 år senare i år. Han är son till en handelsresande (travelling salesman) som dock inte är namngiven i lexikonet. Richard Widmark medverkade i sin första film 1947 Kiss Of Death. 1948 var han med i tre filmer Yellow Sky, Road House och The Street With No Name. Därefter har han spelat in filmer under varje decennium. Han är gift sedan 1942 med Jean Hazelwood. Det är väl troligtvist i slutet av 1940-talet som ryktena började om släktskapet !
.
Min e-mail adress är: pehr.sahlin@swipnet.se

1999-04-21, 10:38
Svar #11

Bertil Hallin

Hej Pehr.
Jag tillhör släkten Vidmark som hade ett torp i  
Levar Nordmalings kommun. Min mormor Helena Vidmark tillhörde Lövångersläkten. Morfar som  hette Oskar Vidmark  och var skeppare kom från Västernorrland. I Öre bodde en broder till morfar och hans son fd.generaldirektör Jim Vidmark bor nu på gården. I Umeå finns många släktingar. Kolla upp Ola Ullstens släkt. Några har haft åkeri på Ön i Umeälven. Släkten Glas i Gräsmyr. Om du har tur kan det visa sig  att Felldin är inblandad.

1999-04-21, 21:00
Svar #12

Annsofi Sterner

Hej Bertil!
Tack för dina uppgifter. Jag svarar i Pers ställe, han är förresten min fyrmänning, eftersom jag kan gå till Landsarkivet här i Härnösand och titta i arkiven. Kan du möjligen din mormor och morfars födelsedatum? Det blir då lättare för mig att hitta dom i kyrkoböckerna.

1999-04-23, 22:17
Svar #13

Tommy Andersson

Hej allihop!
Familjen Widmark från Lövånger är minst 2 st. Bägge utgår från byn Vebomark. Namnet Vidmark ansluter till det lokala uttalet på byn, ungefär Vimarka. Vebomark torde vara en skrivarprodukt, byn heter i de äldsta bevarade längderna Vibbesmark och hörde till Bygdeå storsocken före 1606 (om jag minns rätt) då det fördes över till Lövånger. Gusten Widmarks bok från 1930 handlar om ättlingar till urmakaren Olof Widmark, själv härstammar jag genom min farmor Emmy Widmark från Olofs yngre bror Johan. Dessas förfäder har jag på fädernet spårat till slutet av 1500-talet (en Per Mårtensson är den äldsta där). Johan och Olof Widmarks farmorsmor härstammade från Fällan i Lövånger och har Bure-påbrå (jag sysslar bl.a. för närvarande med en sammanställning för släkten Fällman-Fellenius från Fällan som kommer att publiceras senare i år).
Den andra släkten Widmark från Vebomark i Lövånger (den som Annsofi Sterner härstammar från) kan inte, som jag ser det ha något genealogiskt samband med den första. Den Hans Andersson hon nämner är son till Anders Johansson 1723 och Kerstin Hansdotter 1726. Anders i sin tur är son till Johan Andersson 1695 och hans första fru Brita. Johan i sin tur är son till Anders Andersson som dog 1727 90 år gammal och hans fru Margeta Persdotter, död 1727 84 år gammal. Hans Andersson 1764 var soldat Kräkman ett tag, hans fru och hennes förfäder kom alla från Nysätra socken.  
De två släkter Widmark från Västernorrland (Stöde resp. Tuna) finns också representerade i Västerbotten, dock inte i Lövånger.
Har sammanställt ett par hundra ättlingar till Johan Persson Widmark 1782 ifall någon är intresserad, har som sagt ett arbete på gång vad gäller deras anor i Fällan

1999-04-23, 22:22
Svar #14

Tommy Andersson

Hej Annsofi,
Jag har också en hel del material på familjen Widmark, utgående från Hans Andersson Kräkman 1764. Kontakta mig ifall det är av intresse.

1999-04-24, 15:44
Svar #15

Annsofi Sterner

Hej Tommy!
Först vill jag säga att jag har kartlagt bägge släkterna Widmark. Ända ner till Per Mårtensson som var far till Anders Persson och stamfar till urmakare Olof Widmark från Lövånger. Likadant har jag forskat i min gren ända ner till Anders Andersson född 1637, min stamfar och avled i en ålder av 90 år i Lövånger. Så några uppgifter om dom är bara aktuella om du inte har tagit dom från Agneta Olofssons bok Lövånger byar och gårdar, för dom har jag själv.Vad beträffar släkten Widmark från Stöde har jag via en kusin till mig som känner en kvinna född Widmark från Stöde berättat att dom helt säkert är besläktad med professor Erik Matteo Prochet Widmark, känd för sin upptäckt om hur man mäter alkohol i blodet. Min mors syster, vars mormor var född Widmark, lever än idag och jag talade med henne i telefon för ett tag sen om släkten Widmark. Då sa hon till mig att hennes mormor var kusin med professor Erik Widmark och det är hon helt säker på. Hon skickade även gamla tidningsurklipp som min mormor sparat och lämnat efter sig. Någon slags sanning bakom påståendet finns det säkert, om det nu är genom senare ingifte eller inte. Det återstår att ta reda på. Slutligen finns det en möjlighet att stamfäderna från dessa nu nämnda tre grenar Widmark kan vara syskon, men då är det så långt tillbaka som till slutet av 1500-eller början av 1600-talet. I så fall kommer släkten ursprungligen från Stöde, Lövånger eller Finland. Det är vad jag tänker utgå från i min forskning. Eftersom Medelpad och Västerbotten har relativt omfattande arkiv från den aktuella tiden, behöver inget än så länge vara uteslutet. Vi kan ju hålla vidare kontakt om någon av oss skulle upptäcka nya vägar i ämnet?

1999-04-24, 17:30
Svar #16

Annsofi Sterner

Ännu ett inlägg i debatten, som förhoppningsvis inte blir en kopia av Hamlets Att vara eller icke vara, det är frågan!, är att jag forskat så pass på urmakare Olof Widmarks släkt så jag vet att Widmarkska släktföreningen  inte har kunnat spåra och kartlägga deras egna släktingar fullt ut. Det finns säkert ett tiotal personer som dom är släktingar med säte i bla Arboga (mitten av 1800-talet) och Norrköping i slutet av 1700-talet som dom inte har  kunnat lokalisera. Är det någon som vet hur man får kontakt med Widmarkska släktföreningen? Dom har åtminstone tidigare haft sitt säte i Ljusdal, men jag har inte kunnat spåra dom.

1999-05-19, 22:51
Svar #17

Utloggad Yngve Aronsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 481
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 09:53
    • Visa profil
Beträffande skådespelaren Rickard Widmark.
 
Enligt Jonas Norrbys Skattehemman och bondesläkter i Ytterhogdal ca 1600-1940 hette Rickard Widmarks far Per August Widmark född i Ytterhogdal 1886. Han fick Rickard med en indianska sägs det.
 
Per Augusts föräldrar hette
 
Jonas Stefansson Widmark f i Borgsjö 1843
Sigrid Kajsa Hansdotter f i Haverö 1851
 
De hade enl. Norrby 10 barn. 6 av barnen var födda i Haverö, övriga i Hogdal. Utvandrade till USA 1899 med 6 av barnen.

1999-05-20, 21:54
Svar #18

Utloggad Pehr Sahlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 256
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 02:52
    • Visa profil
Har funnit ett tio år gammalt tidningsurklipp från Dagens Nyheters TV-bilaga 21-27/5 1989 där TV-programmet Richard Widmark, 74 presenteras närmare. Det var första gången som han deltog i ett längre program om sig själv.
Här finns uppgiften att hans rötter lär stå i Stöde, Medelpad, enligt effektiv svensk släktforskning.
Richard Widmark bör alltså höra till släkten Widmark under punkt 1 i mitt inlägg från 4:e april.

1999-08-02, 18:13
Svar #19

Malin Leijon

Hej.
 
Jag har också Widmark i släkten.
Johan Widmark f.1708 ? d.1778 i Vibyggerå.
Vigd 1732 med Brita Johansdotter.Om hans yrke råder vissa oklarheter.Enligt Thord Bylunds databas över Ångermanlännigar var han sockenskrivare ,enl Glimtens register över födda i Vibyggerå var han komminister.Johan och Brita fick sammanlagt 7 barn alla i Vibyggerå, Nils f.1733-04-30, Johannes f.1735-02-21, Karin f.1737-11-15, Kerstin f.1741-08-06, Brita f.1745-02-11, Göran f.1748-06-30 och Peter (Pehr) f.1751-09-04.
 
Någon kanske vet vem som var hans föräldrar.
Tack på förhand.

1999-08-22, 00:29
Svar #20

Michael Rausberger

Hej!
 
Min mormors mormors far hette Stephan (Olof) Widmark f 5/9 1813 i Borgsjö, gift med Märtha Lena Jonsdotter f 1814. Far till Jonas Stefansson Widmark som Yngve skriver om.
 
Om nagon läser detta sa skulle jag vara ytterst tacksam för fler uppgifter ang. Stephan och hans förfäder.

1999-11-05, 01:10
Svar #21

Utloggad Katrin Öhgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2012-10-25, 09:58
    • Visa profil
Hej på er alla Widmarkare!
 
Såg en intervju med Richard Widmark på TV för några år sedan, där han berättade att han vid unga år kommit till familjen Widmark som fosterson eftersom att hans mor som, som för övrigt var från Skottland, inte kunde ta hand om honom. Av mamma Widmark hade han fått sin beskärda del av lingonberrys.  
Sorry
Hälsningar  
Katrin Öhgren

2001-05-23, 20:13
Svar #22

Ann Widmark

Hej ! Såg en tv-intervju för ett antal år sedan där Richard Widmark själv säger att han hamna som fosterson hos en fam.Widmark som var svenskättlingar.

2002-11-15, 14:11
Svar #23

Christian Widmark

Hej! jag heter christian widmark och är 29 år. min far är från Korsberga utanför Hjo. Min farfar hette Billy Widmark och var disponent på tegelbruket i Korsberga. Finns det någon chans att jag är släkt på håll med Rickard Widmark. Jag har aldrig forskat själv i det här.

2002-11-20, 20:38
Svar #24

Lars Widmark

Hej,
Jag heter Lars G Widmark och härstammar från Urmakaren Widmark. Vidare från Widmarkarna i Umeå, där några fortfarande bor. Jag vet också att vi har släkt i Lövånger, jag tror min far var född där. Vidare har vi ett antal förfäder som utvandrat till USA, de första i slutet av 1800 talet och de sista 1949. En del av dessa har jag kontakt med. Jag har faktiskt ett hyfsat material om Widmarkars liv i Norr, som min farbror Runo Widmark tagit fram. Om någon är intresserad kan vi kanske byta lite uppgifter.

2003-01-19, 18:46
Svar #25

Anton Eriksson

Är det någon som vet något om en Maria Katarina Widmark, f. 1840-12-08, fader Isac Abrahamsson Lövgren, f. 1781 (?), d. 1854-06-07

2003-01-21, 12:50
Svar #26

Anton Eriksson

Maria, f. i Kasamark i Umeå lfs ska tilläggas.

2003-01-22, 06:32
Svar #27

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6955
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 06:12
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Sockenskrivarens i Vibyggerå Johan Widmarks föräldrar var Nils Johansson ohh Karin Olofsdr på Norrgällsta 4.

2003-01-28, 20:22
Svar #28

Stephan Widmark

Hej,
Jag heter Stephan Widmark och är född i Söderhamn, Hälsingland.
 
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med information om en Signe Margareta Widmark (min farfars mor). Tyvärr har min farfar dött så informationen inom familjen är dålig. Hon dog som ogift någon gång under 50-talet (min farfar var alltså en oäkting) och föddes ca 1890. Tyvärr har jag inte mycket mer att gå på. Signe är född i Forsa, Näsviken och dog i Söderhamn.

2003-02-03, 09:40
Svar #29

Andreas Wikström

Hej,
 
Jag håller på att forska kring byn Vigge i Stöde socken Medelpad. Det var där som en av släkterna Widmark hade sitt ursprung. Finns det någon som kan hjälpa mig hitta mer information om denna släkt. Jag tänkte då i första hand framåt i tiden.
Från den tid släkten bodde i Vigge och bakåt så har jag koll på den.
Mvh Andreas Wikström
http://www2.hemsida.net/wikstrom

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna