ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Widinghoff  (läst 2417 gånger)

2004-09-21, 07:52
läst 2417 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Frida Widinghoff,
Kan Du precisera vad någon kyrka avser? Vore intressant att få veta.  
Släktvapen användes inte bara av adeln. Jämför belägg på äldre ofrälse släktvapen i Sverige i Gröna stubbens  vapenrulla. Som Du kan se är Widdingshoff inte förtecknad här.
Om ett vapen hänger i en kyrka rör det sig sannolikt om ett s k epitafie - ett begravningsvapen. Se exempel här.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-09-21, 20:19
Svar #1

Frida Widinghoff

Djursdala kyrka utanför Vimmerby fick jag höra av mamma.

2004-09-21, 20:34
Svar #2

Michaël Lehman (Philippos)

Enligt hemsidan  www.djursdala.net finnes i Djursdala kyrka ätterna Gyllenbreiders och Giös' vapensköldar (se  här; för visso vet jag inte med säkerhet, att dessa är de enda vapensköldarna i Djursdala kyrka, men hemsidans ägare kan ju alltid kontaktas för besked).  
 
Kan inte påståendet om släkten Widinggoffs adelskap ha att göra med en förväxling med den tysk-baltiska adelssläkten von Vi(e)tinghoff (som också omtalas ovan)?

2004-09-21, 21:04
Svar #3

Utloggad Arne K Johansson

  • Kontakt
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 17:50
  • Letar DNA-kusiner
    • Visa profil
    • https://www.djursdala.net
Jo dessa är de enda vapensköldarna som finns i Djursdala..
Men jag ska kolla igenom allt som finns i Djursdala även de gamla dokumenten som finns i Bya-kistan vad det lider.
 
Återkommer med mer detaljerade bilder inifrån kyrkan och utanför densamma även andra bilder som Ni kan tycka vara intressanta. Bara meddela mig vad Ni vill ha....
Arne
anforskning@djursdala.net

https://www.djursdala.net
076-108 00 29

2004-09-21, 21:11
Svar #4

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Jo, det är ju troligen just denna förväxling som gjorts. Och förväxlingen är ju inte så långsökt; namnen är ju, trots proveniens från helt olika länder, ganska lika varandra.
 
Jag kan meddela att i Djursdala kyrka (namnet har f.ö. inte det minsta med djur att göra; socknen kallades förr Jursdala, Jutersdala eller Juttersdala och har fått sitt namn efter den närbelägna sjön Juttern) finns vare sig begravningsvapen efter Widinghoff eller von Vietinghoff (även försvenskat till von Fitinghoff), däremot (som Micha?l mycket riktigt påpekar) efter ätterna Gyllenbreider och Giös. Och här tror jag att vi har orsaken till missförståndet: Ginger Widinghoff (och kanske även Frida?; - övertecknad gör det endast beträffande Gyllenbreider) härstammar ju också från dessa ätter; och har gjort kopplingen Djursdala kyrka - begravningsvapen, men blandat ihop de olika släkter/ätter det varit fråga om.

2004-09-21, 21:14
Svar #5

Utloggad Arne K Johansson

  • Kontakt
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 17:50
  • Letar DNA-kusiner
    • Visa profil
    • https://www.djursdala.net
Rätt som Carl-Fredrik sa, begravningsvapen är det.
Arne
anforskning@djursdala.net

https://www.djursdala.net
076-108 00 29

2006-05-13, 10:31
Svar #6

Johan Westermark

Widinghoff kvarnstenen.
hej jag såg att detta namn fanns även inom Anbytarforum, det slog mig att vi har en kvarnsten från Kramforstrakten. Arvid Karlsson som är avliden sedan många år var byggmästare på ett krafverk. Vid denna plats stod där en större vattenkvarn. Han rev densamma men tog hand om 4 kvarnstenar. 1 hamnade i Örnsköldsvik, den 2:a i Skellefteå hos oss den tredje uppe hos hans bror Arthur Cantery och den sista hos Arvids andre bror Fritiof Karlsson i Piteå.
Den hos oss har vi flyttat då mitt föräldrahem är sålt sedan länge. Kvarnägaren och brukspatronen hette Andreas Fittinghoff gift tror jag på äldre dag, hans hustru blev den kända författaren Laura von Fittinghof.barnen från frostmo fjället..för det är väl samma namn Fittinghoff men detta är den svenska stavningen av namnet. En dotter blev författare och bosatt i Djursholm?
Till saken var låg detta gods som denna markägare Andreas? Widinghoff/fittinghoff hade? vh Johan

2006-05-13, 10:55
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Författarinnan Laura Fitinghoff, född Runsten, (1848-1908), var gift med Conrad Fitinghoff (1804-1892) vilken tillhörde adl ätten Fitinghoff nr 220, vilken härstammar från Johan von Vietinghoff, natural. Fitinghoff (1589-1685). Jämför mitt inledande inlägg i diskussionen, där namnlikheten nämns. Frågan bör ställas under Släkter, introd adel, där jag eller någon annan säkert försöker svara Dig.  
(Källa: EÄ och Libris)
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2007-08-19, 04:34
Svar #8

Steve Widinghoff

Hejsan.
Mitt namn är Steve Widinghoff.
Min faster, Brittmarie Widinghoff, har släktforskat och fått fram Widinghoff släktens vapensköld och information angående emigreringen från Tyskland och hur släkten hamnade i Sverige.
 
Jag kan inte presentera fakta då det är min faster som forskat, jag har däremot sett vapenskölden.  
 
Det som min faster har presenterat för mig kan summeras i följande recitering, denna recitering kan vara lite felaktig då det var ett tag sedan jag fick detta berättat för mig.
 
Widinghoff släkten utvandrade från tyskland i samband med korstågen, därefter så utvandrade några till Ryssland för att bosätta sig där ett tag. Där skall tydligen en av våra ättlingar blivit en Tsar (rysk härskare) och under revolten emot Tsar dömmet så emigrerade våran släkt till Finland, Sverige och andra länder.

2007-08-19, 04:36
Svar #9

Steve Widinghoff

Steve Widinghoff.
 
Ni kan maila mig när ni kommenterar eller om ni vill komma i kontakt med min faster.
 
Besöker inte denna sida speciellt ofta och det vore synd om ni frågar något eller är intresserad i något och jag inte kan svara snabt.
 
Mail : steve@widinghoff.com

2008-07-03, 10:30
Svar #10

Leif R. Blom

Tillfälligfynd: Gossen Gottfrid Widinghoff 19 år finns boende, troligen som lärling, hos hovsmedsmäster Hindrich Schultz änka Catharina 1740 i Funckens gränd i Stockholm. Verkstaden förestås då av mästers son Lorentz Arendt.
Leif

2010-08-16, 13:24
Svar #11

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ser att det är många av länkarna ovan som inte fungerar längre. Väljer att göra om länkningen till den viktigaste - när det gäller bakgruden - nämligen Bo Lindwalls inlägg under .  
 
Arbetar just nu med hfl för Västerås. Finner garvaremästaren Simon Widinghof? f. 1715 gift 1742 med Katarina Hülpers f. 1720. (AIa:4, sid 632)
Är detta samma Widinghofssläkt som Kisa-släkten?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2012-05-20, 18:17
Svar #12

Utloggad Björn Molin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2012-05-20, 18:17
    • Visa profil
    • www.bjornmolin.se
Min mormor, Jenny Widinghoff var född i Sundsvall den 17 juli 1888. Sundsvall brann för andra gången den 25 juni 1888. Mormor Jenny föddes i ett militärtält som skänkts av staten och levererades med kungen som via tåg var personlig överlämnare. Kungen var så onykter att han ramlade av tåget enligt folkets uppgifter. Medborgarna var nu trötta på trästaden och bestämde sig för att bygga en ny stad i sten. Eftersom kunskapen om stenbyggen saknades rekryterades hantverkare från bl.a. Frankrike och Tyskland. I Sundsvalls innerstad blev språket därför franska, och Henrietta är ju ett franskt namn. Mamma Marta Henrietta född 1912 fick efternamnet Landgren efter sin pappa Oskar Albin. Båda mina systrar och ett barnbarn har fått tilläggsnamnet Henrietta, vilket inte är så vanligt. När jag nyligen besökte Sundsvall mötte jag en dam vid namn Henrietta och en vän till mig som var med vid samma tillfälle berättade att även hennes mamma som kom från Sundsvall hette Henrietta, så det verkar ha funnits lite sanning bakom detta. Mormor Jennys pappa hette Ernst Widinghoff och var kakelungsmakare född i Sundsvall. Mormors mamma hette Kajsa Millberg och kom från Indal.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna