ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wexell  (läst 2148 gånger)

1999-12-16, 07:42
läst 2148 gånger

Utloggad Elenor Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2019-03-25, 21:01
    • Visa profil
Hej!
Hur många olika släkter Wexell finns det?
Jag forskar på en släkt som kommer från Wäxbo och Mo i Hälsingland. Flera av dem emigrerade med Erik Jansson till Bishop Hill, och jag har kontakt med några ättlingar till dem där.
Jag har även hittat en Wexell i Eda(S) och har hört att det finns fler i Uppland och i Finland.
Har ni hittat någon Wexell i er forskning? Hör gärna av er. Jag försöker kartlägga alla Wexell-släkter.
Delar gärna med mig av mina uppgifter om någon är intresserad!

1999-12-16, 19:32
Svar #1

Annsofi Sterner

Hej Elenor!
Släkten Wexell från Eda har jag i min släkttavla och jag delar gärna med mig av det jag har. Om det finns kopplingar med de Wexell du har, vill jag gärna få ta del av dom. Jag brevväxlar nämligen med en släkting från USA vars morfar var född Wexell och gift med min morfarsfarfars syster, Albertina Kauffeldt. Dom träffades med största säkerhet på Eda glasbruk där deras familjer verkade. Bägge deras fäder var glasblåsare. Jag har inte allt i minnet just nu, men det kan jag skriva ner, eller skicka en fil till dig.

1999-12-17, 18:34
Svar #2

Utloggad Elenor Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2019-03-25, 21:01
    • Visa profil
Hej Annsofi!
 
Jag tackar så mycket för ditt erbjudande om att skicka uppgifter till mig. Då har jag äntligen kontakt med någon som forskar på en annan släkt Wexell. Jag antar att det inte finns någon koppling, men helt säker kan vi ju inte vara. Jag forskade lite om en Axel Wexell i Eda i höstas, men jag antar att du har de uppgifterna. Annars delar jag gärna med mej, som sagt!
Finns det någon som har forskat på Wexell i Uppland?

1999-12-17, 19:25
Svar #3

Annsofi Sterner

Axel Wexell har jag. Jag tittade i mina papper och ser att modern till Axel och hans bror Elias  faktiskt kom från Medskog i Norge. Kan det låta intressant? Jag har inga mer uppgifter om Norge och vad fadern hette, men han kom säkert också från Norge. Jag ska försöka spåra vilka ättlingar som kommit från Norge. Tydligen finns inga kopplingar från Eda med din släkt, men jag återkommer senare så får vi se om det finns något i uppgifterna från Norge.

2000-01-22, 11:07
Svar #4

Ingvar Jonson

Axel August Wexell,1851 bodde på Växa (Växgärdet), därav namnet, i N Emterud, Eda.Han var glasblåsare på Eda glasbruk och hans bror Elias var glasslipare där.
Deras föräldrar var Anders Nilsson, 1821, Eda och Gubjör Isaksdotter, 1821, Medskog, Norge. Anders var anställd på glasbruket.  
Anders var son till beväringskarlen Nils Jonsson Edström, 1790 i Gunnarskog och gift med Marta Ersdotter, 1783, Eda, Hon var dotter till Erik Mathesson och Ingeborg Gudmundsdotter på Kyrkskogen. Nils bodde från 1820-talet på Växa.
Ann-Sofi!
Albertina Kaufeldts syster Emma Kristina är min fars mormorsmor är jag intresserad av de uppgifter du kan ha om Wexell i USA.(både efter Elias och Axel August)

2000-02-17, 09:10
Svar #5

Annsofi Sterner

Ingvar Jonsson!
Emma Kristina var gift med glassliparen Herman Malm. Vilken av döttrarna var din fmmm?  
Maria;Lovisa Charlotta eller Carolina Wilhemina?

2000-02-17, 09:10
Svar #6

Annsofi Sterner

Ingvar Jonson!
Emma Kristina var gift med glassliparen Herman Malm. Vilken av döttrarna var din fmmm?  
Maria;Lovisa Charlotta eller Carolina Wilhemina?

2000-02-17, 19:30
Svar #7

Ingvar Jonson

Annsofie
Lovisa Charlotta var min fmm
Ingvar

2000-02-27, 10:11
Svar #8

Annsofi Stener

Hej Ingvar!
Jag skickar en fil med uppgifterna till dig. I vilka format (dis-gen, ansi etc) vill du ha filen?  
 
Lovisa Charlottas familj har jag ocskå, men om Karl Gustav och Carolina Wilhemina vet jag inget alls. Jag skulle gärna vilja ha uppgifter om alla förgreningar du har genom Herman Malm ohh Emma Kristina Kaufeldt. Det ser ut som om våra uppgifter inte alls är kompletta här.
 
Jag vet att Maria Malm var gift med pappersmästare Olof Zitting och att deras son Nils gifte sig med Vanda Kaufeldt. Vanda Kaufeldt var dotter till glasslipare Emil Kaufeldt. Emma Kristina (gift med Herman Malm) var syster till Emils far, glasblåsare Wilhelm Edvard Kaufeldt och därmed Emils faster! Men det kanske du redan visste?

2003-03-13, 20:07
Svar #9

susanna wexell

hej. jag heter också wexell.  
bor i stockholm.

2005-08-28, 20:27
Svar #10

Utloggad Eva Kjellin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2018-02-27, 13:45
    • Visa profil
Hej. Min farmors flicknamn var Wexell. Hon hette Jenny i förnamn och kom från Magnor, på norska sidan. Hon gifte sig med min farfar Karl, Viktor Kjellin, som arbetade på Eda glasbruk. P.g.a. arbetsbrist,tror jag, flyttade de runt 1920 till
Slemmestad i Norge. Där arbetade min farfar på Eternitfabriken. Verkar det intressant berättar jag gärna mer.

2006-02-21, 14:46
Svar #11

elisabeth wexell

Hej!
Jag heter Elisabeth Wexell. Min farfar och farmor bodde i arvika och vi brukade åka till Eda. Hittade idag på nätet ett släkträd med Albertina Vilhelmina Kaufeldt som kom från Eda, och som hade en dotter som hette Maria Elisabeth Wexell. Själv heter jag just Maria Elisabeth Wexell. Kan väl knappast vara en slump??

2006-07-23, 11:11
Svar #12

Utloggad Bjørn Gunnar Lindalen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2023-01-24, 18:31
    • Visa profil
Hei Eva!
Jeg har en Jenny Matilda (Eliasdotter) Vexell, f. 11. jan. 1896 i Eda i basen min. Noen av hennes aner er nævnt i tidligere innlegg ovenfor. Er dette din farmor? Jeg har også en Karl Viktor (Nilsson) Kjellin i basen min. Han er født 1890 i Sverige. Forældre er Nils Kjellin f. 1844 i Sverige og Anna Olsdotter f. 1847 i Sverige. Ved folketællingen 1900 bodde de på Gaustadmoen i Eidskog, Norge. Er denne Karl Viktor Kjellin din farfar? Har ikke noe mere bakover på ham, men på Vexell siden har jeg mye.

2007-05-04, 23:58
Svar #13

Utloggad Eva Kjellin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2018-02-27, 13:45
    • Visa profil
Hej Björn!
Ja Jenny Wexell är min farmor, men min födelseuppgift är 1886. Karl Viktor Kjellin var gift med Jenny och båda är begravda i Slemmestad
Norge.Har fått kontakt med en släkting som börjat släktforska i Kjellin-släkten. Wexell
däremot vet jag inte så mycket om. Tror att det
kan finnas släktingar i Göteborg !?

2007-05-05, 21:18
Svar #14

Utloggad Mia Wallinder Holmgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 15:39
    • Visa profil
Hej!
Jag har sett att det finns olika stavningar på Wexell bl.a. Wecksell och att Elenor Svensson forskar på en släkt i Hälsingland så jag blir lite nyfiken. Min mans fmf Olof Larsson Wecksell f.1862-06-08 Holänna, Ljusdal X. Han och frun fick 10 barn varav tre emigrerar till USA och en hinner bara till Spanien där han förolyckas. Några barnbarn är födda bl.a. i Avesta, Borlänge och Örebro. Jag känner inte till alla men några bosätter sig i Linköping, Norrtälje, Gävle, Krylbo, USA och Danmark. Vore intressant att få höra om något stämmer in och om någon känner till något syskon till Olof f. 1862.
mvh Mia Wallinder Holmgren

2007-05-05, 21:49
Svar #15

Utloggad Mia Wallinder Holmgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 15:39
    • Visa profil
Hej igen!
Jag har ju fyra syskon till Olof men de heter enl. husförhör bara Larsson och Larsdotter vad jag vet. Jag har inget om deras ev. makar och barn.
mvh Mia

2007-06-02, 00:49
Svar #16

elisabeth wexell

Jag heter Maria Elisabeth Wexell. Min bror heter Patrik Wexell. Vi är födda i Göteborg och vår pappa dom dog 1991 hette Simo Wexell och kom från Charlottenberg utanför Arvika. Min farmor hette Elma Wexell och var gift med Sigfrid Wexell, som innan dess var gift med en norska , Helena kunde hon ha hetat, tror jag. Han fick namnet efter henne.
Det finns några Wexell i Göteborg och vi har även släkt i USA

2009-01-12, 19:01
Svar #17

Utloggad Eva Kjellin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2018-02-27, 13:45
    • Visa profil
Hej Elisabeth!
Jag heter Eva Kjellin och bor i Göteborg. Min farmor hette Jenny Wexell (se tidigare inlägg), som ogift.  
Hennes äldsta son hette Sigfrid Wexell och var alltså halvbror till
min pappa Rolf, Verner, Aimar Kjellin. Jenny och Karl Kjellin, som hon gifte sig med, flyttade med sina barn, Aimar, Inez, Egon, Henny och Uno till Slemmestad i Norge. Där fick de en dotter till, Laila. Hon är den enda av syskonen, som ännu är i livet.

2010-08-08, 22:33
Svar #18

Utloggad Michelle Wexell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2011-06-14, 18:36
    • Visa profil
Jag heter Michelle Elisabeth Wexell. Min mamma heter Maria Elisabeth Wexell som ni ser där uppe ;D

2010-08-08, 23:14
Svar #19

Utloggad Bjørn Gunnar Lindalen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2023-01-24, 18:31
    • Visa profil
Hei Elisabeth og Michelle Wexell. Er det Karl Sigfrid* Wexell f. 3. januar 1907 Eda glasbruk, død 24. februar 1981 som er far til Simo Wexell? Ifølge Sveriges dødbok var han først gift 19. desember 1931 med Frideborg Helena Lerfäldt f. 22. februar 1906 i Eda. Hun døde 22. juli 1954, og ligger begravet ved Eda kyrka sammen med Sigfrid. Sigfrid giftet seg så 1. september 1956 med Elma Edit Sofia (etternavn ukjent) f. 17. mai 1911 i Finnland. Hun døde 31. juli 2002.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna