ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Westadius  (läst 1191 gånger)

2009-08-16, 18:25
läst 1191 gånger

Charlotte Martinsson

Hej
Jag söker information om Lars Westadius, Laurentius Nicolai W. Är det någon som vet något om honom och hans hustru och även enl nedan, hans svärfar m fl?
 
Vet inte riktigt var jag skall börja leta, det börjar bli svårt nu när jag har hamnat på 1600-talet. Tog en chans med en sökning på internet för att få lite ledtrådar men jag fick ingen bra träff alls.
 
Det jag vet på egen hand och med hjälp av Anbytarforum (Ulf Berggren) är följande:
 
Nedan dödsnotis gäller hans son Nils Een som dog 1739 i Värö, 74 år gammal (dödsboken Värö 1733-1781 (GID 1865.18.31100), sid 286).  
d 5 Sept: Nils Een af Backa. död d.2 Do fadren warit kyrckioherde i Eenhörna Sal. Hr Lars Lestadius (skulle vara Westadius) mod: Elisabeth Pärsdoter gl 74 åhr  
 
Prästen i Enhörna hette i själva verket Westadius, men hustrun mycket riktigt Elisabet  
Persdotter.  
Men Westadius, Laurentius Nicolai W. som var hans fullständiga namn, var inte kyrkoherde  
utan sockenkaplan.  
Av herdaminnet framgår däremot att hustrun var dotter till en kyrkoherde i Enhörna.  
Intressant att en son kallade sig Een, för det gällde även en son till svärfadern.  
Namnet är förstås taget efter Enhörna (Ulf Berggren)
 
Tacksam för all information, tips och ledtrådar.
 
Mvh Charlotte Martinsson

2009-08-29, 16:57
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det är tydligen jag som får återkomma till dig.
Laurentius Nicolai Westadius var sockenkaplan i Enhörna 1647-74.
Kallades Medelosis när han skrevs in i Strängnäs gymnasium 1629 /6 och Medelosensis
när han prästvigdes 1639 1/11. Vilket tyder på att han är från Stora Mellösa.
 
Död mellan 1674 12/8 och 1675 3/2.
Gift ca 1650 med Elisabet Pedersdotter, dotter till kyrkoherden Petrus Nicolai i Enhörna.
 
Petrus Nicolai var kyrkoherde 1649-74.
Var innan dess kaplan i Botkyrka åtminstone från 1636 och född där enligt det äldre herdaminnet från 1785.
Död mellan 11/2 och 29/4 1674.
 
Hans sigill hade P.N. över en pelikan med ungar (i mtl 1659).
Gift 2 gånger med hustrur utan kända namn.
 
Uppgifterna är ur herdaminnet.
Ulf Berggren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna