ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wennerbom  (läst 1304 gånger)

2010-01-06, 01:33
läst 1304 gånger

Leanne Wennerbom

Hi,
 
I am seeking information on Ancestors
 
Johan Justus Wennerbom born 1789? 1799? -02-08 Odensåker, Vastra Gotalands,
 
He married Eleonora Amalia Katarina Mellin in 1832
 
they had a son called Carl August Wennerbom Born 1833 -09-02 Daretorp Västra Götaland Län
 
Carl emigrated to Australia in 1851-09-06
 
Any information would be helpful, thank you.
 
Lea

2010-08-31, 09:47
Svar #1

Utloggad Tomas Risbecker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-09-14, 12:47
    • Visa profil
Är det någon som har forskat i släkten WENNERBOM i landskapen Västergötland, Dalsland och Värmland? Jag vet att framlidne forskaren i Umeå Bengt Liliequist gjorde det. Han talade om släkten Wennerbom i Bolstad, Dalsland och var intresserad av kyrkoherden Elof Wennerbom i Grava, Karlstad,
död 1766. I boken Album Gymnasii Scarensis (Westgöta-Postens Tryckeri,Lidköping 1936)finns ett flertal klerikala personer med namnet WENERBOM
upptagna (obs med endast ett N) liksom kyrkoherden i Gökhem Carl Risbeck med hustrun Sara Magdalena WENERBOM, dotter av prosten Erik Wenerbom o h h Christina Cathrina Edberg.Är det frågan om flera släkter Wennerbom/Wenerbom eller finns där ett samband? Personligen tror jag att det finns samband med släkterna Spak och Ullström också. Hör gärna av dem som fiskar i samma vatten , så att säga.

2012-04-07, 16:09
Svar #2

Utloggad Peter Liliequist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2014-11-01, 13:52
    • Visa profil
    • www.genealogy.pww4u2.com
Jag forskar bl.a. om släkten Wennerbom i Sverige och speciellt dess öden i Australien. Jag har forskat ihop med min framlidne farbror Bengt Liliequist när det gäller släkterna Skårman, Wennerbom och Mellin. Forskar även mycket om min egen släkt Friberg/Liliequist från Länna, Strängnäs-trakten i Södermanland. Dessutom forskar jag på min pappas sida även om släkterna Killberg/Chilberg, Kindblade, Young i Amerika. På min mammas sida släkterna Holmér, Ahlberg.
 
 For Leanne Wennerbom: I have a lot of information about the Wennerbom family to share.  
 
 Johan Justus Wennerbom was born May 2nd 1799 in Odensåker and died May 22nd 1892 in Berga, Velinga. His parents were Johan Wennerbom from Grava, and his wife Anna  Charlotta Thorséen and his grandparents were Elof Wennerbom from Bolstad, and his wife Maria Christina Ullström.
 
(Meddelandet ändrat av liliequist 2012-04-07 16:33)
 
(Meddelandet ändrat av liliequist 2012-04-07 16:35)

2013-08-13, 20:54
Svar #3

Utloggad Tomas Risbecker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-09-14, 12:47
    • Visa profil
Hej Peter!
 
Jag har inte observerat ovanstående inlägg tidigare. När jag nu läser det och ser att du forskat ihop med din farbror, så förstår jag att det är samma släkter Wenerbom_/Wennerbom vi talar om.Hur är det med sambandet? Jag har inte herdaminnet tillgängligt, men du kanske vet när Sara Magdalena Wenerbom dog? Hennes make dvs kyrkoherden Carl M. Risbeck hade en son Carl Oliver, som emigrerade till Boston 1852 och om jag förstått saken rätt så fanns där en kamrat med efternamnet Ullström med på färden över. Har du någon information om detta och om vad som senare hände dessa ynglingar s.a.s.?  
 
mvh

2019-07-17, 17:04
Svar #4

Krille70

Någon som hittat Jonas Wennerbom, 1765-1800, i en generalmönsterrulle? Jonas var kvartersmästare enligt dödsboken. Antagligen hade han en liknande karriär som brodern Johan, 1759-1820, dvs mönsterskrivare. Brodern återfinns bl.a som mönsterskrivare i Västgöta dragonregemente, överstelöjtnantens kompani, 1802.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna