ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wendischou / Wendischau  (läst 849 gånger)

2011-04-20, 23:20
läst 849 gånger

Utloggad Paul W. Sivakka

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:28
    • Visa profil
Hejsan !  
 
Kunde någon upplysa mig om ovan namn. Jag påträffade detta namn I Björneborg/Finland. Han var till yrke
guldsmed också Juvelerare som yrke fanns att läsa.
 
Jag har försökt klara ut namn omnämnt i en bok om von Schantz och Björneborg i Finland , det är hans memoarer.
 
Mvh Paul W. Sivakka
Björneborg, Finland

2011-04-21, 00:04
Svar #1

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
Hej Paul!
 
När levde denne Wendischou/Wendischau? På Gotland, tror jag, fanns på 1700-talet en släkt Wendischau, bl.a. en Johan Adam, vars far var både fältskär och guldsmed. Johan Adams dotter Anna Sophia f 1785 dog i Pori 1876. Tyvärr har jag inga trovärdiga källor, men kanske det är en ledtråd. Annars leder namnet naturligtvis tanken till wendisch, dvs från Wendland, området i nuvarande norra Tyskland och Polen, som befolkades av den slaviska stammen, som i Tyskland kallas Wenden. Deras traditioner är fortfarande levande. Mellen Wendland och Gotland bestod sedan tidig medeltid intensiva handelskontakter.  
 
Mvh
Samuel
 
(Meddelandet ändrat av SamuelS 2011-04-21 00:05)

2011-05-27, 17:49
Svar #2

Utloggad Paul W. Sivakka

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:28
    • Visa profil
Hejsan Samuel S. Tackar för din information. Allt ovan stämmer, jag letade inom Google och kom fram till Anarkiv som  
visste ganska mycket om Wendischau. Professionen , guldsmed Johan Adam, han har gjort fina grejer , som kan påträffas i  
Satakunnan Museum i Björneborg . Kunde konstatera att hans verk är värdefulla på antik auktioner.
Det som intresserar nu , är när detta herrskap har tagit vägen till Björneborg och Finland från Gotland , finns det  
dokument som kunde berätta det.
 
Tack för medelande och hjälp.
 
MVH
Paul W. Sivakka
Björneborg
Finland

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna