ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Weisenberg  (läst 1470 gånger)

2003-09-19, 08:32
läst 1470 gånger

Utloggad Elenor Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2019-03-25, 21:01
    • Visa profil
Jag hjälper en kvinna i New York att forska på hennes anor, och en av släkterna som dykt upp, är Weisenberg. Släkten (Judisk?) ska enligt att tidningsurklipp härstamma från Livland, men fanns i Söderhamn(X) redan i början av 1700-talet. Jag har inte uppgifter tillgängliga om släkten just nu, men ville ändå fråga om någon stött på namnet i sin forskning.  
 
Mvh, Elenor

2003-10-11, 15:16
Svar #1

Stefan Sörensson

Undrar om detta namn kan ha något samband med Weijsenburg? Detta namn och stavning förekom i Mora församling, Dalarna i början på 1900-talet, där en handelsman med detta namn fanns. Han utflyttade senare från Mora, men undrar när och var.  
 
Stefan Sörensson

2003-11-16, 12:20
Svar #2

Utloggad Elenor Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2019-03-25, 21:01
    • Visa profil
Hej Stefan.  
 
Jag har inte stött på namnet Weijsenburg i min forskning. Vad hette handelsmannen i förnamn? Var kom han ifrån? Kan namnet Weisenberg ha ändrats?  
 
/Elenor

2006-08-17, 14:11
Svar #3

Ann-Sofie Weijsenburg

Hej
 
Jag heter Ann-Sofie Weijsenburg och man har berättat för mig att släkten kom till Sverige på 17-1800 talet som möbelsnickare. Det ska visst finnas möbler på Stockholms slott som är gjorda av Oscar eller Johan Weijsenburg.

2007-06-04, 19:43
Svar #4

Gustaf Fryksn

Hej!
 
Kanske är jag ute och cyklar (jag är helt ny på det här) men jag vill iaf delge lite info, och kanske byta info med någon som lyckas pussla ihop det här, som jag precis fått tag i.
 
Fann en Johann Friedrich Weissenburg som fick burskap i Göteborg som möbelsnickare 1744. Han var sedan ålderman inom sitt skrå. Dog 1788 i Göteborg Kristine (O). Men ursprunget verkar vara oklart. Kan ju vara Frankrike, Schweiz, Livland eller Tyskland, om man kan tänka sig att namnet härstammar från hemorten?
 
På något sätt har Johann Friedrich en koppling till Dalarna (Falun?) via släkten Zimmerman, också snickarmästare. Finns också släktskap med släkten Jäger (bildhuggare) och Rosenroodt från Stralsund.
 
Allt är en enda röra just nu och det vore himla fint att få lite klarhet om någon vet något!
 
/Gustaf

2009-09-23, 10:53
Svar #5

Utloggad Annika Ekstrand

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2021-06-22, 13:38
    • Visa profil
Hej,
Om någon händelsevis hittar denna länk/sida igen så föreslår jag att ni läser vidare på den hemsida jag har hittat, ger svar på alla ovanstående frågetecken. Ni är inne på rätt spår både Gustaf Fryksén och Ann-Sofie Weijsenburg!
 
Som jag begripit så härleds det hela till göteborgsfödda Catarina Zimmerman dotter och dotterdotter till möbelsnickare gift med Johan Friedrich Weissenburg ev invandrad från Stralsund. Catarina och Johan fick 13 barn däribland Johan Fredrik Weissenburg, snickarmästare, flyttade till Klara, Stockholm. Dog där 1842-02-04. Allt enligt http://erik.progressivit.se/ErikoInga/1280.htm  
MVH Annika Ekstrand

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna