ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Weideman  (läst 895 gånger)

2000-06-15, 20:33
läst 895 gånger

Robert Edlund

Jag söker föräldrar till, och andra upplysningar om min fm mm mf Hans Henricsson Weideman, f 1769 17/3, d 1837 11/3 i Flärke, Grundsunda (Y). Smed vid Gideå bruk (Y). Hans Henricsson Weideman kommer 1807 med hustru och fyra barn, från Tyngsjö, Malung (W), till Kyrkvallen, Arnäs (Y). 1812 flyttar man från Arnäs till Gideå bruk, Gideå (Y). 1822 återfinnes Hans och hans hustru Maria i Flärke, Grundsunda (Y). Hans är i husförhörslängden noterad som torpare. Gift 1795 5/6 i Malung (W) Maria
Olofsdotter, f 1776 13/9 i Tyngsjö, Malung (W), d 1836 24/12 i Flärke, Grundsunda (Y).

2005-03-16, 22:51
Svar #1

Christoffer Hornborg

Jag söker information om en Lars Magnus Weckman/Weidman/Weideman som ska ha äktat en Johanna Maria Lampa och med henne fått en anmoder till mig, Nathalia Josabeth Weidman (1816-1914).

2020-02-23, 18:02
Svar #2

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:42
    • Visa profil
    • Släktingar.se
2006 postade Mattias Loman följande under Misterhult, Småland:

Citera
Hej! Känner någon till vilka föräldrarna var till bokhållaren och inspektorn på Misterhult Claes Weidman, ? 1737-04-17 på Östra Ramnebo. (Östra Ramnebo hade han fått i gåva av Vendela Hammarskjöld).   
Var han släkt med de Weidmans som grenade ut i adliga ätten Weidenhielm? Han blev i alla fall gift 2:a gången 1725-05-23 med Charlotta Maria Ekenberg, och fick med henne dottern Vendela Christina, som 1742 gifte sig i Västra Ed med bokhållaren Peter Söderberg. Paret bosatte sig i Djurhult i Döderhult. 
 
Tacksam för hjälp om Claes ursprung!

Jag tror inte att denna släkt har något gemensamt med den som gav upphov till den adliga ätten (åtminstone inte på nära håll). Han har nog mer sannolikt sitt ursprung i Västervik-släkten med samma namn.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna