ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wedelin  (läst 2245 gånger)

2001-03-11, 19:10
läst 2245 gånger

Utloggad Staffan Knös

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2015-11-04, 23:04
    • Visa profil
    • www.knos.me/index.htm
Hej,
Jag söker information om Buteljören vid Ostindiska Kompaniet Johan Wedelin och hans  
hustru Helena Regina Bäckström. (Detta är allt jag vet om dom).
 
De hade dottern Maria Beata W, född 1770 i Odensåker (R), död 1833 i Tidavad (R),  
och gift 1789 med kyrkoherden i Fägre (R) Olof Knös.
 
Har någon träffat på Johan W med hustru eller har information om dom?
 
Mvh
Staffan

2001-05-17, 14:55
Svar #1

Utloggad Gudrun Nyberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2016-02-27, 09:43
    • Visa profil
Allan Wedelin i Helsingborg har ett släktträd som jag har fått kopiera. Där återfinns detta par, gifta 1760 på Skrivaregården, Tidavad. Johan född 1727 på Juhltorp, Larfs sn Laske Hd, död 1782 Tidavads Ka. Lena Regina född 1738 Fogdegården, Tidavad, död 1774 begr. Tidavads K:a. Johans föräldrar var Ambjörn Joelsson Wedelin, regementsskrivare vid Wästgöta Cav. regemente, född 1691 Wedum Nedergård, död 1741 Walle Hd och Beata Elisabet Bjurberg född 1703 St. Hååf, död 1763 Kjärtorp Walle Hd.  
Maria Beata var makarnas 6e barn av 8, nr 1, 3, 5 och 8 döda som barn, nr 2 Lisa Regina född 1763 gift med Isaac Abraham Rydberg, komminister i Hjälsta, död 1838 i Färjhagen, Bohuslän, nr 4 Johannes/Johan född 1767 Sjökapten, Ostindiefarare, död 1829 Gerdhems Sn, Elfsborgs län, nr 7 Petrus född 1771, ex i Uppsala, död 1810 i Göteborg.
Berätta gärna vad du vet mer.

2001-05-28, 21:18
Svar #2

Utloggad Staffan Knös

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2015-11-04, 23:04
    • Visa profil
    • www.knos.me/index.htm
Hej Gudrun,
Tack för din information.
Jag skall kontrollera uppgifterna i kyrkböcker  till hösten, och kan kanske då fylla på med ytterligare uppgifter.
Jag har ingen mer information om buteljören Johan W och hans hustru än det jag skrev tidigare.
Däremot har jag betydligt mer information om deras dotter Maria Beata W gift med Olof Knös.
All den informationen finns tillgänglig på men hemsida.
Jag hör av mig när jag kontrollerat/kompletterar din information.
Mvh
Staffan Knös

2001-11-12, 22:00
Svar #3

Utloggad Staffan Knös

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2015-11-04, 23:04
    • Visa profil
    • www.knos.me/index.htm
Hej Gudrun,
 
Med hjälp av dina uppgifter har jag nu kontrollerat och kan också komplettera dessa med följande information:
Johan W (i födelseboken kallad Johannes) föddes 1727-10-08 i Larv C:3 sid 187.
Han dog 1782-06-21 i Odensåker C:2 sid 374.  
Johan W vigdes 1760-10-29 i Odensåker E:1 uppslag 39 med Helen Beckström. Bara detta förnamn står här, kan kanske tydas som om detta är tilltalsnamnet. Helena Regina föddes 1738-04-23 i Odensåker C:2 sid 72, som Cornet Beckströms dotter i Fogdeg. Helena dog 1774-12-19 i Odensåker C:2 sid 256. Begravd -12-29. Föräldrar var Lars Beckström och Regina Wenergren.
Alla noteringarna är från Odensåker eftersom Tidavad inte hade några egna kyrkböcker vid denna tid och Tidavad ingår i Odensåkers pastorat.
Jag kommer att uppdatera min hemsida med detta så småningom.
 
Mvh
Staffan

2003-04-06, 18:03
Svar #4

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
Hej! Catharina Andersdotter Wedelin avlider 1777 i L Boestorp, Södra Lundby (R) 69 år gammal. Hon gifte sig första gången 1728 med länsmannen Erik Swalin. Vid vigseln står on som piga från Boestorp och paret bosätter sig först i grannsocknen Larv. 1734 är de tillbaka i Boestorp och Erik dör troligen strax efter. Catharina gifter om sig senast 1741 (både dödbok och vigselbok saknas för aktuell tid) med Jonas Engelbrektsson Sundberg och familjen bor kvar i Boestorp. Catharina finns med flera gånger som fadder till den i tidigare inlägg nämnde Ambernius Wedelins barn. Ambernus, hustrun Beata Biurberg och en man vid namn Abraham Wedelin står som faddrar till Catharinas barn. Det figurerar även en Annicka Andersdotter i sammnahanget. Nu undrar jag om någon känner till om det fanns något släktsamband mellan dessa Wedelins?  Och var kan de ha kommit ifrån? I Larvs pastorats födelsebok hittar jag henne inte under de år som man får av åldersangivelsen. Namnet Wedelin kan ju vara taget av grannsocknen Laske-Wedum men den födelseboken startar några år senare. Sedan finns det ju även ett Kinne-Vedum och ett Vedum som numera ingår i Järpås socken. Ambernus Wedelin och hustrun Beata Biurberg fick under sin tid på Skrivaregården, Jultorp, Larv 6 eller 7 barn. Beata Biurberg kom från godset St Hov i Tråvads socken (Larvs pastorat).Gården Wedum Nedergård som nämns i ett tidigare inlägg, vilken av Vedumssocknarna är det? I Laske-Vedum har jag ännu inte hittat någon gård med det namnetTacksam för all information jag kan få.
 
MVH
 
Gerd Johansson
Tråvad
Gerd Johansson
Tråvad

2003-04-10, 21:53
Svar #5

Ulla Britt Holmqvist

Hej Gerd!
 
Har just kommit hem efter ett par dagar i Göteborg, där jag bl.a. besökt Landsarkivet - och jag har hittat föräldrarna till Catharina och Abraham Wedelin, trots att Catharina inte finns med i födelseboken.
 
Jag letade i generalmönsterrullorna för Västgöta rytteri, rusthåll nr 114 Boestorp, Barne kompani 1708 -1788.
1708 rustade Anders Johansson med sina styvbarn.
1717 Anders Johansson med sina barn Jöns Jönsson och Lars Andersson.
1741 Anders Johansson med sönerna Jöns Jönsson och Lars Andersson döda. I stället rustar sonen Abraham Andersson för ? och dottern Catharina Andersdotter för ?.
1743 Abraham Andersson och H Catharina Andersdotter
1764 rustas av Jonas Sundberg med sina styv?barn
1785 Eric Svalin och dess hustru M el B Månsdotter.
 
Anders Johanssons hustru hette Margareta Håkansdotter.
Dopvittnen i juli 1728 i Boestorp  till Corp Sven Lundgrens barn: Uppbördsman Eric Svalin, Anders Johansson i Boestorp, H Margareta och dess dotter Catharina Andersdotter ibm.  Eric och Catharina vigdes några månader senare.
 
Barn till Anders Johansson och Margareta Håkansson inskrivna i dopbok:
1799-11-26 Abraham  
1702-03-17 Maria
1704-05-07 Annika  
1706-01-24 Abraham
1709-09-19 Helena
 
Har prästen skrivit fel namn 1709?  Det finns också plats för ett ev barn mellan Abraham II och Helena.
Uppgifterna behöver kollas igen, för allt gick i svindlande fart, men jag ville ändå höra av mig.
 
Många hälsningar
Ulla Britt

2003-04-11, 19:34
Svar #6

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
Hej Ulla-Britt!
Tack för dina uppgifter. Generalmönstringsrullorna är en källa som jag inte lärt mig använda ännu, finns de på mikrokort? Jag har mikrokorten för Larv C, så jag ska ta och kontrollera dina uppgifter ur den, men det dröjer några dagar eftersom annat måste gå före just nu.  
MVH
Gerd
Gerd Johansson
Tråvad

2010-11-18, 06:12
Svar #7

Caroline Sydney

Hej.  
Min morfarsfar var Axel Wedelin, 1865-1913. Han gifte sig med Emma, f Elg i Remmens kyrka i Liljendahl, Värmland, 1891.  
Är det någon som vet vem Axels föräldrar är? Jag verkar inte komme längre än så i min forskning.  
Vänliga hälsningar
Caroline

2010-11-18, 06:44
Svar #8

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Pja, du har ju ett födelseår och vet när och var han gifte sig, då gäller det ju bara att fortsätta i källorna...  
 
Enligt Sveriges Dödbok 1901-2009 var han född 1865 19/8, utan uppgift om födelseförsamling där.
 
Sveriges befolkning 1900 ger födelseförsamlingen, som är samma Rämmen/Remmen.
 
Rämmens födelsebok 1862-1877, C:6, är således tipset... där går det jättebra att komma vidare med forskningen!  
 
Längst ner på sidan 50 hittar vi Axel, född den 19 och döpt den 20 augusti, föräldrar bruksarb. And. T. Wedelin och Carolina Hellström i Lesjöfors.

2010-11-18, 07:07
Svar #9

Caroline Sydney

WOW! Det där var ju hur snabbt som helst. Tack så mycket.  
En fråga till. Finns all den här informationen på internet? Jag sitter i Sydney så det är lite trixigt att ta sig till ett arkiv eller bibliotek i Sverige.

2010-11-18, 07:53
Svar #10

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Jepp, de historiska kyrkoböckerna har i stort sett gjorts tillgängliga online fram till ca 1895/1900, och alla de tre parallella aktörerna håller också på att tillgängliggöra böckerna fram till sekretessgränsen på 70 år.
 
Företaget Genline och Riksarkivets sektion SVAR har scannat in de svartvita foton som mormonerna tog av alla kyrkoböcker på 40- och 50-talet, medan Arkiv Digital digitalfotograferar om alla böcker och då dessutom alltså i färg. Arkiv Digital är i gengäld inte riktigt klara med hela landet än.
 
Själv har jag abonnemang hos alla tre, och alla verkar jobba på för att nischa in olika funktioner så att man ska känna att man behöver alla tre.
 
SVAR har dessutom lagt ut hela landets SCB-utdrag över födde, vigde och döde ända fram till 70-årsgränsen, och har massor av andra register och databaser sökbara.
 
Har man sedan de vanligaste CD-skivorna som Sveriges befolkning 1890, 1900, 1970 och 1980 och den eminenta nyaste dödskivan, Sveriges Dödbok 1901-2009, så är man hemma och kan hitta i princip - ALLT.  
 
Skivorna kan du beställa från Rötterbokhandeln, som är länkad från Släktforskarförbundets hemsida. Anbytarforum har någon regel mot länkar i inläggen, vill jag minnas, men googla på andra namnen så hittar du deras hemsidor!

2010-11-19, 00:21
Svar #11

Caroline Sydney

Fantastiskt! Tack så hemskt mycket. Jag tror att jag ska ta korta abonnemang på alla tre över jul och nyår då jag har lite extra tid att sitta och fördjupa mig. Förhoppningsvis är det inte för svårt att läsa.  
Du nämner 70 års gränsen, vad är det för något?

2015-11-22, 16:55
Svar #12

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Oh. Missade sista frågan här, för fem år och tre dagar sedan. Det är sekretessgränsen som stoppar oss från att kunna titta själva i kyrkoböcker som är yngre än 70 år. Uppgifter kan beläggas med sekretess i högst 70 år. SVAR lägger ut de så kallade SCB-utdragen över födde, vigde och döde, som alla församlingar skickade in till SCB, vid varje nyår. Kring nästa trettondagshelg kan vi troligen emotse 1945 års utdrag osv.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna