ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Waxmuth / Wachsmuth  (läst 10350 gånger)

2005-05-31, 17:35
läst 10350 gånger

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
CHRISTINA WAXMUTH f.17(13) d.1781
Gift med källarmästaren och handelsmannen i Stockholm MATTHIAS MALM
 
Vore tacksam för information om släkterna Waxmuth/Malm.
 
MVH
 
Anna Carlsson

2005-06-01, 06:23
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Kan vara bror med en Christian Fredrik Waxmuth fr Sthlm , elev v trivialskolan i Härnösand 1723-26 g 1731 13/6 m stadsfiskalsdottern Gunilla Ekeblad från Härnösand, borgare s.å., kallas färgargesäll 1849, gardeskarl 1750, båtsman i Gästrikland 1751, torde ha dött i tjänsten. Hustrun kom från Körning i Nordingrå till Härnösand 1755 och dog 1770.

2005-06-01, 23:13
Svar #2

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Anna
 
Christina Waxmuth dog 1781 9/4 i Riddarholms församling och uppgavs vid sin död vara 66 år gammal. Hon var då änka efter källarmästare Mathias Eriksson Malm och efterlämnade tre döttrar.
 
Hennes bror, källarmästare Peter Waxmuth, dog ogift 1778 14/4 71 år gammal, också i Riddarholmens församling. Som enda syskon omnämns Christina Waxmuth, änka efter Mathias Eriksson Malm.
 
Mathias Eriksson Malm dog 1764 15/1 59 år gammal i Riddarholmen.  
 
Mathias var son till fiskhandlareålderman Erik Malm och Anna Söderman, död 1735 17/10. Vid moderns död uppges Mathias vara vinhandlare. Fadern Erik Malm gifte om sig med Margareta Eriksdotter Nyman (d 1764). Han lever 1740 men är död 1764.
 
Anna Söderman var dotter till fiskköpareålderman Matts Bengtsson, död 1710 /2, och Anna Nilsdotter, död 1710 /12.
En bror till Anna var Anders Söderman som 1710 var regementspastor och fången i Moskva, men som senare blev kyrkoherde i Ekeby (C).
 
Uppgifterna är hämtade ur bouppteckningsregistret för Sthlms RR och magistrat

2005-06-03, 19:40
Svar #3

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Tack för era svar! Det var intressanta uppgifter.
 
MVH
 
Anna

2005-06-04, 21:36
Svar #4

Utloggad Mats Winbro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 08:02
    • Visa profil
Waxmouth, Sara Maria (1635-1712), gift före 1660 med krigskammarrådet, överkommissarien vid generalguvernementet i Skåne, Niklas Jonsson, adlad Cronacker (1631-1699), (uppgifter från Elgenstiernas adelsgenealogi).
 
Har någon uppgifter om hennes familj/ursprung?
 
Jag vore tacksam för upplysningar!
 
Hälsningar, Mats

2005-06-07, 22:02
Svar #5

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Har just fått tag i en släktutredning på 9 sidor över BOKBINDARESLÄKTEN WAXMUTH.  
 
Stamfadern är VALENTIN WAXMUTH, skomakare i Stockholm. Hans söner:
- PAUL, bokbindare i Falun
- VALENTIN I, bokbindare i Nyköping 1669-1677
 
Gen 1:
 
Pauls söner:
- VALENTIN II, bokbindare i Stockholm 1675-1712
- OLOF, bokbindare i Falun 1682, i Stlm 1683
 
Valentin I söner:
- JOHAN, bokbindare i Uppsala 1705-1726
- VALENTIN IV, bokbindare i Skara 1706, sedan Strängnäs
 
Gen 2:
 
Valentin II son:
- VALENTIN III, bokbindare i Stockholm 1706-1722
 
Olofs söner:
- PAUL, bokbindare i Jönköping 1714-1719
- GUSTAF, bokbindare i Falun 1711
 
Johans söner:
- VALENTIN V, bokbindare i Uppsala
- HENRIK, borgare i Uppsala
 
Valentin IV söner:
- JOHAN, bokbindaregesäll
- PETRUS, bokbindaregesäll
 
Gen 3:
 
Valentin V son:
- JOHANNES född 28/9 1735
 
 
Det finns mer information att hämta i utredningen och om någon är intresserad kan jag maila över den.
 
Jag misstänker att Christina Waxmuth (se första diskussionen ovan) på något sätt är släkt med dessa personer.
 
MVH
 
Anna Carlsson

2006-09-26, 07:23
Svar #6

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Färgaren Christian Fredrik Waxmuth och hans hustru Gunilla Ekeblad var bosatta i Luleå åren 1741-1742 (Luleå stad AI:1 sida 20). Enligt SVARs register finns en bouppteckning efter honom år 1750 (FIIB:1 nr 29). Makarna fick såvitt jag vet inga barn så hans ev. syskon bör nämnas i bouppteckningen.
 
Mvh / Constantinus

2006-09-27, 06:19
Svar #7

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jo, barn skall finnas. Här kommer en ansedel från min Härnösandsdatabas:
ANSEDEL
1234 Christian Fredric Waxmuth
* cirka 1708
?
  Fam:
  1235 Gunilla Ekeblad * 1694 ? 1770-03-14 Härnösand
  g: 1731-06-13 Härnösand
    1 680 Elisabeth * 1732-04-22 Härnösand ? 1804-03-21 Härnösand
    2 1236 Andreas * 1734-11-10 Arnäs ? 1747-01-13 Härnösand
-----
CXII:1 61
-----

2008-10-26, 16:23
Svar #8

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Hittat på nätet:
 
Waxmuth, Johan
f. 1667 Brunnsvik
Artillerihantlangare vid artilleriet på Gotland 1711, lärfyrverkare, kommenderad till Gotland 1714.
(källa: http://www.tjelvar.se/havde/art4.htm)
 
Waxmuth, Wallentin
f. 1684 Stockholm
Artillerihantlangare vid artilleriet på Gotland 1702, konstapel, sergeant 1714, kommenderad till Gotland 1714.
(källa: http://www.tjelvar.se/havde/art4.htm)
 
Waxmuth, Maria Elisabeth
bisittarens i det Loflige Bokbindare-ämbetet Anders Kidrons enka, 19 juli 1784, 71 år /till herr Ditzinger med inbjudan till begravning
(Källa: http://www.kb.se/samlingarna/vardagstryck/sorgkort/#W)  
 
Landskap: Skåne  
Tidpunkt:  11 jan 1758  
Brott:  Dråp  
Text:  Malmö slottsförsamlings kyrkobok 1745-1831: 1758 d: 11 Januarii blef Artillerikarlen Christian Waxmuth, för begånget dråp på en tysk Soldat, halshuggen på Slottsplahn och i kyrkiogården lagd. Hans beredelse och hädanfärd war Christelig och för alla närwarande ganska uppbyggelig. Man kunde hos honom märka ett rätteligen förbråkat hierta, men och en frimodig ande af nådenes hafwande kännedom och smak i Jesu församling, och öfwer alt Guds kärleks hierta som går efter det som borttappat är och söker till dess han finner. Waxmuth född i Norkiöping [Norrköping], härledde ifrån sin sidwördnad och wrånghet emot sina föräldrar all sin påföljande olycka och bad äfwen med många tårar, att detta Hans brott emot 4:de budet måtte under Skriftermålet blifwa honom alfwarligen förestält, androm till warning och ackt.  
Källa:  Malmö slottsförsamlings kyrkobok 1745-1831
(Källa: http://www.genealogi.se/avrattade/files/15/460.html)
 
Ätten Cronacker hade ett eget släktvapen som för övrigt finns avbildat och nu uppsatt över huvudbyggnadens entrédörr. Vapnet är omgivet av en guldram och har en horisontalt tudelad vapensköld, vars övre hälft innehåller en gyllene krona på blå botten. På den nedre hälften finns avbildat ett grönt åkerfält med diagonalt och horisontalt ställda gärdesgårdar. Över vapnet finns ett visir i silver med ett bladverk runt omkring. Det kröntes av två uppåtriktade vingar med en lagerkrans som omsluter en åttauddig stjärna mellan sig. (Vapnet finns återgivet i C.A. Klingspor, Sveriges Ridderskaps och Adels Vapenbok.)
Sannolikt har släkten gett gården dess namn eftersom acker i namnet Cronacker betyder åker. Niclas Cronacker hade betydande jordegendomar i höörstrakten. Förutom gård nummer 6 ägde han även Fulltofta och Rönneholms säterier. Han dog 1699 och ligger tillsammans med sin hustru Sara Maria Waxmuth begravd i Fulltofta kyrka. Niclas Cronacker hade åtta barn, tre söner och fem döttrar. Alla sönerna dog dessvärre före sin far. En av hans döttrar, Dorothea Elisabeth, övertog gården efter sin far.
(Källa: http://magnumdata.se/kultur/10-%C3%85kersberg/body_n_%20cronacker%20.htm)
 
Tab. 5 N i l s Alexander Herman Trolle (skriver sig alltid Nils Herman eller Nils H A Trolle), f 1713 19/2 i Kalmar, var proviantskrivare 1743, antagen på prov i Riksens Ständers Bank 1745 13/12, kontorsskrivare 1747 21/12, bankobokhållare 1760 5/3, avsked för ålderdom 1784 7/1, d 1795 22/1 i Stockholm Maria av ålderdom, 82 år gammal. En ytterst detaljerad meritförteckning för honom finns i Silverstolpes Biographisk Matrikel öfver Bankens Tjenstemän (Genealogica 175, RA, s 380).
G 2:o 1746 2/12 i Katarina m Margareta Hardt i hennes 2:a gifte (g 1:o 1734 20/8 i Katarina m kofferdikaptenen Rolof Rolofsson Heldt, burskap 1734 26/9, “född och borgareson här i staden”14, d där 1743 25/10), skilda före 1765, då hon är skriven på sin ägandes fastighet nr 0 i kv Gråberget i Katarina, f “här i församlingen” troligen i januari 1711 (dock ej påträffad i Katarina dopbok 1710-12), d 1779 14/9 i Katarina av rödsot, 68 år 9 mån., dotter av skepparen Adrian Hardt och Johanna Waxmuth.
Barn (i andra äktenskapet):
- Johan Abraham, f tv 1747, dp 4/8 i Katarina, d där 2/9 (”Jean Abram”).
- Nils Herman, f tv 1747, dp 4/8 i Katarina, d där 2/9.
(Källa: http://www.moller-co.se/pontusmoller/85/en-ofralse-slaktgren-av-atten-af-trolle/)
 
Falun fanns Bokbinardarmästaren Gustaf Waxmåth, som var gift med en prästdotter från Sundborn.  
Gustav Waxmått figurerar i Sundborns dombok 1718 och ytterligare en gång ett eller annat år före.  
(källa: http://aforum.genealogi.se/discus/messages/1063/52305.html?1078530785)
 
Christian Fredrik Waxmuth från Stockholm. Färgare. Nämnd 1742-1743 (mtl), senare åter till
Härnösand. (son till färgaren Christian Waxmuth i Stockholm och hh Elisabeth Marinie)
bou (fordran på Mattias Haras dödsbo) 1750 28/3 FIIB:1 nr 29
g 1731 13/6 i Härnösand m
Gunilla Ekeblad, död 1770 14/3 (bg. 20/3) i Härnösand 77 år gammal.
(dotter till stadsfiskalen och rådman Jonas Ekeblad i Härnösand och hh Catharina Noraea från Sollefteå)
Barn:
a)      Elisabeth, f. 1732 22/4 i Härnösand. g m Anders Strömstedt i Härnösand (d. 1804 21/3)
b)      Anders, f. 1734 (dop 10/11) i Arnäs sn, d. 1747 (bg. 13/1) i Härnösand.
(Källa: http://familjenbostrom.se/genealogi/norrbotten/luleastad.htm)

2012-01-20, 14:28
Svar #9

Irmeli Grunau

HUGENOTTER von Wachsmuth (de Waxmouth) von? de?
Släktanor i Sverige????
 
Jag har några uppgifter om von Wachsmuth / de Waxmouth. Dessa mina Wachsmuth var hugenotter. Frun hade flicknamn Berg och det låter mycket svenskt. Deras dotter gifte sig med en man från en annan hugenottsläkt, en gren som har varit manlig hela tiden och om vilkas medlemmar finns ganska nogranna uppgifter sedan året 1764, alltså redan före den Franska Revolutionen. Uppgifterna dessförinnan och even något därefter skall finnas i något register i Mellaneuropa och jag letar efter dem (svårt för mig). Men kontakten mellan registren i Europa har naturligtvis brutits då dessa människor flyttade till St. Petersburg i Ryssland någon gång i början eller senast i mitten på 1800-talet efter att ha bott både i Preussen/Tyskland området och i Estland. Men dessa är ju uppgifter om den släkt dit en Wachsmuth-dotter gifte sig och inte om släkten Wachsmuth närmare. Det är ganska fint att mannens släkt har skrivit ens så här mycket om kvinnans släk. Det måste ha varit viktigt för dem! De med bläck handskrivna dokument, som släkten har skrivit har rubriken Stammtafel der Familie och där finns inga skrivfel.  
 
En sådan här sida: http://www.houseofnames.com/wachsmuth-family-crest, (hur pålitlig den nu skulle kunna vara), ger att namnet Wachsmuth i olika former hade kunnat vara ganska vanlig i Tyskland och fått olika former och att denna tyska form skulle likna nederländskan. Ditåt flydde ju många hugenotter. Mina Wachsmuth är alltså hugenotter och hugenotter fanns i Frankrike och de flydde ut ur Frankrike och blev kanske de första som kallades refugees. De skulle alltså väl inte vara tyskspråkiga från början. Skulle det nu inte kunna gå att spåra den lilla grupp hugenottpersoner som kom till Sverige (ett par hundra personer sägs det i Wikipedia) och om dessa tillhörde dem? Men var och hur? Det finns något Hugenotcentrum någonstans i Europa, men det verkar inte finnas några spår om dessa mina hugenotter. Kanske har jag inte kunnat söka information på rätt sätt heller och man borde anlita professionella (forskare) som kunde gå in i arkiven och hade tillgång till dem.
 
Jag har uppgifter om dessa Wachsmuth-personer först från Estland dit de har flyttat vid något tillfälle från Sverige. Bredvid uppgiften jag har står på tyska Urahnen aus Schweden och some ett yrke står Staatsrevisor. Sonen är sedan Staatsbeamter in St. Petersburg och Offizier im Rüssisch-Türkischen Kriege 1877, Kavalier der rüss. Ordens: Stanislau? III, gestorben in St. Petersburg, war verheiratet. Åren de har flyttat från Sverige till Estland eller från Estland till Ryssland syns inte då enbart sådana datum finns angivna som födelse, död och giftermål samt platser till dessa. Allt detta finns angivet för varje person i detta släktträd!  
 
Dessa Wachsmuth hade alltså flyttat från Sverige till Estland för någon anledning. Vad kan det ha varit? Livland och Kurland, Estonia, ser ut att ha tillhört Ryssland sedan 1795. Sedan har de flyttat vid någon tidpunkt därifrån till St. Petersburg där de bodde tills den Ryska Revolutionen 1917. Jag vet inte riktigt vad hände med dem sedan och hur många dessa släktingar med namnet Wachsmuth var. Men jag har några brev som låter förstå att man har sökt någon via Röda Korset och brevet från Röda Korset är daterat 1948. Där har man skrivit namnet de Waxmouth och det skrivs att man har sett den sökta personen senast på någon tågresa mellan Tientsin und Schanghai.
 
Dessa människor har hela tiden tillhört någon tysk kyrka och jag undrar om inte det skulle kunna gå att hitta uppgifter om Wachsmuth i tyska kyrkor där man skulle tycka att de har vetat om någon har varit hugenot eller något annat. Lutheraner har inte varit samma sak som att vara hugenott. Tyskspråkiga människor har det vimlat om i alla våra trakter från Sverige och Estland enda till St. Petersburg. Men hugenotterna var fransmän så om de var tysktalande så bör de ha bytt språk vid något tillfälle eller sedan kunde de flera språk. I Ryssland pratade dessa familjer åtminstone tyska, franska och ryska. Om den här familjen har bott även i Sverige så har kanske inte de svensktalande kretsarna i St. Petersburg varit helt främmande.
   
Varifrån kommer denna von / de som verkar sitta segt i deras namn även om de har flyttat till Ryssland där adeln inte använde sådana. I det andra hugenottnamnet har riktigt detta de översatts till von när namnet började användas i mer tysk form. Det är p g a detta som jag har nu hamnat på denna sida, eftersom jag började leta i svensk adelskalender och dylika ställen när jag såg att von Wachsmuth hade några anor i Sverige också.
 
Var det kanske enstaka personer som var hugenotter eller hela familjer? En dumm fråga men det är ju skillnad om en hel familj eller någon ensam person (förmodligen man) lämnade Frankrike i tider av religionskrig i landet. Om det var hela familjer då kan det ju finnas flera grenar av samma familj i Sverige som alltså bär samma namn.
 
Kanske borde man kolla Baltisk adel också! Men om dessa var från Frankrike så är det inte säkert att de finns där heller. Om jag har förstått rätt så räckte det inte att släkten var upptagen i någon adelskalender eller dylikt, utan man skulle på något sätt bevaka sitt namn där. Och kanske har det kostat pengar också. Under mitt liv har jag lärt mig att det kan även vara farligt för vissa personer att stå i sådana kalendrar och visa att man existerar överhuvudtaget. Vill det inte säga att man i praktiken låter bli att intressere sig för sådana där uppgifter om sin familj och säg själv? Den man som jag känner till som familjens urfader här, ser inte ut att ha lämnat landet tidigare än i tider av den Franska Revolutionen och detta gör mig något fundersam. Jag har hört att mannen blev inbjuden till Tyskland och togs in i den tyska adeln (av vem, till vilken plats och till vilka kalendrar?). När hans släkt mer än 100 år senare hade flytt St.Petersburg p g a den Ryska Revolutionen tillbaka till Tysklands område, frågade Hitler dem, att vilka är ni - är ni kanske judar? (Då levande personer hade en mor vars flicknamn var alltså von Wachsmuth och mormors Berg.) Då gick någon in i någon Mellaneuropeisk adelsregister och fann, att denna släkt hade en rak manlig linje till Frankrike. Men de hade inga pengar att lösa ut de här uppgifterna från de där registern, så nu finns det bara en anteckning om allt detta i ett brev från Tyskland på tyska. Det var svårt för Ryska emigranter att klara sig någonstans efter revolutionen. Deras egendom och pengar hade exproprierats redan i tider av den Ryska revolutionen. Och sedan kom även II Världskriget. Även om många som bodde i närområden tänkte flytta tillbaka när landet skulle ha blivit fri från kommunismen så hände detta inte och den tillfälliga tillvaron blev överallt permanent.  
 
Det finns så många konstiga saker som man inte får tala eller fråga om heller, att jag tror att en ovisshet skapar mera frågor och spekulationer än det att man skulle få veta hur saker och ting verkligen var. Men på det mesta kommer man aldrig att få några svar på. Sådana saker sätter nog också fantasin i gång och man borde skriva vilda romaner där man kunde låta fantasin rida och man kunde hitta på saker utan att någon börjar undra och i dagens läge kanske även ifrågasätta om man är helt frisk i huvudet och det börjar sättas kanske även diagnoser på det hela!!! Det är ju bara så att människor med en sådan här bakgrund träffar man inte riktigt någonstans. I Sverige finns det idag ännu fler ättlingar till alla möjliga kungliga varianter, men inte här! Här skall man bara vara en self-made-man och en working-class-hero utan några mera ovanliga rötter.  
 
Låt mig nu ställa en helt dumm fråga: Kan det kanske ha funnits fransmän - hugenotter av väldigt hög social status (jag vill inte ens nämna något närmare) - som helt enkelt inte lät sig registreras och uppföljas någonstans, utan som klarade sig bäst de kunde utan sådana skriftliga uppgifter och kontaktnät någonstans? Om det helt enkelt räckte till dem att de själva visste, vilka de var och någon krets nära till dem visste det också?
 
Frågade man dessa människor från St.Petersburg (emigranter) till vilket samhällsskikt de skulle placera sig så skulle svaret bli - utan någon funderingsminut ens - att till det högsta (och detta även när de har blivit urfattiga)! Och det lär ha funnits något vapen / sköldemärke, men om man ber dem beskriva det så säger de bara att där fanns Fleur-de-lis (jag kan ingen franska så jag vet inte hur detta skulle skrivas), men mer sägs inte!  
 
Dessa Wachsmuth har alltså flyttat ut ur Sverige i tider då Bernadotte-släkten blev kung där. Fanns det något i de tider som har kunnat få någon att lämna landet eller var det kanske några svenska uppgifter man skulle sköta och ta hand om i Estland? Vad kan tänkas vara orsaken till denna flytting? Man borde kanske känna till historien bättre liksom geografin under tiden man pratar om. Det ser ut som t ex Livland och Kurland kom att tillhöra Ryssland 1795 och om man då flyttade till St. Petersburg så flyttade man väl inom samma rike där man redan var bosatt.
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Huguenot
 
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hugenotter#Hugenotter_i_Sverige
 
http://www.houseofnames.com/wachsmuth-family-crest

2012-10-19, 10:36
Svar #10

Utloggad Peter Wirdemo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2022-01-21, 15:04
    • Visa profil
    • peterlarsen.se
Christina Catharina Waxmoth (troligtvis den Christina som nämns ovan) döps 23 nov 1714 i Jönköping [1]
far: Paulus Waxmoth
 
[1] Jönköpings Kristina C:3 (1713-1734) Bild 28 / sid 45 (AID: v34659.b28.s45, NAD: SE/VALA/00170) # 75

2012-10-21, 19:04
Svar #11

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Tack, Peter, för intressant uppdatering! Jag har i helgen kollat vidare på detta spår och hittat följande:
 
Paulus Waxmuth, bokbindare i Jönköping 1714-1719
*1683-12-13 i Tyska Sankta Gertrud, Stockholm
d.1719-03-21 i Jönköping Kristina (F)
Jönköpings Kristina AI:1 (1689-1720) sid 107 (Katekismilängd 1713): Gesäll Paul Waxmuth hos klockaren(?) Dryselius.
 
Gift 1714-02-29 i Jönköping Kristina (F) med
Catharina Malmberg
*(troligen Jönköping)
d.1750-05-12 (begr 1750-05-26) i Jönköping Kristina (F)
Jönköping Kristina AI:1 (1689-1720) sid 79 (Katekismilängd 1713): Här står en Catharina Malmberg omnämnd som kan vara Paulus Waxmuths blivande hustru.
 
Barn:
- Christina Catharina *1714-11-23 i Jönköping Kristina (F), d.1716-01-21 i Jönköping Kristina (F)
- Olaus Magnus *1715-12-10 i Jönköping Kristina (F), d.(trol.)1724-09-24 i Jönköping Kristina (F)
Det är osäkert om paret hade fler barn eftersom födelseboken inte är komplett följande år.
”Hr Fischalen Malmberg” är angiven som fadder till Christina Catharina – är han en släkting till Catharina Malmberg?
 
Efter makens död gifte Catharina om sig 1720-06-08 i Jönköping Kristina (F) med
Michel (Mikael) Adrian, bokbindare i Jönköping 1720-1755
*1687 (döpt 1687-02-20) i Katarina församling, Stockholm
d.1755-01-26 i Jönköping Kristina (F)
 
[källa: http://www.adrian-borg.nl/michelmikaeladrian.htm]:
Mikael Adrian blev inskriven i lära hos bokbindare Natanael Goldenau, Stockholm och utlärdes hos dennes efterträdare Sven Brohielm d.ä. Under lärlingstiden kallade han sig Mikael (Hansson) Friss, men sedan gesällvärdigheten erövrats kallade han sig Adrian. Han blev utlärd den 13 januari 1709. Enligt Elsa v. Friessens anteckningar ämnade Mikael Adrian bosätta sig i Borås men stannade i stället i Jönköping dit han inflyttade den 7 juli 1717 sedan han där förklarats vara mästare. Här stod han fadder några gånger under tiden den 15 juli 1718 till den 22 november 1719 som mäster Adrian. Som gesäll hade han anställning hos bokbindaren och rådmannen Christoffer Dryselius som avled den 21 mars 1719. Omkring 1720 anställdes han hos bokbindare Paulus Waxmuth och gifte sig samma år med dennes änka Catharina Malmberg. Mikael Adrian erhöll borgerskap i Jönköping den 4 april 1720.

I dödboken står antecknat att en son till Mikael Adrians dog den 6 september 1724, 8 år gammal, men denne var troligen Catharina Malmbergs son, Olaus Magnus född den 10 december 1716, från äktenskapet med Paulus Waxmuth.  
Mikael Adrian och hans familj bodde på Mäster Adrians gård, nr 1, 4 kv., nuvarande Strandvägen (F.n. [1990] tvättinrättning och konditori och kaffeservering på andra våningen).
 
Barn (i Catharinas andra äktenskap):
[källa: http://www.adrian-borg.nl/michelmikaeladrian.htm]:  
- Christina Catharina Adrian *1721-08-27 i Jönköping Kristina (F), d. före 1754-01-06. Ogift.
- Samuel Adrian *1724-03-31 i Jönköping Kristina (F), d.1729-02-18 i Jönköping Kristina (F)
 
MVH
 
Anna

2012-10-21, 21:50
Svar #12

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Ytterligare information:
 
Olof Waxmuth, bokbindare i Falun 1682, i Stockholm 1683
*(troligen i Falun)
d.1691-02-20 i Tyska Sankta Gertrud, Stockholm
 
Gift 1680-10-07 i Tyska Sankta Gertrud, Stockholm, med  
Christina Tanck *1760-07-27 i Tyska Sankta Gertrud, Stockholm
Einwohner zum Kupfferberg, mit Jungfr. Christina TANCKS, Seel. Hn Gustav Adolf Tancks, Königl. Advocati nachgelassene Tochter.
 
Barn födda i Tyska Sankta Gertrud, Stockholm:
- Catharina *1681-02-16 (CI:1a sid 621)
- Gustav* Adolph *1682-06-28 (CI:1a sid 630) bokbindare i Falun 1711. Var gift med en prästdotter från Sundborn. Gustav ”Waxmått” figurerar i Sundborns dombok 1718 och ytterligare en gång ett eller annat år före.
- Paulus *1683-12-13 (CI:1a s. 640) bokbindare i Jönköping 1714-1719
- Maria *1685-07-02 (CI:1a sid 652)
- Valentin *1686-12-08 (CI:1a sid 662)
- Johan *1687-12-29 (CI:1a sid 669)
 
MVH
 
Anna

2013-03-09, 17:42
Svar #13

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Färgaren Christian Fredrik Waxmuth från Landskrona gifte sig med Elisabeth Lemarinie i S:ta Katarina fs, Stockholm 21/9 1696.
AD-källa: Katarina CI:7 (1695-1697) Bild 155 / sid 161 (AID: v86984.b155.s161, NAD: SE/SSA/0009)
 
Elisabeth var dotter till färgaren Niklas Lemarinie och Catharina Jonasdotter i S:ta Katarina fs. Bouppteckning efter fadern:
AD-källa: Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning EIIa12:34 (1689-1689) Bild 5400 / sid 517 (AID: v222325.b5400.s517, NAD: SE/SSA/0145a)
 
Christian Fredrik Waxmuth dog 7/3 1717 och efterlämnade hustrun och två söner; Carl, 19 år och Christian Fredrik, 9 år.
AD-källa: Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning EIIa12:77 (1717-1717) Bild 8270 / sid 818 (AID: v222386.b8270.s818, NAD: SE/SSA/0145a)
 
Elisabeth Lemarinie blev omgift med färgaren Anders Revell i Härnösand (i hans första äktenskap). Hon dog där 1729 (bg. 26/11).
AD-källa: Härnösands domkyrkoförsamling CI:1 (1721-1787) Bild 250 / sid 487 (AID: v121643.b250.s487, NAD: SE/HLA/1010081)
 
En syster till Christian Fredrik Waxmuth d.ä. bör vara Engel Christiansdotter Waxmuth från Malmö, som gifte sig i samma församling 29/6 1697 med skepparen och borgaren Johan Henrik Späckt(?) från staden Aurich i Tyskland.
AD-källa: Katarina CI:7 (1695-1697) Bild 167 / sid 173 (AID: v86984.b167.s173, NAD: SE/SSA/0009)

2013-09-08, 10:54
Svar #14

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Om Artilleristen Christian Waxmuth, se även http://www.historiesajten.se/visainfobrott1.asp?id=11
 
(Meddelandet ändrat av simson 2013-09-08 10:57)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2013-12-23, 09:14
Svar #15

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Jag skickade en förfrågan angående artilleristen Christian Waxmuth till Malmö Stadsarkiv och fick följande svar:
 
Tack för din förfrågan om Christian Waxmuth. Jag har sökt i domböckerna både för Magistraten och Rådhusrätten i Malmö och Kämnärsrätten i Malmö för tiden strax före hans avrättning, men har inte funnit någon anteckning om honom.
Att han avrättades i Malmö behöver inte betyda att han var dömd här. Det skulle också kunna vara så att han var dömd av en krigsrätt, med tanke på att han var artillerikarl och hans offer var soldat. I så fall borde handlingar finnas på Krigsarkivet i Stockholm. Om domen kunnat överklagas kan det kanske också finnas uppgifter i Göta hovrätts arkiv på landsarkivet i Vadstena.
 
Källor: Rådhusrätten i Malmö Domböcker A1AA:111 och 112, Kämnärsrätten i Malmö Domböcker A1A:41
 
Nästa steg torde alltså vara att kontrollera om det finns information om Christian Waxmuth på Krigsarkivet i Stockholm.  
Om man har tur kan det finns uppgifter om hans föräldrar där eftersom han härledde ifrån sin sidwördnad och wrånghet emot sina föräldrar all sin påföljande olycka.  
Är det någon som har tillgång till Krigsarkivet som kan kolla (själv är jag ytterst sällan i Stockholm)?
 
MVH
 
Anna
 
(Meddelandet ändrat av AnnaC 2013-12-23 10:59)

2013-12-24, 14:16
Svar #16

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Valentin II Waxmuth, bokbindare i Stockholm 1675-1712
Son till bokbindaren Paul Waxmuth i Falun, blev gesäll 1670 och mästare 1675
 
Genom gifte 1676-01-06 i Tyska Sankta Gertrud, Stockholm (CI:1a sid 57) med  
Maria Schwertfejer övertog han hennes faders, Joachim (Jochen) Schwertfejers, verkstad.
 
Barn födda i Tyska St Gertruds Församling, Stockholm:
1) NN *1678-07-07 (CI:1a s. 605)
2) Valentin III * l682-11-30 (CI:1a s. 633) bokbindare i Stockholm 1706-1722
3) Anna Maria * 1687-05-13 (CI:1a s. 665) [gift 1703 med Gottlob Behle, bokbindare]
4) Magdalena *1690-08-16 (CI:1b s. 693) [gift 1710-01-16 med (s.113) Gustaf Drake]
5) NN *1692-01-18 (CI:1b s. 710)
6) Catharina *1695-07-20 (CI:1b s. 748)
7) NN *1697-05-14 (CI:1b s. 772) => se vidare diskussion nedan.
 
För barn 1)-6) nämns modern inte vid namn, medan fadern benämns Valentin Waxmuth (med olika stavningar) med yrket bokbindare.
För barn 7) benämns modern som Elisabeth Waxmut och fadern som Valentin Waxmut (utan yrkesbeteckning)
 
Frågan är då om barn 7) är:
a) barn till någon annan Valentin Waxmuth och hans hustru Elisabeth?
I och med att Valentin saknar yrkesbeteckning är detta fullt möjligt. Men vilken Valentin Waxmuth kan det handla om då?
b) barn till Valentin II Waxmuth och hans hustru Elisabeth (dvs hans hustru Maria Schwertfeger är död)?
c) barn till Valentin II Waxmuth och hans hustru Maria Schwertfeger (dvs Elisabeth är en felskrivning)?
 
Det som talar för alternativ b) ovan är att en bokbindare Valentin Waxmuth 1700-11-25 i Svärta (D) gifter sig med Maria Pedersdotter Lundia från Svärta.
Detta skulle kunna vara Valentin II om första hustrun Maria Schwertfeger samt ev andra hustrun Elisabeth är döda.  
För vilken annan bokbindare vid namn Valentin Waxmuth var annars verksam år 1700?
 
Det som talar emot alternativ b) och för alternativ a) eller c) är att Valentin II enligt bouppteckningen [Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning EIIa12:71 (1713-1713) sid 210] tillsammans med hustrun Maria Waxmuth efterlämnar sig 3 tillsammans aflade barn:  
1) bokbindaremästaren Wallentin Waxmuth  
2) hustrun Magdalena Waxmuth gift med handelsmannen Gustaf Drake  
3) jungfrun Catharina Waxmuth 16 år gammal.  
Om Valentin II Waxmuth har gift sig 1700 med Maria Pedersdotter Lundia kan hon rimligen inte vara mor till dessa barn, som det står i bouppteckningen.  
Frågan är om tillsammans aflade är en felskrivning eller ej?
 
Så frågan är hur detta hänger ihop?
 
Och var kommer följande person in i bilden:
Waxmuth, Wallentin f. 1684 Stockholm Artillerihantlangare vid artilleriet på Gotland 1702, konstapel, sergeant 1714, kommenderad till Gotland 1714. (källa: http://www.tjelvar.se/havde/art4.htm => numera borttagen)  
Kan man få fram mer information om honom och hans föräldrar på något sätt?
Han känns ju dock lite för ung för att vara far till barn 7) - om man förutsätter att födelseåret 1684 är korrekt.
 
I vilket fall som helst kan man helt avfärda Valentin II Waxmuth som far till Christina Waxmuth gift med Mattias Malm (se första diskussionen ovan).

2013-12-30, 16:14
Svar #17

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Christian Fredrik Waxmuth, färgaremästare
Enligt vigselnotisen var han född i Landskrona
Död 1717-03-07 [BU: Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning EIIa12:77 s818]  
Begr 1717-04-10 [Katarina FI:2 Bild 630]
 
Gift 1696-09-21 [Katarina CI:7 s161] med
Elisabeth Lemarinie/Marinie
Elisabeth var dotter till färgaren Niklas Lemarinie och Catharina Jonasdotter i S:ta Katarina fs. Bouppteckning efter fadern:  
AD-källa: Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning EIIa12:34 (1689-1689) Bild 5400 / sid 517 (AID: v222325.b5400.s517, NAD: SE/SSA/0145a)
 
Barn:
1) Christian Waxmuth döpt 1697-04-18 [Katarina CI:7 s69]
2) Catharina Waxmuth döpt 1698-05-10 [Katarina CI:8 s12]
3) Carl Waxmuth döpt 1699-05-07 [Katarina CI:8 s101]
4) Fredrik Waxmuth döpt 1700-06-10 [Katarina CI:8 s187]
5) Engell Waxmuth döpt 1701-05-30 [Katarina CI:9 s16]
6) Christian Waxmuth döpt 1703-05-15 [Katarina CI:9 s128]
7) Elisabeth Waxmuth döpt 1704-05-20 [Katarina CI:9 s223]
8) Maria Waxmuth döpt 1705-09-01 [Katarina CI:9 s322]
9) Johanna Waxmuth döpt 1707-01-31 [Katarina CI:10 Bild 118]
10) Anna Catharina Waxmuth döpt 1708-03-25 [Katarina CI:10 Bild 202]
11) Helena Waxmuth    döpt 1709-04-03 [Katarina CI:10 Bild 228]
12) Christian Fredrik Waxmuth  
13) Johan Waxmuth döpt 1712-05-31 [Katarina CI:11 s125]
 
Endast sönerna Carl och Christian Fredrik var i livet vid faderns död 1717 enligt BU. Sonen Carl, 19 år, befann sig då på resande fot.
 
Christian Fredrik Waxmuth hade (minst) två systrar (båda födda i Skåne enligt vigselnotiserna):
- Engell Waxmuth gift i Katarina församling, Stockholm, med (1) skepparen Johan Henrik Specht från Hamburg (2) skepparen Anders Wolff från Lubeck
- Johanna Waxmuth gift i Katarina församling, Stockholm, med skepparen Adrian Hardt från Ostfriesland (se även http://www.moller-co.se/pontusmoller/85/en-ofralse-slaktgren-av-atten-af-trolle/)
och troligen även (minst) en bror (fadder till barn 4)):
- Johan Waxmuth (det finns i Malmö en Johan Waxmuth som skulle kunna vara denna broder)
 
Systrarna kallas emellanåt ´Christiansdotter´, och ´Fredriksdotter´ förekommer vid något tillfälle. Det är därför inte osannolikt att även faderns namn var Christian Fredrik Waxmuth - liksom sonens och sonsonens.
 
(Meddelandet ändrat av AnnaC 2013-12-31 00:34)

2014-03-16, 16:44
Svar #18

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Johan Berendt Waxmuth, guldsmed i Stockholm
Blev mästare i Stockholm, silverarbetare, 1704-0-30; mästerstycke, ring och ”pitzér”; kallas 1709 ”gesell”, Änkan fick fattigunderstöd 1717-07-16 [källa: Gustaf Upmark (1943) Guld och Silversmeder i Sverige 1520-1850]
 
Gift (1) 1704-03-29 i Tyska Sankta Gertrud (s104) med  
Anna Margareta Lohman/Lehmens, dotter till Christian Lohman/Lehmens, borgare i staden
 
Gift (2) 1711-11-02 i Maria Magdalena (s91) med  
Christina Holm.  
Vid giftermålet är Johan Berendt angiven som guldsmed och Christina Holm som jungfru.
 
Barn (1) födda i Tyska Sankta Gertrud, Stockholm:
- Lucia Margareta döpt 1705-05-05 (s838)
- George Christoph döpt 1706-06-05 (s846)
- Maria Elisabeth döpt 1708-04-28 (s863)
 
Johan Berendt Waxmuth och hans andra hustru, Christina Holm, är tänkbara föräldrar till Christina Waxmuth (gm källarmästaren Mattias Malm) och hennes bröder, Peter och Jacob. Christina Waxmuth var född ca 1713 och brodern Peter ca 1717. Brodern Jacob borde i så fall vara född ca 1715 för att passa in i spannet mellan de tänkbara föräldrarnas giftermål 1711 och den eventuella faderns död (änkan fick fattigunderstöd i juli 1717). Enligt bouppteckningen efter källarmästaren Peter Waxmuth [SE/SSA/0145a Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning EIIa12:243 (1778-1778)  Bild 7370 / sid 730] vistades sambrodern (=helbrodern) Jacob Waxmuth i Saxen. För att komma vidare på det här spåret kanske man skulle leta vidare på änkan Christina Holm?
 
Johan Berendt Waxmuth skulle ev kunna vara den Johan Waxmuth som är fadder till Christian Fredrik Waxmuths son Fredrik (se notisen ovanför)?
 
(Meddelandet ändrat av AnnaC 2014-03-16 17:35)

2014-09-13, 09:08
Svar #19

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Valentin III Waxmuth, bokbindare i Stockholm 1706-1722
*1682-11-30 i Tyska Sankta Gertrud, Stockholm (CI:1a s633), Död 1722-07-12 [Stockholms RR F1A:91 s1001]
Son till Valentin II Waxmuth, bokbindare i Stockholm 1675-1712
Lärde hos fadern 1697-1700 och blev 1706-08-16 mästare i Stockholm.  
Bisittare i ämbetet 1721, vald med tio röster mot två, som tillföll Anders Höök.  
Han ägde tredjedelen av ett stenhus på Södermalm uti Stenhuggarebrinken i hörnet vid Ormsaltaregränden.
 
Gift 1711-08-13 i Tyska Sankta Gertrud, Stockholm [CI:1a s115], med  
Anna Margareta Schneidler
Död 1768-12-13 [BU: Stockholms RR 1:a avd EIIa12:209 s187]
Dotter till Jost Schneidler.
Efter första makens död gifter Anna Margareta om sig med bokbindaren Gustaf Nybohm.
 
Barn:
A) Maria Elisabeth Waxmuth
*1713-03-26 i Tyska Sankta Gertrud [CI:1b s897]
(faddrar: H Andreas Stange, Gottlob Behle, Jacob Sneidler, Fr. Maria Waxmuth, Fr. Dyben? Skille?, Jungfru Catharina Waxmuth, Frau Elisabet R?gers, Frau Brigitta Friewalde)
Gift 1731-04-31 i Tyska Sankta Gertrud, Stockholm [CI:1a s144], med  
Bokbindare Anders/Andreas Kidron
 
Barn:  
Gustaf Kidron
Döpt 1732-02-13 i Maria Magdalena, Stockholm [CIa:6 s83]
(faddrar: Madame Margareta Nybom, Madame Anna Rosina Schneidler, Bokbind. Herr Gustaf Nybom, Kanslist? Herr Carl Tråttson)
Anna Margareta Kidron
Döpt 1734-04-21 i Maria Magdalena, Stockholm [CIa:6 s165]
(faddrar: Madame Marg. Schneidler, Madame Maria Christina Reen, Mäst. Jacob Schneidler, Johan Drake)
Maria Elisabeth Kidron
Döpt 1735-10-21 i Maria Magdalena, Stockholm [CIa:6 s225]
(faddrar: Hustru Marg. Schneidler, Jungfru Hermonia, H. Nicolaus Henshen, Eric Ström)
Andreas Kidron
Döpt 1737-09-03 i Maria Magdalena, Stockholm [CIa:6 s295]
(Faddrar: Boktryckare H. Horns käresta Jungfru Margareta Schragge, Byggmästaren H. Mattias Delich, Bokhållaren Djurman)
Eva Sara Kidron
Döpt 1739-07-04 i Maria Magdalena, Stockholm [CIa:6 s371]
(Faddrar: Madame Anna Petré, Jungfru Anna Petterseen, Bokbindaren Mäst. Willhelm Schlodhauer, Ibid. Mäst. Jonas Sandman)
Maria Charlotta Kidron
Döpt 1746-08-14 i Maria Magdalena, Stockholm [CIa:7 s23]
(faddrar: Bokbindaremäst. H Frolichs käresta Jungfru Lind, Bokbindaremädt. H Gottfrid Kadan, Dito mäst. Christopher Sneidler)
 
B) Anna Margaretha Waxmuth  
Född 1717-05-23 i Tyska Sankta Gertrud, Stockholm [CI:1b s929]
(faddrar: H David R?ger, Martin Jäger, H Johann Horn, Mad. Maria Böttger, Mad. Magdalena Dracke, Mademois Dorothea Schneidler)
Död 1790-05-09 i Karlshamn [FI:1 s96; Karlshamns rådhusrätt och magistrat FIIa:72 s367]
 
Gift (1) 1733-05-21 i Tyska Sankta Gertrud, Stockholm [CI:1a s150], med  
Johann Carlson Dracke
 
Gift (2) 1738-10-22 i Maria Magdalena, Stockholm [EI:2 s126], med  
Bokbindare och lärftkrämare Christer Rauman
Död före sonen Christer Faltin föddes 1745.
 
Gift (3) 1749-03-28 i Klara, Stockholm [EI:1 s169], med  
Bokbindare Johan Jacob Kirckhoff
 
Barn (1):  
Margaretha Elisabeth Dracke
Döpt 1734-09-16 i Tyska Sankta Gertrud, Stockholm [CI:1b s1159]
(faddrar: H Jacob Scheidler, H Gabriel Schragge, H Commissarie Fahlman, Jfr Maria Caisa Gravander)
Johan Carl Dracke
Döpt 1735-12-27 i Maria Magdalena, Stockholm [CIa:6 s237]
(faddrar: Madame Anna Marg. Schneidler, Jungfru Anna Marg. Schragger, H Johan Wilhelm Slothaurer, Petter Högman)
 
Barn (2):
Maria Christina Rauman
[källa: Karlshamns rådhusrätt och magistrat FIIa:72 s367]
Sara Dorothea Rauman
[källa: Karlshamns rådhusrätt och magistrat FIIa:72 s367]
Christer Faltin/Wallentin Rauman
Född 1745-06-05 i Klara, Stockholm [CIa:1 s75]
(faddrar: Bokbindaren Barckströms hustru Margareta Winberg, Bryggaren Hopners enka Christina Klingberg, Bokbindaren Gotfried Cado, Junkaren Erik Bergström, Barnmorskan Madame Wernberg)
 
Barn (3):
Charlotta Kirckhoff
Döpt 1751-11-08 i Karlshamn [CI:2 s118]
(faddrar: Fru Hackaert, Mad. Skåttström, Jungfru Catharina Maria Wenster, Oluf Elmqvist, Kommarslag. Risberg)
Bokbindare Jacob Faltin/Wallentin Kirckhoff
Döpt 1754-01-15 i Karlshamn [CI:2 s133]
(faddrar: Madame Cathrina Bång, Cathrina Cadström, Jungfru Catrina Ågren, Målaren Johan Lunberg, Nils Färlund, Färgaren Samuel Schenning)
Anna Margreta Kirckhoff
Döpt 1757-09-28 i Karlshamn [CI:2 s159]
(faddrar: Mad. Cathrin Hacksel, Mad. Ingeborg Lohnberg, Jungf. Johanna Gran, H. Katarina? XXXberg, H. Carl Lorents, H. Petter Suneson)
 
(Meddelandet ändrat av AnnaC 2014-09-13 09:09)
 
(Meddelandet ändrat av AnnaC 2014-09-13 11:28)
 
(Meddelandet ändrat av AnnaC 2014-09-13 11:29)
 
(Meddelandet ändrat av AnnaC 2014-09-13 11:30)

2014-10-19, 11:52
Svar #20

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Hittade lite ny information angående Christina Waxmuth, död 66 år gammal 1781-04-09 på Riddarholmen, Stockholm  
=> född ca 1715
Gift med källarmästare Matthias Malm
 
Sedan tidigare vet vi att Christina Waxmuth hade (minst) två helbröder:
Peter Waxmuth, kypare och källarmästare, död 71 år gammal 1778-04-14 på Riddarholmen, Stockholm => född ca 1707
Jacob Waxmuth, som befann sig i Saxen 1778 vid brodern Peters död
 
Nu har jag troligen även hittat en syster till Christina:
Maria Waxmuth, död 1737 [Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning F1A:117 s1328]
Gift med
Bernhard Schulio / Jouilliet / Guillot, språkmästare
Barn:
- Maria *1735
- Pierre Bernhard *1737-04-08 i Tyska Sankta Gertrud [CI:2 s35], död 1737
 
Enligt bouppteckningen efter Maria finns en del spännande information:
1) Dottern Maria (2,5 år) togs hand av/bodde hos vinskänken Malm
2) Vinskänken Malm var fadder till Maria
3) Maria och Bernhard (katolik) vigdes i Falun.  
 
Det är alltså högst troligt att Maria och Christina Waxmuth är nära släkt - systrar?
Eftersom Maria Waxmuth gifte sig i Falun kan det innebära att Christina och hennes bröder har koppling dit.
 
//Anna
 
(Meddelandet ändrat av AnnaC 2014-10-19 12:51)

2014-10-19, 15:23
Svar #21

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Har hittat en tänkbar far till Christina Waxmuth och hennes syskon:
 
Valentin IV Waxmuth (son till Valentin I Waxmuth, bokbindare i Nyköping 1669-1677)
Bokbindare i Skara 1706, sedan Strängnäs  
 
Detta skulle kunna vara den bokbindare Valentin Waxmuth som 1700-11-25  gifter sig i Svärta med  
Maria Pedersdotter Lundia i Vreta (komministerbostället i Svärta).
Svärta ligger strax utanför Nyköping där Valentin IV:s far var bokbindare och där han troligtvis har vuxit upp
 
Barn (hittills kända):
- Petrus, döpt 1708-01-26 i Strängnäs Stadsförsamling [C:3 s49]
- Maja Catharina, döpt 1710-10-28 i Strängnäs Stadsförsamling [C:3 s96]
- Stina, döpt 1713-06-19 i Strängnäs Stadsförsamling [C:4 s6]
- Johan (enligt släktutredning om bokbindaresläkten Waxmuth)
Ett icke namngivet barn begravdes 1709-06-06 i Strängnäs Stadsförsamling [C:3 s75]
 
Flyttar familjen från Strängnäs efter 1718? Det kanske finns mer information att hämta i kyrkoböckerna?
 
Följande talar för teorin om att detta är Christina Waxmuths föräldrar:
1) att namnen på tre av barnen överensstämmer:
Petrus - Peter
Maja Catharina - Maria
Stina - Christina
2) att ungefärligt födelsedatum för två av barnen stämmer (övriga är ej kända):
Petrus 1708 - Peter ca 1707
Stina 1713 - Christina ca 1715
 
Det som talar emot framgår av följande stycke från släktutredningen om bokbindarsläkten Waxmuth (understrykningen):
”Valentin IV Waxmuth i Strängnäs hade en son Johan Waxmuth, som blev gesäll den 14 nov. 1728 och sedan ej återfinnes bland bokbindarna. Han skulle vara ”utrikes faren” för att undvika straff för ett lägersmål med bokbindaren Schlotthauers jungfru. En annan son till Valentin IV vid namn Petrus, född 1715, blev gesäll hos bokbindaren Lars Lidman i Stockholm den 22 juli 1729 men är sedan ej upptagen i bokbindarnas förteckning över kårens medlemmar.”  
 
//Anna
 
(Meddelandet ändrat av AnnaC 2014-10-19 17:00)
 
(Meddelandet ändrat av AnnaC 2014-10-19 17:02)

2014-10-19, 19:57
Svar #22

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Anna,
du hitta en del information om Valentin Waxmuth i Karl K:son Leijonhufvuds Hantverkare i Strängnäs från 1500-talet till omkring 1800

2014-10-25, 21:29
Svar #23

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Tack för tipset, Camilla!
 
Har nu lånat boken Hantverkare i Strängnäs från 1500-talet till omkring 1800 av Leijonhufvud.
Där framgår att bokbindaren Valentin IV Waxmuth redan 1701 gjorde ett arbete för domkyrkan i Strängnäs.
Uppgiften från släktutredningen bokbindaresläkten Waxmuth om att Valentin IV var verksam i Skara 1706 verkar därför inte stämma. Det kanske kan röra sig om en släkting till honom med samma namn? (Det kryllar ju av Valentin Waxmuth i denna släkt...)
 
Hittade även ytterligare två söner till Valentin IV:
- Valentin *1703-04-09 (döpt 1703-04-11) Strängnäs stadsförsamling [C:3 s12] (kanske han som dör 1709?)
- Johannes *1705-09-16 (döpt 1705-09-20) Strängnäs stadsförsamling [C:3 s30] (troligen han som flytt utomlands för att undvika straff)
 
Ett icke namngivet barn till en bokbindare begravdes 1702-03-19 i Strängnäs stadsförsamling [C:3 s67]. Det är okänt om detta är Valentin IV Waxmuths barn, men det är inte otroligt eftersom han redan 1701 arbetade i Strängnäs. I så fall skulle det ju handla om ett barn som är född före Valentin *1703, och det skulle kunna vara ett barn från ett tidigare äktenskap. Som nämndes i ett inlägg ovan, döptes 1697-05-14 ett barn till en Valentin Waxmuth och hans hustru Elisabeth i Tyska St Gertruds Församling, Stockholm (CI:1b s772). Kanske detta är Valentin IV:s barn samt en hustru från ett tidigare äktenskap?
 
(Meddelandet ändrat av AnnaC 2014-10-25 21:31)

2015-02-07, 20:48
Svar #24

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Jag råkade snubbla över denna familj i Kristianstad - kan den passa in någonstans bland ovanstånde släktgrenar?  
 
Valentin Waxmouth, född ca. 1686, sergeant vid Artilleriet, död 1756 29/4 i Kristianstad, gift med Elisabeth, född ca. 1683, död 1757 27/8 i Kristianstad.
Barn:
1) Maria Elisabeth, född ca. 1722, död 1750 9/10 i Kristianstad, bouppteckning 1751 28/3 (»förrättades uti bemelte Waxbergs Swärfaders Serganten Fallentins närwaro», som undertecknade »F: Waxmouth»), gift 1744 9/11 i Kristianstad med handskmakaren Andreas Waxberg, född ca. 1712, död 1768 30/9 i Kristianstad (gift 2:o med Christina Lundberg, född ca. 1707, död 1774 3/5 i Kristianstad).
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2015-05-02, 00:48
Svar #25

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Hejsan!
 
Jag har nu hittat en koppling mellan bokbindarsläkten Waxmuth och Sara Maria Waxmuth i Skåne (jag skulle inte alls bli förvånad om de var släkt):
 
Valentin III Waxmuth, bokbindare i Stockholm 1706-1722  
*1682-11-30 i Tyska Sankta Gertrud, Stockholm (CI:1a s633), Död 1722-07-12 [Stockholms RR F1A:91 s1001]  
Son till Valentin II Waxmuth, bokbindare i Stockholm 1675-1712  
Lärde hos fadern 1697-1700 och blev 1706-08-16 mästare i Stockholm.  
Bisittare i ämbetet 1721, vald med tio röster mot två, som tillföll Anders Höök.  
Han ägde tredjedelen av ett stenhus på Södermalm uti Stenhuggarebrinken i hörnet vid Ormsaltaregränden.  
 
Gift 1711-08-13 i Tyska Sankta Gertrud, Stockholm [CI:1a s115], med  
Anna Margareta Schneidler  
Död 1768-12-13 [BU: Stockholms RR 1:a avd EIIa12:209 s187]  
Dotter till bokbindaren Joust Schneidler och Elisabetha Hornbein.
Efter första makens död gifter Anna Margareta om sig med bokbindaren Gustaf Nybohm.  
 
Anna Margareta Schneidlers morbror, Wickman Hornbein, adlad Tigerschiöld, var i andra äktenskapet gift med Sofia Christina Cronacker, dotter av krigskammarrådet Niklas Jonsson, adlad Cronacker, och Sara Maria Waxmouth.
 
Med vänlig hälsning,
 
Anna

2015-05-11, 20:04
Svar #26

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Har idag hittat ännu en koppling mellan bokbindarsläkten Waxmuth och Sara Maria Waxmuth i Skåne:
 
Valentin II Waxmuth, bokbindare i Stockholm 1675-1712
Gift 1676-01-06 i Tyska Sankta Gertrud, Stockholm (CI:1a sid 57), med
Maria Schwerdtfeger
 
Deras dotter:
Catharina Waxmuth *1695-07-20 (CI:1b s. 748) , död 1717-05-29 i Hedvig Eleonora [FI:2 s98]
var gift med  
skeppskapten Anders Gravander, vars syster Catharina Gravander var gift med Jacob Hornbein, vars bror Wickman Hornbein Tigerschiöld var gift med Sofia Christina Cronacker, dotter till Niklas Jonsson Cronacker och Sara Maria Waxmouth.  
 
Med vänlig hälsning,
 
Anna

2015-08-19, 08:11
Svar #27

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 962
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 08:18
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil
Tillfällighetsfynd
 
1722-11-11 döptes? sergeanten Waxmuts dotter Anna Maria i Visby stadsförsamling.
 
Visby stadsförsamling CI:4 (1721-1747) Bild 480 / sid 44 (AID: v62095.b480.s44, NAD: SE/ViLA/23085)

2016-09-07, 09:45
Svar #28

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 962
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 08:18
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil

I Falu rådhusrätt nämns några med namnet Waxmuth

1704-05-10 sägs att bergsmannen Olof Matssons hustru Catharina Waxmuth får tillstånd att idka limpebrödssäljning.
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Kopparbergs län EXId:115 (1704-1705) Bild 840 (AID: v403604.b840, NAD: SE/RA/42042202)
1704-11-17 ansöker Israel Waxmuth om borgerskap.
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Kopparbergs län EXId:115 (1704-1705) Bild 2080 (AID: v403604.b2080, NAD: SE/RA/42042202)
1704-11-24 avlade Isak Waxmuth sin borgared. Står alltså Isak, felskrivet?
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Kopparbergs län EXId:115 (1704-1705) Bild 2200 (AID: v403604.b2200, NAD: SE/RA/42042202)
1705-10-31 nämns Anna Ström och hennes son Israel Waxmuth.
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Kopparbergs län EXId:115 (1704-1705) Bild 5550 (AID: v403604.b5550, NAD: SE/RA/42042202)
1706-05-22 nämns salig bokbindaren Paul Waxmouths änka Anna Ström.
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Kopparbergs län EXId:116 (1706-1707) Bild 1260 (AID: v403605.b1260, NAD: SE/RA/42042202)
1708-11-19 vill bokbindargesällen från Stockholm Gustaf Waxmuth bli borgare.
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Kopparbergs län EXId:117 (1708-1709) Bild 2860 (AID: v403606.b2860, NAD: SE/RA/42042202)
1710-10-25 förekommer ett ärende med bokbindargesällen Paul Waxmuth, som arbetar hos sin bror Christopher Waxmuth. Christophers hustru heter (Con?)stantia, tyvärr försvinner början av hennes namn bindningen av volymen.
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Kopparbergs län EXId:118 (1710-1711) Bild 2670 (AID: v403607.b2670, NAD: SE/RA/42042202)

Det finns säkert fler ärenden under den här perioden.

2016-09-09, 09:23
Svar #29

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 962
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 08:18
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil
Vid Artilleriregementet finns 1714 en Johan Waxmuth i Fyrverkarkompaniet, född 1667 i Brunswijk, lärt guldsmedshantverket, ogift?. Han sägs ha tjänat vid Artilleriet i 11 månader när mönstringen sker 1714-04-30 i Stockholm.

Generalmönsterrullor - Artilleriregementet 1655 (1714-1714) Bild 210 / sid 18 (AID: v482191.b210.s18, NAD: SE/KrA/0023)

2016-10-06, 00:56
Svar #30

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Tusen tack för väldigt intressanta uppgifter, Karin!

Så Israel är alltså son till bokbindare Paul Waxmuth i Falun.

Enligt vigselnotis 1696-03-25 i Falu Kristine [CI:1 s107]:
Olof Matsson och Catharina Pålsdotter Waxmuth
=> Catharina Waxmuth är med andra ord dotter till Paul Waxmuth, och därmed (halv?)syster till Israel.

Enligt födelsenotis 1700-08-12 i Falu Kristine [CI:1 s87]:
Olof Matsson Funcks son Matthias
Fadder bland annat Israel Waxmuth
 

2016-10-25, 11:42
Svar #31

Utloggad Lars Åhnström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 14:48
    • Visa profil
För den intresserade har jag hittat ytterligare en Waxmuth, nämligen i Eskilstuna Kloster och Fors vigsel-längd C:2 sidan 32. Den 17 februari 1743   Handelsman här i staden Olof Waxmuth och Jungf. Catharina Ståhlberg.  Föräldrar uppges vara Borgarna Christian Waxmuth och Anna Malm i Nyköpings stad.


Olof omnämns som skräddare något år senare då han är dopvittne.

2017-08-17, 01:57
Svar #32

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Komplettering av Anna Carlssons inlägg ovan från 30/12 2013:

Färgaren Christian Fredrik Waxmuths änka Elisabeth Lemarinie, döpt 17/8 1673 i Katarina fs i Stockholm, kom att gifta om sig 3/4 1720 i Katarina fs med färgaren Anders Revell från Nörenberg (dagens Ińsko i Polen) som i sin tur begravdes i Härnösand 10/4 1755 vid 73 års ålder.

Barn påträffade i ministerialböckerna för Katarina fs:
a/ Christian Waxmuth, döpt 18/4 1697. Begravd 16/5 1697.
b/ Catharina Waxmuth, döpt 10/5 1698. Begravd 22/6 1698.
c/ Carl Waxmuth, döpt 7/5 1699. Levde troligen än 4/8 1717 (faderns bou).
d/ Fredrik Waxmuth, döpt 10/6 1700. Död hösten 1710, se nedan.
e/ Engell Waxmuth, döpt 30/5 1701. Begravd 10/8 1701.
f/ Elisabeth Waxmuth, döpt 5/4 1702. Begravd 2/6 1702.
g/ Christian Waxmuth, döpt 15/3 1703. Död hösten 1710, se nedan.
h/ Elisabeth Waxmuth, döpt 20/5 1704. Död hösten 1710, se nedan.
i/ Maria Waxmuth, döpt 1/9 1705. Begravd 16/4 1706.
j/ Johanna Waxmuth, döpt 31/1 1707. Begravd 2/11 1707.
k/ Anna Catharina Waxmuth, döpt 25/3 1708. Död hösten 1710, se nedan.
l/ Helena Waxmuth, döpt 3/4 1709. Begravd 26/4 1709.
m/ Christian Fredrik Waxmuth, troligen född på annan ort vid årsskiftet 1710/1711.
n/ Johan Waxmuth, döpt 31/5 1712. Begravd 12/3 1715.

Hösten 1710 var mycket betungande för familjen Waxmuth, som förlorade fyra barn till den grasserande pesten – i begravningsboken för Katarina fs påträffas två barn den 28/9; ett barn den 15/10, och en son den 2/11. Dessutom dog svärmodern Catharina Jonsdotter och begravdes den 10/10. Låt mig tillägga att denna Catharina kom från Västergötland och att hon gifte sig första gången 25/5 1670 i Maria fs med färgaren Nicolas Lemarinie. Andra vigseln skedde 17/10 1691 i Katarina fs och då med bokhållaren Baltazar Schultz från Volgast i Pommern (begravd 28/1 1694). Catharina Jonsdotter lät själv begrava sin styvdotter, hustru Margareta Lemarinie 4/8 1697. Margareta var i sin tur änka efter klädmakaren Noak Verlin som begravdes 10/4 1696.

Enligt 1711:års mantalslängd stod färgaren Christian Waxmuths gård öde, vilket indikerar att familjen flytt till en annan ort där sonen Christian Fredrik junior kan ha nedkommit.

Källa: Överståthållarämbetet för uppbördsärenden G1BA:10:14 (1711-1711) Bild 128 / sid 244 (AID: v367112b.b128.s244, NAD: SE/SSA/003106)


En ytterligare upplysning: Christian Fredrik Waxmuth lät begrava sin piga Kerstin 21/5 1698 i Katarina fs.

2017-10-02, 09:27
Svar #33

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Som en fortsättning på den Waxmuth-diskussion som funnits här: https://forum.genealogi.se/index.php?topic=147490.msg1445020#msg1445020

Den tyska teolog Matthias Wasmuth född och död i Kiel (29 juni 1625 -- 18 november 1688) hade föräldrarna, borgaren i Kiel, Georg Wasmuth och Anna Zoegin enligt Leben der berühmtesten Kirchen-Lehrer und Scribenten des XVI. und XVII. Jahr-Hunderts nach Christi Geburth s.990.

/Paul

2017-10-02, 15:59
Svar #34

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Lite mer info om den tidigare nämnda Sara Wasmund som dog 1712 i Malmö S:t Petri.

Wasmund, kan vara, men behöver inte vara, en förvanskning av Waxmuth, Wachsmuth. Därför tas hon upp under denna släkt.

Hon föddes som tidigare nämnts på "Jutland" som får sägas vara en något diffus angivelse av födelseplats. Hon bör ha fötts, med utgångspunkt i angivna dödsåldern c:a 1675.

Den förmodade fadern fältskären Jockum Heinrich Wasmund hamnar sedermera i Malmö där han enligt S:t Petris register för brudefolk betalar brudepenningar 1681-12-02. Han har gift om sig med annan hustru än Saras moder.

Enligt S:t Petris register över begravningsinkomster betalades det in för hans hustru 1691-09-06 och för honom själv 1692-10-21. Det är oklart om han hade barn i detta andra? gifte.

/Paul

2017-10-03, 10:59
Svar #35

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Som en fortsättning på diskussionen ovan om den tyske teologen Matthias Wasmuth (Kiel 1625-1688 Kiel) ovan kommer lite mer input.

På en svensk sida om familjen Zoéga (jmf uppgiften på Anna Zoegin ovan), kommer följande info om kantorn Matthias Zoéga.

Matthias föräldrar var Matthias Zoéga , * omkring 1545, † 1604/06 i Kiel och Anna Stampe, * omkring 1555/60, † 1622 i Kiel, troligen dotter till hovprästen i Parchim i Mecklenburg, Johan Stampe. De gifte sig omkring 1578. Vid sin död var Matthias Zoéga dansmästare vid det gottorpska hovet. Han var tidigare gift med en italiensk grevinna vars namn inte är känt. De hade två döttrar tillsammans.

De hade även barnen:

Johann Adolph Zoéga, * omkring 1583, † 1623/32 i Kiel. ”Pfennigmeister” i Kiel, hamnade i onåd, för att han inte ville överlåta två vackra cypressträd till hertigen, flyttade 1608 till Köpenhamn, där han livnärde sig som handelsman, mäglare och pantlånare. Omkring 1620 byggde han ett hus i Kiel. Gift med Thyra Ellenberger från Roskilde (levde ännu 1652 i Köpenhamn).

N. N. Zoéga, * omkring 1580/85, Gift med Ditlev Fürst (Vorstius), * 15??, † omkring 1613, präst i Neumunster.

Anna Zoéga, * 1595, † 1675. Gift (före 1622) med Jürgen Wasmuth, juvelerare i Kiel.


Utöver detta har ur Kiels universitetsmatrikel följande person hittats som kan vara intressant i sammanhanget;

Christian Wassmuth från Kiel inskriven den 27 februari 1667 som juridikstudent.

2018-04-08, 22:11
Svar #36

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Hieronymus Fredrich Waxmuth, färgare i Göteborgs Kristine (O)
Gift 1753-10-14 i Göteborgs Kristine [CI:3 s13] (O) med
Catharina Gertrud Fleischstedt, jungfru

Barn:
Maria Waxmuth
Döpt 1754-09-23 i Göteborgs Kristine [CI:3 s157]
[Faddrar: H Direct. Abraham Grill, H Elieser Bagge, H Hans Koopmann, Frau Pastorin Müllern, Frau Rathsherrin Koopmann, Demois. Maria Tangren]
Död 1755-02-28 i Göteborgs Kristine [CI:3 s315] ”an einer Kinderkranckheit gestorben”
Anna Friederica Waxmuth
Döpt 1756-05-01 i Göteborgs Kristine [CI:3 s163]
[Faddrar: H Joh. Georg Lange junior, H Joh. Christoph. Neukammer, Madame Schwartz, Madame Fröse, Demois. Anna Marg. Jensen]
Juliana Dorothea Waxmuth
Döpt 1757-04-24 i Göteborgs Kristine [CI:3 s167]
[Faddrar: H Rathsherr Pet. Coopman, H Benjamin Bagge, H Lorentz Grill, Fr. Lamberg, Fr. Hülfert, Demois. Granberg] 


Färgarna Christian Fredrik Waxmuth i Stockholm resp Härnösand, och färgaren Hieronymus Fredrich Waxmuth i Göteborg skulle ju kunna tänkas vara släkt med varandra med tanke på det gemensamma yrket och det gemensamma namnet "Fredrik"?

2018-08-06, 22:57
Svar #37

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Bokbindare Paul I Waxmuth i Falun verkar fortfarande vara i livet den 13 december 1683, då han sannolikt är fadder vid sonsonen Paul II Waxmuths dop i Tyska Sankta Gertrud [CI:1a s640], Stockholm.

Bland faddrarna finns även en Maria Waxmuth - kan detta vara Paul I Waxmuths första hustru?
Det är inte otänkbart att den första hustrun hette Maria med tanke på hur barnbarnen (dvs barnen till Olof Waxmuth och Christina Tanck) verkar ha fått sina namn:
- Catharina efter mormor (Catharina Eggers)
- Gustaf Adolph efter morfar (Gustaf Adolph Tanck)
- Paul efter farfar (Paul Waxmuth)
- Maria efter farmor?

Men faddern Maria Waxmuth skulle även kunna vara Olof Waxmuths svägerska, Maria Schwerdtfeijer, gift med bokbindaren Valentin II Waxmuth (Olofs bror).

2019-08-11, 13:31
Svar #38

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Olof Waxmuth, borgare, skräddare och handelsman i Eskilstuna
*17XX
Död 17XX
Enligt vigselnotisen var Olof Waxmuth son till borgaren i Nyköping Christian Waxmuth och Anna Malm ”som bägge lefva”.

Gift 1743-02-17 i Eskilstuna Kloster och Fors [C:2 s32] med
Catharina Ståhlberg
*ca 1718 (baserat på hennes ålder enligt faderns BU)
Dotter till rådmannen Anders Ståhlberg (…1724, BU Eskilstuna rådhusrätt och magistrat [F2:1 s49]) och Anna Bergdahl i Eskilstuna, helsyster till Sven Anders Ståhlberg, samt halvsyster till sergeanten vid Sörmlands Regemente Abraham Ståhlberg, Maria Ståhlberg gift med befallningsman Johan Stafverman, Johan Ståhlberg och Anna Ståhlberg (fadern var i ett tidigare äktenskap gift med Catharina Abrahamsdotter).

Barn:
1) Carl Ulrich Waxmuth
*1743-08-12 i Eskilstuna Kloster och Fors [C:2 s169]
[Faddrar: Herr vice borgmästaren Olof Sundin, skräddaremäst Petter Wildh, handelsmannen herr Göran Wallerius, rådman Netzelii käresta Ebba Engzelia, XXXmakarens herr Maglanders käresta Engela Netzelia, jungfru Stina Catharina Ståhlberg]

2) Olof Waxmuth
*1744-10-08 i Eskilstuna Kloster och Fors [C:2 s179]
[Faddrar: Herr rådmannen Carl Netzelius, skräddaregesellen Anders Nyberg, snickaremästarens Bobergs hustru Elisabeth Boberg, jungfru Helena Hedman]
Död 1744-10-29 i Eskilstuna Kloster och Fors

3) Anna Catharina Waxmuth
*1747-02-20 i Eskilstuna Kloster och Fors [C:2 s202]

[Faddrar: Handelsmannen Hillebrand Wesman, kopparslagaremästaren Johan Thunwold, skräddaren i Nyköping Christian Waxmuths hustru Anna Malm, handelsmannen Cartbergs käresta Stina Hagman, jungfru Catharina Almroot]
Död …1750-03-16 i Eskilstuna Kloster och Fors [C:2 s350] av koppor, 3 år gammal

4) Johan Adam Waxmuth
*1749-02-28 i Eskilstuna Kloster och Fors [C:2 s219]
[Faddrar: Borgaren Gustaf Malm, glasmästaren Friederich Montan, kopparslagarens Thunwalds(?) hustru Catharina Åhman, XX Westbergs dotter pigan Anna Maria Westberg]
Död
1749-04-20 i Eskilstuna Kloster och Fors [C:2 s350] av bröstvärk, 7 veckor gammal

5) Ulrika Waxmuth ”vaktmästarhustru”
*1751-03-20 i Eskilstuna Kloster och Fors [C:2 s238]
[Faddrar: Tullinspektören Anders Sundin, skomakaremästaren Olof Winge, rådman Håses käresta Maria Håse, hattmakaremästaren Wetterströms hustru Helena Norman]
Död 1808-07-18 i Klara [FIa:5 s281] av förkylning (57 år) (=> åldern stämmer med Ulrika född i Eskilstuna)
Gift med
Jonas Jonsson Rungren, hovjaktvarvssnickare/snickare vid kungliga jaktvarvet, vaktmästare
*1751-11-18 Råby, Mosås (Närke)
Död 1813-05-01 Klara församling, Stockholm
Bosatt 1769 Stockholm
Barn:
a) Brita Catharina Rungren
*1777-01-18 i Jakob och Johannes [CIa:18 s56]
[Faddrar: Murgesällen Anders Öberg, gesällen Carl Åberg, pigan Maria Rungren, hustru Greta Boberg]
b) Jonas Fredric Rungren
*1779-05-05 i Klara [CIb:5 s176]
[Faddrar: Avskedade sergeanten vid kungliga artilleriregementet An. Ståhlberg och dess hustru Greta Ståhl, förgyll.gesällen Nils Fahlberg, jungfru Maria Hedendahl]
Död …1783-12-04 i Klara [FIa:4 s61]
c) Carl Peter Rungren
*1782-04-21 i Klara [CIb:5 s38]

[Faddrar: Snickaren Gottl. Iversson och dess hustru Maja Lisa Bilau, bildhuggaregesällen Carl Johan Järnberg och jungfru Agata Gustava Brandenhielm]
d) Gustaf Rungren
*1785-06-20 i Klara [CIb:6 s104]
[Faddrar: Tobakshandlaren Peter Bag, kammartjänaren El.Ålströms änka Anna Christina Wachsmouth[hittills oidentifierad person], skoflickaregesällen Gust. Wachsmouth [troligen barnets kusin], jungfru Ulrica Wachsmouth [hittills oidentifierad person]]
Död 1786-08-28 i Klara [FIa:4 s135]
e) Christina Lovisa Rungren
*1787-12-23 i Klara [CIb:6 s146]
[Faddrar: Vaktmästaren Samuel Granbom och dess hustru Maria Christ. Uddström, skoflickaren Gust. Wachsmudt [troligen barnets kusin], jungfru Anna Erica Gottskalk]
Död …1789-12-13 i Klara [FIa:4 s194] av slag (2 år)
f) Sofia Magdalena Rungren (tvilling)

*1791-03-03 i Klara [CIb:6 s183]
[Faddrar: leutenanten Lars Ad. Hammarlund, förgyllare mästare Pet. Hellström, jungfru Maria Elisa. Sundel, jungfru Sophia Magd. Gottskalk]
Död …1791-11-16 i Klara [FIa:5 s25]
g) Lovisa Ulrika Rungren (tvilling)
*1791-03-03 i Klara [CIb:6 s183]
[Faddrar: leutenanten Lars Ad. Hammarlund, förgyllare mästare Pet. Hellström, jungfru Maria Elisa. Sundel, jungfru Sophia Magd. Gottskalk]

6) Louisa Waxmuth
(tvilling)
*1753-01-21 i Eskilstuna Kloster och Fors [C:2 s257]

[Faddrar: Rådman Carl Netzelius, adjunkt Carl Schlyter, fru magisterskan Carelia, madame Jaedergren]

7) Wendela Christiana Waxmuth (tvilling)
*1753-01-21 i Eskilstuna Kloster och Fors [C:2 s257]

[Faddrar: Snickarmästare Anders Boberg, snickargesällen mons. Damberg, mad. Ingrid Alm, jungfru Ebla Holm]
Gift 1784-05-09 i Jakob och Johannes [EII:2 s582] med
Johan Ekendahl, snickargesäll, sedan timmerman

Änkan Wendla Christina Ekendahl flyttade 1805-07-19 från Klara till Johannes.
Barn:
Elisabeth Ekendahl
*1784-05-24 i Jakob och Johannes [CIa:18 s281]

[Faddrar: Hovgravören Snail, skomakaren Bomarck, fru Svartz, madame Bomarck]
Johan Abraham Ekendahl
*1792-03-20 i Jakob och Johannes [CIa:19 s127]

[Faddrar: Timmerman Matth. Löfström, hustru Stina Löfström, timmerman Jonas Hedberg(?), pigan Cath. Decker]

2019-08-11, 19:54
Svar #39

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Christian Henning Waxmuth, underofficer, avskedad fältväbel, borgare & skräddare i Nyköping
*ca 1693 (baserat på åldern i dödboken)

Död 1763-04-17 i Nyköping Västra, 70 år gammal, av hetsig feber
Möjlig sonson till Valentin I Waxmuth, bokbindare i Nyköping 1669-1677. Vem är i så fall fadern??

Gift med (källa: sonen Olofs vigselnotis, se föregående inlägg)
Anna Malm

Barn:
1) Olof Waxmuth, borgare, skräddare och handelsman i Eskilstuna (se föregående inlägg)

2) Christian Waxmuth
Angiven son i 1740 års mantalslängd för Nyköping
Med stor sannolikhet identisk med den Christian Waxmuth som 1758 avrättades i Malmö slottsförsamling [C:1 s25]:
”1758 d: 11 Januarii blef Artillerikarlen Christian Waxmuth, för begånget dråp på en tysk Soldat, hals­huggen på Slottsplatsen och i kyrkiogården lagd. Hans beredelse och hädanfärd war Christelig och för alla närwarande ganska uppbyggelig. Man kunde hos honom märka ett rätteligen förbråkat hierta, men och en frimodig ande af nådenes hafwande kännedom och smak i Jesu församling, och öfwer alt Guds kärleks hierta som går efter det som borttappat är och söker till dess han finner. Waxmuth född i Nÿkiöping [dvs ej Norrköping, som angivits tidigare], härledde ifrån sin sidwördnad och wrånghet emot sina föräldrar all sin påföljande olycka och bad äfwen med många tårar, att detta Hans brott emot 4:de budet måtte under Skriftermålet blifwa honom alfwarligen förestält, androm till warning och ackt.”
Var finns rättegångsprotokollet?

3) Carl Gustaf Waxmuth
*1726-07-11 i Nyköpings Sankt Nicolai [CI:1 Bild 15]
Troligen den skräddaregesäll Carl Gustaf Waxmuth som 1755-05-08 gifter sig i Svea livgardes livbataljons församling med Gertrud Lindstång

4) Anna Maria Waxmuth
*1726-07-11 i Nyköpings Sankt Nicolai [CI:1 Bild 40]

2020-04-10, 12:19
Svar #40

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Hittade denna tidningsartikel, där det står att "Sara Maria" Waxmuth var hovfröken hos Carl X:s gemål.
Detta var nya uppgifter för mig - någon som vet mer?


Källa: Eslöfs tidning 1892-10-18
https://tidningar.kb.se/2718893/1892-10-18/edition/156114/part/1/page/3/?q=wac*m*ut*

2020-05-02, 12:36
Svar #41

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil

2020-11-15, 00:37
Svar #42

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Om du vill veta hos vem Peter Waxmuth var kypare så såg jag det idag i Vinskänksämbetets skråarkiv.
Ulf Berggren

2020-11-15, 18:55
Svar #43

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Ja, tack, gärna!
Alla tips är välkomna :)
(och speciellt om de kan leda till att vi kan identifiera föräldrarna till kyparen Peter Waxmuth och hans syster Christina)

2020-11-22, 00:32
Svar #44

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
På en odaterad lapp stod det att han och två gossar var hos Mattias Malm. I volym DI:1 Kypare och lärlingar 1771-1844.
Ulf Berggren

2021-10-07, 23:00
Svar #45

Utloggad Lars Åhnström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 14:48
    • Visa profil
I Värmdö CI:7 för år 1794 föds Margareta Charlotta den 5 april.  Föräldrar är Grosshandlaren Philip Emanuel Wassmuth:s och fru Anna Elisabet Wassmuth ( 32 år ).
De hör väl ihop med någon av ovanstående kan jag tänka.  Även på Möja nämndes någon som fadder på 1790 - talet.


2022-01-24, 19:15
Svar #46

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Vem var "bokbindaren Wagsemuds änckia" som begravdes i Maria fs i Stockholm den 18/3 1721...?

Maria Magdalena (A, AB) FI:1 (1716-1728) Bild 82 (AID: v88300.b82, NAD: SE/SSA/0012)

2022-01-24, 20:13
Svar #47

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Hej Constantinus,


Jag gissar att det är Maria Schwertfeijer, som enligt mina anteckningar dog 4 mars 1721 i Tyska St Gertrud?
Varför hon begravs i St Maria, vet jag i så fall inte.
Hon var gift med Valentin II Waxmuth, som dog 23 april 1712 i Tyska St Gertrud.
Valentin var bokbindare i Stockholm 1675-1712 (blev gesäll 1670 och mästare 1675).


Maria var dotter till bokbindaren i Stockholm, Joachim/Jochen Schwertfeijer


Med vänlig hälsning,
Anna

2022-01-24, 22:25
Svar #48

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Tack, då förstår jag. Tyska S:t Gertrud är en icke territoriell församling och saknar egen kyrkogård. Även maken blev begravd på Maria kyrkogård år 1712 (LIa1:63 sida 66, nummer 70) och sonen Valentin likaså den 15/7 1722. Familjen bodde år 1711 på egen gård belägen inom S:t Katarinas östra del.

Överståthållarämbetet för uppbördsärenden (A, AB) G1BA:10:13 (1711) Bild 52 / Sida 92 (AID: v367111b.b52.s92, NAD: SE/SSA/003106)

2022-01-24, 22:53
Svar #49

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil

2022-01-26, 08:18
Svar #50

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 962
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 08:18
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil
I domboken för Värmdö skeppslag 1713-09-24 anger sig Christian Waxmuth att bli sockenskräddare. Volymen är hårt bunden så en del text försvinner.
Christian säger sig vara född i ? vid Leipzig i Saxen och kommit till Sverige med ryttmästaren vid Adelsfanan Nils Fikonberg, efter dess rekommendationsskrift från 1709. Har sedan tjänat hos Christina Drakenhielm samt hos Berendt Erich von Schvengel. Christian har lärt skräddarehantverket i Saxen och inskrivs nu som sockenskräddare. Ärendet underställes landshövdingen.
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Stockholms län (AB) EXIe:35 (1713) Bild 5340 / sid 530 (AID: v951037.b5340.s530, NAD: SE/RA/42042202)
Sockenskräddarern Christ: Waxmut finns i mantalslängden 1714, f 1137v, i Wässby fjärding.
Länsstyrelsen i Uppsala län. Landskontoret I 1634-1900 (C) EIII:14 (1712-1715) Bild 11490 / sid 1138 (AID: v402089.b11490.s1138, NAD: SE/ULA/11035)

2022-01-30, 21:00
Svar #51

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Tack, Karin - intressant!

Jag känner bara till en underofficer och skräddare Christian Waxmuth, och han bor i Nyköping.
Honom har jag följti Nyköpings mantalslängder från 1727 och framåt.

Christian Henning Waxmuth, underofficer, avskedad fältväbel, borgare, skräddare
*ca 1693 (baserat på åldern i dödboken)
Död 1763-04-17 i
Nyköpings Sankt Nicolai [FI:2 s32], 70 år gammal av hetsig feber

Gift med
Anna Malm
*ca 1698 (baserat på åldern i dödboken)
Död 1761-06-14 i Nyköpings Sankt Nicolai [FI:2 s20] (D) 63 år gammal av slag

Se tidigare inlägg för detaljer om barnen.

2023-01-26, 14:36
Svar #52

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1245
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:21
    • Visa profil
Hej,

Den 7/4 1668 döptes i Maria Magdalena församling i Stockholm (mitt försök till avskrift):

Johan Larsson Waxmuth [eller Waxmuts] besökiares på Broon och hustru
Catharina Bångs barn / Johannes. Manfolcksfaddrar: Inspectoren neder i
Bremen Mårten Bengtsson. Måns Andersson Brink brenwijnsbrennare
Queinfolcksfaddrar: Gregert Rijbe Musicants hustru. M:r  [mäster] Oluf Erichsson
Bergh snickare åldermans hustru. M:r [mäster] Israel Mellin Bookbindares hustru
Copherdie skeppare Anders Jöranssons hustru.

Länk till notisen i Maria Magdalenas CIa:1 sida 18:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055194_00018#?c=&m=&s=&cv=17&xywh=104%2C-39%2C3370%2C1593

I mina anteckningar från 1680-talets volymer i Maria Magdalenas kyrkoarkiv finns rådman Mårten Bång, jungfru Catharina Bång och biskop Bång (se dop den 21/9 1686) samt biskopen i Wiborg Per Bång (se dop den 15/9 1687).

Vänliga hälsningar,
Jan Johansson

2023-02-04, 11:54
Svar #53

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Intressant att det finns en bokbindare bland faddrarna.
Det kan ju tyda på att Johan Larsson Waxmuth är släkt med bokbindarna Waxmuth.


//Anna

2023-02-04, 12:08
Svar #54

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Spännande iakttagelse och an-tagande!  :P
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2023-07-25, 10:57
Svar #55

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Om dop den 13/12 1683, i tyska Sankta Gertrud församling i Stockholm (CI:1a, sida 640) av bokbindare(?) Olof Waxmuths barn Paulus, se Jan Johanssons inlägg:
https://forum.rotter.se/index.php?topic=67498.msg1653834#msg1653834
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2023-07-25, 15:30
Svar #56

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1245
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:21
    • Visa profil
Hej hej!

Tack Stefan för att du länkade till dopnotisen, som jag lade in på släktnamnet Gallon / Galan!  :-[

Förhoppningsvis kan jag kompensera min dragning till Gallon (som för mig är ett festligt släktnamn eftersom "gallon" betyder "stor tupp" här i norra Italien där jag bor) med, enligt mitt tycke, rolig information om Waxmut.

I Holms tomtbok 1679 framkommer att salige krukmakare David Ungerman(?)s tomt "nu" ägs av Waxmut vid Maria Kyrkogata i kvarteret Saturnus. Vidare framkommer att det fanns (1679) en tom tomt intill Waxmuts. Enligt resonemang här (https://forum.rotter.se/index.php?topic=189933.0) är det troligt att  tomten var kronans och användes som plats där personer utan fast bostad var "under uppsikt". Resonemanget om denna tomt/gård fick sin början när jag, flera gånger, såg att en person blev kallad "Tattarkungen" i Maria Magdalenas dopbok (slutet på 1600-talet). Jag tror det är troligt att Waxmut var granne med den sk Tattarkungen. I Holms tomtbok 1679 har antecknats att tomten (eller något "ett-ord") blev "designerat"
den 28/8 1691 till (samma?) Waxmuts dotter.

-------------

I Holms tomtbok 1679 framkommer också annan information som kanske kan vara av värde för Waxmut-forskare.

Som jag skrev den 2023-01-26 döptes Johan Larsson Waxmuth [eller Waxmuts] besökiares på Broon och hustru Catharina Bångs barn / Johannes den 7/4 1668 i Maria Magdalena församling i Stockholm. Bland dopvittnena fanns brännvinsbrännare Måns Andersson Brink och bokbindare Israel Melin. Dessa två, Måns och Israel, var grannar med varandra och med rådman Mårten Bunge (ev Bång) enligt (tolkning av) Holms tomtbok 1679. Därför tror jag det är troligt att Catharina Bång och rådman Mårten Bunge (ev Bång) var släkt med varandra.

I ett försök att lättare beskriva ovan information bifogar jag några bilder. Observera att norr är riktat nedåt på de gamla kartorna (och på min avskrift av kvarteren vid Sanka Maria kyrkogata), men på den nya kartan är norr riktat uppåt (såsom man vanligtvis gör).

Vänliga hälsningar,
Jan

PS: min tolkning är att gatorna "Bastuge gatan", "Måns Brincks gränd" och "Pryssgränd", på de bifogade kartorna, är en och samma gata.

2023-12-17, 12:44
Svar #57

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Hejsan,


Är det någon som kan tolka vad det står under ordet "bokbindare"?
Källa: Strängnäs lands- och stadsförsamlingar (D) AIa:4 (1705-1723) Bild 204 (överst på höger sida)


//Anna

2023-12-18, 10:58
Svar #58

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1245
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:21
    • Visa profil
Hej!

Jag är rädd att mitt svar gör dig mer frustrerad Anna, men förhoppningsvis ger det dig istället hjälp.
Jag tror det står "hoos" med bokstaven h skrivet med darrig hand. Efter "hoos" skulle det kunna stå "Stripner" eller liknande. På raden under "hoos" och det eventuella "Stripner" står det nog var denne eventuella "Stripner" bodde och börjar med "i". Möjligen, men jag tror det inte själv, kan det stå en kort variant av Stockholm efter "i".

Eftersom jag själv är nyfiken på Anna Margareta Waxmuths tredje make, bokbindaren Johan Jacob Kirckhoff (jag har släktnamnet Kirckhoff bland mina anor, men inte Waxmuth), tittade jag på ditt (Anna Carlssons) inlägg den 2014-09-13 igen. Jag fick då se att Madame Cathrina Bång var fadder då Jacob Faltin/Wallentin Kirckhoff döpt den 15/1 1754 i Karlshamn. Det är ju näst intill samma (ovanliga?) namn som Catharina Bång, som var gift med bro-besökare Johan Larsson Waxmuth vars barn, Johannes, döptes den 7/4 1668 i Maria Magdalena församling i Stockholm (se mitt inlägg här den 2023-01-26). Tidsmässigt bör det röra sig om två personer med samma namn (Catharina/Cathrina Bånd), men man kan kanske gissa att de var släkt med varandra (faster/brorsdotter?).

Vänliga hälsningar,
Jan

PS: Om någon har mer information om ovan nämnda bokbindare Johan Jacob Kirckhoff skulle jag bli glad och tacksam om jag fick ta del av den.  :)

2023-12-19, 13:39
Svar #59

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jag har en annan läsning.
hoos Strängnel i Svartens äld(?) g:d.
Det finns nämligen en hattmakare Anders Strängnell i Svartens gård norr om Långgatan, se slakterochgardar.se Familjeregister Strängnäs och två sidor längre fram i hfl.

2023-12-19, 20:29
Svar #60

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1245
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:21
    • Visa profil
Aha, det förklarar de två prickarna!  :D

Tack Per för tipset om slakterochgardar.se!!

Vänliga hälsningar,
Jan

2023-12-23, 22:26
Svar #61

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Tack för detta!


Hade hoppats på en liiiiten ledtråd som kunde visa på vart Valentin Waxmuth flyttade ca 1720 men så blev det tydligen inte ;)


Häromdagen såg jag att Christina Waxmuth (gift med källarmästare Matthias Malm i Stockholm) bodde hos sin dotter Anna Maria Malm och hennes make Lars Stiernstam i Östra Bennbäck, Möklinta (U). Christina Waxmuth flyttade 1780 från Möklinta till Stockholm, där hon sedan dog 1781. Källa: Möklinta [AI:5B s80] (U). Enligt denna källa var Christina Waxmuth född 1713, dvs samma år som bokbindare Valentin Waxmuths dotter Stina föddes i Strängnäs. Det hade varit så roligt om man kunde hitta ett bevis på att Christina Waxmuth i Stockholm är identisk med Stina Waxmuth i Strängnäs.


Jag kollade fö igenom Hedbergs bok om bokbindare, men jag såg tyvärr inget som handlade om Kirckhoff.


Allt gott,


Anna




2023-12-24, 07:43
Svar #62

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1245
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:21
    • Visa profil
Hej igen,

Tack Anna för att du kollade Hedbergs bok angående bokbindare Kirckhoff!
Som tack för hjälpen kan jag kolla Hellströms artiklar om vinskänkar och källare i Stockholm angående källarmästare Matthias Malm.  ;D
Vet du ungefär var i Stockholm han var källarmästare, kanske till och med vid vilken källare?

God Jul och vänliga hälsningar,
Jan

PS: Jag har nedanstående tre artiklar inskannade och det är därför jag undrar var i Stockholm Matthias Malm var källarmästare.

2023-12-24, 10:40
Svar #63

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Åh, det vore väldigt snällt. Matthias Malm drev "Malmens" krog (tror jag den kallas) på Mynttorget. Även Christina Waxmuths bror, Peter Waxmuth, var kypare (och kanske även källarmästare?) där.


God jul!


Anna

2023-12-24, 11:19
Svar #64

Utloggad Anne Wetterlind

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 372
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 12:11
    • Visa profil
Anna Carlsson!

Om du tittar i Tyska kyrkans register, där ser du att det finns ett flertal Valentin Waxmuth, men du kanska har födelseåret. Då blir det givetvis lättare.

https://sok.stadsarkivet.stockholm.se/bildarkiv/egenproducerat/kyrkobok/K226O0321-0340.pdf
Sid 2 Tyska kyrkan födda 1639-1680

https://sok.stadsarkivet.stockholm.se/bildarkiv/egenproducerat/kyrkobok/K230O0121-0140.pdf Sid 16–17 Tyska kyrkan Vigslar Waxmuth

https://sok.stadsarkivet.stockholm.se/bildarkiv/egenproducerat/kyrkobok/K227O0181-0200.pdf Sid 18 Tyska kyrkan 1701-1734 2 döttrar Waxmuth

https://sok.stadsarkivet.stockholm.se/bildarkiv/egenproducerat/kyrkobok/K224O0221-0240.pdf Sid 6 Tyska kyrkan Waxmuth avlidna 1681-1747

https://sok.stadsarkivet.stockholm.se/Databas/aldre-kyrkbocker/Sok?sidindex=1&forsamling=Tyska%2bf%25c3%25b6rsamlingen&bok=D%25c3%25b6da%2b

MVH

Anne Wetterlind



2023-12-25, 21:20
Svar #65

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1245
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:21
    • Visa profil
Hej igen,

Mathias Malm och Christina Waxmuths källare (vinkällare) hette Tre Kronor och fanns vid Myntgatan enligt Gunnar Hellströms artikel 1957 (se mitt förra inlägg). Jag bifogar några bilder från sidorna 122 och 123 och hoppas att eventuellt copyright inte gäller. Gunnar Hellström poängterade vikten av att särskilja krogar och källare (vinkällare), samt yrkesgrupperna krögare och vinskänkar/källarmästare.

Själv håller jag på att leta efter information om personer, med släktnamnet Brun eller ”vallonska släktnamn”, som bodde i Stockholm omkring år 1700. Jag har lagt märke till att släktnamnet Waxmuth förekommer i mina anteckningar lite här och där. Även släktnamnet Malm finns, men endast en gång. Eftersom ni Waxmuth-forskare möjligen kan ha nytta av något jag har antecknat gör jag en kortfattad lista (som troligtvis innehåller information, som redan har nämnts i den här tråden – förlåt i sådant fall!). Observera dock att det kanske kan upplevas, av nedanstående anteckningar, som om det fanns en stark koppling mellan släktnamnen Waxmuth och Brun, men så behöver inte vara fallet. De är självklart påverkade och färgade av mitt intresse för släktnamnet Brun!

1) Olof Wachsmuth, som gifte sig den 7/10 1680 i tyska fs med Christina Tanck (dotter till advokat(?) Gustav Adolf Tanck, död före vigseln) var från ”Kurfferberg”. Möjligen menades Kupferberg öster om Frankfurt am Main varifrån inspektor (mm) Johan Daniel (Danielsson?) Brun kom. PS: I efterhand har jag sett att "Kurfferberg" sägs avse Falun (Kopparberg).  :-[ Jag låter dock min gamla tolkning om Kupferberg öster om Frankfurt am Main stå kvar.

2) Vinhandlare (och möjligen även vinskänk) Anders Bruuns hustru, Gundela/Gunilla Brink, var fadder vid dop av bokbindare Olaus Waxmuths barn Catharina den 16/2 1681 i tyska fs.

3) Hustru Catharina Brun (möjligen änka, trots ”hustru”, efter bryggare Claes Bruun) var fadder vid dop av bokbindare mäster Olof Waxmuds barn Gustav Adolph den 24(?)/6 1682 i tyska fs. (Möjligen kan första sonens namn, taget efter barnets morfar, tyda på att Olof Waxmuth redan hade en son med dess farfars namn.)

4) Eventuellt var drabant Petter Broman fadder vid dop av bokbindare Olof Waxmotts barn Maria den 2/7 1685 i tyska fs. Drabant Petter Broman (kanske samma person som ovan) var bror till Erik Broman, gift med Anna Jönsdotter, som sedan var gift med besökare Johan (Christiansson) Bruun.

5) Urban Werme(n)(?) var fadder vid dop av bokbindare Olof Wachsmuths barn Johan den 29/12 1687 i tyska fs. Werme(n) kan möjligen ha varit det vallonska släktnamnet Verme.

6) Erik Soltner var fadder vid dop av (bokbindare?) Valentin Waxmut och Elisabeths barn (ej namngivet) den 14/5 1697 i tyska fs. Erik var troligen bror till Tobias Soltner, som var gift med Christina Brun. Efter Tobias bortgång hade Christina nära kopplingar till de vallonska släktnamnen Dubois och Maniette.

7) Johan Christian Waxmuth var fadder vid dop av Johan Hindrich Grefve och Anna Maria Bruns barn Anna Magdalena den 30/3 1692 i tyska fs.

8) dvs åtta) (  ::)  ;D ) Herr Christian Waxmuth var kautionsman åt kopparslagare mäster Johan Petre när han gifte sig med Christina Brun den 20/12 1712 i Katarina fs.

9) I Holms tomtbok 1679 (som jag har skrivit om tidigare i det här inlägget) framkommer att Waxmut, eller snarare hans(?) dotter (”Designerat d: till Waxmuths Dotter” den 28/8 1691) bör ha varit granne med skeppare Samuel Brun, Anna Catharina Brunos makes styvfar, kopparslagare master Christopher Kruse och med Gabriel Lillieflycht (fd Emporagrius), som troligen var släkt med Margareta Emporagria gift med kämnär Erik Brun. ”Dottern Waxmut” var möjligen senare granne med Christina Bruun gm kopparslagare mäster Petter Norman.

10) Maria Wachsmuth var fadder vid dop av perukmakare Peter Boys barn Scharlotta den 16/3 1687 i tyska fs. Möjligen var Boy en stavningsvariant av det vallonska släktnamnet Dubois. Misstanken bygger på att; 1) ”du Boy” är en stavningsvariant av Dubois enligt Sällskapet vallonättlingars släktlista, och 2) andra perukmakare i Stockholm omkr 1700, varav vissa även var vinskänkar under sin livstid, hade vallonska släktnamn såsom Dubois, Gode (eller möjligen Godou) och Durent (dock stavat Duren eller Durean).

Släktnamnet Dubois, leder till min enda anteckning (i sammanhanget Brun eller vallonska släktnamn) om släktnamnet Malm. Det gäller handelsman och bryggare Hans Fredrik Malm, som var gift med Johanna Catharina Dubois, men då är vi nog inne på 1800-talet. Mina anteckningar som ”leder fram till” Hans Fredrik och Catharina från 1600-talet är ganska ”omständiga” (dock inte så lång text), men om någon är intresserad kopierar jag gärna in dem här. Namnet Fredrik leder vidare till andra namn som har omnämnts i den här tråden: färgare Christian Fredrik Waxmuth, son till färgare Christian Waxmuth och Elisabeth med släktnamnet Marinie, som eventuellt är en stavningsform av det vallonska släktnamnet le Marinier.

Något annat som återkommer i mina anteckningar om släktnamnet Brun i Stockholm runt 1700 är mer eller mindre långsökta kopplingar till personer, som var föreståndare vid tyska Sankta Gertrud församling, eller dess skola, i Stockholm. En av dessa hade ett släktskap med Sara Maria Waxmuth, som var gift med Niklas Cronacker. De har omnämnts tidigare i den här tråden. Släktskapet tror jag förklaras enklast med den schematiska bilden, som jag har bifogat.

Vänliga hälsningar,
Jan

2023-12-26, 23:08
Svar #66

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Tusen tack för all ny info!


Jan:
Jag tycker mig se vissa kopplingar till Falun bland de namn du har nämnt - exempelvis Kohlmäter, Petre, Waxmuth, och ev även Tanck. Kanske vore en idé att leta vidare där?


Har du någonsin stött på språkmästaren Bernhard Schulio (med en väldig variation av stavningar av efternamnet)? Han var gift med en Maria Waxmuth, som jag är intresserad av. Enligt Marias BU (1737 i Stockholm) var de gifta i Falun, han katolik, hon protestant.


Allt gott

2023-12-27, 11:13
Svar #67

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1245
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:21
    • Visa profil
Hejsan,

Tack Anna för tips om Falun! Där bör en annan Kirckhoff än bokbindaren ha varit född, men han tycks ha haft en koppling till en boktryckare: Johan Fredrik Jeriko. Jag har skrivit om dem och ytterligare en Kirckhoff här (se mitt inlägga den 2023-05-24): https://forum.rotter.se/index.php?topic=71685.0.

Eftersom språkmästare Bernhards efternamn stavades på många sätt har jag letat (läs: låtit datorn leta!  ;D ) även efter förnamnet Bernhard, som jag tycker är lite ovanligt. Då hittades anteckningar om Georg Bernhard Scheven, men det namnet tycks mig alltför olikt Schulio och dessutom var han inte språkmästare. Mer information om Georg Bernhard Scheven finns här: https://www.adelsvapen.com/genealogi/Von_Scheven_nr_1755

Det närmaste jag kommer språkmästare är rysstolken Olof Barkhusen vars namn dyker upp lite här och där i mina anteckningar.

Ett annat förslag, som mest är en "brain washing"(!!!)  ;D , är att Schulio låter lite likt hur namnet Julio uttalas på spanska (även om det borde låta mer som "Scholiå"). Julio år förstås ett förnamn, men kanske man kan tänka sig "Julio" istället för "Juliosson". Dessutom var han katolik.

Vänliga hälsningar,
Jan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna