ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wagenius  (läst 2948 gånger)

1999-08-11, 17:24
läst 2948 gånger

Anders Stål

Hej
Är det ingen i detta forum som har stött på eller rent av forskar om Wageniussläkten i Härjedalen.
Jag har tidigare varit aktiv men forskandet har legat nere under en längre tid.
Det vore intressant att växla information om släkten.
 
Detta inlägg flyttades den 12 mars 2011 från Härjedalen, Allmänt, Wagenius.
Magnus Hjärtström, moderator för Härjedalen

1999-08-11, 21:05
Svar #1

Olof Rosenius

Anders!
 
 Jag forskar inte själv på släkten Wagenius, men jag har några inte allför avläsna anor som var gifta med Wageniusar. Av den anledningen tog jag reda på en tidningsnotis i Östersunds-Posten den 29 juli i år där en Monica Wagenius i Messlingen berättar att hon har forskat på släkten och vill ge ut sina rön i bokform om hon finner några sponsorer . Manus omfattar ca 370 sidor och innehåller ca 8000 namn.
 
 Monica tycks bo i Messlingen i Härjedalen. Underligt nog kände vakthavande på länsarkivet i Östersund inte till henne trots bild i artikeln när jag frågade förra veckan (men tidningsbilder är ju som de är ...).
 
 Jag gissar att du kan ringa till vilken som helst Wagenius i Messlingen - 10 stycken att välja på i telekatalogen av 53 i hela riktnummerområdet 0684, Hede-Funäsdalen. Namnet Monica förekommer inte i katalogen.
 
Olle
 
Detta inlägg flyttades den 12 mars 2011 från Härjedalen, Allmänt, Wagenius.
Magnus Hjärtström, moderator för Härjedalen

1999-09-14, 10:04
Svar #2

monica

Hejsan!  
Jag fann denna artikel och blev jätteintresserad för det är jag den eftersökta Monica som skriver!!
Det stämmer med tidningsartikeln, men att eftersom intervjun gjordes i Messlingen så blev det den orten som skrevs.  
Jag bor numera i Stockholm och har min bok färdig om sponsorer finns. Tyvärr har ännu inga pengar erhållits från Jämtland, ty de har visst numera inte så gott om dem att ge till ett sådant projekt utan privata måste sökas. Jag hoppas att det kommer att ordna sig ändå för jag känner mig verkligen angelägen att få ge ut den.
                 Med vänliga hälsingar   Monica
 
Detta inlägg flyttades den 12 mars 2011 från Härjedalen, Allmänt, Wagenius.
Magnus Hjärtström, moderator för Härjedalen

2000-03-05, 21:40
Svar #3

Sonja Claseryd

Hej!
Det vore intressant att få veta mer om släkten Wagenius, som jag hör till på min pappas sida. Hans far är född i Berg, där hans far var prost.
 
Detta inlägg flyttades den 12 mars 2011 från Härjedalen, Allmänt, Wagenius.
Magnus Hjärtström, moderator för Härjedalen

2000-03-15, 12:30
Svar #4

monica

Boken om Wagenius är nu färdig. Den blev 349 A4-sidor lång och priset blev 540 kronor. Kanske ett dyrt pris men jag har ej haft någon annan ekonomisk möjlighet att göra annorlunda.
Den som vill beställa den kan göra det till
Monica Wagenius
Tingvallav. 9A 195 31 Märsta
 
Detta inlägg flyttades den 12 mars 2011 från Härjedalen, Allmänt, Wagenius.
Magnus Hjärtström, moderator för Härjedalen

2003-06-12, 21:03
Svar #5

Utloggad Lillemor Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2009-07-25, 18:31
    • Visa profil
hej!jag heter lillemor andersson och bor i borlänge, min mor är av wageniussläktet och jag har börjat lite smått med att forska .har inte kommit långt.min morfar hette per george wagenius född 19090722 d 19851230 .  gift med elin kristina wagenius(f larsson) född 19100601 d19851230   .morfars mor hette  ingeborg wagenius född 18830830 d19691130 , och far sven wagenius född 18820629 d 19590421. skulle bli glad om någon vet något om dessa personer.har inte så många att fråga i släkten.tack lillemor
 
Detta inlägg flyttades den 12 mars 2011 från Härjedalen, Allmänt, Wagenius.
Magnus Hjärtström, moderator för Härjedalen

2003-06-13, 10:12
Svar #6

Utloggad Ulla Albano

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2004-05-16, 17:42
    • Visa profil
Hej Lillemor, Det finns en bok som heter Wagenius nätverk, sammanställd av Monica Wagenius. Där kan du hitta det mesta om Wageniusättlingar.  Jag tror mig ha hittat igen både dig dina föräldrar och dina morföräldrar - även om inte alla datum stämde. Gå till ditt bibliotek och be dem låna in boken åt dig, om de inte har den själva.
Hälsningar Ulla Albano
 
Detta inlägg flyttades den 12 mars 2011 från Härjedalen, Allmänt, Wagenius.
Magnus Hjärtström, moderator för Härjedalen

2003-06-20, 12:31
Svar #7

Utloggad Lillemor Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2009-07-25, 18:31
    • Visa profil
tack för tipset ulla.jag skall höra mig för om denna bok. lillemor andersson
 
Detta inlägg flyttades den 12 mars 2011 från Härjedalen, Allmänt, Wagenius.
Magnus Hjärtström, moderator för Härjedalen

2003-09-23, 00:34
Svar #8

asta

Hejsan!
Denna Monica finns numera på monicawagenius@hotmail.com om ni vill ha kontakt med henne. En riktigt glad en en! :0)
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

 
Detta inlägg flyttades den 12 mars 2011 från Härjedalen, Allmänt, Wagenius.
Magnus Hjärtström, moderator för Härjedalen

2003-10-23, 19:31
Svar #9

Utloggad Lillemor Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2009-07-25, 18:31
    • Visa profil
monica har verkligen lyckats med en bra bok.tackar för den monica. till er som inte sett den vill jag verkligen rekomendera den. lillemor anderson
 
Detta inlägg flyttades den 12 mars 2011 från Härjedalen, Allmänt, Wagenius.
Magnus Hjärtström, moderator för Härjedalen

2004-08-25, 23:16
Svar #10

sandra wagenius

Hejsan jag ser att ni forskar om Wagenius släkten  det är ju lite roligt för jag är nämnligen en Wagenius :D
 
Detta inlägg flyttades den 12 mars 2011 från Härjedalen, Allmänt, Wagenius.
Magnus Hjärtström, moderator för Härjedalen

2007-03-03, 11:00
Svar #11

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej!
 
Inläggen här ovan är mycket gamla, men jag försöker ändå. Jag har halkat in i Wagenius-släkten genom Jonas Svensson Wagenius, född omkring 1670 i Gevåg, Ragunda (Z). Jonas gifte sig med Anna Plantin, född i Umeå och död 1716 i Arnäs (Y) Jonas anses vara stamfadern till Wagenius-släkten och kom att bli prästvigd i Arnäs och dog 1714 i Arnäs. Ett av deras barn Brita Wagenius, född 1703 kom att bli gift med Gregori Aminoff, officer vid Savolaks regemente i Finland.
Men, som domarna säger i Let´s Dance
Det fanns en kyrkoherde Olof Nikolaus Wagenius i Ström (Z), född 1826-08-08 i Marieby sn (Z), son till sockenskrivaren Nils Ödgren i i Överbyn och Rachel Håkansdotter.
Jag ser ingen koppling mellan denne Olof Nikolaus och alla de övriga Wagenius som finns både i Jämtland, Ångemanland och Härjedalen. Finns det två Wagenius-släkter en äldre och en yngre?
 
Mvh Martin B
Detta inlägg flyttades den 12 mars 2011 från Härjedalen, Allmänt, Wagenius.
Magnus Hjärtström, moderator för Härjedalen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna