ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-01-14  (läst 2981 gånger)

2001-11-23, 15:45
läst 2981 gånger

Göran Johansson

Har träffat på en person vid namn Marcus Uggla kring år 1620 bosatt i Tofta utanför Växjö. Finns det någon som känner till något om honom och hans familj?

2001-11-23, 16:34
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
En Marcus Uggla, är nämnd två gånger på SoH-reg CD:n;
Uggla, Marcus, borgare, Wilstadius, Paul: Växjösläkten Wedege, SoH 1975:3, sid 362-374 Uggla, Marcus, rådman, Wennerholm, Owe: Släkten Uhr från Slätthög,  SoH 1984:2, sid 120-122
Kollade första uppgiften; Det handlar om att Marcus Ugglas gård nämns i Växjö dombok 1649 16/7. Kollade ochså andra uppgiften; Där anges ang Elin Månsdotter Uhr, dotter till nämndemannen Måns Uhr i Hössjö; Vissa uppgifter tyder på att Elin Månsdtr sedermera gifte sig med rådmannen Marcus Uggla i Växjö.
Vänligen,
Olle Elm

2001-11-23, 19:28
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Är det inte borgmästaren Marcus Uggla i Växjö som ni båda far efter? Göran, du nämner om Tofta 1620, men var detta inte tinget i Tofta som Marcus Uggla närvarade vid? Jag har för mig att uppgiften nämns i någon Släkt och hävd och att jag kollade upp den, och att den var helt felaktigt angiven av författaren.  
Wennerholms uppgift om Elin Månsdotter Uhr är helt taget ur luften, och bygger troligen på förmågan att dra förhastade slutsatser på lösa premisser (ss. enbart namn), ty Marcus Ugglas hustru Elin Månsdotter var dotter till kyrkoherde Måns Petri Svart i Åseda ohh Kerstin (Gudmundsdtr; med arv i Gemla, Öja sn - syster till kh Lars Gudmundi i Korsberga). Marcus Uggla bodde även ett tag i kyrkbyn i Åseda - enl. ÄL 1613 el. 1614 om jag minns rätt). Återkommer med mer uppgifter när bättre tid ges att sammanställa dem.
Mvh  
Niclas R.

2001-11-23, 20:11
Svar #3

Göran Johansson

Hej Niclas och Olle,
 
 
Min ingång till frågan Marcus Ugla är följande:
 
Uppvidinge h:d 1616 19/9 i Lenhovda
Kom för retta Jon Skreddare i Ramnåsa, och gick sitt Lagh som han å nästa Tinge tilförne hade uttfest, för dett tillmäle Nils i Holkarydh honom förelade om Måns Skraps gods, och wåro efts:ne hans Edemän
 
Marcus Ugla i Toffta
Måns Beet i Skårtarÿ
Håkan i Betingetorp
Måns i Westanäkra
Per Skiötta i Ramnåsa
Nils Torson i Ramnåsa
Mils Person ibidh
Per Månsson ibidh
Benght ibidh
Jon Erengislason ibidh
Jon Skreddare ibidh
 
Jon Skräddare är min ana. Sambandet via Marcus Uggla och Lars Gudmundi är intressant. Jon Skräddare hade också gårdsaffärer med b.la. Lars Gudmundis (syster?) Ingeborg Gummesdotter. Jon Skräddares far hette Måns Persson och härstammade troligen från Tegnaby Arnagård.
 
Väntar intresserat på Niclas kompletteringar.
 
Med vänlig hälsning
Göran

2001-11-23, 22:29
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Niclas,  
Vet inte riktigt vad Du menar när Du nämner att jag far efter något. Vad jag kan se lämnar jag en uppgift från SoH med möjlighet till vidare forskning.
Dina uppgifter är emellertid klart intressanta. Det vore väl en välgärning för framtida forskning om Du skriver en rättelse/komplettering till SoH ang de felaktigheter som tydligen finns i Wennerholms artikel. Då blir denna sökbar på en kommande register CD, till gagn för framtida forskning.
Vänligen,
Olle Elm

2001-11-24, 11:51
Svar #5

Göran Johansson

Niclas, jag lyckades blanda ihop Gudmundus Petri i Sjösås med Lars Gudmundis fader. Vem var far till Lars Gudmundsson?
Göran

2001-11-27, 22:13
Svar #6

Göran Johansson

Om du har rätt Niclas så skulle Elin Månsdotter (Marcus Ugglas hustru) på mödernet vara besläktad med prästsläkten Spegel (Smolandi Upsaliensis 1593-1663). Hennes morfar bör då ha varit Gudmund Larsson Spegel, khe i Korsberga och företrädare till sonen Laurentius. Herdaminnet antyder felaktigt att Gudmund Larsson Spegel skulle haft en dotter Elin g.m. Christopherus Magni i Älghult. Denna Elin var istället dotter till Gudmundus Petri i Sjösås. Därav min felaktiga slutsats om syskonskap mellan Laurentius Gummesdotter och Gudmundus Petris barn.
 
Jöns Skräddare gjorde affär med Elins Gudmundsdotters brorsbar Ingeborg Johansdotter och hennes syster vid försäljning av skattegården Båldö i Dädesjö socken (uppgift hämtad ur dombok).  
 
Vore intressant om du ville återkomma med dina källor, mer upplysningar etc.

2001-11-28, 09:35
Svar #7

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej!
 
Ursäkta att jag slängde iväg ett svar utan att precisera mig. Det förekommer mig vetterligt ingen annan Marcus Uggla i början av 1600-talet i Kronobergs län än borgmästaren Marcus Uggla i Växjö. Blev glad att någon var intresserad av uppgifter om denne, eftersom jag själv är ättling till honom. I all hast skrev jag även att Marcus Ugglas hustru hette Elin, vilket hon inte gjorde, utan Elsa.
Det jag får fram direkt nu om Marcus Uggla är följande:
 
Marcus Uggla,  död 1649 (källa: Växjö stads historia I)
borgmästare i Växjö 1615-17 (8 maj), 1623 [27 juni]-1628 [10 jan.´], 1629 8[15 maj]- 1634 [19 maj], 1636 [10 maj] - 1641 [13 april]
 
bodde 1613 i Åseda kyrkby, Åseda sn; 1614 bodde han i Växjö stad [källa: ÄL 1613]
 
son till en Jöns, som trol. var borgare i Växjö [i ngn längd kallas Marcus Uggla för Marcus Jönsson, och uppges född i Växjö - möjl. i så fall son till borgmästaren Jöns Ebbesson i Växjö, sadelmakare i V-ö, riksdagsman 1569, 1571; död senast 1582, som trol. var son t. borgaren Ebbe Nilsson i Växjö [se Växjö stads historia] ) - en Jöns Uggla nämns också på 1580-talet ss bonde i Kalvsvik sn några  mil söder om Växjö.
Uppgiften om Marcus Uggla i Tofta 1616 (Uppvidinge dombok s.å. 19/9 är intressant - kanske bodde borgaren Marcus Uggla ett tag i Tofta - eller så fanns det ytterligare en namne????  En koll i ÄL 1613-18 borde kunna ge svar på detta!
 
Marcus Uggla gift 1) m. NN  (tolkad uppgift ur Växjö genom 1000 år av L-O Larsson, s 96; bör kolla dombokskällan!)  
gift 2) (trol. senast 1613; var trolovade 1605 - se Växjö stads dombok) med Elsa Månsdotter
 dtr t. kyrkoherde Måns Persson Svart i Åseda ohh Kerstin (Larsdtr - se nedan).
 
Barn:
1. Britta Marcusdotter  gift med borgmästaren Sven Nilsson i Växjö (död 1649)
 
ovisst vilket gifte:
Elin Marcusdotter gift med Måns Persson, stadsskrivare i Växjö [Jöns Nilsson i Kengshult, slätthög sn sägs 1651 8/2 vara syskonbarn (=kusin) med henne! Detta har trol. förlett Wennerholm i SoH 1984:2, s 120-122.  
 
Bengt (Marcusson) uggla
kallas 1633 för djäkne då han anklagas för tjuvfiske (Växjö dombok 1633 21/1, 487); kallas organista (vad avses? organist??) i Växjö stads dombok 1640 27/5, gift med NN (bror: Samuel Carlsson), en son var Johan Bengtsson Uggla.
 
Elisabeth Marcusdotter gift med Måns Gisesson i Växjö (även skrivit Gisason), son tillborgaren Gise Jönsson i Växjö, som även hade sonen häradsskrivaren Johan Gisesson i Ljungårdsköp, Göteryd sn, Sunnerbo härad)
 
Johan Marcusson , död före 1651 27/2 (Växjö stads dombok) ; gift med NN , son: Jakob Johansson Uggla
 
2. Britta Marcusdotter ; var 1643 piga hos biskop Isak Rothovius i Åbo; blev med barn med studenten Dietericus (Didrik) Petri Mollerus, som gifte sig med henne då han annars skulle förlorat sitt stipendium. Didrik Mollerus var kyrkoherde i Långasjö sn, Konga härad efter sin fader. I herdaminnet kallas hustrun felaktigt Britta Månsdotter vilket har att göra med att man läst fel i Långasjö räkenskapsbok,testamentsgåvan 1676 5/2, efter henne, där det står  Test. effter Pastoris Dietericus Mollerj Sal. hustro Britta Marcjdoter i Långasiö - Marcj- har lästs till Mans- !
I Växjö dombok (band III, s 667 - ej noterat år o datum) nämns att stadsskrivaren Måns Perssons dotter Karin rest till sin morsyster i Långasjö; i Växjö stads dombok (band IV, s 143) nämns att samme Måns Persson köpt en tomt i Växjö av Dietericus Petri svärmor och hennes man.
 
I Kinnevalds dombok 1610 10/6, nämns att Marcus Uggla var fullmäktig på hustru Kirstin i Åseda vägnar då denne och en bror herr Gudmund i Korsberga sålde arv i Gemla, Öja sn. Enligt herdaminnet var herr Gudmund den Gudmund Laurentii i Korsberga (känd där ifrån 1593) som var son till Laurentius Gudmundi Spegel i Kulltorp (kh 1559-1600). Uppgifterna om spegelsläkten är dock behäftade med så många fel (lär vara uppkomna av den kände förfalskaren Rabenius) så dess trovärdighet är av ringa värde och man ska nog helt stryka uppgifterna om de inte går att verifiera i andra källor!

2001-12-02, 13:58
Svar #8

Annika Davidsson

Hej Niclas  
Jag har några kommentarer till din utredning om Marcus Uggla och hans familj. Det finns inget belägg för att Marcus var gift mer än en gång. 1605 9/10 blev Marcus Uggla frisagd för det snack en part lösaktigt folk hade om honom utsport, att han hade belägrat Joen Söms dotter (Elisabeth) på den tid han var trolovad vid den hustru han nu äger.
Marcus Uggla nämns ej i tomtöreslängd 1600 o 1601 men finns med 1606.
Britta Marcusdotters make Sven Nilsson dog inte 1649 utan flyttade med sin maka till Musteryd, Moheda 1650. Han dog 1657.  
Bengt Uggla var gift före 1644 med Ingrid Carlsdotter dtr till borgmästaren Carl Persson o. Agneta Hindriksdotter.
Johan Marcusson var gift före 1642 med Susanna Nilsdotter dtr til Nils Månsson Barke o. Botill Jacobsdotter. De hade även sonen Måns Johansson Uggla.
Elisabeth Marcusdotter var död 1651 och Måns Gisesson gifte om sig före 1658 25/8 med (Märta ) Erngisladotter dtr till regementsskrivaren Erngisle Bengtsson o. Ingrid Thomasdotter i Telestad söregård.
Jöns Månsson Uhr son till Måns Uhr i Hössjö var g.m. Bengta Marcusdotter dtr till Marcus i Lyåsa ,Slätthög. Marcus hade även en son Bengt Marcusson ej att förväxla med Marcus Ugglas son med samma namn.
Mina källor är mantalslängder, domböcker : Växjö, Allbo samt Kinnevald . Jag har även använt Smålands handlingar.

2001-12-02, 22:57
Svar #9

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
Hej Niclas och Annika.
Det var intressanta uppgifter ni kom med även om de ställde till det bland mina anor. För att inte plocka in nya felaktigheter måste jag ställa några frågor.
Om Marcus Uggla bara var gift en gång var det då med Måns Persson Svarts dotter, Elsa?
Niclas talar om två(?) Britta Marcusdotter. Är det två döttrar till Marcus Uggla eller är den Britta som är gift med borgmästaren Sven Nilsson dotter till någon annan Marcus? Av Annikas inlägg får man också uppfattningen att Britta gift med Sven är Marcus Ugglas dotter, men den andra Britta är ju definitivt hans dotter. För det kan väl inte vara så att Britta är gift med både Mollerus och Persson?
Måste erkänna att jag inte gjort någon egen forskning här, utan försökt tolka vad andra gjort, men nu är det inte helt klart i ovanstående två inlägg.
Mvh
Inge

2001-12-03, 10:41
Svar #10

Göran Johansson

Det var kul att min fråga om Marcus Uggla väckte respons. Vore spännande om någon med tillgång till kopior av Smålands handlingar (via stadsbiblioketet i Växjö t.ex.) hade möjlighet att se om Marcus Ugla i Tofta (Tegnaby sn) ägde jord i Tegnaby 1616 för att, om i nte annat, utesluta att det inte fanns två Ugglor.

2001-12-16, 13:14
Svar #11

Annika Davidsson

Hej Göran!  
Det finns ingen Marcus Uggla i Tofta Tegnaby socken. Det finns ingen person med namnet Marcus i Tegnaby socken under 1600-talets första årtionden. Däremot finns namnet Marcus i Gårdsby socken (Norrvidinge härad) under 1600-talet
Mvh Annika

2001-12-16, 21:23
Svar #12

Göran Johansson

Hej Annika!
Det var ju bra att det inte fanns någon där. Du gjorde inte möjligen några antecknngar om vem som ägde eller brukade gården under dess första årtionden?
Mvh
Göran

2001-12-27, 19:00
Svar #13

Göran Johansson

Elin Marcusdotter Uggla, gift med Måns Persson, stadsskrivare i Växjö. Känner någon till mer om dessa personer? När kan t.ex. stadsskrivaren Måns Persson ha varit född? Fanns det barn i äktenskapet?
Mvh/Göran

2002-01-03, 15:46
Svar #14

Annika Davidsson

Hej Göran!
Du frågar om Måns Persson och Elin Marcusdotter hade några barn. De hade två döttrar : Karin och Elisabeth. Karin nämns 1650 i Växjö dombok när hon beskylls för olovlig beblandelse med Bengt Nilsson. Hon frikänns senare och hennes vidare öden är okända.
Elisabeth Månsdotter tilläts efter faderns död bruka gården Gunnarstorp (Tävelsås socken) tillsammans med sin 3:e make Nils Månsson. De levde båda 1665. Elisabeth var först gift med löjtnanten Christopher Raab och sedan med löjtnanten Anders Mattsson innan hon gifte sig med Nils Månsson. Några barn till Elisabeth är inte kända.

2002-04-08, 10:41
Svar #15

Hans Tåhlin

Hej Annika!
 
Har sökt nå Dig per E-post, men får då ett meddelande om, att Du inte har uppgivit någon giltig mail-adress.
 
Skulle Du kunna skriva ut Din vanliga postadress här, eller hur gör vi? Mitt telefonnummer är 08-316451.
 
Bästa hälsningar

2002-06-10, 16:06
Svar #16

Ann-Christin Karln

Hej!
 
Kanske en udda fråga men känner någon till huruvida jur doktor Claës Uggla har gett ut någon självbiografi? Enligt de uppgifter jag har fått skall ha ha skrivit på en för ett 10-tal år sedan.
 
Tack på förhand!

2002-06-10, 16:19
Svar #17

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Vid sökning i Libris (www.libris.kb.se) fanns ingen sådan bok.

2002-08-12, 22:22
Svar #18

Bo Olsson

Det här var rörigt! Var Brita Marcusdotter gift med Dietericus (Didrik) Petri Mollerus eller med med borgmästaren Sven Nilsson? Var hon gift med båda eller är det två olika Brita Marcusdotter?
 
MVH
 
 
Bo Olsson

2002-08-13, 11:43
Svar #19

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Bo!
 
Det rör sig om två Britta Marcusdotter som båda är döttrar till Marcus Uggla i Växjö. Att två döttrar kunde ha samma namn var inget ovanligt, även om de råkar vara helsyskon. det är den germanska uppkallningsprincipen som spökar - det fanns säkerligen två olika Britta i släkten i tidigare generationer som Marcus och hustru Elsa  valde att uppkalla döttrarna efter.
Det framgår som ovan nämnt i Växjö stads dombok att kh Didrik Mollerus var gift med en dotter till MU. I Växjö stifts herdaminne står felaktigt att Didrik Mollerus?hustru heter Britta Månsdotter, vilket är fel då detta fadersnamn beror på en felläsning i modern tid av Långasjö räkenskapsbok 1676 (se avskriften ovan!)- det är alltså viktigt att inte ta alla tryckta uppgifter för sanna utan att kolla upp dem!
 
mvh Niclas

2002-08-13, 13:57
Svar #20

Bo Olsson

Tack Nicklas jättebussigt. Jag känner faktist 2 nu levande systrar som heter Britta, men som dubbelnamn. Inga-Britta och Anna-Britta. Så när man tänker efter så är det inte så konstigt.
 
 
MVH
 
 
Bosse

2002-09-27, 22:43
Svar #21

Birgitta Ohlsson

Marcus Uggla d. 1649, Borgmästare i Växjö
 
Vem var det? Vilka var denne Marcus Ugglas föräldrar? Var de av adlig ätt eller inte? Jag vet att han var gift med Elsa Månsdotter, men vem var hon? Hoppas någon känner till dessa personer och vill dela med sig av sina uppgifter.
 
Tack på förhand
 
Birgitta

2002-09-28, 12:28
Svar #22

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Birgitta!
 
Marcus Uggla var knappast av någon adlig ätt. Tillnamn  som Uggla, Bonde, Båt mm förekom under medeltiden och även framåt rikligt bland både bönder och borgare, såväl som hos vissa personer som innehade frälse (=vår senare adel).  
Om Marcus Ugglas ursprung är inget bevisat, men han kan ha anknytning till en Jöns Uggla som bodde i Kalvsvik sn, Kinnevald h:d i slutet av 1500-talet. I Växjö fanns samtidigit som Marcus Uggla även en Frände Uggla, rimligen en bror?
 
mvh Niclas R.
 
Ps. Marcus Uggla är min anfader via hans dotter Britta Marcusdotter (gift med kh Didrik Mollerus i Långasjö) Ds.

2002-09-28, 20:05
Svar #23

Birgitta Ohlsson

Hej Niclas
 
Tack för ditt svar. Jag har läst om Ugglorna på sidan du rekommenderade men jag hade hoppats att någon kanske forskat vidare på denne Uggla. Att jag trodde att han kanske var av adlig ätt beror på att det väl finns 2 adliga ätter Uggla? Att han var borgmästare var också en anledning till att jag trodde att han kanske var av adlig ätt, för det var väl inte vem som helst som blev borgmästare, eller? Jag är släkt med Marcus Uggla på samma sätt som du, via hans dotter Britta Marcusdotter.
 
MVH
Birgitta

2002-09-29, 10:43
Svar #24

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Birgitta!
 
Nej, Marcus Uggla tillhörde troligen en rik bondesläkt. En kombination av ett utbrett nätverk och affärsduglighet är  det som gav honom borgmästarämbetet en tid.  Något adligt påbrå lär han inte ha haft. Hans sigill visar en uggla, och av detta kan man frestas tro att han var av frälsesläkten Uggla. Detta stämmer dock inte. Vissa okritiska heraldiska forskare har hävdad att dylika sigill/vapen skulle indikera ett adligt påbrå, men detta är gripet ur luften och ett rent önsketänkande. Vanliga borgare förde även vapensigill av skiftande art.
Att det finns adliga ätter med namnen Uggla ligger bara i paritet med att dylika tillnamn var oerhört vanliga under senmedeltiden och fram till 1600-talet. En jämförelse kan göras med tillnamnen Räv, Bagge, Båt, Bonde.  
 
Marcus Uggla har viss anknytning till Skatelöv-Kalvsvik trakten. Jag ska se om jag hitatr mina domboksmål som rör någon arvstvist om gårdar han var inblandad i.
 
En fråga jag undrar över om Marcus Ugglas släkt är vart hans efterkommande på manssidan tog vägen. Har du forskat något i Växjö stad om dessa?
 
frändligen
Niclas

2002-09-29, 17:47
Svar #25

Birgitta Ohlsson

Hej Niclas
 
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med vart de efterkommande på manssidan tog vägen. Jag har inte sysslat med släktforskning mer än lite drygt ett år så jag är väl fortfarande ett blåbär när det gäller släktforskning. Om jag får tag i några nya uppgifter gällande Marcus Uggla och hans släkt hör jag av mig. Tackar allra ödmjukast för den hjälp jag fått.
 
MVH
 
Birgitta

2002-09-30, 09:37
Svar #26

Göran Johansson

Finns det någon som har tillgång till domboken för Uppvidinge h:d. Vid tinget i Lenhovda 1616 19/9 förekom Marcus Ugla i Toffta som edsman (jfr tidigare inlägg ovan). Han var den enda av de elva edsmännen som inte kom från Uppvidinge härad. Börjar tro att jag skrivit av fel i domboken. Finns det någon med tillgång till den aktuella volymen som skulle kunna kolla? Om jag inte har skrivit fel så måste man fråga sig vem denna Marcus Uggla var. Han borde ha varit bosatt i Växjö och hur kände han Jon skräddare i Ramnåsa?

2002-09-30, 23:39
Svar #27

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej alla Uggla-forskare!
Nedanstående utdrag ur Allbo härads dombok (med moderniserad stavning) är kanske det som du Niclas nämnde i ett inlägg.
1629  12 jan
Samma dag kom för rätta Magnus Ugla, fordom borgmästare i Wexiö, och talade till Jöns Carlsson i Tollanäs, om ett gårdaköp som Jöns gjort hade om deras gamla fädernes gård Hunna, vilken Giermund i Höö för trehundra daler sålt haver. Jämväl andra som ock därför samma uppburit haver, beviste ock att han två gånger tillförne förr än lagafångsbrevet givet var, samma köp klandrade, en gång på tinget i Aringsås, den andra gången på tinget i Skatelöf, och åter nu klandrar lagafångsbrevet, daterat den    år 1618.
 
1630  14 jan
Samma dag kom för rätta Marcus Uggla, borgmästare i Växiö, och klandrade 1/6 i Hunna gård, Giermund i Höö köpt haver av framlidne herr Måns i Wirestad, och herr Måns hade varit fullmäktig på sina egna vägnar och sina medarvingars vägnar och hade tingskött Giermund i Höö halva Hunna gård för 230 lod silver. Lagafångsbrevet givet av Christiern, skrivare i Washult anno 1595 den 26 aprilis. Så haver Giermund haft den halva gården oklandrad intill 1618 den  9 martii. Då haver Giermund sålt samma halva gård till Jöns Carlsson i Tullanäs, som Jöns Jöranssons brev utvisar, datum ut supra. Och efter det av släkten klart är, att den sjättingen Marcus klandrar, är i den halva gården, Giermund i Höö sålt haver, blev Giermund stämd till utskrivningen i Växiö den 1 febr 1630 att bevisa huru han haver fått den sjättingen.
 
Själv är jag inte ättling till Marcus Uggla, men har en annan Uggla i min släkt.
Däremot skulle jag gärna vilja veta varför min anfader Giermund i Höö (Agunnaryds socken) och hans hustru Cecilia köper halva Hunna. Troligen har någon av dem arv i Hunna? I så fall finns det kanske också någon släktrelation till Marcus Uggla, möjligen också till herr Måns i Virestad.
Domboksprotokollet från försäljningen av halva Hunna ger en hel del namn. Är det någon som vet något om dessa medarvingar?
 
1618  9 mars
Kom för rätta Giermund i Höö på sina egna vägnar och på sin hustru Cecilias vägnar, Anders Håkansson i Torp på sina egna och på alla sina medarvingars vägnar och på Måns Jonssons vägnar i Hunda, så ock fullmäktig på Nils Larssons och hans hustru Karins vägnar. Desse förbenämnde tingskötte allt det arv och ätteleve, som de åtte och ärvt hade i Södregården i Hunda, och det tillägnade Jöns Carlsson i Tullanäs, hans hustru Karin och deras arvingar. Och haver han dem därför givit, nämligen Giermund i Höö 280 lodd silver och 10 daler danska pengar och uti ättleve 5 daler penningar och en 4 lodd sked, Nils Larsson för sig och sin hustrus ättleve 15 daler, haver ock Nils Larssons hustrus fader Måns i Hunda i sin livstid uppburit 33? daler.Anders i Torp bekommit 40 daler och en 3 lodd sked, Måns Jonsson i Hunda för sig och sina syskon bekommit 125 daler och för kvarnen som ligger i Torne ström, samt de ängar utom sjö och i sjö som kring ligga och av ålder tillägnat haver, och för det ---bete där på --- är utgivit 35 daler. Sammaledes ock haver Jöns Carlsson givit Nils i Sönderöhna 35 daler att Nils skulle upplåta Jöns sitt köp till Hunda gård.
 
Mvh
Ingegärd

2002-10-03, 10:50
Svar #28

Utloggad Annika Nyblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2021-02-01, 21:12
    • Visa profil
Ingegärd!
Du har ett meddelande ang. Germund under socknar, Agunnaryd.
MVH Annika Svensson

2003-01-14, 22:44
Svar #29

Mikael Frölund

Det här har kanske inte något att göra med det  
som har skrivits tidigare, men jag fann  
“Capitainen Wälburne Herr Claes Uggla”, som  
begravdes 19/4-1748 i Glava kyrka, 62 år gammal,  
i dödsboken för Glava sn (Värmland).  
Hälsningar,
Mikael

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna