ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Turner  (läst 737 gånger)

2001-01-13, 13:44
läst 737 gånger

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag får f.n. hjälp av en släktforskare i Danmark med att hitta mina Lintrupska förfäder, i utbyte har han bett mig lösa en fråga åt honom, så här lyder frågan:  
I 1688 tillod Elisabeth Kingos helbred (hälsa) hende ikke at rejse fra Odense til Karlskrona. Der var opstået strid mellem hende og Robert Turners arvinger i Sverige og England. Biskoppens fuldm?gtige Mathias Atke blev derfor udstyret med instruks om at indfinde sig for Rådstueretten i Karlskrona d. 15 oktober 1688, og der tilbyde arvingerne at hun ville betale en sum af 2000 Daler s?lvm?nt og afstå fra det ellers retm?ssige oprettede testamentes friheder mod at få afsluttet sagen. I den forbindelse udf?rdige hun d. 20 august 1689 fuldmangt til biskoppen (Thomas Kingo) og denne blev attesteret af Odense Magistrat d. 13 september . Hvem var Robert Turners arvinger? (Robert Turner var kongelig skibsbygger i Karlskrona.)
Claes Bernes har skickat lite kompletterande uppgifter om Turner:
Robert Turner, av engelskt ursprung, var en av 1600-talets främsta skeppsbyggare i Sverige. Han blev kring 1680 den förste skeppsbyggmästaren på örlogsvarvet i Karlskrona, men dessförinnan hade han i mer än tjugo år tjänstgjort i Göteborg och Stockholm. Bl.a. var han med om att bygga skeppet Kronan, som ju förliste utanför Öland i ett slag mot danskarna 1676.
Svenska flottans historia har sammanlagt ungefär en sida med uppgifter om Turner. Där sägs bl.a. att han avled den 2 maj 1686, efterlämnande makan Elisabet, född Ringo. Rimligtvis är detta samma person som den Elisabeth Kingo som nämns i det danska mailet. Några barn eller andra arvingar till Turner nämns dock inte i boken.
 
Kan någon möjligtvis komplettera med ytterligare uppgifter, fr.a. om vilka arvingarna var, skulle jag vara mycket tacksam!

2015-10-12, 13:15
Svar #1

Utloggad Bertil Johnsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 13:20
    • Visa profil
Hittad i Tingsås (G-län) Året 1721
Dom: 4 Trinit. Per Leekbergs Svärmoder Karin Tunners 100 år, 13 veckor, några dagar.  
Graven i Kyrkan vid Altaret.
Källa: Tingsås CI:1 (1697-1723) Bild 111 / sid 211 (AID: v30210.b111.s211, NAD: SE/VALA/00374)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna