ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Turk  (läst 1738 gånger)

2000-12-14, 08:27
läst 1738 gånger

Utloggad Annika Forsberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2011-08-06, 21:37
    • Visa profil
Soldaten Pehr Turk (min mmfmff) f 1765 okänd ort, d 1846-05-22 Häggesta har ett efternamn jag ej hittat här i Rötter. Vet någon anledningen till detta namn?

2000-12-14, 10:33
Svar #1

Kennet Simonsson

Hej Annika,
om Häggesta är den byn som ligger i Bollnäs då det inte långt till fastigheten Kläppa 1:13 som kallas Turkens vars förste kände ägare var Olof Andersson född 1694. (Sv. Gårdar). Olofs far var soldaten Anders Andersson Turk (ej verifierad uppgift i min farmors antavla), han sägs ha varit med Karl XII i Turkiet. Gården var kvar i denna släkts (min) en bit in på 1900-talet.
Gården var förr byns största och efterträdarna till min soldat Turk var alla bönder.

2000-12-14, 10:36
Svar #2

Kennet Simonsson

Sry,
Kläppa ligger i Ljusdal

2000-12-15, 07:27
Svar #3

Utloggad Annika Forsberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2011-08-06, 21:37
    • Visa profil
Jag har tyvärr inga uppgifter om var Per Turk är född, inte heller hans hustru Brita Olofsdotter f 1759.
Turk verkar inte förekomma som namn så ofta, men Per var soldat, liksom hans son Olof Skog f 1791-10-01 Vik Bollnäs.
Det verkar ju troligt att Turkiet har gett namnet.

2001-04-27, 13:02
Svar #4

Kenneth Karlsson

Är  det någon som vet var och när Anders
Andersson Turk var född?
 
Kenneth

2002-10-09, 19:55
Svar #5

Utloggad Rune Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 184
  • Senast inloggad: 2020-10-14, 19:12
    • Visa profil
Vill tipsa om flera Turkar i Bohuslän socken  
Hjärtum under efterlysningar.

2002-12-09, 16:13
Svar #6

Petri Turkki

Vi tipsa,att det förekommer flera Turkki-släkter i Finland. I flesta fall kommer efternamnet troligen av ordet päls,som betyder Turkki på finska.
 
Men det finns dock ett undantag. Det fanns ett separat Turkki-släkt i Hiitola socken i Karelska näset i Finland. (Området har dock tillhört Sovjetunionen och ryssland efter det andra världskriget). Stamfar av detta släkt var Gonrad Turck, som sägs ha varit en ryttare,korpral,german och bonde. Han dog 26.02.1749 i Kilpola by i Hiitola socken vid 68 års ålder (i så fall föddes han ungefär 1681.). Vi är intresserade av att veta varifrån han kommer. I den tiden fanns det svenska styrkor i området,bland dem dock ett litet antal tyska soldater.
 
Vi är ganska säkra på att Gonrad deltog i kriget (Stora Ofreden)bland de svenska styrkorna. Är det möjligt (eller bevis på)att Gonrad Turck är besläktad med Turkar i Sverige. Min E-post : Petri_Turkki@Hotmail.com

2011-12-30, 22:58
Svar #7

Utloggad Ulla-Britt Berghede

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2012-02-21, 21:20
    • Visa profil
Hej Kenneth!
Så här 10 år senare typ, så började jag kolla i mina tidiga släktforskardokument. Jag stannade upp eftersom jag inte kom så mycket längre. Tråkigt nog men intresset finns fortfarande och jag är inne här ibland och snokar runt efter ledtrådar. Så jag kan tipsa dig, om du nu inte redan har hunnit gräva dig ned i släkten Anders Anderssons förflutna? Den gren som jag tillhör är Erika Andersdotter-Turk som var min fmM. Alltså var Anders Andersson-Turk hennes far och de levde i Hjärtum, Bohuslän. Min farmor hette Elin Fredrika Hilma Holmqvist. Jag fann en intressant sida på nätet där en ana till mig har gjort ett digert arbete. Där kan du läsa vidare. Hon heter Carina Svedin. Där i tabellerna finner du Anders Andersson mfl. Hoppas detta kommer till nytta.
Mvh o Gott Nytt År!  

2018-10-08, 21:49
Svar #8

Utloggad Elias Johansson Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2023-02-20, 09:22
    • Visa profil
Hejsan,


Är det någon som vet ursprunget av namnet Turk? Är Turksläkterna vanliga svenskar som har fått/tagit dem namnen pga någon betydelse eller är det till exempel ättlingar till turkiska soldater? Jag har nämligen en Måns Turk i mitt släktträd som jag inte kommer längre tillbaka på och det skulle vara jätte roligt att få reda på ursprunget av namnet.


Elias

2023-12-07, 09:29
Svar #9

Utloggad Eva Hammarstedt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:11
    • Visa profil
Hej,

jag har en Olof Olofsson Turk i mitt släktträd. Han var soldat och bodde i Tandla soldattorp i Husby Rekarne, född 1788-10-22. Det finns en anteckning om att han var med i lantvärnet från 11 till 16 års ålder. Det verkar som om många soldater tog samma tillnamn så det kan ju finnas många släkter med namnet Turk, om det fortfarande används...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna