ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tullock  (läst 1754 gånger)

1999-11-05, 15:28
läst 1754 gånger

JanYngwe Linderhav

Söker information om Thomas Tullock, ättlingar och förfäder. Thomas Tullock flyttade in till Göteborgs Amiralitetsförsamling den 23 juni 1775, gifte sig med Maria Christina Setterström 23 januari 1776 i Göteborgs Amiralitet, senare med Helena Olsdotter, gm 7 nov 1817, Torslanda(O). Från det senare giftermålet bor fortfarande en del släktingar på Torslanda. Enligt en artikel jag läst i Torslanda Hembygd kan Thomas ha kommit från Skottland, möjligen Edinburg. Kan vara född nov 1746 eller 1748. Samma artikel nämner en broder som bytte namn.
Vet inget om Thomas födelseplats, datum, förfäder, vart brodern blev av.  
Tacksam för all information.  
mvh JanYngwe

1999-11-05, 18:11
Svar #1

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej,
Jag vet ingenting om Tulloch/Tullock.
Dock har jag en bekant som heter Turlock, det kanske kan ha anknytning.
Tänkte också lite runt själva namnet. Turlock har jag funderat över om det skulle kunna ha med Valloner att göra. Det finns exempelvis en släkt som heter Biloch/Bilock, som tros höra till de tidiga vallonerna i Värmland. När jag läste din fråga tänkte jag att TU = BI , lite långsökt förstås, men man vet aldrig.
MVH
Sven-Ove Brattström
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2004-03-03, 14:08
Svar #2

erik tullock

mitt namn är Erik Tullock och vill veta mer om släckten på min fars sida han heter Leif-Erik Tullock och hans far heter Sven-Erik Tullock är det någon som kan svara på var denna släckt härstammar från?

2004-03-03, 14:53
Svar #3

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

(Denna fråga låg ursprungligen på annan plats och är hitfyttad..)

2004-03-03, 21:28
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det här är den äldste Tullock, som finns i Sveriges befolkning 1890:
 
Post 2502083
 
Tullock, James
 
f. 1810 i Torslanda (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
 
fader
Änkling, ensam i familjen
 
Kärr.
Torslanda (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)
 
Födelseort i källan: Torslanda
 
Så din forskning bör väl fokuseras på Torslanda.

2006-03-19, 23:36
Svar #5

erik tullock

tackar  
 
nu har jag genom samtal med min farfar sven-erik tullock  kommit fram till att hanns morfar bör ha varit den första vaktmästaren på billströmska fhsk på tjörn jag kan i och försig ha förstått fel så det gäller hans farfars morfar men jag e ganska säker på att det är min farfars morfar. tyvärr har jag inte kunnat få fram hans namn men det kanske finns nån här som vet något? jag vet inte vad hans efternamn var men han måste ha gift sig med nån som hette tullock här på tjörn.  
 
tacksam för hjälp

2006-11-30, 23:07
Svar #6

erik tullock

hej igen jag har forskat lite mer nu och kommit till 1700-talet där jag hittar min farfars farfars far som hette Thomas Thurlock och var född 1746 och kom till göteborg från skottland. Han kan eventuellt haft en bror men jag har inte hittat något om honom. hans senare son fick namnet James Thurlock (han ändrar efternamnets stavning till tullock vid vuxen ålder).
 
mer information:
 
Thomas Thurlock: Född 1746. Bosatt 1797 Långholmen.
 
Familj med ?
 
Barn:
 
Jean Thurlock. född 1805 Långholmen.
James Tullock. född 1810-03-18 Långholmen. Död 1895-04-08 Långholmen.
 
jag vet hur det gick med james släckt eftersom jag är den siste men hur gick det för hans syster?
 
 
P.S. har ganska mycket information om släckten tullock från mig som yngst och fram till Thomas så hör av er så skickar jag en kopia på vad jag har.

2021-01-04, 14:12
Svar #7

Utloggad Lars-Erik Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2021-01-04, 14:11
    • Visa profil
Hej!
Hittade detta inlägg och chansar på att få kontakt. Forskar lite på min frus sida och hennes fars släktingar kommer från Bohuslän. Det verkar som att hennes farmors mormors far var Thomas Thullock född 1748-11-14 i Edinburgh. Farmor mormor hette Elisabeth Tomasdotter född 1822-09-12.
Tacksam för mer info om Thomas Thullock d 1748
Mvh Lars-Erik K

2021-01-05, 16:50
Svar #8

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil
Hej -
Ett par detaljer ur mina samlingar kring Göteborgs rådhusrätt mm och Thomas Tullock:


1774 22/8 Fullmakt utställd av Thomas Tullock (denna dag) med sigill – monogramsigill – för Isack Grönbohm att representera honom inför rätten mot skepparen Hans Hendr. Heydeman. Göteborgs kämnärsrätt vol. E:24.

1781 14/5 Handlingar från Robert Crosswall. Han ägde sillsalteri i norra skärgården. Men på grund av brist på sill var han nu tvingad att inställa sina betalningar. Hans kreditorer var (svenska): Bl.a Salteri insp. Thoms. Tulloch 204,36,3  (utrikes): Avl John Pearsons sterbhus 216,32 Herrar N Stivenson & Ragan i Paisley 277,39, Herr James Brown i Edinburg med ränta från 9/2 1785 (?) 519,32 – dvs. summa 8874,20 Rd. Han räknar sedan upp sina tillgångar – bl.a hus och gård i Masthugget 3000 Rdr., Trankokeri vid Gullholmen (Margreteholm kallat) 3500 Rdr. Total bouppteckning gjordes på Crosswalls egendom. Göteborgs rådhusrätt: Årshandlingar RR 1781 maj-juni, vol. EIIb:197.

Intressant att se att Thomas Tullock var engagerad i sillhanteringen i Göteborgs skärgård. Många skottar var också det. Hälsningar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna