ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tulldahl  (läst 2352 gånger)

2006-10-26, 18:43
läst 2352 gånger

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5041
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:19
    • Visa profil
Hej!
 
I Blentarp finns en kvartermästare Eskil Tulldahl (Thuldal, Toldal), som tillsammans med hustrun Johanna Nilsdotter Schiöt får tre barn där, Mätta (f 1722 1/11), Carl Johan (dpt 1725 19/12) och Sven Tule (f 1729 9/3).
 
Pigan Brita Tulldahl, f ca 1707, gifter sig 1734 10/3 i Mörarp med trädgårdsmästaren på Rosenlund Rasmus Friberg. De får två barn på Rosenlund, Johan Jacob (dpt 1734 15/4), Fredrik (dpt 1736 5/9) innan Brita dör 1739 27/5.
 
Finns det någon som känner till Eskils och Britas ursprung? Finns det något släktskap med kronolänsmannen i bl.a. Torna härad Frans Tulldahl (f ca 1713, d 1783 i Lund)?
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2006-11-22, 21:21
Svar #1

Hans-Erik Andreasson

Bild 3.jpg
 
Eskil och Johanna gifter sig i Skurup 1912.

2006-11-22, 21:24
Svar #2

Hans-Erik Andreasson

1712 ska det vara förstås.
Bilden försvann tydligen.

2008-01-28, 22:02
Svar #3

Utloggad Anneli Rytterlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2008-02-03, 11:07
    • Visa profil
    • www.rytterlund.st/
Hej
 
Jag har precis börjat med att göra ett släktträd på geni.com.
Det har vuxit sig ganska stort men jag skulle vilja gå ner i röttterna lite mer, som det är nu så är det ganska brett. Min mamma är yngst av syskonen Tulldahl som var 15 stycken .
 
Min mormor är Gertrud Tulldahl f.1892 i Tåby,Östergötland och min morfar Johan Axel Tulldahl f.1890 i Kvillinge,Östergötland.
Morfars far är Erik Alfred Tulldahl f.1856 i Dalhem, Kalmar län och morfars mor är Karolina Johansdotter f.1862 i Björsäter,Östergötlands län.
 
Har ni tips på hur jag ska gå tillväga?  
mvh.Anneli Rytterlund

2008-11-16, 21:35
Svar #4

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5041
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:19
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har nu följt upp den först efterfrågade Eskil Tulldahl, och detta är vad jag har funnit:
 
Enligt Skånska tre(- och fem)männingsregementets generalmönsterrulla 1712 hade Eskil Tulldahl blivit antagen som ryttare vid regementet 1700 - den enda Eskil jag kan hitta nämns i regementets gmr 1710, nämligen ryttaren nr 23 vid överstelöjtnantens kompani, Eskel Lärka, född i Örkelljunga, 39 år gammal, antagen i maj 1700 (osäker på om han är identisk med Eskil Tulldahl dock).
 
Vid generalmönstringen 1712 kan man läsa att
 
3die Corporalskapet Corporalen Magnus Löfbergh. Transporterat till 2dra Corporalskapet, J dess ställe avancerat Ryttaren Eskell Tuldahl Ao 1711 in Martj Manadt, har till förne tient för Ryttare här under Regementet sedan ao 1700.
 
I gmr 1713 är Eskil 3:e korpral vid ryttmästare Hammars kompani vid samma regemente, har tillförne tient för Ryttare här wijd regementet sedan 1700, och sedermera in Martij 1711 avancerat till Corporal här wijd Compagniet, och samma i gmr 1714, men i gmr 1716 anges han vara 1:e korpral vid 3:e korpralsindelningen under ryttmästare Rosencrantz kompani (Hammars efterträdare). Eskil anges då vara 36 år gammal, med 16 års tjänstetid, alltså född ca 1680. Uppgifterna är desamma i gmr 1718, men i gmr 1719 kan man läsa att Eskil fått dimission 1719, och ersatts av korpralen Gunnar Landerbergh, vid ryttmästare Otto Philip Beurmans kompani (Rosencrantz efterträdare). År 1720 dyker Eskil upp som kvartermästare, men vid vilket regemente har jag inte lyckats ta reda på.  
 
Det verkar som att Eskil var gift två gånger, eftersom en dotter Cecilia dyker upp i mantalslängden 1724 (om vi utgår från att då var minst femton år gammal, så bör hon vara född före 1709).
 
Från hösten 1719 bodde familjen på Blentarp nr 25 i Blentarp, och man kan följa dem i mantalslängderna:
 
1720, Blentarp 25 - h:r quartermästaren Tuhldals hust:r
1721, Blentarp 25 - Madam Tuhldahl
1722, Blentarp 25 - Madame Thuldahl
1724, Blentarp 25 - Quartermästaren Tuldahl och hustru, dotter Sissela
1725, Blentarp 25 - qwartermästaren Tuhldal och hustrun
1726, Blentarp 25 - Tuhldahl h: P: Hanna
1727, Blentarp 25 - Qwart[...]Tuldahl och h:
1728, Blentarp 25 - Tuhldal och hustrun
1742, Blentarp 25 - Nilss Månsson h.
 
Eskil gifte sig alltså 1712 29/7 i Skurup med Johanna (Hanna) Nilsdotter Skiött, och fick bevisligen barnen:
d. Ingrid, f 1714 21/2 i Skurup.
d. Hanna, dpt. 1715 19/6 i Skomakaremöllan, Skurup.
d. Mätta, f 1722 1/11 i Blentarp.
s. Carl Johan, dpt 1625 19/12 i Blentarp.
s. Sven Thule, f 1729 9/3 i Blentarp.
 
Om vi utgår från att dotten Cecilia var född före 1709 kan hon inte ha varit dotter till Eskil i äktenskapet med Johanna Skiött, vilket gör att vi även kan placera in de tre troliga barnen från det troliga första äktenskapet:
 
d. Brita, f ca 1707, den ovan nämnda som gifter sig 1734 10/3 i Mörarp med trädgårdsmästaren på Rosenlund Rasmus Friberg.  
d. Cecilia, f före 1709, nämnd i mtl 1724.
s. Frans, f ca 1713 (han går inte att återfinna i Skurups födelsebok - är han en son i Eskils första eller andra äktenskap?), död 1783 8/10 i  Lund, kronolänsman, bryggare.
 
Kvartermästaren Eskil Tulldahl dog 52 år gammal 1732 i Blentarp, begravd Dom. 7. post. Ep. - alltså född ca 1680, en ålder som stämmer bra in på uppgifterna i generalmönsterrullorna.
 
Finns det någon som kan komplettera eller kommentera dessa uppgifter?
 
Med vänliga hälsningar,
 
Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2008-11-16, 22:00
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Min kommentar är att jag undrar på vad du baserar antagandet, förutom namnet Tulldahl, att Brita och Frans troligen är barn till Eskil Tulldahl? Ingen av dem döper t ex en son till Eskil. Brita har inte heller någon son Frans och Frans har ingen dotter Brita.

2009-01-29, 01:22
Svar #6

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5041
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:19
    • Visa profil
Nu har jag äntligen funnit Eskil Tulldahl i rullorna som ryttare - han blev antagen som ryttare vid Skånska tre(- och fem)männingsregementet 1700, och är vid generalmönstringen 1710 ryttare nr. 65 vid ryttmästare Lindströms kompani. Det står även att han är 29 år gammal, född i Ravlunda socken (!), är gift (!), att han inte lärt något hantverk men att han kan läsa och skriva.
 
Som Anders Berg kommenterar den den 16/11 2008, så är min hypotes att Frans och Brita Tulldahl är barn till Eskil i det nu bevisade tidigare äktenskapet mycket lös, och som han skriver döper ingen av dem barn till Eskil, eller Frans/Brita vice versa. Så än så länge behövs fler belägg för att det skulle vara så. Dock är ju Cecilia ett säkert barn från det tidigare äktenskapet (med den ännu namnlösa första hustrun).
 
Jag började genast söka efter en Eskil i slutet av 1600-talet i Ravlunda, och tänkte att han väl rimligtvis borde komma från ett ställe som börjar på Tul-. Och mycket riktigt, i Tullekille by i Ravlunda hittade jag Eskil Svensson, som bodde hemma hos fadern Sven Jonsson 1697 (namnlikheten åsido, så döpte ju Eskil Tulldahl dessutom sin son 1729 till Sven Thule).
Ravlunda katekismilängd 1697
Tullekilla
Swän Joensson läsa i bok
hustrun Elna
Sonnen, Olla läsa i book
Sonnen, Joen läsa i book
Sonnen, Eskell läsa i book
Sonen, Pär läsa i book
Sonnen Niels, läsa i book
Fadern Sven Jonsson har tydligen diskuterats här på Anbytarforum tidigare, under Socknar > Ravlunda. Han var hursomhelst född omkring 1628 i Hjärsås socken, och dog i mars 1702 i Ravlunda:  
d 30. Dito begrofs bonden Swen Jonsson i Tullekille, som dödde d 25. hujus 74. åhr och 5. månader gammal. Som warit barnfödd i Dunneberga, Hiersåhs Sockn i Gÿinge häradt af äckta föräldrar. faderen war Jon Måns och moderen h. Olu Olssdotter. Han hade warit gift 3. gånger, och aflat 16. barn. med sin första hustru Sine Tuwes dotter 7. med sin andra h. Sussa Olssdotter 8. och med sin tredie h. Elna Nils dotter ett barn. han förde ett Gudeligit lefwerne i werlden, och dödde mäckta sackteligen Text. 2. Tim. 4. Jag hafwer kämpat etc.
Änkan Elna tycks ha lämnat socknen efter makens död, i september i samma år: d 26. förzedlades Swen Jonssons Änkia i Tullekille, h. Elna Nils dotter.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2009-04-26, 01:27
Svar #7

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5041
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:19
    • Visa profil
I Torna häradsrätts dombok 1729 (AIa:37) är f.d. kvartermästaren Eskil Tulldahl en flitig gäst.
 
Bönderna Måns Arfvidsson och Daniel Arfvidsson i Eljaröd, Albo härad, hade genom fullmäkt instämt Eskil Tulldahl i Blentarp angående mödernarvet efter Tulldahls döttrar Cecilia och Bereta, och domen blev avsagd vid laga hösttinget i Dalby den 5 nov 1729 (notisen är mycket svårläst). Enligt notisen hade Tulldahl efter sin första hustrus död dragit om dem med hvarjehanda bekåstnad, och det nämns även att de båda döttrarna hade ärvt sin döda syster. Målet tas åter upp den 6/6, § 2.
 
Nu bör väl i alla fall trädgårdsmästaren Rasmus Fribergs hustru Brita Tulldahl (född ca 1707) hamna som dotter till Eskil. Hittar ingen lämplig kandidat som Eskils första hustru, kan det vara som så att de gifte sig i Eljaröd, och att de båda bröderna Arfvidsson är första hustruns bröder? Eskil kom ju från Ravlunda, inte långt därifrån.
 
De mål gällande Eskil Tulldahl som dominerar 1729 är dock av det mindre trevliga slaget...
 
Eskil hade tydligen varit i slagsmål med frälseinspektor Ambjörn Malmbeck, och givit honom blånader och blodvite. Enligt häradsrättens resolution den 15/2 1729 skulle målet åter tas upp vid efterföljande ting, och på andra tingsdagen skulle Eskil möta upp, utan att stämma Malmbeck i sin tur. [Torna hd AIa:37 15/2, § 1]. Vid det efterföljande tinget anhåller Malmbeck om laga slut i saken mot Tulldahl, som inte hade infunnit sig vid hela tinget, eller överhuvudtaget efterlevt rättens resolution. Nämnden intygade att Tulldahl inte varit närvarande vid tinget. [Torna hd AIa:37, ST 1729, §. 9]
 
Eskil hade även hamnat i slagsmål med karetmakaren Jacob Bröms [Torna hd AIa:37 14/2, § 8], och målet sköts upp till nästa ting. Tulldahl hävdade att Bröms hade överfallit honom i sitt eget hem, så att han tvingades stöta Bröms ifrån sig, men att han inte varken huggit eller slagit honom, trots de blånader och det blodvite som uppstod. Bröms' skador bestod av ett hål i pannan, ett i huvudet, ett på näsan och ett på benet, samt en blånad under högra ögat, en på armen och en på händerna. Rätten yrkade därför på att Tulldahl skulle betala hela rättegångskostnaden, inte bara för de skador han åsamkat Bröms, utan även för att han dragit ut på saken genom att frånvara och dra ut på saken under tre ting. [Torna hd AIa:37, ST 1729, §. 14]
 
Häradsprosten och kyrkoherden Caspar Ennes hade 1729 24/9 skickat brev till kronobefallningsmannen Anders Krook, där han berättar hur förre komministern Malte Textorius, då denne skulle förrätta nattvard i Blentarps kyrka den 3 september, uppmärksammat att kvartermästare Tulldahl hade druckit, svärmat, svurit och illa hanterat sin hustru på grund av att han hade druckit den föregående natten. Tulldahl hade därför blivit avstängd från nattvarden, och samma dag hade Eskil under gudstjänsten tagit sig en flaska brännvin och sagt jag gjer Prästen den och den, och wil intet Fan berätta mig, så kan jag berätta mig sjelf. [Torna hd AIa:37, HT 1729, §. 17] Målet fortsatte den 1/11 (§6) och den 5/11 (§2).
 
Till slut sattes Eskil tydligen i arrest, och fördes inför rätten den 8/11, där han bad om förskoning, men eftersom han dessutom förra hösten i sitt hus i Blentarps socken utgjutit sådana försmädelser och bannor, som [lucka], ansågs det att Eskil borde föras under arrest till Malmö fästning för vidare förvar. [Torna hd AIa:37 8/11 §2]
 
Tjänstepigan Kjerstina Persdotter i Knickarp instämde Eskil under tiden, angående att han för tre år sedan skall ha förvisat henne ur sin tjänst hos honom, och därför ville hon ha hela årslönen samt rättegångskostnaderna betalda, avsagt vid laga hösttinget i Dalby d 3 nov 1729. Eskil hävdade dock att han bara haft henne till barnflicka, inte tjänstepiga.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2015-03-06, 20:55
Svar #8

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5041
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:19
    • Visa profil
Några tillfällighetsfynd av Tulldahl i Lunds domkapitels protokoll 1836:
Lunds domkapitels protokoll 1836 27/7, §. 16, Domkapitlets i Lund arkiv, vol. AI:114 (1836), sid. 333.
»Carolina Pettersson som warit förlofwad med Skräddare Gesällen Tulldahl, och med honom sammanaflat barn begär wid fogandet af någon åtgärd för att honom erhålla 25 Rd:r årligen i fosterslön, wiljandes Consistorium, så wida han kan anträffas, förekalla desse fästehjon instundande månad hwartill dag framdeles skall utsättas».
 
Lunds domkapitels protokoll 1836 12/10, §. 20, Domkapitlets i Lund arkiv, vol. AI:114 (1836), sid. 434.
»Christina Maria Tulldahl här i staden begär skiljobref från sin fästeman Smedgesellen Lars Dyberg på grund av Lunds KämnersRätts utslag den 30 sistledne September hvaröfwer Consistorium will sig yttra då bewis företes att utslaget är laga kraftwunnit».
 
Lunds domkapitels protokoll 1836 23/11, §. 22, Domkapitlets i Lund arkiv, vol. AI:114 (1836), sid. 512.  
»Bewiljades skiljobref [...] 2:o Emellan fästehjonen Maria Chr. Tulldahl i Lund och hennes afwekne fästeman Smedgesällen Lars Dyberg hwilckas ägtenskaps förbindelse är uphäfwen genom Lunds Kämnärs Rätts laga kraftwundna Utslag den 30 sistl. Sept:».
Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2017-11-09, 22:08
Svar #9

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5041
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:19
    • Visa profil
I Lund hölls år 1800 en bouppteckning som leder vidare till intressanta fynd kring släkten Tulldahl i Skåne (Lunds rådhusrätt och magistrat FIIa:31, s. 33ff):


”År 1800, den 6: Februarii, hölts Bouptekning, efter Snidkaren och Borgaren Carl Johan Tulldahl härå staden, som, ogift och Barnlös, d: 12: Jan: detta år med döden aflidit, och sig efterlemnat fölljande arfwingar

1o: snidkare Gesällen Peter Tuldahl, myndig
2o: Merta Tulldahl, ogift;
3o: afl: Ingrid Tulldahls son Jacob Bergman, myndig men utrikes wistande,
4o: änkan Christina Tulldahl och
5o: afl: hökaren Carl Tulldahls Barn, Fredric, Frants, Else Catharina, Ingri, Johanna och Anna Catharina, alla små och omyndiga.
Kopparslagaren Niclas Bergman och Kopparslagaren Isac Bergman, begge härwid närwarande, bewakade den förre Merta Tulldahl och afl: hökaren Carl Tulldahls Barns, samt den sednare sin utrikes wistande sons Jacobs rätt och förmån, efter härwarande Magistratens för dem utfärdade förordnande d: 27: sistl: Jan:; och instälte sig äfwen, efter Magist: förordnande, Academie wagtmästaren Haldehn, att påse och bewaka en förment arfwinges rätt och bästa, som skall heta Friedric Friberg.”
 
Osäkerheten kring Fredrik Fribergs arvsrätt ledde till att saken togs upp vid Lunds rådhusrätt (Lunds rådhusrätt och magistrat AIa:93, 1800 15/3, §. 2):

”I afseende på arf-skiftets afslutande, efter afledne snidkaren Carl Tulldahl, företeddes nu en af arfwingarne upgjord ätte-tafla, som, behörigen examinerad och exhiberad, återställdtes.
Och som af samma ätte-tafla inhämtades, at bemelte Tulldahl ej hafwit mer än 2ne syskon neml: Brodren afledne Ländsmannen Frantz Tuldahl och systren Mätta Tulldahl, gift i Allarp, som långt för detta Barn-lös med döden aflidit; så beslöt Magistraten at snidkaren Peter Tuldahl, hans syster Mätta Tulldahl, afledne hökaren Carl Tulldahls efterlämnade sex omyndige Barn, afledna Ingri Tulldahls nu utrikes wistande son Jacob Bergman och Enkan Christina Tulldahl, såsom rätta och närmaste arfwingar, efter nu afledne snidkaren Carl Tulldahl, i arf-skiftet skulle tilläggas hela qwarlåtenskapen neml: Peter Tulldahl en hel arfs-lott, Mätta Tulldahl en hel arfslott, afl: hökaren Carl Tulldahls efterlemnade 6 omyndige Barn en hel arfslott och Enckan Christina Tulldahl en hel arfslott, såwida ej framdeles kan wisas, at Fredric Friberg som jämväl hållits för arfwinge i Boet samt i sådan egenskap hos Magistraten blifwit anmäld, och för hwilcken waktmästaren Halldehn till Curator af RådstuguRätten altså blifwit förordnad såsom wärkelig arfwinge i Boet, lagligen tillkommer någon del af qwarlåtenskapen – och skulle, i föllje häraf, waktmästaren Halldehn till nästa måndag å Rådhuset upkallas, och föreläggas, at, inom en månad derefter, bemelte Fredric Fribergs slägtskap med afledne snidkaren Carl Tulldahl i Bewis leda, wid den påfölgd at arfskiftet, efter honom, enl. här ofwanföre utstakade grindar, afslutades.”


Ärendet fortsatte efterföljande måndag (Lunds rådhusrätt och magistrat AIa:93, 1800 17/3, §. 1):

”Till följe af Beslutet under §: 2. den 15de i denna månad, instälde sig nu waktmästaren Halldehn, som förelades, at, innom en månad härefter i Bewis leda, det Fredric Friberg, för hwilcken han till Curator blifwit förordnad, wärckeligen är en laglig arfwinge i afledne snidkaren Carl Tulldahls Bo, wid den påfölgd, at arfs-skiftet, efter denna sidstnemde afslutas, enligt de grunder, som i berörde Beslut af Magistraten blifwit utstakade.”
 
Tyvärr hittar jag inget mer i domboken om de bevis som vaktmästaren Halldehn skulle lägga fram; längre fram i snickaren Carl Johan Tulldahls bouppteckning sägs dock att endast Tulldahlarna ärvde ”sedan den uppgifne Friedric Fribergs förmenta arfsrätt, jämlikt den grund, som i ofwan åberopade protocoller lagd är, nu mera aldeles förswunnit”. De protokoll som åberopas anges i bouppteckningen vara rådstugoprotokollen 14/3, 17/3 och 19/4 1800. De två förstnämnda datumen återfinns ju mycket riktigt i domboken, men den 19/4 finns inget mål som behandlar Tulldahl. För säkerhets skull letade jag fram till maj månads protokoll utan någon träff, och undersökte även Lunds rådhusrätts inneliggande handlingar till domboken 1800 (FIb:1) samt Lunds kämnärsrätts dombok 1800 (AIa:82) – utan några fynd där heller. Man frestas ju dock att tro att denne Fredrik Friberg är identisk med Brita Tulldahls och trädgårdsmästaren Rasmus Fribergs son, född 1736 (döpt 5/9) på Rosenlund i Mörarps socken, och i så fall borde han ju vara snickaren Carl Johan Tulldahls systerson och alltså haft rätt till arv – fast tydligen ansåg rådhusrätten och Tulldahlarna annorlunda, och eftersom jag inte hittar mer om målet 1800 får frågetecknen tills vidare kvarstå.
 
Ett frågetecken som däremot rätas ut är ju frågan om Frans Tulldahl (ca 1713-1783) i Lund verkligen var son till kvartermästaren Eskil Tulldahl – vilket han ju alltså var. Brodern snickaren som dör ogift och barnlös 1800 12/1 i Lund är då alltså Eskil Tulldahls son Carl Johan född 1725 (döpt 19/12) i Blentarp, och systern Mätta Tulldahl, född 1722 1/11 i Blentarp – som sägs ha dött barnlös i Allarp – hittade jag i Allarps by, Södervidinge socken. Där kallas hon dock alltid Mätta Eskilsdotter, dör 1796 2/7 i Allarp, gifter sig 1744 6/1 i Södervidinge med drängen, sedermera undantagsmannen Arvid Persson (född omkring 1715, död 1789 4/5 i Allarp, Södervidinge) och eftersom Mätta Eskilsdotter dör barnlös ärvs hon 1796 4/7 av sina brorsbarn Tulldahlarna från Lund (Harjagers häradsrätts arkiv FIIa:5, s. 132).


Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2021-01-07, 21:39
Svar #10

Utloggad Erik Lind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2021-06-30, 02:54
    • Visa profil
I Lund hölls år 1800 en bouppteckning som leder vidare till intressanta fynd kring släkten Tulldahl i Skåne (Lunds rådhusrätt och magistrat FIIa:31, s. 33ff):


”År 1800, den 6: Februarii, hölts Bouptekning, efter Snidkaren och Borgaren Carl Johan Tulldahl härå staden, som, ogift och Barnlös, d: 12: Jan: detta år med döden aflidit, och sig efterlemnat fölljande arfwingar

1o: snidkare Gesällen Peter Tuldahl, myndig
2o: Merta Tulldahl, ogift;
3o: afl: Ingrid Tulldahls son Jacob Bergman, myndig men utrikes wistande,
4o: änkan Christina Tulldahl och
5o: afl: hökaren Carl Tulldahls Barn, Fredric, Frants, Else Catharina, Ingri, Johanna och Anna Catharina, alla små och omyndiga.
Kopparslagaren Niclas Bergman och Kopparslagaren Isac Bergman, begge härwid närwarande, bewakade den förre Merta Tulldahl och afl: hökaren Carl Tulldahls Barns, samt den sednare sin utrikes wistande sons Jacobs rätt och förmån, efter härwarande Magistratens för dem utfärdade förordnande d: 27: sistl: Jan:; och instälte sig äfwen, efter Magist: förordnande, Academie wagtmästaren Haldehn, att påse och bewaka en förment arfwinges rätt och bästa, som skall heta Friedric Friberg.”
 
Osäkerheten kring Fredrik Fribergs arvsrätt ledde till att saken togs upp vid Lunds rådhusrätt (Lunds rådhusrätt och magistrat AIa:93, 1800 15/3, §. 2):

”I afseende på arf-skiftets afslutande, efter afledne snidkaren Carl Tulldahl, företeddes nu en af arfwingarne upgjord ätte-tafla, som, behörigen examinerad och exhiberad, återställdtes.
Och som af samma ätte-tafla inhämtades, at bemelte Tulldahl ej hafwit mer än 2ne syskon neml: Brodren afledne Ländsmannen Frantz Tuldahl och systren Mätta Tulldahl, gift i Allarp, som långt för detta Barn-lös med döden aflidit; så beslöt Magistraten at snidkaren Peter Tuldahl, hans syster Mätta Tulldahl, afledne hökaren Carl Tulldahls efterlämnade sex omyndige Barn, afledna Ingri Tulldahls nu utrikes wistande son Jacob Bergman och Enkan Christina Tulldahl, såsom rätta och närmaste arfwingar, efter nu afledne snidkaren Carl Tulldahl, i arf-skiftet skulle tilläggas hela qwarlåtenskapen neml: Peter Tulldahl en hel arfs-lott, Mätta Tulldahl en hel arfslott, afl: hökaren Carl Tulldahls efterlemnade 6 omyndige Barn en hel arfslott och Enckan Christina Tulldahl en hel arfslott, såwida ej framdeles kan wisas, at Fredric Friberg som jämväl hållits för arfwinge i Boet samt i sådan egenskap hos Magistraten blifwit anmäld, och för hwilcken waktmästaren Halldehn till Curator af RådstuguRätten altså blifwit förordnad såsom wärkelig arfwinge i Boet, lagligen tillkommer någon del af qwarlåtenskapen – och skulle, i föllje häraf, waktmästaren Halldehn till nästa måndag å Rådhuset upkallas, och föreläggas, at, inom en månad derefter, bemelte Fredric Fribergs slägtskap med afledne snidkaren Carl Tulldahl i Bewis leda, wid den påfölgd at arfskiftet, efter honom, enl. här ofwanföre utstakade grindar, afslutades.”


Ärendet fortsatte efterföljande måndag (Lunds rådhusrätt och magistrat AIa:93, 1800 17/3, §. 1):

”Till följe af Beslutet under §: 2. den 15de i denna månad, instälde sig nu waktmästaren Halldehn, som förelades, at, innom en månad härefter i Bewis leda, det Fredric Friberg, för hwilcken han till Curator blifwit förordnad, wärckeligen är en laglig arfwinge i afledne snidkaren Carl Tulldahls Bo, wid den påfölgd, at arfs-skiftet, efter denna sidstnemde afslutas, enligt de grunder, som i berörde Beslut af Magistraten blifwit utstakade.”
 
Tyvärr hittar jag inget mer i domboken om de bevis som vaktmästaren Halldehn skulle lägga fram; längre fram i snickaren Carl Johan Tulldahls bouppteckning sägs dock att endast Tulldahlarna ärvde ”sedan den uppgifne Friedric Fribergs förmenta arfsrätt, jämlikt den grund, som i ofwan åberopade protocoller lagd är, nu mera aldeles förswunnit”. De protokoll som åberopas anges i bouppteckningen vara rådstugoprotokollen 14/3, 17/3 och 19/4 1800. De två förstnämnda datumen återfinns ju mycket riktigt i domboken, men den 19/4 finns inget mål som behandlar Tulldahl. För säkerhets skull letade jag fram till maj månads protokoll utan någon träff, och undersökte även Lunds rådhusrätts inneliggande handlingar till domboken 1800 (FIb:1) samt Lunds kämnärsrätts dombok 1800 (AIa:82) – utan några fynd där heller. Man frestas ju dock att tro att denne Fredrik Friberg är identisk med Brita Tulldahls och trädgårdsmästaren Rasmus Fribergs son, född 1736 (döpt 5/9) på Rosenlund i Mörarps socken, och i så fall borde han ju vara snickaren Carl Johan Tulldahls systerson och alltså haft rätt till arv – fast tydligen ansåg rådhusrätten och Tulldahlarna annorlunda, och eftersom jag inte hittar mer om målet 1800 får frågetecknen tills vidare kvarstå.
 
Ett frågetecken som däremot rätas ut är ju frågan om Frans Tulldahl (ca 1713-1783) i Lund verkligen var son till kvartermästaren Eskil Tulldahl – vilket han ju alltså var. Brodern snickaren som dör ogift och barnlös 1800 12/1 i Lund är då alltså Eskil Tulldahls son Carl Johan född 1725 (döpt 19/12) i Blentarp, och systern Mätta Tulldahl, född 1722 1/11 i Blentarp – som sägs ha dött barnlös i Allarp – hittade jag i Allarps by, Södervidinge socken. Där kallas hon dock alltid Mätta Eskilsdotter, dör 1796 2/7 i Allarp, gifter sig 1744 6/1 i Södervidinge med drängen, sedermera undantagsmannen Arvid Persson (född omkring 1715, död 1789 4/5 i Allarp, Södervidinge) och eftersom Mätta Eskilsdotter dör barnlös ärvs hon 1796 4/7 av sina brorsbarn Tulldahlarna från Lund (Harjagers häradsrätts arkiv FIIa:5, s. 132).


Mvh Markus
Har du Markus, eller någon anna för den delen, lyckats bringa klarhet i huruvida Frans Tulldahl (barn till Eskil) var son till okända hustru nr 1 eller Johanna Schött? Ett årtal som cirkulerar för Frans' födelse är 1713. Såvitt jag förstår vigdes Eskil och Johanna 1712? Frans döttrar hette Ingrid Johanna och Johanna, vilket kanske skulle tala för att Frans var äldsta barnet till Eskil och Johanna?

2021-01-07, 23:01
Svar #11

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5041
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:19
    • Visa profil
Hej Erik!
 
Denna fråga har jag tyvärr ännu inte lyckats besvara med säkerhet; ärendet i Torna häradsrätts dombok 1729 (som jag nämner ovan 2009-04-26) säger ju att Eskil Tulldahl i första äktenskapet hade döttrarna Cecilia och Bereta som före 1729 hade ärvt sin tidigare avlidna syster, och eftersom Frans inte omnämns i samband med detta ärende skulle det ju kunna tolkas som att han inte hade med de båda arven att göra – och alltså är en son i andra äktenskapet. Som du säger pekar ju namnet Johanna i denna riktning, men det kan ju vara så att Frans hade fått ut sitt mödernearv före 1729 och därför inte var aktuell i samband med de båda förmyndarnas klagomål.
 
Jag försökte se om jag kunde hitta Frans i mantalslängderna, för att därigenom utröna ifall han borde vara född i första eller andra äktenskapet, men jag fann inget exakt svar. Kvartermästaren Tulldahl och hustrun är i varje fall skrivna på Blentarp nr. 25 i Blentarps socken i mantalslängderna 1725–1728, men Frans finns inte antecknad hos dem under något av dessa år. Detta stämmer bra med det beräknade födelseåret 1713, för i så fall hade han ännu inte hunnit fylla 15 år när den sistnämnda mantalslängden upprättades på senhösten 1727, och var alltså inte skattepliktig i någon av mantalslängderna 1725–28.
 
Man kan ju dock undra varför Frans i så fall inte finns antecknad i Skurups födelse- och dopbok 1712–13, när nu föräldrarna gifter sig där i juli 1712 och systern föds där 1714?

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2021-01-08, 02:07
Svar #12

Utloggad Erik Lind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2021-06-30, 02:54
    • Visa profil
Trots ditt föredömligt detektivarbete kommer vi nog inte vidare i den frågeställningen med tillgängligt material. Man kan ju hoppas på att nya dokument uppdagas.

Tack!

2021-01-09, 20:07
Svar #13

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1523
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Ett fynd i Skurups begravningsbok 1713.

"Den 13 februari Hr corporal Tuldahls dotter Sÿne i sitt ålders 1 år 6 månader."

/Paul

2021-01-10, 10:38
Svar #14

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5041
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:19
    • Visa profil
Ett sånt intressant fynd, Paul! Denna notis hade jag tydligen missat, men både till namn och beräknad ålder passar Sine bra in i sammanhanget (som jag förstått hette Eskil Tulldahls styvmor Sine).
 
Jag har nu grävt vidare, och gjorde då en del fynd som bringar mer klarhet i släkten Tulldahl. Först och främst lyckades jag få fram namnet på Eskil Tulldahls första hustru, nämligen Kerstina Arvidsdotter. Hon var uppenbarligen dotter till Arvid Danielsson på Eljaröd nr. 12 i Eljaröds socken, och bodde hemma hos fadern och hans hustru (modern?) Lusse i mantalslängden 1699. Hon måste ha gift sig med Eskil Tulldahl några år därefter, antagligen i Eljaröd, men parets äldsta barn Brita föds tydligen i moderförsamlingen Andrarum. Det mesta av pastoratet Andrarum-Eljaröds kyrkoböcker gick upp i rök vid en brand i prästgården 1875, men av någon anledning klarade sig Andrarums kyrkoböcker 1706–1722 samt 1722–1734 – och där hittar man Britas födelsenotis i september 1706 (Andrarums kyrkoarkiv, vol. CI:1, sid. 128):
 
”Dominica 19 post Trinit: 30 Döptes Ryttarens Eskill Tuldals barn som war födt i Ilstorp, Onsdagen d 19 Septemb: dhet bleff kallat, Berethe, Moderens Namn Kirstene Arffuidtz dåtter:
Oluff Nilsons hust: i Raflunda bar barnet, faddrar Pehr Truedtzon i Andrarum…Jacob Nilson i Ilstorp…Daniel Arfueson i Eljarödh”.
 
Några fler barn finner man dock inte i Andrarum, så döttrarna Cecilia och Sine måste ha fötts i Eljaröd dit paret flyttar kort därefter. Kerstina bör vara identisk med den ryttarhustru Kierstin som bor hemma hos Daniel Arvidsson (alltså den förmodade brodern) på Eljaröd nr. 8 i Eljaröds mantalslängder 1709–1710, men i 1711 års mantalslängd är hon ej kvar där. Det året finner man däremot boende i gathuset Ryttarhuset i Eljaröds socken ”Rytt hust. Kierstin Tuldahls”.
 
Denna mantalslängd upprättades den 19 januari 1711, och dottern Sine beräknas ju vara född vid mitten av augusti 1711. Jag har sedan tidigare gjort en snabb anteckning ur Torna härads dombok 1729 som säger att Eskil Tulldahls första hustru ska ha dött i Albo härad, vilket stämmer bra med Eljaröds socken. Kanske har alltså Kersti dött i barnsäng med Sine i augusti 1711, därefter har Eskil Tulldahl – som ju avancerade till korpral i mars 1711 – flyttat vidare med döttrarna till Skurup, haft gott om tid att avbida de lagstadgade sex månadernas sorgetid, och sedan gift sig med Johanna Nilsdotter Skiött i juli 1712.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2021-01-10, 10:42
Svar #15

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5041
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:19
    • Visa profil
När vi är inne på Johanna Nilsdotter Skiött har jag gjort en del fynd som pekar åt att det mycket riktigt är hon som är mor till Frans Tulldahl – detta förnamn finner man nämligen på hennes sida av släkten.
 
När Eskil Tulldahls och Johannas dotter Mätta döps i Blentarp i januari 1722 är en av faddrarna ”ZadelMakaren des swåger af Sanåkra Caspar Jörgen”, alltså regementssadelmakaren Georg Caspar Dinkler från Sandåkra i Skurups socken. Denne gifter sig där 1717 5/3 med Karna Nilsdotter Skiött, och man finner dem i mantalslängderna 1720–1724 på Sandåkra nr. 8 i Skurup:
 
mtl. 1720. Skurup. Sandåkra nr. 8. Regementssadelmakaren Georg Casper, h
mtl. 1724. Skurup. Sandåkra nr. 8. Sadelmakaren Casper Dinkler, h
 
…men dessförinnan hittar man följande i mantalslängderna:
 
mtl. 1700. Skurup. Sandåkra nr. 8. Nils Fransson, h Marna
mtl. 1702. Skurup. Sandåkra nr. 8. Nils Fransson, h
mtl. 1709. Skurup. Sandåkra nr. 8. Nils Fransson, h, dotter Hanna
mtl. 1710. Skurup. Sandåkra nr. 8 gathus. Nils Fransson, h, dotter Hanna
mtl. 1711. Skurup. Sandåkra nr. 8. Nils Fransson, h, dottern Johanna
 
Nils Fransson har alltså en dotter Johanna, som bör vara identisk med Eskil Tulldahls hustru Johanna Nilsdotter Skiött – och i så fall är Frans Tulldahl döpt efter sin morfars far. Nils Franssons dotter Johanna föds 1690 10/1 i Sandåkra i Skurup, och där föds även Karin pingstdagen 1693 (som alltså måste vara identisk med sadelmakaren Dinklers hustru Karna Nilsdotter Skiött), dotter till ”Nils Frantzon och Maren Anders dotter”. Ett par med detta namn finner man i 1688 års lysnings- och vigselbok i Balkåkra socken, 1,5 mil från Skurup, och vigselnotisen är en sann genealogisk skatt:
 
”d 13 Maij wigdes i Echtenskap Nilss Frantzön och
Marne Anderssdot: hans fader Frantz Nilsson,
Moderen Bodil Frigelssdott. fordum boendes i Ydstadh.
Hennes fader Anders Jacobsson, Moderen Britta
Larsdott. äfuen boandes i Ydstadh. Samma Echte Personer
flyttade strax til Guds Nabe i Skårbye Socken.”
 
I Gussnava i Skårby socken finner man dock inga barn till detta par, men däremot i Skurup dyker ju Nils Fransson och Marna Andersdotter upp i januari 1690 – och det är nog ingen tvekan om att det är samma personer som gifte sig i Balkåkra ett och ett halvt år tidigare.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2021-01-11, 00:03
Svar #16

Utloggad Erik Lind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2021-06-30, 02:54
    • Visa profil
Fantastiskt vad ni har hittat! Också en möjlig förklaring varifrån namnet Frans kom.

Johanna Nilsdotter Skiötts farmor har ett enligt mig mycket underligt efternamn, Frigelsdotter. Har inte hittat någon med namnet Frigel. Kanske är en udda stavning på ett vanligt namn? Bra jobbat i alla fall!

2021-01-29, 21:16
Svar #17

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5041
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:19
    • Visa profil
Jag blev själv väldigt nyfiken på det där Frigelsdotter, för jag har aldrig sett något liknande namn och trodde först att jag läste fel – men när jag nu dubbelkollar lyckas jag inte tyda det till något annat än Frigelsdotter (”Frigelßdott.”).
 
Jag hittade först inget namn som ens var i närheten, och blev därför väldigt glad när jag fann två intressanta personer i Svedvi socken (sedermera Hallstahammar) i Västmanland, nämligen ”Erich Friggillßon” som gifter sig 1699 9/10 och ”Karin Friggillsdotter” som gifter sig där 1705 15/10 (Hallstahammars kyrkoarkiv, vol. LIa:4, sid. 697ff).
 
Frågan är bara vad detta kan vara för namn? Frigel, Friggel, Friggil?

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna