ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tullberg  (läst 4672 gånger)

2011-01-31, 11:43
läst 4672 gånger

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:35
    • Visa profil
Hej!
 
Stamfadern för släkten Tullberg (från Småland), fältväbeln vid Kronobergs regemente Tyge/Tyko Gustav Gudmundsson Tullberg, var från 1793 fram till sin död 1827 bosatt på Högahult Norregård, Nöbbele (G). I husförhörslängderna för Nöbbele anges han vara född 18/12 1762 i Skåne. Enligt Svenska Släktkalendern var han 1785-1793 skriven i Blädinge socken utan anteckning om varifrån han dit inflyttat.
 
18/12 1762 föddes hemmansbrukaren Gudmund Jeppssons och Sissa Tygesdotters son Tyge i Brödåkra, Torrlösa (M). Med tanke på att datumet stämmer och den ovanliga namnkombinationen är det mycket frestande att antaga att denne Tyge Gudmundsson är identisk med Tyko Tullberg.
 
Gudmund Jeppsson, d. 26/6 1788 i Brödåkra, Torrlösa, och Sissa Tygesdotter, d. 27/10 1781 i Brödåkra, vigdes 11/3 1759 i Bosarp.
Jag har antecknat följande barn till dem:
Kerstina, f. 11/12 1759 i Brödåkra, Torrlösa, d. 9/4 1803 i Brödåkra. Gift med Hans Johansson i Brödåkra.
Tyge, f. 18/12 1762 i Brödåkra, Torrlösa
Bengt, f. 29/8 1764 i Brödåkra, Torrlösa, d. 18/8 1769 i Brödåkra.
 
Vid en snabb genomgång av Torrlösa död- och begravningsbok kan jag inte finna Tyge död som späd eller ung.
 
Gudmund Jeppsson vigd II 26/10 1782 i Torrlösa med
änkan Karna Jeppsdotter i Äpplatofta, Torrlösa.
 
Enligt Onsjö häradsrätts bouppteckningsregister tycks det inte finnas några bouppteckningar efter Gudmund Jeppsson eller Sissa Tygesdotter.
 
Intressant i sammanhanget att notera är att Gudmund Jeppsons och Sissa Tygesdotters äldsta dotter Kerstina, f. 1759, bars till dopet av inspektor Tullbergs dotter, jungfru Fredrika Tullberg i Röka, Ask. Denne inspektor hette Arvid Tullberg och var gift med Anna Stina Krook - se vidare här på Anbytarforum under Skåne - Efterlysningar - Elsa Brita Möller född 1777-08-02 Trolleholm.
 
Om släkten Tullberg - se bl.a. Svenska Släktkalendern 1917, 1930 och 1980; Wilstadius, Smolandi Upsaliensis, del VII (1990) och Nordisk familjebok: http://runeberg.org/nfcj/0163.html
 
Det är mycket som tyder på att Tyko Tullberg var född som Tyge Gudmundsson i Torrlösa, men säkra bevis saknas. Kanske någon har uppgifter som kan belägga eller avfärda hypotesen?

2011-02-03, 14:21
Svar #1

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:35
    • Visa profil
Hej, igen!
 
Genom en något oväntad källa har jag nu fått information som styrker mitt antagande.
 
Tyko Gustav Gudmundsson Tullbergs son HAMPUS Kristoffer Tullberg (1796-1876) var filolog och kyrkoherde i Stora och Lilla Slågarp. Denne påbörjade en självbiografi, i Lunds stifts herdaminne (Carlquist) II:3 sid. 172 nämnd som H. T:s självbiogr., manuskr. i Bidrag till Skytts hds herdaminne, LUB.. En som tagit del av detta manuskript är Thore Jagesten. I hans intressanta och trevliga skrift En begåvad familj - Berättelsen om syskonen Tullberg i Högahult Norregård, Nöbbele socken (2007) nämner han att Tyko Gudmundsson Tullberg var bördig från Brödåkra i Skåne - en uppgift som Thore Jagesten för mig bekräftat är hämtad från Hampus Tullbergs självbiografiska anteckningar.
 
Tyge Gudmundsson var som dräng i Brödåkra dopvittne när hans syster Kerstina Gudmundsdotter och hennes make Hans Johansson döpte sin son Per, f. 17/9 1782 i Brödåkra, Torrlösa.
 
Därmed får man väl anse det som säkerställt att fältväbeln Tyko Gustav Gudmundsson Tullberg i Högahult Norregård, Nöbbele var född 18/12 1762 som Tyge Gudmundsson i Brödåkra, Torrlösa.

2011-02-05, 15:06
Svar #2

Utloggad Anders Tullberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2019-03-27, 16:31
    • Visa profil
Hej, Jörgen!
 
Mitt namn är Anders Tullberg och jag är precis ny här. Jag tänker nu börja gräva i min släkt Tullberg, som jag kallar Ystadssläkten. Min ursprungliga idé var att 1) försöka föra släkten längre tillbaka i tiden (den äldste hittills kände stamfadern är Mathias Tullberg, som var tullbesökare, född, troligen i Skåne, ca. 1717, (plats och föräldrar okända) död i Ystad 1783). 2) försöka hitta det samband mellan min släkt och Smålandssläkten som enligt traditionen i familjen skulle finnas, men aldrig hann redas ut. Jag blev därför förtjust och förvånad, då jag läste Din utredning! Den visar ju, att sambandet inte finns, och att denne Tyge Gudmundsson måste ha lagt sig till med namnet Tullberg, av någon anledning. Punkt 2) i mitt program faller därför bort.
 
Men punkt 1) kvarstår, så därför vill jag gärna veta, hur det kom sig, att Du forskat just på namnet Tullberg? Och kan det tänkas att du vet något om min släkt? Hör gärna av dig i så fall!
 
Hälsningar!
 
Anders Tullberg

2011-02-06, 23:16
Svar #3

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:35
    • Visa profil
Hej, Anders!
 
Mitt intresse för släkten Tullberg kommer sig därav att jag som musiker intresserat mig för en notbok försedd med bl.a. namnen Carl Gustaf (1795-1825) och Otto Fredrik Tullberg (1802-1853), som båda var söner till fältväbeln Tyko Gudmundsson Tullberg. Notboken, som innehåller såväl folkliga dansmelodier som konstmusik och kontradanser med dansbeskrivningar, är daterad 1822 och kom så småningom att tillhöra spelmannen Ola Olsson (1823-1888) i Skarup, Ronneby.
 
Tyvärr känner jag inte till släkten Tullberg i Ystad.
 
Som du skriver tog sig Tyge Gudmundsson av någon anledning namnet Tullberg. Det verkar troligt att det finns någon koppling till inspektorn Arvid Tullberg i Ask, vars dotter Fredrika ju bar Tyges syster Kerstina till dopet (se ovan). Kopplingen behöver inte nödvändigtvis vara en nära släktrelation.
 
Jag hoppas du kommer vidare med din stamfader Mattias Tullberg och tar gärna del av dina forskningsresultat.

2011-02-07, 10:06
Svar #4

Utloggad Anders Tullberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2019-03-27, 16:31
    • Visa profil
Tack, Jörgen för Ditt intressanta svar! Det verkar ju rimligt, som Du säger, att det finns en koppling till Arvid Tullberg i Ask. Kanske de ändå var släkt på något vis, och det kan möjligtvis redas ut, jag får se längre fram, sedan jag undersökt Arvid Tullberg ordentligt.
 
Kopplingen behöver förstås inte alls innebära släkt, det är sant. Ett gott exempel är följande: Jag råkade se, i Financial Times, ett reportage om en framgångsrik småföretagare Tullberg i England, fick tag på mannen och frågade om vi var släkt. Det var vi inte alls! Hans farfar hade utvandrat från Skåne och tagit sig namnet, tydligen av vördnad för en lärare han haft i skolan, en lärare, som varit ovanligt skicklig och omtyckt. Så kan det gå.
 
Jag skall gärna hålla dig underrättad, när jag hittat något.
 
Bästa hälsningar!
 
Anders Tullberg

2011-02-08, 08:14
Svar #5

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Tullberg finns också som soldatnamn i Mörlunda, Kalmar län på 1700-talet

2011-02-08, 10:26
Svar #6

Utloggad Anders Tullberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2019-03-27, 16:31
    • Visa profil
Tack för tipset, det kanske blir nödvändigt att titta på detta!
 
Hälsningar!
 
Anders Tullberg

2011-02-09, 17:32
Svar #7

Utloggad Anders Tullberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2019-03-27, 16:31
    • Visa profil
EFTERLYSNING
 
Är det någon på detta forum, som skulle kunna ge mig någon ledtråd betr. min äldste, hittills kände förfader, Mathias Tullberg?
 
Han var född 1717, med största säkerhet i Skåne, men jag vet inte var och vem hans föräldrar var. Han dyker upp 1742, som ladugårdsfogde på godset Elleholm i Blekinge, och gifter sig detta år med pigan Lena Lindström. De fick fyra barn, varav ett är fött i Mörrums församling 1743, ett annat i Sölvesborgs församling 1755. Man vet inte var han fanns 1743-1753, men han blev antagen vid Landstullen 1753, kanske Sölvesborg, kanske Ystad, där han med säkerhet var tullbesökare åtminstone fr.o.m. 1766. Han kvarstod i tjänsten där, åtminstone till 1775, och dog i Ystad 1783.
 
Problemet är alltså att ta reda på var han var född och vem hans föräldrar var. Jag har hittat en gosse Mathias, född i Glumslöv 1717, son till mjölnaren Lars Olsson o.h.h. Margret. Det SKULLE kunna vara min Mathias, eftersom han är det enda 1717 födda gossebarnet med det namnet, som finns i DDSS databas. (Men det finns ju luckor i kyrkböckerna, så det är ingalunda säkert, utan måste bevisas). Namnet Tullberg kan han ha tagit sig; sådant förekom.
 
Det skulle vara trevligt, om någon ville höra av sig - tack på förhand i så fall!
 
Anders Tullberg

2012-01-16, 23:22
Svar #8

Utloggad Anders Tullberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2019-03-27, 16:31
    • Visa profil
EFTERLYSNING:
 
Skulle någon av våra norska deltagare på detta forum vilja ta sig en titt på följande:
 
Min farfars farfars farbroder hette Andreas Tullberg, och var fältskär (eller Chirurgicus som det tycks ha hetat i Norge) vid ett norskt regemente, som i en svensk bouppteckning från 1789 kallas Westfaliska regementet och förlagt i närheten av Christiania.  
 
Emellertid var denne Andreas Tullberg född i Skåne 1745 (och sedan utvandrad till Norge av för mig okänd anledning) gift 1778 med en norsk kvinna, Anne Sophia Pettersen, och bosatt i Biri i fylket Opland ca. 10 mil från Christiania/Oslo).
 
Paret hade 3 söner (en död som baby) och en dotter.  Sönernas namn var Mathias Stephanus resp. Olaus Jacobus, födda 1784 resp. 1787. Jag har forskat i det norska Digitalarkivet och spårat upp fyra manliga avkomlingar till Andreas Tullberg, nämligen:
 
1. Sonen Mathias Stephanus Tulberg, född 14/2 1784 i Biri, Opland
2. Sonen Olaus Jacobus Tulberg, född 24/5 1787   i Biri, Opland.
3. Sonsonen Christian Tulberg, född 7/5 1810 i Öyestad/Fjaere, Aust Agder
4. Sonsonen Olaus Christian Tulberg, född 29/5 i Holmestrand, Vestfold.
 
No. 3 och 4 ovan är alltså söner till Mathias Stephanus Tulberg o.h.h. Marthe Osmundsdotter.
 
Jag skulle nu vilja veta, vad som hänt med sonen Olaus Jacobus och med sonsönerna Christian och Olaus Christian. Om någon (eller alla tre?) har nu levande, manliga avkomlingar, så skulle det alltså finnas personer i Norge, med namnet Tullberg (antagligen ovanligt där) som är mina (mycket) avlägsna släktingar.
 
Kan någon norsk släktforskare ge4 mig ett tips: hur och var fortsätta undersökningarna?
 
Tacksam för eventuella reaktioner,
 
Anders Tullberg

2012-04-15, 21:40
Svar #9

Utloggad Anders Tullberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2019-03-27, 16:31
    • Visa profil
Till Jörgen:
 
Hej igen!  Det var ju ett tag sedan jag hade nöjet att få del av Ditt forskningsresultat betr. den s.k. Smålandssläkten Tullberg, enligt vilket det blev klarlagt (tack för det!) att denna släkt tydligen inte har med min släkt Ystadssläkten att göra.
 
Men under tiden har jag fortsatt att gräva och kom idag på något, som KANSKE är viktigt.  I bouppteckningarna för Färs härad finner man (1804, no. 37) en uppteckning efter en Inspector Jöns Tullberg, gift med en Catharina Möller och död, barnlös. Bland arvingarna, som var systerbarn till den avlidne, finner man systersonen, fältväbeln vid Kronobergs Regemente,  Tyke Tullberg (vilkens då avlidna moder hette Sissa Tykesdotter). Denna Sissa Tykesdotter måste ha varit den kvinna, som var gift med Gudmund Jeppson, hemmansbrukare i Brödåkra. Det verkar mycket troligt, att fältväbeln tagit morbroderns namn, snarare än att han tagit sig namnet efter fadern, Arvid Tullberg, till den Kristina Tullberg, som bar hans barn Kristina, till dopet i Ask.
 
So far, so good, men den avlidne Jöns Tullberg, som (enligt en uppgift, som jag ännu inte hunnit kontrollera) var född 1739, måste ha varit son till någon, som hette Tyke, (eftersom hans i bouppteckningen nämnda tre systrar hette Tykasdotter). Denne Tyke, (som inte måste ha hetat Tullberg) kan mycket väl ha varit släkt med min Mathias Tullberg och för den delen också med Arvid Tullberg.  I så fall finns det i alla fall ett samband mellan Smålandssläkten och Ystadssläkten - ett samband, som man möjligen kan reda ut...
 
Tullberg är uppenbarligen ett soldatnamn; jag har under mitt letande stött på åtminstone tre ryttare med det namnet. De tog sig namnet efter den ort där de bodde,(det finns tre Tullstorp i Skåne, och ett Tullarp och kanske fler med Tull-) och behöver i kyrkoböckerna alltså inte figurera under det namnet.
 
Om man alltså hittar en Tyke Tullberg, född i början av 1700-talet, så kanske det går att visa, att de båda släkterna hör ihop i alla fall...
 
Vore tacksam att få Dina kommentarer till ovanstående!
 
Med de bästa hälsningar!
 
Anders Tullberg

2014-11-07, 16:54
Svar #10

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Jag söker efter en Magnus Tullberg, som huserar i sydöstra Skåne i slutet av 1700-talet. Han kallas trumpetare då han får en son 1775 (Johan Jacob, född 1775 10/3 i Ystads S:ta Maria, »Til Barne fader utlades Trompetaren herr Magnus Tulberg. detta barnet kommer att räknas ibland the ächta Barnen eftersom de äro gifta eller ingåt ächtenskap med hwar andra») tillsammans med kvinnfolket Johanna Beata Kiöping, f. ca 1750. Paret gifter sig 1775 24/5 i Ystads S:ta Maria, och bruden anges då vara hans trolovade fästekvinna, medan Magnus nu sägs vara organist i Löderup.
 
Man finner Magnus som organist i Löderups mantalslängd 1778 tillsammans med hustrun, bland de onumrerade gathusen i Löderups by. Paret får dock inga barn i Löderup 1776-1779, vad jag kan se. I Lunds domkapitels protokoll 1779 29/12 noteras att kyrkoherden Johan Gram i Löderup inlämnar sin förklaring över organisten Tullbergs besvär. Tullberg har hävdat att kyrkoherden avsatt honom från organistsysslan i Löderup utan giltiga skäl, men Gram förklarar för domkapitlet att det har hållits åtskilliga utredningar vid häradsrätten angående Tullbergs uppförande i tjänsten, och inlämnar ett betyg som säger att Tullberg dessutom blivit antagen till trumslagare vid Hans Majestäts Konungens regemente.
 
Finns det någon som har stött på denne Magnus Tullberg och hans hustru efter 1779, och kanske känner till Magnus' ursprung? Jag kan inte hitta dem någonstans, och tänkte att det aktuella regementet bör vara Konungens eget värvade regemente. Där finns visserligen både trumpetare och trumslagare men jag kan inte hitta Tullberg.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2014-11-07, 17:00
Svar #11

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Markus !
 
Jag har stött på honom i min trumpetarforskning, men har tyvärr inte så mycket mer att bidra med än en anteckning som jag fått från en annan släktforskare för många år sedan. Tyvärr ingen källa och jag har själv inte kollat i domboken.
I Ystads Dombok från 1795 finns ett ärende, där hans hustru, Johanna Beata Kiöping, försöker driva in en gammal fordran.  Hon figurerar där som gift med trumpetaren Tullberg.
 
Så om man skall tro på detta är det ju en anteckning efter 1779. Men som sagt, tyvärr ingen källa eller kontrollerad av mig.
 
Bästa hälsningar
Niklas
Niklas Hertzman

2014-11-16, 10:37
Svar #12

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Niklas!
 
Stort tack för dessa uppgifter! Jag misstänkte att du kanske hade snubblat över denne Magnus Tullberg i samband med att han varit trumpetare. Jag fick även ett mail från Anders Tullberg som bekräftade uppgiften från 1795, samt att Magnus tillhör den skånska Tullberg-släkt som tidigare diskuterats i denna tråd. Tyvärr verkar Magnus själv försvinna (?) efter 1780, men jag får söka vidare och hoppas att han dyker upp igen.
 
Vänliga hälsningar,
Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2014-11-16, 13:54
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej!
 
Då är vi nog några stycken som är intresserade av hur Magnus Tullberg är släkt med ovan nämnde Mattias Tullberg (död 1783 i Ystad). En son?
 
Jag kan nämna att jag har en enstaka uppgift om en gästgivare Mattias Tullberg och hans hustru Helena Nilsdotter, som 1751 finns i Norje, Ysane socken. Är dessa identiska med visitören Tullberg och hans hustru Helena Lindström (död 1792 i Ystad)?

2014-11-16, 17:17
Svar #14

Utloggad Anders Tullberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2019-03-27, 16:31
    • Visa profil
Hej Anders!
 
Jodå: Magnus Tullberg var son till Mathias Tullberg. Denne var gästgivare i Norje inan han 1753 blev antagen vid Sölvesborgstullen.  Därefter var han visitör på Kristianstadstullen 1760-1765 och sedan samma syssla i Ystad 1765 till 1780, därpå pensionerad och död 1783.
 
Hur kommer det sig förresten att Du intresserar Dig för Magnus Tullberg?  Jag har rett ut hans karriär fram till 1778, men sedan försvinner han och har ännu så länge inte hittats. Markus Gunshaga och jag letar efter honom.
 
Bästa hälsningar!
 
Anders Tullberg

2014-11-16, 23:32
Svar #15

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Anders!
 
Jag intresserar mig i princip för alla släkter i Skåne.  Har som sagt noterat Mattias i Ysane, och sett Markus' fråga, och vill knyta ihop det.
 
Var och när föddes då Magnus? Jag har de uppgifter som finns i boken Ystadsläkter under trenne sekler, av Sven Carlquist, och där nämns tre barn till Mattias Tullberg:  
 
* Erik Nicolaus f 1755 23/2 i Sölvesborg
* Andreas, fältskär
* Gustaf, tullnär, bryggare i Ystad
 
Det är Gustaf som är född 1751 i Ysane.

2014-11-17, 08:08
Svar #16

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Magnus, f. 1748-04-08 i Håsaby, Mjällby (Herr Matthias Tullberg/Lena Lindström) [DDSS]
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2014-11-17, 10:28
Svar #17

Utloggad Anders Tullberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2019-03-27, 16:31
    • Visa profil
Hej igen Anders!
 
Kanske det kan intressera Dig att veta, att:
 
-  den äldste sonen Andreas var född  den 9/3 1745 i Vittskövla (Mörrums församling)
-  dottern (den enda) Margareta Charlotta, var född den 16/8 1746 i Norje (Ysane församling)
-  sonen Gustaf var född 14/6 1751, likaledes i Norje
 
Hälsningar!
 
Anders Tullberg

2014-11-17, 10:52
Svar #18

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Tackar C-G och Anders!
 
Hur vet man att Magnus född 1748 i Mjällby är identisk med trumpetaren 1775?

2014-11-17, 16:06
Svar #19

Utloggad Anders Tullberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2019-03-27, 16:31
    • Visa profil
Hej igen Anders!  Till Din fråga:
 
Man vet det om man följer hans uppväxtår och utbildning:
 
- 1760: Mathias med familj flyttar till Kristianstad, där Magnus (och brodern Gustaf) sätts i skola.
-  Sedan inneboende och lärling hos organisten Wilhelm Kropp därstädes, under åren 1764-1769. Nämnes i mantalslängderna  
    omväxlande som lärogåssen Magnus och lärogåssen tullberg  1769 avancerat till vice organist.
-  Sadlar sedan (bokstavligen) om och förekommer (rullan 1770) som ryttare vid No. Sk. Kav-reg., Sandby compagnie N° 3, med  
    rusthållet Röinge, ogift.
-  I rullan för samma regemente 1775 antecknas, att han blivit befordrad till trumpetare vid Sö. Sk. Kav-reg.
-  10/3 1775: Magnus Tullberg (titulerad trumpetare) och Johanna Beata Kiöping låter döpa (Ystad Sta. Maria) sitt (ännu oäkta) barn
    Johan Jacob.
-  10/4 1775: (Ystad Sta. Maria): Magnus Tullberg får absolution för begånget lönskaläge. Han tituleras nu organisten från Löderup.
-  24/5 1775: (Ystad Sta. Maria) gifter sig organisten från Löderup Magnus Tullberg med Johanna Beata Kiöping.
 
Det finns alltså inget tvivel om, att Magnus Tullberg, född i Mjällby 1748 är identisk med trumpetaren 1775.
 
Bästa hälsningar!
 
Anders

2014-11-17, 20:56
Svar #20

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Snyggt, tack Anders!

2015-02-08, 18:58
Svar #21

Utloggad Kristina Edström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 785
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 15:56
    • Visa profil
Magnus Tullberg
 
En ledtråd till ert sökande?
1780 23/4 gifter sig trumslagaren Magnus Tullberg med pigan Christina Eriksdotter Österberg i Stockholm, Svea artilleriregementes församling E:2 (1764-1784) Bild 240
Magnus är trumslagare och tillhör Överste Löjtnant Hägerflychts kompani. Återfinns 1780-1784 i Svea artilleriregementes församling AIa:3 (1779-1793) Bild 113 / sid 214. Tyvärr ingen notering i hfl vart paret tar vägen efter 1784... Har inte heller hittat några födda barn.
 
Med vänlig hälsning
Kristina i Norrköping

2015-02-08, 22:37
Svar #22

Utloggad Anders Tullberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2019-03-27, 16:31
    • Visa profil
Hej Kristina, och tusen tack för Ditt inlägg!  Om denne Magnus verkligen är min Magnus, så är det verkligen sensationellt!  Jag hade stött på denna vigselnotis tidigare, och förgäves sökt den i Stockholms församlingar. Det verkade föga troligt, att Magnus Tullberg, avsatt som organist i Löderups församling 1778 (och med hustrun, som han troligen skilt sig från, boendes i Ystad) och därpå dykandes upp i Löderup på en begravning i juni 1779 och skrivandes inlagor om sin avsättning samma år, sedan plötsligt skulle dyka upp i Stockholm och gifta sig där i början på nästa år!  Men, han påstod sig 1779 ha blivit antagen, just som trumslagare vid Konungens Eget värvade regemente samma år.  Sökning i detta regementes rullor för 1779-1781 gav ingenting, han var inte där, och jag gav sedan upp, tills vidare.
 
Det förefaller ju, som om det faktiskt är samme man, hur underligt det än verkar!  Får väl gräva mer för att se, om möjligt, vad det blev av honom.
 
Han förefaller ha varit en tvivelaktig karaktär, (avsatt för försummelse i tjänsten och liderligt och oanständigt leverne) så han kan ju ha lyckats tjusa någon piga och fara till Stockholm och gifta sig där.
 
Emellertid förekommer han inte vid en bouppteckning efter en yngre broder i Landskrona år 1789, så det är tänkbart, att han dött före denne sin broder.
 
Hur som helst: enormt intressant, och stort tack återigen!
Anders

2015-02-09, 08:58
Svar #23

Utloggad Kristina Edström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 785
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 15:56
    • Visa profil
Det finns en bou efter Christina Tullberg f. Östberg i Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning F1A:374 (1809-1809)sid 416.
Kanske hittar du svaret om det är rätt Magnus Tullberg där?  
 
Med vänlig hälsning
Kristina i Norrköping

2015-02-12, 22:01
Svar #24

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
År 1733 den 7 juni.
 
Kvartermästaren Nils Tullberg ansöker om skilsmässa från sin hustru Christina Esbjörnsdotter, då hon sedan 1722 vistats i Riga.
 
Nedre justitierevisionen. Högsta domstolen  Prot:1733:1 (1733-1733) Bild 6990 / sid 1385 (AID: v655225.b6990.s1385, NAD: SE/RA/1311)
 
mvh Katarina
Katarina Sohlborg

2015-10-21, 20:59
Svar #25

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Tillfällighetsfynd ur Nytt och Gammalt (Lunds Weckoblad) 1787 7/3, N:o 10, sid. 75ff:
»Då Wälädla Mademoiselle Vivica Tullberg, efter 30 års Christelig wandring i dödligheten, til sin förgängeliga del intog sit hwilorum i jorden den 18 Februarii 1787, yttrades följande af en Som Innerligen Sörjer.
 
Illic Te inveniam; quamquam Regionibus absis.
PUBL. OVID. NAS.
 
Du trogna Själ! Du fria Anda,
Som flyttat ur Din täcka kropp,
Låt sorg och glädje sig få blanda
Wid minnet af Ditt lefnads-lopp.
Min tanke! låt dig ej förwilla.
Döm ej om Himlens wägar illa:
Betänk, det har sin goda grund,
At skönsta blomman först blir bruten,
Och bästa lefnad snarast sluten
Uti en säll och salig stund.
 
Som stor Monarch i liten koja
Ej länge kan med nöje bli.
Som Ädel man ur nedrig boja
Sig bryter lös, at lefwa fri.
Som Sjöman'n sig til hamnen hastar,
Då yra böljan honom kastar;
Så ledsnar ock en uplyst Själ,
At uti kroppens trängsel wara.
Hon skyndar sig, at hädan fara
Til Jesum, alt wårt sanna wäl.
 
Du Ädla Wän! Du sälla Döda!
Du sannar mina matta drag.
Från sorg och twång och all slags möda
Du skådat Din förloßnings-dag.
Den stora Själ, som i Dig bodde,
Sig trängd uti sin hydda trodde,
Och derför ur sit fängsel gick.
Din suck af Gud är bönhörd worden:
Den Jesum, som Du sökt på jorden,
I Himmelen Du möta fick.
 
En mängd jag ser gå fram til grafwen,
At där Din wård upresa få.
Gudsfrugtan förer sjelf prästafwen,
Och alla Dygder följa på:
Uprigtigheten står och gråter,
Och Wänskap ropar: kom dock åter;
Behagligheten blommor strör;
Af Ärbarheten Runan ristas,
Och ibland alla kärligt twistas,
Hwem mäst Dit minne lifligt gör.
 
Så njut då fritt den sälla Lycka,
Som Du i Högden äga fått.
När sorg och saknad här oß trycka;
Är glädje där Din hela lott.
Dock utan tröst wi icke blifwa;
Ty detta skal oß hugnad gifwa:
Wi skola en gång se hwara'n,
Och wåra hjertan skola glädjas,
Och ingen skal det då tilstädjas,
At han wårt nöje störa kan.»
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2016-05-31, 18:45
Svar #26

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej !

Ramlade över (kanske) intressanta uppgifter angående Arvid Tullbergs härstamning i Onsjö häradsrätt 1729.

* Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Malmöhus län (M) EVIIAABB:217 (1729-1729) bild 510 (AID: v384826.b510, NAD: SE/VALA/0382503)
Onsjö häradsrätt 11/2 1729 § 16.
För återstående köpeskilling uppå en ko __ dlr S:mt uti p:gr, och en skep: råg, tilltahlar betienten Arfvid Tullberg på Näs å dess syskonebarns Nills Benctssons wägnar i Wehöge och Giönge härad, Inhysesmannen Nills Ohlsson uti Öslöf...

Arvid Tullberg uppges här alltså vara kusin till Nils Bengtsson i Wehöge som ligger i någon av Göinge häraderna. Det finns ett Vedhygge i Ignaberga (Västra Göinge härad) som det kanske skulle kunna vara.
Enligt 1735 års katekismilängd för Ignaberga bor i Vedhygge en Nils Bengtsson med hustru Britta, sonen Troet och dottern Hanna. Bor fortfarande kvar där i 1750 års längd.
Jag hittar ingen bouppteckning efter Nils Bengtsson i Vedhygge, men det finns en efter en Nils Bengtsson i Ignaberga 6.

* Västra Göinge häradsrätt FIIa:4 (1745-1747) bild 4420 / sid 79 (AID: v158736.b4420.s79, NAD: SE/LLA/10076)
Bland förmyndarna för de omyndiga barnen nämns deras faderbroder Nils Bengtsson i Vedhygge. Borde då alltså vara två bröder med samma namn, han som dör och som bouppteckningen är efter och sedan förmyndaren. Lite fler släktingar.

Vidare så dör Nils Bengtsson i Vedhygge 1758-03-25 och är då 60 år 3 månader och 8 dagar gammal. (Västra Göinge häradsrätt FIIa:4 (1745-1747) bild 4420 / sid 79 (AID: v158736.b4420.s79, NAD: SE/LLA/10076))
Vigsel 1717 mellan Nils Bengtsson i Ignaberga och Beritta Troedsdotter i Vedhygge. (Ignaberga (L) CI:2 (1711-1761) bild 60 / sid 55 (AID: v99681.b60.s55, NAD: SE/LLA/13188))

Så det är kanske i dessa trakter man skall leta efter Arvid Tullbergs ursprung.
Niklas Hertzman

2018-08-08, 13:08
Svar #27

Utloggad Tomas Risbecker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-09-14, 12:47
    • Visa profil
Hej Niklas! När jag ramlade över detta inlägg så tänkte jag, om det är någon som vet något om Ignabergafolk, så är det Anne-Marie Hammarlund- den duktige hembygdsforskaren och författare av den senaste boken om Ignaberga.Hon är också min Grunditz-släkting. Hon svarade så här: "Jodå, det levde två bröder Nils Bengtsson.De var födda på Ignaberga 6, där den ene stannade kvar, medan den andre slog sig ner i Vedhygge och fick en hustru som hette Bereta (av vilket Britta är en form). Nilsarnas föräldrar hette Bengt Svensson och Kelle Åkassdotter. Det var nog Kelle som var tidigare knuten till nr 6. År 1688 bodde där Åke Nilsson med hustru Hanna. Mera osäkert var Åke son till Nils Brunkelsson, 1659 skriven på et frälsehemman i Ignaberga." Och så hälsade hon till dig. Mvh Tomas Risbecker

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna