ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Trozelius  (läst 1325 gånger)

2006-02-14, 10:56
läst 1325 gånger

Utloggad Irene Vesterberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 298
  • Senast inloggad: 2016-12-02, 15:27
    • Visa profil
Lars trozelius var troligen f 1714 (kan vara f i Lofta H) Han var kyrkoherde i Ö.Harg  
Hustrun var Catarina Stenhammar f 1730 okänt var.
Det enda barnen jag fått fram skulle vara sonen Nils Trozelius f 1753 Han fanns i Linköping och var där Domkyrkosyssloman.
Finns det någon som kan fylla på de få uppgifter jag har,eller ge hänvisning till till vidare information.
M.V.H Irene Vesterberg

2006-02-14, 19:52
Svar #1

Utloggad Inga Linde

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2016-11-12, 13:23
    • Visa profil
Hej igen Irene!
 
Kyrkoherden Lars Trozelius i Östra Harg är som du misstänker född i Lofta 1714, närmare bestämt 10 maj. Han får 1794 tillsammans med kusinen Gert/Gerhard Edling ärva en annan kusin, Kristina Edling, barnlös änka efter prästen Jonas Berggren. Det de får ärva är bl.a. en del av gården Hägg, utjorden Uknö och Kumla samt en del i Nybble.  
Lars Trozelius är son till Bengt Trozelius och Maria Edling som jag skrivit om till dig tidigare. Vid bouppteckningen efter Kristina Edling var en magister Adolph Stenhammar fullmäktig för Lars Trozelius som själv inte var närvarande. Det kan väl mycket väl vara en släkting till hans hustru. Om henne eller om deras barn vet jag inget.
 
Hälsningar Inga Linde

2006-02-16, 18:20
Svar #2

Utloggad Håkan Dackman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2023-06-19, 17:58
    • Visa profil
Hej Irene och Inga
Lars Trozelius hade ett par barn som dog som små, men Nils var den enda som nådde vuxen ålder. Han blev genom sonen Lars Magnus, borgmästare i Norrköping, stamfar för släkten Trozelli. Catarina Stenhammar var dotter till kyrkoherden i Ekebyborna Nils Olof Stenhammar. Både Trozelli och Stenhammar är med i Örnbergs Ättartal del 6 och flera årgångar av Svensk Släktkalender.  
Mvh
Håkan Dackman

2007-06-01, 14:34
Svar #3

majbritt.sundin

Gustava Helena Troselius född 1804 i Stockholm är de knapphändiga uppgifter jag inhämtat. Vet någon i vilken församling och ett bättre datum?
Hon gifte sig senare med Gustaf Dahlberg och de var hemmansägare i Grinda nr 2 i Fogdö sn i Sörmland.
 
Undrar gör
Maj-Britt Sundin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna