ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tronell  (läst 539 gånger)

2015-11-30, 16:34
läst 539 gånger

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Tillfällighetsfynd ur Nytt och Gammalt (Lunds Weckoblad), N:o 21, 1795 25/3, sid. 180ff:  
»Wid
Studeranden Af Götheborgska Samhället
Herr Anders Tronells
Graf
Den 25 Mars 1795
____
2 Tim. 2: 5.
Här Hwilar
En Ung Wandrings-man,
Mera Ärfaren
Än Mången Gammal Christen
Han Nedlade Lefnads-stafwen
I Sin Bästa Ålder
Bekant Med Lifwets Herre
Fruktade Han Icke För Döden
Såsom De Där Intet Hopp Hafwa
 
Saken War Förut Afgjord
Emellan Jesum Och Honom a)
Synden Förlåten
Hjertat Lefde I Guds Sons Tro
Lifwet Lyste I Hela Hans Wandel
Tiltog i Klarhet
Ju Närmare Han Nalkades Målet
Fattig I Andanom b)
Full Af Lefwande Förtröstan
På Sin Frälsare c)
Lifligt Intryck Af Hans Kärlek d)
Brinnande Begär
Efter Hans Omedelbara Åskådande e)
Bad Han Utan Återwändo f)
Segrade Öfwer Frestelsen g)
Låfwade För Segren h)
 
Trones Frimodighet Öfwergaf Honom Icke
I Den Wigtiga Stunden
Då Skrymtaren Blåttas
Fritänkaren Bäfwar
Försmädaren Tystnar
Han Kämpade En God Kamp
Behöll Segren
Wann Kronan i)
 
Den Detta Sjelf Hört och Sett
Wittnar Det Smicker-löst
Guds Nåd Til Pris
Ty Wid En Syndares Graf
Bör Ingen Annan Berömmelse höras.
 
Obetänksamme Yngling
Som Wandrar Ewigheten Til Mötes
Med Lekande Steg
Se Dig Wäl Före
Skynda Dig
Undsätt Din Själ
Annars Blir Saken Urbota
Skadan Ewig.

a) Han gladde sig sanerligen, under sista sjukdommen, öfwer det Förenings-band, som långt förut war knutet emellan Jesum och honom; beklagande därjämte dem, som wåga skjuta up sin omwändelse, til deß sjukdom, och fasa för en annalkande ewighet betaga själen styrka, att med den redighet, som wederbör, tänka på en så wigtig sak.
b) Han undbad sig enträget få höra det minsta, som syftade på hans beröm, under den fulla öfwertygelse: alt är nåd. Hwad har du det du icke undfått hafwer? 1 Cor. 4: 7.
c) Några dagar före hans aflidande, då han blefwit bespisad med Herrans Heliga Nattward, yttrade han sig mycket frimodigt: Nu har jag fått ny besegling på min Frälsares Nåd, nu har Han högtideligen förenat sig med mig, nu kan Han ej öfwergifwa mig.
d) Hans tal, hwilket gärna war bemängd med et hälsosamt salt för de kringstående, witnade om det, som hjertat war fullt af. Då en närwarande wän, några timmar före deß lefnadsslut, tårkade hans af swett öfwerhöljda ansigte med et kläde, säger han: jag får mer heder, än min Frälsare. Denna tjensten skedde icke honom.
e) Då det liknade sig til någon förbättring med honom, blef han liksom litet nedslagen, och befarade, at hans saliga hemfärd skulle ännu längre upskjutas.
f) Han låg i nästan oafbruten suckan och bön, öfwer hwad hans utmattade kropp tycktes kunna tillåta, i synnerhet om kraft, at med tålamod och christelig ståndagtighet uthärda den förelagda kampen. Han wann ock; ity han gret och bad. Os. 12: 4.
g) Undertiden föll hans stora owärdighet honom eftertryckeligen i hågen, med detta smärtande tiltal: Huru will du wänta nåd och salighet, som är så eländig och utblåttad på alt godt? Men swaret blef til hans hjerteliga tröst: Hwilken will åklaga dem, som Gud har utkårat? Gud är den, som rättfärdigar. Hwilken är den, som will fördömma? Christus är den, som lidit hafwer döden; ja, Han är ock den, som upwäkt är, den ock sitter på Guds högra hand och manar godt för oß. Rom. 8: 33, 34.
h) Aftonen näst före den sista talte en wän med honom om Jesu rörande Bön, som innefattas i Joh: 17 capitel; hwarpå han, efter aflagd innerlig bön för sig sjelf, och förbön för andra återlöste, instämde uti sin Frälsares Låf, med en himmelsk munterhet.
i) Några timmar före hans bortgång, då dödsfärgen redan utbrett sig öfwer ögon och ansigte, läste han, med mycken redighet, och egna tillägg, som utmärkte närmare tillämpning på honom sjelf, hela Psalmen, under N:o 264 i wår Kyrko-Psalmbok: Som dig Gud räckes gör med mig i döden och i lifwet etc. Straxt härefter tilfrågades han: om han stod fast i tron på Guds Son, och kunde i grund därpå gå salig ur tiden? Hwarpå han tydeligt och frimodigt swarade: ja, jag Ligger här för Hans räkning. Detta ungefärligen uprepade han åter igen en timma därefter, och härmed tystnade hans tunga i tiden, som redan börjat den nya  sången inför Lambets Thron, och millioner Frälste Härskarar.»
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna