ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Traut  (läst 475 gånger)

2010-04-05, 13:32
läst 475 gånger

Utloggad Peter Nolskog

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 479
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 16:40
    • Visa profil
Joakim Henrik Traut, fabrikör från Strängnäs, gifte sig 11 november 1755 i Eskilstuna med Maria Sofia Warenberg, dotter till kronobefallningsmannen och vice borgmästaren i Eskilstuna Olof Warenberg (Warnberg) och hans första hustru Anna Maria Dahlepil. Joakim Henriks föräldrar var enligt Eskilstuna vigselbok Mikael Traut, också benämnd Stängnäsfabrikör, och hans hustru Dorotea Elisabet Hars. Jag har hittat en dotter till Joakim Henrik och Maria Sofia: Kristina Charlotta Traut, född 6 augusti 1756 i Strängnäs domkyrkoförsamling, och en son: Karl Fredrik Traut, född i Eskilstuna 20 maj 1762, men inget mer om familjen. Kan någon ge fler uppgifter om denna släkt Traut?

2014-12-21, 23:09
Svar #1

Inga Ellsäter

Frågan är gammal men eftersom jag forskat om Warenberg har jag också intresserat mig för Traut. Jag har förutom dessa två barn hittat dottern Elisabeth Maria född 1759-03-06 i Strängnäs. Maria Sofia Warenberg får också ett oäkta barn 1766-11-12 Eskilstuna Kloster och Fors C:3 (1756-1786) Bild 86 / sid 159.  
Jag har också hittat att paret får skilsmässa, dels står i mantalslängden att hon är skild från maken och när han gifter om sig i Solna 1789-10-25 får han vänta med vigseln för att få tillstånd av sin förra hustru och även kungligt tillstånd. Han hittas inte i mantal i Eskilstuna 1764 och framåt. Han gifter om sig med Margareta Catharina Åkerberg. Joakim Henrik Traut dör 1793-10-18 i Adolf Fredrik. Ovanligt med skilsmässa på 1700-talet. Ngt om hans ursprung har jag inte hittat men hans mor dör 1763-12-16 i Hedvig Eleonora.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna