ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Torberg  (läst 652 gånger)

1999-12-06, 19:28
läst 652 gånger

Yvonne Friborg

Är det någon som känner till namnet/släkten Torberg?
Den person som jag har anknytning till heter Ulrika Christina Torberg och uppges vara född i Kärnbo 1807.
Önskar veta mer om henne och hennes förfäder.

2000-11-26, 16:26
Svar #1

Sigvar Bergstrandh

Jag har en Ulla Stina Torberg i min forskning. Är troligen den samma som Du söker. Hon är född i Långkärret, Kärnbo 1807.03.16

2001-01-30, 23:09
Svar #2

A-C Torberg

Hej Jag har nyss kommit på att jag ska släktforska
Är det nägon som känner till något om Torbergs släkt, var de kommer ifrån och vart de tagit vägen.  Hälsningar Ann-Catrine

2001-02-08, 18:58
Svar #3

Yvonne Friborg

Hej, Ann-Catrine!
Vad roligt att vi är fler som intresserar oss för samma? släkt. Vem av Torbergarna härstammar du ifrån? Vad exakt vill du ha hjälp med?
Mvh/Yvonne Friborg

2001-02-23, 19:17
Svar #4

A-C Torberg

Hej Yvonne!
 
Jag är släkt med Lars Jonsson Thorberg, född
1855 02 18 i Fryksände församling i Värmland.
Som du ser stavar jag med bara T medan de andra  
som jag hittat  hittills stavar med Th. Det är ju lite förvirrande!! Tillhör du samma släkt eller hör du till några andra Torbergare? Har  
hört att det ska finnas tre olika släkten.
Mvh Ann-Catrine Torberg

2001-02-25, 21:11
Svar #5

Yvonne Friborg

Hej, Ann-Catrine!
Jag vet inte hur många Torberg-släkter det finns, men jag vet att min släkt, vad jag vet, håller sig i Södermanland och att namnet enligt Sigvar Bergstrandh (se bland inläggen ovan) är taget år 1817. Vad gäller stavningen med eller utan h så varierar det också i min släkt.
Enligt uppgift från Sigvar Bergstrandh (se ovan) fanns det i slutet av 1700-talet i Karlskrona en volontär Jonas Thorberg och år 1676 dog en Johan Torberg i Norrbärke, Dalarna.
Hoppas att du blir hjälpt av dessa uppslag.
Hör gärna av dig och berätta om det visar sig att vi hör till samma släkt.
Mvh/Yvonne Friborg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna