ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tollin  (läst 943 gånger)

1999-02-24, 21:46
läst 943 gånger

Utloggad Stephan Fjärem

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 14:11
    • Visa profil
Söker kontakt med dig som forskar om släkten Tollin från Närke

1999-07-18, 11:51
Svar #1

Utloggad Stephan Fjärem

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 14:11
    • Visa profil
När jag för et par år sedan började följa min farmors anor hade jag aldrig stött på hennes flicknamn ( Tollin )förut. Jag trodde att alla hade en gemensam anfader långt tillbaka, men blev med tiden varse att så inte var fallet.Hennes anfader föddes i Tåby (E)1773 och flyttade ca 1800 till Lerbäck (T). I Lerbäck förekommer han för första gången som Tollin. Ungefär samtida med honom dyker det upp åtminstånde tre ytterligare släkter i Tåby som tar sig namnet Tollin. Ingen av dem har, såvitt jag kunnat finna, någon som helst gemensam nämnare, vare sig genom släktband eller yrke. Det finns en mängd namnbildningar med förledet Toll i Östergötland men även på andra platser. Så till spörsmålet: Har någon en ide om ursprunget? Dialekt för geografiskt läge eller?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna