ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tinckel  (läst 777 gånger)

2003-08-02, 21:16
läst 777 gånger

Utloggad Linda Wikland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2016-11-03, 19:24
    • Visa profil
Hej!
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med dessa Tincklar, som är bosatta i Ystad.
 
Fyra bröder
Henrik Nilsson Tinkel död under pesten 1712. Gift med Dorotea Margareta Rogge, dotter till tullskrivaren Boye Carlsson. Dottern Anna född omkring 1703 överlever honom enligt bouppteckningen fr 1715.
 
Kristoffer Nilsson Tinkel, målare. Gift 1706 i St Maria, Ystad med hust Catarina Andersdotter. Paret dör under pesten 1712.
 
Olof Nilsson, snickare gift med Christina Ottosdotter. Paret dör även de under pesten. Ärver gör brodern Henriks barn Henrik och Anna enligt bouppteckningen fr 1713 samt brodern Per Nilsson sadelmakare.
 
Per Nilsson sadelmakare, gift med en dotter till borgaren i Ystad Stig Jönsson.
 
 
En annan Tinckel som finns i Ystad vid samma tidpunkt är Johanna Hansdotter Tinckel som är gift med handelsman Henrik Lutkens (Han avlider 1710, 50 år gammal). Hon är död senast 1715. Johanna har möjligen en svåger, som kanske är kyrkoherde, Johan Johansson. Hon har varit gift tidigare och har en son Mattias i det första äktenskapet.
 
Är det någon som kan fylla i och komplettera blir jag mycket glad. Även information om Henrik Lutkens mottages tacksamt.
 
Med vänlig hälsning,  
Linda Wikland

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna