ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tidholm  (läst 3193 gånger)

2004-02-09, 15:57
läst 3193 gånger

Fredrik Tidholm

Hej
Mitt namn är Fredrik Tidholm, och det är just det jag undrar över. Vem kom på just Tidholm och varför. Vad betyder det och vem tog det efternamnet först?
 
Jag har aldrig släktforskat men ett intresse har sakta börjat att gro. Framförallt är min nyfikenhet på Tidholm stort, då det varit till min fördel i livet, jag har ett starkt band till det efternamnet.

2004-02-10, 09:41
Svar #1

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:53
    • Visa profil
Fredrik!  
CDn Sveriges Befolkning 1890 visar att ett tjugutal då levande personer hade efternamnet Tidholm. Centrala Soldatregistret på nätet redovisar f n fyra soldater med namnet Tidholm. Den äldste av dem tycks vara Gustaf Håkansson Tidholm, f 1712, vid Skaraborgs regemente. (Om du börjar forska så gäller det dock att se upp. Flera soldater kan genom tiderna ha tilldelats samma soldatnamn, utan att därför vara släkt med varandra. Men vid en och samma tidpunkt och i samma kompani var det ändå bara en med detta namn. Du är alltså förmodligen inte en ättling till alla soldater Tidholm.)
Det är rimligt att anta att namnet kan ha med Tidan och/eller Tidaholm att göra.

2004-02-10, 09:48
Svar #2

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:53
    • Visa profil
Jag borde kanske ha påpekat att den soldat jag nämnde tillhörde en rote i Korsberga socken och att Tidan rinner genom denna socken.

2004-02-11, 22:47
Svar #3

Christina Norén-Svensson

Hej Fredrik!
 
Enklaste starten är att söka här i Rötter på namnet Tidholm. Jag gjorde det och fick 20 träffar. Vid genomgång är det alldeles uppenbart att det finns flera släkter med namnet Tidholm.
 
Lars Skillius nämner en soldat f.1712, som sannolikt tagit namnet efter ån Tidan. Andra liknande exempel finns. Så har t.ex Peter Karlsson besvarat en fråga 2002 om en Johan Ernst Tidholm f. 1876 i Tidavad, ordin[arie] folkskolelärare, som tog sig namnet Tidholm i och med att han studerade och blev lärare. ”Detta var ganska vanligt, och i detta fall så är ju namnet uppenbart inspirerat av födelsesocknen. [Tidavad].  
I Rötters forskarkatalog finns upptagen en släktforskare Lennart Andersson, Föreningsgatan 18 C i Göteborg, som forskar bl.a i släkt Tidholm. I ett svar i Anbytarforum 2001 namnger han  ”Lars Tidholm f.1749, verksam som ”inspektor”,  gift 1780 med Anna Christina Bruno f.1761  i Habo församling. Habo ligger liksom Tidan, Tidavad och Tidaholm i gamla Skaraborgs län (R). Vidare upptar Gravsten-Sök 3 st gravstenar i Skaraborgs län (R). Den äldsta stenen avser en regementsveterinär J.L Tidholm, daterad 1817-01-30, Lunnsbrunn i Skeby förs. (Registr.Götene Släktforskarfören.m.fl). Koncentration alltså i Skaraborg, men ett porträttfynd upptar en kakelugnsmakare i Västerås Olof Gustav Tidholm (död 1878), som år 1845 tog emot en lärling.  
 
Frågan är varifrån Du kan härleda just Ditt efternamn? Vilken är Din äldst kända släkting med namnet Tidholm? Om någon av Dina äldre släktingar är i livet så passa på och ”intervjua” dem, skriv ner årtal och annat Du får veta. Kan vara bra att ha när Du söker vidare.
 
Lycka till i sökandet efter rötterna till Tidholm!

2004-04-19, 16:53
Svar #4

Utloggad Nils Ericsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2013-07-03, 16:55
    • Visa profil
Jag är också ute efter en Tidholm.
Anders Tidholm född 1736-08-24 i Sverige, troligen i Stockholmstrakten. Han utbildade sig till byggmästare och blev statsanställd som slottsbyggmästare. I början på 1770-talet kom han till Sveaborg utanför Helsingfors som slottsbyggmästare och deltog i uppbyggande av fästningen. Han gifte sig med Christina Rodin. Om detta skedde i Sverige eller i Finland vet jag inte. Han dog i Finland i byn Pojo 1819-02-01. Han fick 7 barn. En son Anders Henric blev major och kommendant på Vaxholms fästning
Hans finska verksamhet känner vi till ganska bra, men var föddes och arbetade han i Sverige?
En teori är att han var på Vaxholms fästning.
Är det någon som kan ge ett tips.

2004-12-09, 18:47
Svar #5

Utloggad Nils Ericsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2013-07-03, 16:55
    • Visa profil
Tillägg till mitt inlägg den 19 april 2004:
Enligt dokument som finns på Riksarkivet var Anders Tidholm från ca. 1756 slotsbyggmästere på Svartsjö slott på Färingsö och på Drottningholms slott innan han kom till Sveaborg. Han anställdes där av Fältmarchalken Ehrensvärd.

2004-12-22, 00:13
Svar #6

Maria Uggla

Jag heter Maria Uggla, född Tidholm 1949. Min farfar bruksdisponent Gustaf Tidholm dog redan 1934. Han kom ursprungligen från Västerås och Örebro. Hans halvbror heter Gregor Tidholm. Är osäker på vad min farfars far hette, men troligen var det Olof Gustav Tidholm, som nämns i ett av inläggen ovan. Ska börja släktforska och undrar om någon känner till min släkt. Min farfar gifte sig med professorsdottern Anna Andrea Lundquist från Uppsala.

2005-03-19, 15:12
Svar #7

Utloggad Nils Ericsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2013-07-03, 16:55
    • Visa profil
Ytterliggare ett tillägg om Anders Tidholm. Jag hoppas att äntligen få en kontakt.
I mitt första inlägg nämns att sonen Anders (Andreas)efter finska kriget blev kommendant på Vaxholms fästning. Detta var fel. Han blev kapten i Svea Artilleriregemente med placering på Vaxholms fästning.
Anders Tidholm hade ytterligare en son som flyttade till Sverige. Han hette Adolf Gottfrid Tidholm och var född 1794-09-19. Han flyttade hit 1810-04-15. Uppgifterna kommer från Finlands Arkivverk.

2005-07-01, 22:46
Svar #8

Jörgen Porath

Jag heter Jörgen Porath och Olov Gustav* Tidholm (f 1808-07-30 i Karlstad domkyrko) är min farfars mors (Augusta Sofia Norrlin) första make.  
 
Kakelugnsmakaren Olov Gustav Tidholm dog 1878-03-16 i Västerås och efterlämnade 6 barn: Emelie* Augusta (gift Hofving), Anna* Johanna (gift Eriksson), Maria Helena (Maja*) (gift Källström), Johan Gustaf* (gift med din Anna Andrea Lundquist) och är din farfar, Elsa Sofia (gift Molander), Carl Jakob (dog i difteri 9 år gammal).
 
Jag är intresserad av närmare kontakt så skicka mig ett e-brev så kan vi utbyta information. Familjen Tidholm är starkt förknippat med min farfars uppväxt i Västerås.

2005-09-06, 10:39
Svar #9

Jörgen Porath

Ett lite roligt tillägg till mitt förra inlägg:
 
Min farfars far Carl August Porath (1833-1883) var gesäll och konserverade , dvs gifte sig med sin mästares änka (Augusta Sofia Norrlin) när mästaren Olov Gustav Tidholm (1808-1878) dog.
 
Olov Gustav Tidholm hade å sin sida konserverat sin mästares(Johan P. Söderberg 1790-1833) änka Maria Helena Lejdström (1789-1864) när hans mästare dog.  
 
Efter att Maria Helena Lejdström dog så gifte Olov Gustav om sig med en 38 år yngre Augusta Sofia Norrlin. Olov Gustav var då 53 år och Augusta Sofia var 21 år...
 
Det var hårda bud för kvinnorna på den tiden, på flera sätt. :-)

2008-02-14, 15:10
Svar #10

Utloggad Nils Ericsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2013-07-03, 16:55
    • Visa profil
Hej!
Mitt namn är Nils Ericsson och jag har skrivit flera inlägg med frågor om Anders Tidholm men aldrig fått någon kontakt, Nu gör jag ett nytt försök.
Anders Tidholm föddes någonstans i Sverige 1736-08-24. Han utbildade sig till byggmästare och 1756 - 1770 arbetade han på Svartsjö och Drottningholms slott. Han var anställd av svenska staten. 1770 blev han förflyttad till Sveaborg i Finland som slottsbyggmästare. Han pensionerades 1796 och dog 1819 i Pojo i Finland. Han gifte sig med Christina Rodin, i Sverige eller Finland är obekannt. De fick först en dotter Maria Magdalena som gifte sig med min frus anfader Brigadfältskären Gottfrid Ernst Anders Müller. Två av deras söner flyttade till Sverige, Anders Henric blev kapten vid Svea Artilleri med tjänstgöring på Vaxholms fästning.
Min fråga är: Finns det ingen som känner till var han var född?? Utan den kunskapen är det svårt att ta reda på mer om hans svenska tid

2008-02-14, 17:19
Svar #11

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Hej Nils,
Jag har i alla fall hittat Anders Tidholms vigsel:
 
HisKi:s finländska kyrkböcker på nätet :  
http://hiski.genealogia.fi/hiski?se
 
Esbo - Espoo - vigda
 
Mannens förnamn: ANDERS => Anders  
Mannens efternamn: TIDHOLM => Tidholm  
Lysning  Vigd  By  Gård  Man  Hustru  By  Gård
 
   7.9.1775  på Sveaborg     Änckl. o. fästnings byggmäst. Anders Tidholm  m. J.:u Christina Rhodin     fr. Bodoms rusth.
 
Mvh / Berit

2008-02-14, 17:22
Svar #12

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Nils,
Hittade även en son till paret:
 
Hamiltonska regementet - Hamiltonin rykmentti - döpta
 
Faderns förnamn: ANDERS => Anders  
Faderns efternamn: TIDHOLM => Tidholm  
Född  Döpt  By  Gård  Far  Mor  Barn
 
4.1.1780  5.1.1780        slottsbyggm: Anders Tidholm  
Christina Rodin  Andreas Henric
 
Samma källa som tidigare
 
Berit

2008-02-15, 16:26
Svar #13

Utloggad Nils Ericsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2013-07-03, 16:55
    • Visa profil
Hej Berit!
Tack för Dina uppgifter, men jag har några frågor.
Du skriver 7.9.1775 på Sveaborg Änckl. och fästningsbyggmäst. Anders Tidholm m.J.:u Christina Rodin.
Vad betyder Änckl.Så vitt vi vet var han inte änkling och vad innebär J.:u.
Enligt Din uppgift gifte de sig på By gård. Vad betyder i så fall 7.9.1775 på Sveaborg Har jag missförstått något.
Jag frågar därför enligt våra noteringar föddes äldsta dottern Maria Magdalena redan 1773-11-03. Tyvärr går uppgifter ofta isär i släktforskarsammanhang. Kanske han i alla fall var änkling och Maria ett barn i tidigare äktenskap?
Har Du några synpunkter
Nils}

2008-04-26, 16:24
Svar #14

Utloggad Nils Ericsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2013-07-03, 16:55
    • Visa profil
Hej alla!
Jag har skrivit om Anders Tidholm flera gånger tidigare och vill nu göra några kommentarer. Det är fastställt att han var gift två gånger. Maria Magdalena föddes i det första äktenskapet. Hustruns namn är ännu okänt.Hans andra fru Christina Rodin var född i Finland i Esbo Bodoms Rusthåll. Men frågan kvarstår var i Sverige han var född? Enligt Landsarkivet i Göteborg var han}} inte från Västergötland.
Mari Uggla skriver att hennes förfäder kommer från Västerås och Örebro. Kan det vara en tänkbar lösning??
Nils Ericsson}}

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna