ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Thormark  (läst 818 gånger)

2002-05-25, 11:06
läst 818 gånger

Klas Åsberg

Jag håller på med spännande forskning kring släktena Ehnemark och Thormark från Blekinge. Släkten Ehnemark antas ha sitt ursprung från Holland och flyttade till Sverige under 1600-talet. Dåvarande namnet lär ha varit Gudi och man tror att denne stamfaders söner tog namnen Ehnemark och Thormark eftersom Gudi var opassande svenskt som en genitivform av Gud. Den tidigaste Ehnemark jag känner till är Magnus Ehnemark 1722-1777 (kronolänsman i Urshult) och de tidigaste Thormark jag känner till är Johan Thormark 1724-1812 (pastor från Fridlevestad) och Jonas Thormark 1744-1796 (garvare från Ivetofta), men jag har inte lyckats pussla ihop dessa med varandra ännu. Om det är någon som är intresserad av att ta del av mitt material eller har några ledtrådar om hur det hänger ihop så hör gärna av dig!

2019-11-04, 09:46
Svar #1

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 962
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 08:18
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil
Garvargesällen Jonas Torsson Tormark flyttar 1769 in till Göteborgs domkyrkoförsamling från Ronneby. Han sägs vara född i Blekinge, Hoby? socken.
Arkiv Digital: Göteborgs Domkyrkoförsamling (O) B:1 (1762-1794) Bild 34 / sid 61

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna