ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Thomson  (läst 1905 gånger)

2002-08-06, 20:45
läst 1905 gånger

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Söker efter eventuella kopplingar mellan den gamla Malmö-släkten Thomson, och riksdagsledamoten och universitetskanslern Arthur Nataniel Thomson (1891-1977), född i Mönsterås och son till predikanten Ola Niklasson Thomson o.h.h. Anna Sigrid Åkesson.
Tacksam för alla svar.

2002-08-06, 23:10
Svar #1

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Jojje !
I Malmö Fornminnesförenings Årsbok 1949 finns på sidorna 73-112 en utredning om släkten Thomson, Malmösläkten Thomson - Anteckningar och släkttavlor Utgivna av Leif Ljungberg.
Jag har skummat igeom artikeln och även kollat i personregistret till artikeln, men hittar inte någon av de personer som du nämner. Men givetvis kan det finnas grenar som är missade.
Niklas Hertzman

2002-08-07, 15:01
Svar #2

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Tack, Niklas!
 
Jag vet att du är ansvarig för släktsajten om Feukarna, dit även den nämnde Arthur Thomson hör som ingift. Jag kollar lite för hans sondotter Mariannes räkning, och får väl göra ett litet besök på Släktforskarnas Hus för att se vart denna Thomson-släkt tar vägen.
Om du stöter på något annat intressant, är jag idel öra! Jag ska även se till att du får uppgifter som kompletterar dessa spinnsidesättlingar, om du önskar.

2002-08-07, 22:07
Svar #3

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej igen Jojje !
Jodå, jag skall hålla mina ögon öppna och hittar jag något så hör jag av mig. Givetvis är jag intresserad av Feuk-ättlingar även på spinnsidan, som jag ju även själv tillhör.
Niklas Hertzman

2002-08-08, 13:48
Svar #4

Göran Johansson

Hej Niklas!
Du har i din antavla ett antal förfäder som bott i Åhus f.d. stad under slutet 1500-talet och början 1600-talet. Är nyfiken på de källor som du har använt.

2002-08-09, 23:21
Svar #5

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Jojje!
 
Jag har utrett Arthurs och hans bror Ragnar Valentin Thomsons antavla, eftersom min brors svärfar är son till den senare.
 
Det var Ola Niklasson som la sig till med namnet Thomson när han vistades utomlands (England/USA).
Så det finns inget samband med Malmösläkten Thomson.
 
Förfäderna kom dock från Skåne, förutom en liten del från Västkusten.
Ulf Berggren

2008-09-18, 12:31
Svar #6

Utloggad Anita Karlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1442
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 19:59
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar om någon känner till en dam vid namnet Anna Margareta Thomson, gift med Jonas Gråberg som var regementskrivare. Anna Margareta Thomson levde 1699 enligt Elgenstierna. Är det någon som känner till om de hade några barn?
 
Mvh / Anita Karlsson

2011-02-13, 01:18
Svar #7

Cajsa Thornberg

Hej Anita! Har du fått något Svar ännu?

2011-02-13, 07:39
Svar #8

Utloggad Hans Kihlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2022-01-24, 05:18
    • Visa profil
Hej Anita,
 
Jag har nog tidigare skrivit om att det finns ett påstående om att Sara Brita Gråberg skulle ha varit deras dotter men att uppgiftslämnaren inte har kunnat redovisa källan till detta påstående. Några andra barn har jag inte funnit.
 
Anna Margareta var dotter till öv Alexander Thomson (son till Thomas Thomson) och Margareta Andersdotter Svenske (dotter till Anders Lennartsson Svenske. Hon levde längre än till 1699 - åtminstone till 1709 då hon förekommer som svarande vid tingsrätten.
 
Mvh
Hans Kihlström

2011-10-12, 23:23
Svar #9

Utloggad Malin Axbom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 23:35
    • Visa profil
I boken Linvävarämbetet i Malmö och det skånska linneväveriet står följande om en anas bror, Benedikt Pålsson (1715-1739), med en intressant gissning: Den andra sonen Benedikt blev linvävargesäll och arbetade bl.a. hos en änka Benedikta Thomsson i Stockholm - av namnet att döma kanske tillhörande släkten - men avled i Malmö 1739.
Är förstås nyfiken på om detta kan stämma, men hittar ingen passande Benedikta Thomsson. Känner någon till en sådan?

2011-10-13, 17:47
Svar #10

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Malin!
 
Jag blev nyfiken på kopplingen mellan Malmö, Thomsson och vävare, så jag rotade runt lite bland Malmös kyrkoböcker efter en vävare eller vävarehustru vid namn Thomsson (jag tänkte att oddsen väl inte var särskilt höga, varken yrket vävare eller namnet Thomsson är särskilt vanligt) men råkade faktiskt snubbla över en högintressant gubbe, nämligen vävaren Christian Thomsson, död i pesten i september 1712 under samma månad som hans hustru Brita Eriksdotter. I deras gemensamma bouppteckning 1712 20/11 (Malmö rådhusrätts och magistrats arkiv, vol F2A:36, s 1123) noteras att de inte hade några egna barn, men att Brita hade tre barn från ett tidigare äktenskap med en vävare Heinrich Schultz - dessa hade dock dött före modern. Några arvingar kände inte rådhusrätten till, men man noterade därför att Christian Thomsson var född i tyska Rostock och hans hustru Brita var född i Småland.
 
Han kanske kan vara av intresse? Kanske hade Christian en bror eller släktingar i Stockholm, och att änkan Benedikta är den som nämns i notisen du fann. Jag skulle gissa att hon alltså inte var född Thomsson, utan att det är hennes makes namn - när en man dog blev ju deras änkor myndiga och fick bestämma själv, så det hände ofta att änkor övertog sin döde makes affärsverksamhet, och alltså även behöll deras efternamn för att markera att de faktiskt var den och dens änka.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna