ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Thileman  (läst 797 gånger)

2002-05-25, 16:00
läst 797 gånger

Utloggad Gerti Stenberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2022-07-31, 18:33
    • Visa profil
Thileman Andreas Bergholtz
 
Hej!
Är det någon som känner till Thileman Andreas Bergholtz som var kapten i armeén , stationerad i Estland på 1600-talet?
Mvh
Gerti Stenberg

2002-07-18, 14:23
Svar #1

rebecca

Nej men jag känner till släkten Bergholtz från 1744, stamfader Georg Joachim Bergholtz, jag har nämligen en slags liten släktbok om den här släkten då min egen släkt blir ingiften i den då Siri Elisabeth Bergholtz gifter sig med Axel Herman Liljestrand.

2011-07-18, 21:08
Svar #2

Utloggad Ralph Monö

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2015-12-31, 09:07
    • Visa profil
Hej Rebecca!
 
Jag följer upp min släkt i Härlunda för ca 150 år sedan och söker mer uppgifter om kronolänsmannen t.f. kronolänsman Georg Joachim Bergholtz som var född i Virestad 1834-07-29, son till A W Bergholtz och Amalia Colliander. Enligt uppgift föddes han i Peppanäs Södergård, löneboställe för kronolänsmannen. Bergholtz hjälpte enligt uppgift pigan Sissa Olsdotter 21 år (min farfars farmor) att 1860 skriva stämningsansökan till Allbo hösteting mot storbonden Håkan Månsson 65 år i Björnhult (min farfars farfar). Varför gjorde han det, kan man undra?  Håkan hade gjort pigan  Sisa gravid och de stämde varandra inför Allbo ting 1860. Mitt i förhandlingarna dog Håkan. Det ryktades att sönerna tagit livet av honom.
 
Såg ditt inlägg lång tillbaka (2002) om att du känner släkten Bergholz och tänkte du kanske visste mer?
 
VÄnliga hälsningar och hopp om svar!
 
Ralph Monö
Vallentuna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna