ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tempelman  (läst 1442 gånger)

2009-04-11, 09:56
läst 1442 gånger

Utloggad Magdalena Tempelman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 08:13
    • Visa profil
Hej!  
 
Enl minnesskriften Mannen och hans verk - utgiven 1955 till 100-årsminnet av grosshandlare Georg Tempelmans födelse - fick Georg Tempelman född 1626 i Dorpat (dagens Tartu), 1645 ett frejdebrev av borgmästaren och rådet i Dorpat. I rådet ingick bl a hans bror Hans och hans gudfar Hellwich.  
 
Georg flyttade under förra delen av 1600-talet till Sverige och verkade som hattmakare i Norrköping.  
 
En släktbok innehållande som äldsta handling ett vackert dokument i pergametn utgörande fredebrev från Revel för J?rgen Tempelman hör också till familjeklenoderna. Källa - Mannen och hans verk minnesbok till 100-årsminnet av grosshandlare Georg Tempelman 1955.  
Enl Mannen och hans verk dog han i Skåne 1678 och begravd på Varbergs kyrkogård (?)  
 
-------------------------------------------------------------------------------- -------------------------  
Jag vet en hel del om släkten Tempelman i Sverige - det jag vill veta mer om är släkten i Estland. Jag har försökt att få kontakt i Estland, men får tyvärr inget svar. Jag söker också via G-gruppen - men kanske något i Anbytarforum vet hur jag skall gå vidare i mina eftersökningar.  
 
Med vänlig hälsning  
Magdalena Tempelman  
Uppsala

2010-04-25, 20:35
Svar #1

Utloggad Magdalena Tempelman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 08:13
    • Visa profil
Detta är ett trevande försök att hitta information om en släkting  Adam Tempelman född  1870 i Älvsbacka (enl Folkräkningen). Han placerades som fosterbarn i Norge.  
Han rymde från fosterhemmet och mönstrade på en båt. Under många år arbetade han som sjöman + att han stannade i olika länder.  
På 40-talet kom han till Dalsland och behandlades på Rostocksbrunn, för någon åkomma/rehabilitering? Adam var tatuerad över hela kroppen.  
 
Jag har fått informationen från en man,som träffade Adam när han var barn och han har mycket att berätta om honom. Adam bodde en tid i Mellerud.
Adam skrev under hela sitt liv dagböcker. Han hade en resväska full med anteckningsböcker.  
 
En kvinna kom till Mellerud och tog med sig Adam till Bengtsfors. Adam dog i Bengtsfors.
 
Det skulle vara fantastiskt att få veta mer om Adam, om någon känner till var hans anteckningsböcker finns och om det finns möjlighet att ta del av dem.
 
Med vänlig hälsning
Magdalena Tempelman
Uppsala
 
(Meddelandet ändrat av Tempelman 2010-04-25 20:38)

2010-04-26, 22:03
Svar #2

Utloggad Monica E. Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 673
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 16:13
    • Visa profil
Hej Magdalena
 
När placerades han som fosterbarn i Norge? I hfl för Sillerud nämns det inte och han finns med i familjen till 1887 då det står att han är avflyttad till anställning vid Liljevalls? glasbruk.
 
Från folkräkningen 1900 i Hult, Sillerud:
Johannes Skoglund Tempelman, f. 1832 i Sillerud, f. d. Folkskoll.  
Anna Stina Jansd:r, f. 1853 i Sillerud  
Adam, f. 1870 i Elfsbacka, Werml., Sjöman  
David, f. 1872 i Elfsbacka, Werml., f. d. Wolont., Korpral  
Gottfrid, f. 1880 i Elfsbacka, Werml., f. d. Wolontär  
Ester Doretta Tempelman, f. 1888 i Elfsbacka, Werml.  
Yngve Pontus Tempelman, f. 1890 i Elfsbacka, Werml.  
Selim Jonatan Tempelman, f. 1894 i Elfsbacka, Werml.  
 
Förutom sönerna Adam och David från Johannes Skoglund Tempelmans första gifte fanns dottern Hildegard f. 1875 i Sillerud och Susanna f. 26/6 1877 i Karlskoga, folkskollärare och som utvandrade till nordamerika från Hult den 24/7 1893, enligt EMIBAS.
 
Har du försökt med bouppteckningen efter Adam Tempelman eller kanske något av syskonen har efterlevande som kan berätta om honom?  
 
Mvh
Monica

2010-04-26, 22:48
Svar #3

Utloggad Magdalena Tempelman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 08:13
    • Visa profil
Hej Monica!
Tack för ditt svar Monica.  
 
Jag ska gå vidare med att mina efterforskningar om Adam. Det jag fick berättat för mig häromdagen var fantastiskt och jag blev verkligen nyfiken på honom.  Värmlandssläkten Tempelman kom till Värmlands-Näs och Värmlands-Bro och de var hantverkare, målare och kanske också glasbruksarbetare vid Liljedahl. Liljedahl är en känd glasbruksbyggd, man hade som mest 300 glasbrukare där.
 
Det kommer att bli en spännande efterforskning och förhoppningsvis kommer jag att få ytterligare spår som jag kan följa.
 
Mvh
Magdalena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna