ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Södersten  (läst 797 gånger)

2002-04-23, 10:26
läst 797 gånger

Rosine Nilsson

Vi söker uppgifter om Constans/Konstance Södersten.
Saxat ur ett brev skrivet 8/1 1964:
När det gäller Smedjebacken kan jag ej säga något annat än det jag hört och kommer ihåg i minnet. Det var ju henne ni kallade för tant Constans som bodde där. Valle fick ju ärva hennes kvarlåtenskap. Efter vad jag hört skulle hon ha varit förlovad med Eran morfar Bamberg och när han dog tog hon sig an barnen alltså din mamma och Din morbror Hjalmar. Hon hette Constans Södersten men det har väl Lilly reda på.
Den som skriver detta är ingift i släkten, hennes man Waldemar Nilsson dog 1949-12-28 så han måste ha fått ärva tant Constans tidigare.
Barnen Bamberg som blev föräldralösa och togs om hand av Constans hette Olga f. 1863-09-14 och Hjalmar f. 1865-02-23. Lilly som nämndes var dotter till Olga och fick som andranamn Konstance. Waldemar och den som brevet var till, Sven, var bröder till Lilly. Sven var farfar till min man.
Denna tant Constans/Konstance är alltså inte släkt på riktigt men vi skulle vilja veta något om henne eftersom hon tog hand om barnen som inte var hennes. Vi vet inte var och när hon var född.
Smedjebacken var ju en ledtråd men barnen är födda i Väddö och fadern kom från Gävle, där Olga senare gifte sig.
Så har ni stött på tant Constans så hör av er.
Mannen hon sägs varit förlovad med hette Pehr Fredric Hansson Bamberg född 1832 vi vet ännu inte när och var han dog.  
Alla som kunnat svara är förstås borta idag och vi har just börjat forskningen.
Hälsningar Rosine

2004-02-15, 20:28
Svar #1

Rosine Nilsson (Rosine)

Nu svarar jag mig själv men det har nu nästan gått två år sedan jag skrev denna efterlysning. Att jag inte fått svar är nog inte underligt för jag tror vi haft fel på namnet.
Jag fick en id? för ett par timmar sedan och kollade efter Konstantia Söder på Sveriges Befolkning 1890.
Det fanns en Eugenia Konstantia Mathilda Charlotta Söderstedt som var ogift, telegrafist och bodde i Norrbärke. År 1900 står hon som boende i Smedjebackens helsovårdsområde.
Jag tror detta är rätt person eftersom Pehr Fredric Hansson Bamberg som dog 1878 i Sundsvall var telegrafkommissarie.
Eftersom hon står som född i Stockholm har jag kollat Register till Mantalsböcker och där heter hon Constance.
Nu letar jag vidare under de år Pehr Fredric bodde i Falun 1868-1876.
 
Hälsningar Rosine

2004-09-26, 19:18
Svar #2

Rosine Nilsson (Rosine)

Återigen svarar jag mig själv.
Idag är jag helt säker på att Eugenia Constantia Mathilda Charlotta Söderstedt är identisk med tant Constans. För i hfl för Norrbärke 1877-80 på sidan 190 bor under 1879 Olga Theresia Carolina Bamberg hos telegrafist, mamsell E C M C Söderstedt. Det står att hon är dotter till afl telegraf kommissarien Per Fred Bamberg och hans afl hustru Fanny Elisab Bernhardina Hammarberg.
Flickan flyttar till Väddö 1879 där hennes mormor faktiskt levde ända  till 1903 men då var Olga redan gift, skild och omgift.  
 
Nu när jag vet vem tant Constans var gäller det att ta reda på hur nära hon stod Per Bamberg.
Hon kom från Hedemora 1874 står det i Norrbärke hfl. Vid samma tidpunkt bodde han i Falun...
 
Jakten går vidare hälsar Rosine

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna