ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Såthe  (läst 1750 gånger)

2002-09-14, 15:56
läst 1750 gånger

Utloggad Roger Såthe

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2012-04-01, 15:49
    • Visa profil
Hej  
 
Jag har hört av min farfars fasters berättelse om Såthe.  
Det har gått i generations berättelsen, Men jag vet inte om det är en sann berättelse.  
Så lyder berättelsen:  
 
”En piga från Västanå, Viksjö Y-län, som jobbar hos kungen Jean Baptist Bernadotte som har fött en son Johan Adolph som föddes år 1818-06-21. Far till sonen är kungen.  
Sonen blev adopterad av Såthe, fick lov att flytta därifrån till Västanå med mamman (pigan).”  
Det finns en till rykte om att Såthe kom från vallon.
 
Jag har undersökt om den är sann eller inte, men jag behöver mer hjälp.  
 
Jag tror mer på att det är Elias Såthe som är far, efter vad jag vet om Elias Såthe och Anna Greta Granberg.  
 
Hon flyttade till Mariefreds församling något före 1815 och jobbade som piga, sen fann jag inflyttslängd i Stockholm  
Utdrag från inflyttningslängd
1815-01-17 flyttade Anna Greta Granberg f. 1790-04-30 från
Mariafreds församling och började (tillsammans med två andra drängar) jobba hos bagare Sandby, (hinderfri)(äktnskap).
 
 
Ungefär samtidigt flyttade Elias Såthe  
Utdrag från inflyttningslängd
1815-06-17 flyttade bagaregesäll Elias Martin Såthe fr Landskrona och började en tjänst hos bagare Sandby i Stockholm
Han hade försvarliga kristendomskunskaper och anständig fregd samt till äktenskap ledig.     (Elias född i Landskrona 1795-03-13)
 
De träffades i Sandby bagare,blev troligen förälskad i varandra. då föddes utomäktenskap son Johan Adolph. ( jag kunde inte hitta i födelseboken i Stockholm även hushörslängden).
Men jag har funnit en bilaga till inflyttlängd till Viksjö (till Västanå) Elias Martin Såthes hustru Anna Greta Granberg och son flyttar hem till Västanå. ( det finns mer text som jag har ej översatt.) även att de gifte sig år 1819-01-19 i Katarina församling,  
Då kollade jag i Katarinas församling och hittade även i giftsboken, efter när hon flyttat hem något under 1820-21 hem till Västanå bruk och hon kallas frånskilda Såthes hustru.  
Johan Adolph överlämnades till barnhemshus, men Anna Gretas bror Johan Granberg tog hand om honom som fosterson. Anna Gretas far var smedsmästare även Johan Granberg är också smed, kanske är det därför många trodde att Såthe kom från vallon.
 
Därför är jag osäker om det där med vallon och om det är kungen som är far till Johan Adolph.
I viksjö hushörlängd stod att Johan Adolph född i stockholm, oägt. talar illa
 
Det behöver jag veta om:
 
. Är Elias eller Kungen, som är far till Adolph och om pigan Anna Greta har jobbat hos kungen?
 
. Varför skiljdes Elias och Anna Greta och varför Anna Greta flyttade hem med sonen?.
 
. Vart tog Elias Såthe vägen?
 
. Även mera om Såthe övriga Sverge under 1600-1700 talet om ni känner till?

2006-08-14, 22:36
Svar #1

diane

Hi Roger,
 
My name is Diane and I am writing you from the US.
I am related to Anna G Granberg b 1790, through her daughter Anna Lisa b 1828.
I am sure you have this information already but thought I would share it with you anyway. Someone in Sweden was kind enough to do some research for me on my ancestors and included this.
Anna Greta Granberg b April 30 1790. Married in Stockholm, Jan 19 1819 to Elias Martin Såthe. They had a son named Johan Adolph Såthe b  
June 21 1818.He was raised by Johan Granberg, brother of Anna G Granberg.
Anna G and Elias were divorced and she returned to Viksjö where she was remarried to Jonas Åberg in 1829.
Anna G Granberg and Jonas Åberg had several children. One being unmarried Anna Elisabet Granberg/Åberg b Feb 8 1828.
In Sept 17 1852 she gave birth to Jonas Petter in GammalRödningen, Viksjö.
When Jonas Petter was christen Sept. 19 1852, one of his sponsors were Adolph Såthe and his wife (?). From my records that would be his uncle
since Anna L and Adolph were half siblings.
Jonas Petter was my great grandfather. He was married to Anna G Skoglund b 1852
Many years ago I recall being told there may be
Royalty in our family line. No one remembered how or who this story came from. My parents or their relatives never bothered to look into it so it wasn't mentioned again. So I was surprised to find your post with the very thing we all wondered about for many years. Have you found anything new on this since your post here in the Anbytarforum?
Are there any records in Sweden that mentions occupations and employers for that time period? Otherwards can it be proven that Anna G Granberg did work for the king? And were you able to prove who fathered Johan Adolph?
It is so nice to chat with you. To be able to reach out to others that are in our family line.
I do hope to hear back from you.  And tack for any help you are able to do.
Take care.
 
Best Wishes
 
Diane
dlemasson@prodigy.net

2007-04-26, 19:21
Svar #2

henrik

Jag undrar, på vilket sätt var Anna Charlotta Forsberg (senare Åhlin) släkt med Anna Greta Granberg?
 
Och är det sant att någon eller några ur släkten Såthe har läst en förbannelse över släkten Åhlin. Isåfall varför?
 
Tack på förhand!

2007-08-31, 15:35
Svar #3

Utloggad Roger Såthe

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2012-04-01, 15:49
    • Visa profil
Hej.  
 
Jag känner inte till Anna Charlotta. Men det finns en som heter Anna Catharina född 1845 och är dotter till Johan Adolph Såthe. kanske det är hon som ni menar?  
 
Jag har aldrig hört om något sv släkten Såthe läste en förbannelse över släkten Åhlin. Kanske något som vet och kan berätta om vad och varför?

2008-06-23, 20:34
Svar #4

Utloggad Magnus Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2016-02-24, 22:37
    • Visa profil
    • nilsanor.webb.se
Roger,  
 
Du nämner Anna Catharina född 1845. Kan det vara Anna Kajsa Såthe, född 1845 i Wiksjö du menar?  
 
Anna Kajsa Såthe är mor till Kristina Helena Henriksdotter, född 1874 15/11 i Viksjö, som är fostermor till Ester Dorotea Pettersson, född 18910206, som jag är släkt med. Jag är på jakt efter uppgifter om när Ester blev fosterbarn i familjen. Tidigast inträffade det 1896. Lite långsökt att fråga här, men man kan alltid göra ett försök.  
 
Se min släkt: http://apachepersonal.miun.se/~mageri/slfo/farmor.htm  
 
Åter till Såtharna. Några länkar, om nån skulle ha missat dem:  
* Antavla för mästerstmeden Johan Adolph Såthe: www.pisces.se/genealogi/micke/p1091a045.html
* Antavlor för Johan Adolphs mor Anna Greta Granberg (1790 - ): www.odenring.se/anor/p8982303b.html och http://violet.abc.se/~m9172/0033/40905.htm
* Bok som redogör för bl.a. släkten Såthe: www.genealogica.com/agkat8.htm
 
Hälsn,
Magnus

2009-11-24, 14:33
Svar #5

Utloggad Roger Såthe

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2012-04-01, 15:49
    • Visa profil
Hej  
 
Ursäkt mig att jag inte hör av mig på länge.  
Jag har kollat i Genline hos födelseboken och husförlängd år 1846-1855 Västanå smedar, Viksjö. Både står det Anna Catharina Såthe f. 1845-01-04.

2009-11-24, 18:02
Svar #6

Utloggad Roger Såthe

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2012-04-01, 15:49
    • Visa profil
Vi har börjat forska om släkten Såthe. Tidigare som jag har nämnt om Elias Martin Såthe
 
Elias Martins föräldrar:
 
Far: Bagaregesäll Carl Såthe f. 1758 landskronad. 1809
Mor: Elisabeth Onnerstedt f. 1760 Landskrona  
 
Farfar: Peter Såthe f. 1723 Andrarum, Kristinastad  död 1773 i Landskrona.  
Farmor: Maria Elisabeth Sjöberg.  
 
Farfarsfar: Ombudsman Carl Petter Såthe f. ca 1694.död 1769 i Landskrona
Farfarsmor ”madame” Gunilla Wallman f. ?
 
Jag har forskat i ArkivDigital som de namn som jag hittar med hjälp av weibulls släktensbok.
 
 I boken står det även ”. Släktgemenskap tros med en i Skåne på 1670-talet uppdykande Jöns  
Svensson Sothe anställd vid lilla tullen i Skåne
vilken år 1670 hade i uppdrag av kammarkollegium att inquirera om  
småtullarna och accijserna i Skåne samt om landkiöps förfarande
(Jöns Svensson Sothe skrev detta i ett brev till landshövdingen i ett  
brev 1670)” Jag hittar inte var Jöns Svensson Sothe kommer ifrån eller var han bodde?
 
Det står även att Såthe kom från släkt Sode, När  Sverige tog över Skåne år 1658 då efternamn bytte från Sode till Såthe. Jag kunde inte hitta dokument om efternamnbyte. Har hört av annan forskare som uppfann det, men tappade bort.  
 
Vi har spårat Elias Martin Såthe f. 1795 i Stockholm. Han försvann spårlöst från mantalskrivning år 1837 i Storkyrkoförsamlingen-Nicolai  
församling, Stockholm. Elias Martin finns inte med i utflyttning och dödboken.
 
Tack om vi får hjälp av er om ni känner igen de namn som jag har uppgett. .

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna