ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Synnergren  (läst 2023 gånger)

2005-07-23, 21:15
läst 2023 gånger

Stieg Synnregren

Johan föddes i Lidköping med efternamnet Jonsson.
Han var bleckslagare. Flyttade till Hjo. Tog sig namnet Synnergren. Blev järnhandlare och senare  utnämnd till rådman vid rådhusrätten i Hjo. 1879 köper Johan Hålltorp, som sedan brukas av sonen Axel. Axel var byggherre vid uppförande av sockerbruken i Lidköping och Linköping. Den andre sonen Emil etablerade sig som grosshand-lare i Helsingborg i firman Paulin & Synnergren.
Togs namnet Synnergren efter byn Synnerby? Är annars allmänt intresserad av uppgifter om mina förfäder

2005-07-30, 13:06
Svar #1

Utloggad Bertil Friberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2008-02-13, 21:07
    • Visa profil
Synnergren: Det torde finnas flera släkter med det namnet. Inom Myra-släkten ( det finns tre väl utforskade grenar)  i Synnerby tog flera personer namnet Synnergren. Kändaste person där torde vara General Stig Synnergren, Sveriges ÖB på 1960-70-talen.  
Betr. Hålltorp antar jag att Du vet att Din Synnergrens ättlingar, familjen Carlander, i våras sålde Hålltorp.

2006-04-18, 10:22
Svar #2

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Stieg, jag har hittat en uppgift om att Rolf Paulin och Emil Synnergren startade ”Helsingborgs karamellfabrik”År 1900 .  
 
Jag ser i SVAR att Synnergren bodde i Helsingborg redan 1890. Vilken typ av företag hade han då. Var Paulin kompanjon redan före karamellfabriken?
 
Jag frågar för att jag tror att min farfars far var anställd som resande säljare hos Synnergren 1898 eller 1899. Min farfars far hade haft kontakt med Paulin innan dess och det var nog Paulin som ordnade jobbet som säljare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna