ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svinhuvud  (läst 4502 gånger)

2008-01-07, 23:30
läst 4502 gånger

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Anders och Monica !
 
Har ni kollat upp den Mårten som i hfl (AI:2 1701-19 s 61 Boda nr 20) är antecknad som frater och i samma längd (AI:2 s 137 Övre Gärdsjö nr 28) återfinns som Mårten Knutsson.
 
Var finns det belagt att Elisabet heter Lundbeck ?
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2008-03-11, 22:38
Svar #1

C-G-A Bartholomew

Hej
 
Jag undrar ochså som Stefan vart det finns belagt att Elisabet heter Lundbeck,
 
Ang den Mårten Knutsson som Stefan tar upp ovan så har jag fått det till att troligen vara Elisabets (Lundbeck?)man i hennes andra gifte,så barnen som står uppräknande i hfl AI:2 s 137 Övre Gärdsjö nr 28,Sara,Tomas och Elisabet,är från hennes gifte med Tomas von Möhlen d1705-10-19 i Warszava
 
så vad står det att Elisabet (Lundbeck?) heter i  hfl AI:2 s 137 Övre Gärdsjö nr 28,jag har lite svårt att tyda det
 
Mvh
Gillian

2008-05-22, 11:45
Svar #2

Utloggad Marianne Bengtsson Rosander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 750
  • Senast inloggad: 2009-12-08, 15:09
    • Visa profil
Hej. Jag har nyss börjat släktforska och det är sååååå intressant. Eftersom jag är adopterad så har jag inte haft någon  riktig  släkt. På egen hand kom jag till Anna Maria Ullberg från Södrebärke och hennes föräldrar   Olof Ullberg och Elisbet Lundberg. Vid Elisabet Lundberg var det för mig helt stopp. Jag blev glad när jag fick hjälp och har nu kommit till släkten Svinhuvud. Är detta rätt
Anna Maria Ullberg
far Olof Ullberg mor Elisabet Lundberg
 
Elisabet far Johannes Lundberg, mor Maria Fahlander
 
Maria far Laurentius Andreae  Fahlander, mor Elisabet Tilleus
 
Laurentius far Andreas Laurenti Fahlander, mor Maria Jönsdotter Fresk
Elisabet far Georgius Andreae Tilleus ,mor Elisabet Arborgensis
 
Andreas far Lars Laurentius Andreae Phalander, mor Vallensdotter
 
Laurentius far Anders Persson
Vallensdotters far Vallen Ingelsson Svinhuvud, mor Vifastdotter
 
Vallens far Ingel Larsson Svinhuvud
 
Ingels far Lasse Hansson Svinhuvud
 
Lasses far Hans Jeppson Svinhuvud, mor Elin
 
Hans far Jeppe Hansson Svinhuvud, mor Margit Hansdotter
 
Jeppes far Hans Jönsson Svinhuvud
Margits far Hans Brännekil
 
I så all om detta stämmer så har jag fått en fantastisk släkt på gamla dagar
Tänk att jag fått rötter!!!!

2008-05-22, 15:54
Svar #3

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Andreas Laurenti Fahlander är broder till min anmoder Brita Larsdotter Fahlandra och hans anor ser korrekta ut med ett undantag; det är mig veterligen inte känt vem som var moder till N.N. Vallensdotter. Du kan läsa mer om dessa personer på min hemsida genealogi.casterud.com (välj mormors fars eller mors antavla).
 
(Meddelandet ändrat av hoss den 22 maj, 2008)

2008-05-22, 17:01
Svar #4

Utloggad Marianne Bengtsson Rosander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 750
  • Senast inloggad: 2009-12-08, 15:09
    • Visa profil
Tusen tack. Vilken släkt jag fick! Kul att vara en del i ett sammamhang

2008-09-06, 21:48
Svar #5

C-G-A Bartholomew

Ang Elisabet Lundbeck så har jag hittat källan till hennes namn Lundbeck,den framgår när hennes dotter Sara von Möhlen går bort (db Rättvik/Nedre Gärdsjö FI:1 1743-1774 GID:2196.23.101600)där kallas hon Lundbeck,så kan denne Elisabet Lundbeck f 1667 vara en syster till kyrkoherden Johannes Johannis Lundbeck disk ovan,vet ej riktigt vad som har gjorts i spårande av ursprung ser ovan att man misstänker att Johannes är Svinhuvud ättling,kan det inte var så att det är genom hans mor Magdalena Johansdotter f 1646 i Aspeboda som kopplingen till Svinhuvud finns ?.
 
Har någon sett denna Elisabet Lundbeck i någon annan källa?,försöker nämligen få fatt på var hennes barn Sara och Thomas är födda,Elisabet och Tomas von Möhlen hade tre för mig kända barn varav att jag har f-data på den sista dottern Elisabet f 1699-12-18 i Rättvik,och jag vet ej heller vart Elisabet och Tomas gifte sig(ej i Rättvik) men det bör ha skett under den andra halvan av 1690-talet.
 
Mvh
Gillian

2009-03-15, 21:40
Svar #6

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Svinhu(f)vudforskare!
 
Jag går igenom Övriga Släkter och flyttar inlägg och trådar. Här bör egentligen endast ofrälse namnbärare diskuteras, och de adliga ätterna bör diskuteras under sina respektive rubriker. Jag klarar dock inte att bena ut i en första omgång var allt ska höra hemma, så jag nöjer mig just nu med att lägga in länkar under rubriken ovan till de andra diskussionerna. Nämligen
 
Medeltida släkter - Svinhuvud (Kopparbergsätten)
Introducerad adel - Svinhufvud af Qvalstad
Introducerad adel - Svinhufvud  i Westergötland
Ointroducerad adel - Svinhufvud
 
Mvh
Anders Berg
Moderator Släkter

2010-04-02, 10:36
Svar #7

Utloggad Bengt Dahlbeck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1545
  • Senast inloggad: 2020-10-14, 09:19
    • Visa profil
Hej har gått igenom tidigare inlägg och finner en hel del Jöns och Jönsdotter men ingen Elisabet Jönsdotter
Har bland min svägerskas papper funnit att hennes ff mf mf mf mf m skulle vara:
Elisbeth Jönsdotter Svinhufvud gift med Kungl.befallningsman i Kopparberget Matts Göransson och deras dotter
Karin Mattsdotter. Tyvärr inga andra uppgifter om platser Källor eller årtal.
Är det möjligt någon som stött på dess namn ?
Påskhälsningar
Bengt Dahlbeck

2010-04-02, 12:15
Svar #8

Utloggad Ove Renger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2016-02-23, 23:45
    • Visa profil
    • www.renger.se
Hej!
Bifogar en ansedel som jag printat ut ur min databas!
//Ove
Elisabeth Jönsdotter Svinhufvud i Västergötland (24786). Född 15...  
Levnadsbeskrivning  
 
Far     Jöns Danielsson Svinhufvud i Västergötland (13212). Adlad Svinhufvud av Johan III, Fogde 1598 i Främby, Stora Kopparberg (W). Född 1553 i Främby, Stora Kopparberg (W) (Mats Häger). Död 1613 i Främby, Stora Kopparberg (W) (Mats Häger).  
Gift 1:o  
 
Gift 2:o  
 
Gift 3:o med  
Matts Göransson (24791). Kunglig befallningsman på Kopparberget (W). Född 15... Död efter 1630. Barn i tredje kullen  
   Katarina Mattsdotter (22447). Född 16.. (Bo Lindwall). Gift med Månsson, Nils (22336). Major. Född 1590 i Norrköping (Bo Lindwall).  
   Östen Mattsson (22225). Bonde i Storbyn, Nås (W). Född 16... Gift

2010-04-02, 13:43
Svar #9

Utloggad Bengt Dahlbeck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1545
  • Senast inloggad: 2020-10-14, 09:19
    • Visa profil
Hej Ove
En riktig Påskpresent !
ett jätte tack för all uppgifter och en god fortsättning på påskende !
Hälsningar
Bengt

2012-12-01, 14:48
Svar #10

Utloggad Mikael Nahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2016-11-11, 20:31
    • Visa profil
Ang Elisabet Lundbeck och Johannes Lundbeck disk ovan.
 
Så har jag funnit att Elisabet troligen är dotter till bergsman (omn i partalslängderna som sådan)Mårten Knutsson på Lundtäckten (omn där i mtl 1673-97,före 1673 troligen på Slaggen),och han är sannolikt densamma som omn i hfl för Rättvik AI:2 1701-19 s61 Boda (som Pater=fader) och 1701-19 AI:2 s137 Övre Gärdsjö,senare avliden i Rättvik och begravs där 1716 (se db 1696-1723 s420 Rättvik)  och är då 85 år gammal.
 
Om nu allt är som jag beskriver ovan så är Elisabet och Kyrkoherden Johannes Georgii Lundbeck inte syskon.
 
Johannes har i herdaminnet fel patronymikon,han kallas i universitetsmatrikeln för Georgii,och skriver sig själv (i mtl Venjan 1713)JG lundbeck.Så hans farsnamn bör då vara Göran.
 
Frågan är då om dom fortfarande kan vara släkt?.
 
Är det någon som har sett skymten av Mårten i domböckerna?.Hans hustru avlider 1675 enl Kyrkligaräkenskaperna i Stora Kopparberg,och han gifter mig veterligen inte om sig,i mtl så antecknas han med 2 söner och 2 döttrar,en av döttrarnas namn var Britta(hon var fadder i två omgångar),sönerna har jag inga namn på ännu.
 
Utöver detta så kan Mårten ev vara en broder till Göran Knutsson på Åsen,Mårtens dotter och Görans hustru var faddrar till Göran Andersson på Kyrkbackens barn 1688.
 
Har ej tittat efter i bänklängderna för Stora Kopparberg ännu,pga att jag ej har tillgång till dessa just nu.Om någon känner sig manad? så skulle det uppskattas.
 
 
mvh
Mikael

2015-11-27, 17:09
Svar #11

Utloggad Anna Boberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2015-12-03, 17:17
    • Visa profil
Hej! Jag söker information om Hans Jeppesson Svinhufvud och hans fru(ar). född ca 1450 Sundborn, Risholn.
När jag söker på internet får jag upp lite olika information, tror 2 olika blandats ihop.
Hans Jeppesson Svinhuvud verkar ha varit gift flera ggr, dels med en Elin.
Men har även hittat info om en Hans Jeppsson till Flenshult, gift med en Elin Nilsdotter.
Är det 2 olika par?
Ibland står det Hans Jeppesson Svinhufvud Flenshult, gift med Elin Nilsdotter Slatte.
Denna Elin Nilsdotter Slatte har fin släkt bakåt ända till kung Birger Jarl (om det nu stämmer), men misstänker  
att det är fel Elin och att hon inte var gift med Svinhufuvd. Något som vet??
Hälsningar Anna

2015-11-28, 00:41
Svar #12

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Anna,  
Du har rätt i din misstanke - det rör sig om två olika Hans Jeppesson, den ene är smålänning och bosatt i Flenshult, Karlstorp, medan den andre är dalkarl och bosatt i Risholn vid Kopparberget. Tyvärr är detta ett typiskt exempel på det slags hopkopplingar av obesläktade personer som det numera vimlar av på vissa internationella släktforskningssidor med sammanlänkade släktträd från olika släktforskare på Internet, där automatiserade sökmotorer urskiljningslöst föreslår kopplingar mellan personer med samma eller liknande namn och aningslösa användare av dessa sidor låter programmen koppla ihop personerna.  
 
Om Hans Jeppesson (Svinhuvud) och hans släktförhållanden, se min och medförfattares artikel ”Om släkten Svinhuvuds ursprung samt om en misstänkt förfalskning i ett medeltidsbrev från
1386” i Släktforskarnas årsbok 2008, s 9-28, och där anförda källor och litteratur.  
Se också kompletteringarna till ätten Ikornsköld i del 1 (s. 481f) av det av Sveriges Släktforskarförbund genom Carl Szabad utgivna Supplement till Den introducerade svenska adelns ättartavlor (2008). Där framgår med stöd i bl a arvskiftesbrevet från 1540 efter Hans Jeppesson i Risholn att han förutom fyra söner hade tre döttrar: Karin, Malin och Margareta, varav åtminstone Margareta med andra hustrun Elin, som efterlevde sin make och deltog i arvsskiftet 1540.  
 
Den småländske väpnaren Hans Jakobsson (Jeppesson) hade 1514 Flenshult som sin sätesgård, se Det medeltida Sverige, del 4:4 (1999), s. 46f där det framgår att han med hustrun Elin Nilsdotter (Slatte) hade tre döttrar Anna, Kerstin och Margareta som 1533 sålde sitt mödernearv i bl.a. Flenshult till sin morbrors son Nils Bröms.  
 
Se också utredning av Berit Sjögren om adliga ätten Bröms och där anförd litteratur, publicerad på: https://www.adelsvapen.com/genealogi/Br%C3%B6ms_nr_161

2015-11-28, 10:37
Svar #13

Utloggad Anna Boberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2015-12-03, 17:17
    • Visa profil
Tusen tack, Torsten för informationen. Det är sonen Lasse Hansson Svinhufvud född ca 1510, Sundborn, som är min anfäder.
Visst är det Elin som är hans mor?

2015-11-28, 23:35
Svar #14

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Ja, Lasse Hansson (Svinhuvud) och hans syster Margareta Hansdotter (gift med domaren Jöns Persson i Risholn) var födda i domaren Hans Jeppesson andra gifte med Elin, enligt en släkttavla gjord av Vasakungarnas sekreterare och geneaolg Rasmus Ludvigsson (död 1594), (Skoklostersamlingen vol E8676, fol. 314v, Riksarkivet).
 
När Lasse var född är inte känt - så styrk ca 1510 som är ett fiktivt födelseår utan relevans och dessutom kan vara missledande med tanke på att Hans Jeppesson var gift (minst) två gånger och vi saknar kunskap om när äktenskapet med Elin ingicks.  
 
Lasse och övriga personer som tillhörde den medeltida släkten Svinhuvud använde inte (med några få undantag) något släktnamn utan endast patronymikon. Det är således inte korrekt att skriva Lasse med efternamnet Svinhufvud, en stavning som f ö endast ska användas för de på Riddarhuset introducerade ätterna Svinhufvud i Västergötland och Svinhufvud af Qvalstad, som började använda Svinhufvud som släktnamn på 1600-talet (båda besläktade via mödernelinjen med den gamla svinhuvudsläkten vid Kopparberget). För de medeltida personerna som tillhörde släkten Svinhuvud (utan f!) är det bara en släkttillhörighetsbenämning som sentida genealoger givit denna släkt, en benämning som återgår på att flera av släktmedlemmarna, t ex Lasses far, förde ett vildsvinshuvud i vapenskölden, vilket framgår av bevarade sigill. Men Lasse och hans ättlingar använde aldrig släktnamnet Svinhu(f)vud.

2015-12-03, 17:17
Svar #15

Utloggad Anna Boberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2015-12-03, 17:17
    • Visa profil
Tack, Torsten för all information. Jätteintressant och tack för litteraturinformationen. Den ska jag försöka få tag på och läsa.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna