ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svartman  (läst 1724 gånger)

2002-03-20, 11:51
läst 1724 gånger

Anna Andersson

Hejsan!
Jag söker efter uppgifter om släkten Svartman.
Olof Svartman var befallningsman i Levene och var gift med Ingrid Unge som föddes 1650 och dog 12/6 1736 i Trässberg. De fick bl a en son, Olof Svartman som föddes i Lovene 24/12 1670, och blev präst på Vänersnäs. En dotter, Margareta Svartman, föddes 1659 och gifte sig i 1:o med Sveno Svenonis Bornander, präst i Saleby. I 2:o med Eric Benedicti Dahlgren Svenos efterträdare. Om Olofs den äldres far vet jag att han hette Sven Svartman och kallades Svarte Sven och var furir på Halfaran, Kinneskogen, Forshem. Är det någon som känner till något mer om släkten Svartman eller kanske också vet villka som är Ingrid Unges föräldrar? Jag är mycket tacksam för all hjälp.

2006-02-08, 19:16
Svar #1

Ann-Katrin Andersson

Hej Anna,
jag söker också uppgifter ang Olof Svartman och Ingrid Unge, jag har samma uppgifter som du och har inte lyckats komma längre. En dotter Anna Maria Svartman, gift med Håkan Broberg är släkt till mig.
Kanske Du har lyckats forska fram mer?
MVH/Ann-Katrin

2008-01-15, 17:25
Svar #2

Ingvar Blychert

Hej Anna Andersson och Ann-Katrin Andersson!
Är det någon av er som har kommit något vidare med denna familjen Svartman? Varifrån kommer t ex upplysningen om Sven Svartman och att han kallades Svarte Sven och var furir på Halfaran, Kinneskogen, Forshem?
 
Tacksam för ett litet svar, även om ingen av er inte vet något mera idag än ni kanske redan visste då.
 
Mvh/Ingvar
 
(Meddelandet ändrat av ingvarb den 15 januari, 2008)

2008-01-16, 13:39
Svar #3

Utloggad Birgitta Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2015-08-25, 22:29
    • Visa profil
Det enda jag kan bidraga med är att Halvfara ligger i Lugnås förs.
Mvh/Birgitta

2008-01-16, 18:26
Svar #4

Ingvar Blychert

Tack, Birgitta. Finns det flera upplysningar där kanske? Enligt Warholm: Skara Stifts Herdaminne (1871) del II s. 346 var ovan nämnda Anna Maria Svartman en dotter av befallningsman Olof Svartman i Flo, troligtvis den samme Olof Svartman, som också var befallningsman i Levene. Prästänkan Anna Maria Svartman dog 70 år gammal den 6 januari 1744 i Grevagården, Broddetorp (GID 662.5.6000) och antas därför vara född omkring 1674 i Flo eller Levene.
Mvh/Ingvar

2009-05-29, 11:07
Svar #5

Utloggad Birgitta Lindhe Svenson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2023-11-20, 17:55
    • Visa profil
Hej!
jag har försökt att forska fram så mycket som går om Olof Svenningsson Svartman. Jag kan inte komma längre än vad jag noterar nedan. Är det någon annan som kommit på något mer?
 
Olof Svensson/Sveningsson Svartman  
Född:   omkring 1640  
Källa: Årtal uppskattat.
 
Vigd:    omkring 1668 med Ingrid Olofsdotter Unge
Källa: Johan Warholm: Skara Stifts Herdaminne Tryckår 1871.  
Årtal uppskattat med hänsyn till första barnets ålder.  
 
Död:    1712 i Skattegården Lofvened, Trässberg (R)
Källa: Skaraborg, Trässberg Mantalslängder samt uppgift i Sockenstämmoprotokoll C:1 för Trässberg.
(Lucka i Död och begravningsboken 1708-1718. Fattades redan 1845 enl. uppgift i kyrkoboken)
 
Bouppteckning: Saknas
Källa: Bouppteckningar, Landsarkivet i Göteborg, Skånings härad.
 
Yrke och Boende: Befallningsman Hällsgården (Hälfsgården) i Lofvened 1674-1691
   Befallningsman Skattegården Lofvened 1702-1712
Källa:   Skaraborg, Trässberg, Mantalslängder. Mantalslängder saknas 1692-1701
   Kronofogde på Kålland 1681-1683
Källa:   Claes Ljungström: Kinnefjerdings och Kållands Härader samt Staden Lidköping.  
Tryckår 1871.
 
Övrigt:1713 afl. Befallningsman Olof Svartman lånat 16 D som dess måg wälb. Nils Warling sig påtagit att betala.
1716 Salig Olof Svartmans enka h. Ingrid Unge betalt sin skuld som på bladet 127 finns och får upptagas 16 D
   Befallningsman Svartman betalar till kyrkokassan år 1689, 1693-94, 1696 (Vigselpengar?)
Källa: Skaraborg Trässberg,C:1  Sockenstämmoprotokoll, 1688-1738.
 
Härstamning: I Warholms herdaminne anges att fadern är Furir Svarte Sven på Halvfaran i Kinneskogen. Lugnås (R)  
Halvfara står som ”Nybygge” i mantalslängden från 1645.  
1647 finns en Sven Bengtsson här. Det finns även en Måns Christmansson
Flera soldater, furirer och trumpetare har sedan under åren bott här.
I mantalslängderna för Lugnås från 1642 till 1709 finns ingen furir Sven (Svart).
Nedan finns några andra trådar som jag tyvärr inte tror är relevanta.
På Skattegården i Lugnås bor Befallaren Olof Svenningsson 1674-1680. Hans enka Elin bor kvar några år.  
I Vartofta kompani, Kungl.Västgöta Regemente, Slöta socken , Svartkulla rote finns Jon Svartman född 1686 i Vartofta-Åsaka.. Han var antagen 1711.
Källa: Johan Warholm: Skara Stifts Herdaminne Tryckår 1871.  
Källa: Skaraborg, Lugnås Mantalslängder 1642—1709.
Källa: Centrala Soldatregistret
När familjen bor på Skattegården i Lofvened är de ofta faddrar i grannsocknen på en gård som heter Äleberg (fågelvägen på ett par kilometers avstånd) På denna gård bor även en Christmansson!
Källa: Skaraborg Råda C:1, Födelse och dop 1686-1707
Källa: Skaraborg Råda A:1 Husförhör 1695-1715
 
Hälsningar
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna