ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sundblad  (läst 4933 gånger)

1999-09-14, 15:52
läst 4933 gånger

Annika Ericsson

Jag söker födelseort för handelsman Abraham Sundblad i Falun. Hans hustru benämns som hustru Sjöberg, och jag undrar om hon kan vara dotter till rådman Erik Larsson Sjöberg på Åsen. Enligt Falu Kristine C:4 står en jungfru Anna Eriksdotter Sjöberg fadder till ett barn år 1719.  
1721 5/7 döps handelsman Abraham Sundblads första barn, Andreas.
 Jag är även intresserad av Erik Sjöbergs anor. Han kan vara den Sjöberg i Falun, som enligt Hülphers vol.4, var gift med NN Giers ifrån Säter. Hon i sin tur var syster till Anders Giers som var gift med Margareta Lemoine. Alla upplysningar mottages tacksamt!  
MVH Annika Ericsson

1999-11-02, 19:08
Svar #1

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej Annika,
Jag vet ingenting om Abraham Sundblad, men det finns många handelsmän Sundblad i Askersund (T) under 1700-talet.
MVH
Sven-Ove Brattström
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

1999-11-06, 17:41
Svar #2

Annika Ericsson

Hej Sven-Ove
Tack för ditt svar. Jag ska genast kolla upp Askersund. För den som är intresserad kan jag berätta att jag fick bekräftat, genom en bouppteckning, att Anna Sjöberg var änka efter Abraham Sundblad.  
MVH Annika

2004-01-18, 15:36
Svar #3

Viola Andersson

Hej Annika!
Abraham Sundblad 1695-1775 gift med Anna Sjöberg 1697-1773, handlare på Slaggen, Falun och nya torget Falun.
Sonen Andreas Sundblad g m Maria Olausdotter Schieurman. Hon ärvde butiken efter sin faster Elisabeth Gudmundsdotter Schieurman och hennes make Peter Stake, på Slaggen. Andreas Sundblad blev strandridare på Gotland. Familjen finns sedan i Dalhem, Tjust.
 
Anna Sjöberg är kanske syster till guldsmeden Otto Henrik Sjöberg 1699-1775 Falun gift 1 m Anna Shieurman som hade varit gift med guldsmeden Petter Pemer. gift 2 m Margareta Barkman och 3 med Gertrud Margareta Gers.
8 barn totalt de flesta i 3:e äktenskapet
 
Om jag inte minns fel så hittar du Sjöbergs anor i släkten Simla (en Stjärna)det finns också en släkt Sjöberg (en bergsman tror jag)i Elgen-stierna.Jag har fler anteckningar men hittar dem inte just nu.

2004-01-21, 09:04
Svar #4

Utloggad Annika Nyblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2021-02-01, 21:12
    • Visa profil
Viola!
Tack för ditt svar. Det var intressant det där om Simla, måste undersökas närmare! Har du själv någon anknytning till Sundblad/Sjöberg?
 
Vänliga hälsningar,
Annika

2004-03-10, 18:15
Svar #5

Viola Andersson

Hej Annika.
Jag har hittat Erik Sjöberg, rådman, född 1666. Kom från Åsarp Västergötland död 1739, begravd i grav 16, Kristine kyrka, Falun. Gift med en dotter till handlaren Hans Ersson Berg.
Hade dottern Anna 1698 17/12 (på Åsen Falun har jag antecknat)och en dotter gift Wetterstedt.
 
Lästips: Bergstaden Falun 1720-1729 av Birgitta Eriksson, finns att köpa på Falu kommun. Flera sidor om Erik.
Mvh Viola

2004-03-10, 21:09
Svar #6

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Annika! 1999 skrev du att du skulle kolla upp Askersund betr Abraham Sundblad. Vet ej om du gjorde det, för Abraham Sundblad härstammar från Snavlunda socken i Närke. Bott i Askersund stad och enl uppgift skall Abraham och hans syskon tagit namnet Sundblad 1718. Abraham var även riksdagsman för Falun 1719. Har notering om att han och hu Anna fick 10 barn och att sonen Anders f 1724 var utridare och strandridare för Reg. Dalhem. Abrahams far var Pär Abrahamsson i Snavlunda, mor Marit Tholsdotter. Finns boken Släkten Lundberg från Askersund att låna på fjärrlån, där mkt av denna släkt beskrivs.

2004-03-12, 10:00
Svar #7

Utloggad Annika Nyblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2021-02-01, 21:12
    • Visa profil
Hej Viola och Sonia!
Mycket vatten har runnit under broarna sedan 1999!
Jag har tom varit uppe i Askersund och även Snavlunda för att insupa atmosfären. Tack, snälla ni för era boktips. Ska genast hasta till biblioteket. Vad gäller Snavlunda så tror jag att släkten Sundblad kan ha gemensamma anor med släkten Floberg.  
Som Abrahams föräldrar har jag dock Anders Abrahamsson, rådman i Askersund, och hans hustru Marit Jakobsdotter. Abraham är född 1696 i Askersunds stad och bror till borgmästaren därstädes, Anders Sundblad. Vid Abrahams dop finns Per Abrahamsson med som vittne och även Brita Abrahamsdtr från Degernäs, Snavlunda sn. Förmodligen är de syskon till Anders Abrahamsson och barn till den Abraham i Degernäs som nämns 1686 i Snavlunda LI:1.  
Kopplingen Sundblad/Floberg verkar som sagt intressant, så den ligger närmast till hands att undersöka för min del. Har ni några övriga upplysningar om nämnda släkter så tar jag tacksamt emot dessa.
Mvh Annika

2004-03-12, 12:18
Svar #8

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Hej Annika! Intressant att du är intresserad av just Floberg. För de tillhör min yngsta son släkt och där har jag en del utforskat. Sonen härstammar i 10 led från dem.  
Din e-post adress framgår ej av din avsändare. Men leta rätt på mitt telefonnummer på nätet och ring mig. Jag bor i Örebro. Så kan vi utbyta e-postadresser mm. Och kanske att du gör en resa till syd-närke, så kan jag visa dig runt lite.
Jätteroligt att hitta någon ny som forskar i samma släkt

2004-03-13, 13:22
Svar #9

Utloggad Annika Nyblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2021-02-01, 21:12
    • Visa profil
Hej Sonia!
Ännu kan jag ju inte bevisa att släkterna Sundblad/Floberg hör ihop, men jag gör mitt bästa! Anders Abrahamssons svägerska, Maria Jakobsdtr, var gift med en Nils Svensson Floberg, så där har vi åtminstone en koppling framåt i tiden.
 Askersund RR o Mag. nämner 1714 hennes i sin tur svåger, avlidne Anders Floberg i Stockholm. Nils och Anders Floberg torde vara söner till bälgmakare Sven Floberg i Askersund som avled 1693 därstädes i en ålder av 59 år. Han hade även en dotter vid namn Karin som vigdes 1697 i Askersund stad med Per Persson Åberg. Dessutom nämns sonen Jonas 1695 då han gifter sig med Maria Tyresdtr.  
I Fogelby (stavas det så?), Snavlunda, finns det ett antal Floberg också som har en Anders till far. Min teori är att Sven Bälgmakare, Anders i Fogelby och Abraham (min anfader) i Degernäs är bröder, men det måste ju undersökas närmare.  
1697 döps Jonas Andersson Flobergs tvillingsöner, Jonas och Abraham i Snavlunda, och då är bla Abraham i Degernäs dopvittne.  
 
1739 hamnade min ana rådman och handelsman Abraham Sundblad i Falun på obestånd och fick ta ett lån på 17000 riksdaler kopparmynt. Som säkerhet lämnade han bla ett diamantkors, en diamantring, 2:e öronbucklor som var diamantsatta, och en liten silverlåda som dessa saker ligga uti med en liten coffert. Jag tror inte att han någonsin kunde lösa lånet, för 1741 uppbjöds dessa panter till försäljning. Men intressant är det att veta vad damerna bar för smycken vid den tiden!.  
Slutligen vad gäller Sundblad/Floberg så kan man kanske hitta mer i domböckerna vad det lider.
Och det blir säkert fler resor för mig uppåt landet. Har förresten en ana som i slutet av 1700-talet var bosatt utanför Örebro. Kan ha varit i Eker om jag inte missminner mig.
Jag lägger in min e-postadress nu, så klicka bara på mitt namn.
 
Hjärtliga hälsningar
Annika

2004-03-13, 13:38
Svar #10

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Hej Annika, jag kontaktar dig via mail och meddelar vad jag har betr släkterna i Degernäs och Fogelsby. Platserna ligger inte långt ifrån varandra, så att de var dopvittnen åt varandras barn kan ha sin förklaring ändå. Och jag har även en del från domböcker.

2004-03-13, 19:32
Svar #11

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Lite upplysningar som kanske kan vara till nytta. Allt är hämtat från bouppteckningsregistret för Sthlms RR och magistrat.
 
Anders Floberg, korpral under gardet, var änkling efter Kerstin Olofsdotter som dog 1710 /11 i Stockholm (bouppteckningsnummer 1714/:521). Enda barnet, dottern Catharina hade dött 8 dagar efter modern. Vid bouppteckningen var Anders broder närvarande; Nils Floberg som var bälgmakare i Askersund och gift med Maria Jakobsdotter.
 
Anders Abrahamsson, råd- och handelsman i Askersund, d. 1732 28/11 (1735/1:142). Änka Margareta Jakobsdotter Sundberg. Fyra barn:
1/ Abraham Andersson Sundblad, handelsman i Falun
2/ Anders Andersson Sundblad, råd- och handelsman i Askersund
3/ Catharina Sundblad, g m järnkrämare Olof Bergström
4/ Elisabeth Sundblad, g m handelsman Carl Christiansson, Askersund.
 
Christina Reef, d. 1734 5/8 (1735/2:99). Änkling handelsman Nils Giring. Fem barn varav:
2/ avl. Hedvig Christina Gering, g m Anders Sundblad, rådman Askersund, barn;
 a/ Anders Sundblad, 6 år
 b/ Carl Adolf Sundblad, 4 år
 c/ Johan Sundblad, 3 år
 d/ Fabian Sundblad, död efter mormodern, 2 år
 
Hedvig Christina Giring, d. 1734 i ASkersund (1735/2:364). Änkling Anders Andersson Sundblad, rådman i Askersund. Närvarande mannens svåger järnkrämare Olof Bergström.

2004-03-13, 23:17
Svar #12

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Hej Staffan, och tack för dina mycket intressanta upplysningar! Jag har tidigare forskat på Flobergarna en del, och vet att Anders Floberg dog i Stockholm (men ej sökt honom där ännu. Är ngt jag tänkt ta itu med vid besök på Sthlms stadsarkiv som aldrig blir tillfälle till). Jag har någon notering från någon dombok i Askersunds rådhusrätt eller så, där det var något med hans mor och arvet efter sonen Anders som dött i Stockholm.
Jag har inte forskat på denna släkt på ett tag, men skall återuppta det igen detta år. Och att få tillgång till bouppteckningsnumret är suveränt!
Var finns detta bouppteckningsregister att tillgå?
På Stockholms stadsarkiv?
 
Och de övriga uppgifterna du kom med är också värdefulla, eftersom de alla på något sätt tillhör personer jag tidigare forskat på.
 
Tusen tack!

2004-03-14, 09:36
Svar #13

Utloggad Annika Nyblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2021-02-01, 21:12
    • Visa profil
Staffan!
Tusen tack för nya uppgifter om Sundblad.
Betyder det alltså att även Anders Abrahamsson dog i Stockholm, eller har jag tolkat det helt tokigt? Intressant även att få ett släktnamn på hans hustru. Jag har ju sett namnet Sundberg figurera en hel del i Askersund. Namnet Abraham förekommer flitigt både hos Sundblad som hos Floberg, men det behöver ju inte betyda ngt.  
 
Vänliga hälsningar
Annika

2004-03-14, 16:37
Svar #14

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Annika
 
Jag vet inte om han dog i Stockholm, men det finns tydligen en bouppteckning efter honom som är upprättad i Stockholm och som finns på Stadsarkivet. Bouppteckningarna är f ö tillgängliga på mikrofiche.
 
Sonia
 
Bouppteckningsregistret finns på Sthlms stadsarkiv men också tillgängligt på mikrofiche.

2004-03-14, 20:13
Svar #15

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
I Askersunds rådhusrätt 1715-06-14 nämns Anders Abrahamsson, en för dess svägerska hustru Maria Jacobsdotter, ..må kunna få tillträde till framlidan svågerns Anders Floberg i Stockholm befintliga lösa och fasta egendom..
Så det verkar ju som att Anders dog i Stockholm.
Skall kolla upp detta med bouppteckningsregistret på michrofiche.

2004-03-14, 20:35
Svar #16

Utloggad Annika Nyblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2021-02-01, 21:12
    • Visa profil
Sonia!
Vet du var Degernäs och Fogelsby ligger i förhållande till Snavlunda kyrka? Jag kan nämligen inte hitta dem på kartan. Väntar förresten med spänning på ditt mail och sitter för tillfället och försöker sammanställa det jag har antecknat vad gäller Sundblads i Askersund, Flobergs därstädes respektive i Snavlunda.
 
Vänliga hälsningar
Annika

2004-03-15, 11:59
Svar #17

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Annika,till höger från kyrkan ut mot stora landsvägen, finns en liten sjö. Är nära gränsen mot Lerbäcks socken och Askersunds socken.
Har sänt dig mail sent igår kväll.

2004-03-15, 16:53
Svar #18

Utloggad Annika Nyblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2021-02-01, 21:12
    • Visa profil
Ett stort tack till dig Sonia, dels för mail, och dels för alla övriga upplysningar.
 
Mvh
Annika

2004-08-30, 22:12
Svar #19

Daniel Sundblad

Själv skulle jag vilja veta mer om mina förföder.
Tyvärr begränsas man av brist på tid/kunnande.
Några tips vart man kan vända sej om man vill betala en slant för forskande på just min släkt?
Enklare sökande (?) tex 1800-1950.
Tacksam för info.
MvH
Daniel Sundblad / Uppsala
danne@stormen.net

2005-09-04, 17:54
Svar #20

Anita Karlsson

Hej!
Jag undrar om någon känner till en Erik Sundblad och dess familj och föräldrar, född 1760,vet ej var,kanske Stavnäs,Värmland. Han var urmakare och gift med en Gustafa Torsell född 1768,vet ej var.De bodde i Guterud, Långserud där han dog 1814.06.27.Har sökt efter födelseort en längre tid men utan resultat.Tacksam för svar.
MVH.Anita Karlsson.

2009-05-16, 20:09
Svar #21

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:33
    • Visa profil
    • Hemsida
Hej!
Undrar om någon har forskat på Sundbladsläkten från Södermanland?
Per Sundblad var enligt husförhör född 1739, och var rådman i Eskilstuna.
gift med Anna Catarina Carsberg, född 1745 enligt husförhör.
Är intresserad av alla uppgifter om den familjen.

2009-09-22, 20:57
Svar #22

Utloggad Salvador Sundblad

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2009-10-06, 13:15
    • Visa profil
Dear Mr........
 
I am writing because I believe you might be able to help me with some enquiries or at least tell me who in Sweden could do so.
My name is Salvador Sundblad and I was born in Argentina, where my original family still live, and lived there until twenty years ago, when I moved with my own family to Oxfordshire in the UK.
 
Carl Gustav Flekberg Sundblad
 
The Sundblad family in Argentina all descend from a sailor who arrived in Buenos Aires on 15th April 1820 aboard a ship called “Fianza”, belonging to the Swedish Royal Navy.
He was what in Spanish has been translated as an “Ayudante de Abordo” which I presume is a “naval adjudant” . I don’t have much information about him, but he was apparently an expert in naval matters and he appears at that time in a book belonging to the Swedish Embassy ,where he swore allegiance to King Carl XV.
I know he was born in Sweden in 1794, the son of Johann Sundblad (born 1765) and of Maria Flekberg.
In 1825 he married Maria Teresa Saez Saraza, founding a very large family in Argentina, and died there in 1864.
In 1942 a Mr. Folke Sundblad travelled to Argentina and was most surprised to find this extremely numerous family. He wrote us a letter , which I still have and have attached,  where he tells us that the Sundblad surname started with one Abraham I Degermas who changed his name to Sundblad while living in Askersund. Abraham’s son was mayor of this town c.1630.The letter also mentions that there is a Sundblad family tree in the University of Uppsala.
Searching on the internet I discovered a Johann Sundblad , who was a prisoner (I think he was a was politician ) and, I believe, was subsequently executed ,when the war with Russia ended, in about 1780.
My first question would be if you think that this Johann Sundblad could be the grandfather of Carl Gustav?
And, my second question would be: do you know of any reason why this sailor left Sweden  for Argentina just at that time, when the war with Russia had ended? Could there have been political reasons?
 
I would be really grateful for any information you could give me concerning my family.
 
With best regards,
 
Salvador Sundblad

2009-10-06, 21:51
Svar #23

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Salvador
 
Your ancestor might be identical with Carl Gustaf Sundblad who was born 1794 23/3 in Ulrika Eleonora (also called Kungsholmen) parish in Stockholm. He was a twin and his brother was named Henric Reinhold.
 
Carl Gustafs parents were Johan Henrik Sundblad and Anna Elisabeth Floberg (sometimes spelled Flodberg). Johan Henrik was a journeyman in making pipes.  
 
They also had a son named Johan Petter born 1789 10/9.  
 
There is an inventory for Anna Elisabeth Flodberg and You can order copies from the Stockholm City Archives: http://www.ssa.stockholm.se/en/
The number of her inventory is 1818-I-67
 
There is also, according to the register, an inventory for a Johan Henric Sundblad, no. 1822-I-264. He is probably the same Johan Henric that was married to Anna Elisabeth, but I am not sure as his title is supervisor.

2010-04-13, 15:49
Svar #24

Utloggad Mattias Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 12:55
    • Visa profil
Hej
Jag söker info om en Christina Josefina Sundblad f1851 Estuna Nortälje d ?  Gift med Karl Mattsson  
 
Allt är av intresse
 
mvh
M Johansson
lmjkumla@telia.com

2010-04-14, 12:08
Svar #25

Utloggad Monica E. Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 673
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 16:13
    • Visa profil
Hej Mattias
Föräldrar till Christina Josefina f. 6/2 1851 i Estuna var Eric Sundblad f. 3/2 1782 i Lohärad och Britta Ersdotter f. 9/10 1809 Väddö. En bror till Christina, Jan Erik f. 7/12 1852 i Estuna. Eric Sundblad dog 1855 och Britta gifter om sig med Olof Olsson, f. 5/2 1822 Väddö. I hfl står det att Olof Olsson är utfattig och Britta ofärdig och allmänt sjuklig. Christina Josefina flyttar från Estuna till Norrtälje 1869 och brodern Jan Erik flyttar till Bro 1870.
 
Estuna CI:5a sid 166 SVAR
Estuna AI:126 sid 89 SVAR
Estuna AI:14 sid 37 SVAR
 
Mvh
Monica

2010-04-21, 14:22
Svar #26

Utloggad Mattias Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 12:55
    • Visa profil
Tack Monica.
Kan dessa uppgifter stämma.... ? Eric sundblad var över 60år när Cristina föddes!? Inte omöjligt men ovanligt.
Kan du verifiera Christinas Giftermål med Karl Matsson f1825 ? (det är många år mellen Karl och Christina)
 
Åter igen ett stort tack.
 
mvh
M Johansson
lmjkumla@telia.com

2010-04-21, 15:45
Svar #27

Utloggad Monica E. Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 673
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 16:13
    • Visa profil
Hej Mattias
 
Här är uppgifter från Sv. Befolkning 1890 Fingarnö, Estuna:
 
Karl Matsson, f. 1825 i Söderby Karl St:ms, Backstuguman  
Kristina Josefina Sundblad, f. 1851 i Estuna  
Algot, f. 1876 i Estuna  
Per Olof, f. 1878 i Estuna  
Viktor, f. 1881 i Estuna  
Axel Robert, f. 1884 i Estuna  
Ida Kristina, f. 1886 i Estuna  
Frida Ingeborg Vilhelmina, f. 1888 i Estuna  
 
I Sv. Befolkning finns ytterligare ett barn
Olga Ottiliana f. 1892 i Estuna
 
I Sv. Befolkning 1880 finns tre barn till där det står att de var födda i första äktenskapet så jag antar att Karl Matsson varit gift tidigare:
 
Mattias f. 1864 i Estuna, Maria Lovisa f. 1867 i Estuna och Anna Josefina f. 1871 i Norrtälje.
 
När sonen Algot föds i Estuna den 13/5 1876 står det att Christina Sundblad och Karl Matsson gifte sig den 31/12 1875.
Historien upprepar sig, skulle man kunna säga!
 
Estuna CI:7 sid 89 SVAR
 
Mvh
Monica
 
(Meddelandet ändrat av fogmo 2010-04-21 15:53)

2012-06-20, 10:20
Svar #28

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
För den som är intresserad av Carl Gustaf Sundblads argentinska ättlingar, så finns de att följa på Geni under följande länk: http://www.geni.com/people/Carl-Sundblad-Fleuberg/6000000002011673433

2014-12-26, 08:58
Svar #29

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
År 1740 den 26 september föredrog Revisions Secreteraren Iserhielm fäldtCommissariens Alexander Johan Sundblads underdåniga ansökning, att få träda i äcktenskap med dess syskonebarn jungfru Anna Barck, hwartill hennes föräldrar sitt samtycke gifwit, som af deras wid Suppliquie bilagde skrifteliga tillstånd, som upplästes, inhämtades.
Och sedan Comministerns Jacob Stenii intygande af den 12: sistledne Augusti, att wid detta äcktenskap intet widare hinder, än denna deras skyldskap, woro, äfwen upläst blifwit.
 
Resolverades: det Kongl. Maj:t will i nåder till desse syskonebarns giftermål samtycka, så framt inga andra laga äcktenskaps hinder därwid äro.
 
Källa: Nedre justitierevisionen. Högsta domstolen  Prot:1740:1 (1740-1740) Bild 5610 / sid 1093 (AID: v655246.b5610.s1093, NAD: SE/RA/1311)
 
mvh Katarina
Katarina Sohlborg

2015-06-05, 10:18
Svar #30

Utloggad Janne Asplund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2015-06-05, 10:18
    • Visa profil
Stockholm den 23 december 1731: ”D 23 December Christnades handelsman ifrån Askersund hr Sundblads lilla son och nämdes JOHANNES. Faddrar hr Nils Gering, Järnkrämaren hr Jeyder, Mad: Brita Giers, Mad. Steinhausen, döptes af hr kyrkioherden Tolstadius”
Källa: Skeppsholm CI:1 (1714-1757) Bild 112 / sid 187 (AID: v89890.b112.s187, NAD: SE/SSA/0014)

2015-08-03, 15:07
Svar #31

Utloggad Jörgen Sundblad

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2015-08-04, 09:31
    • Visa profil
Jag söker uppgifter om Carl Johan Wilhelm Sundblad född +/- 1843.  Upplysas vid sonens dop 1868 som innflytt til Norge från Vinnarbye.  Kan detta vara Vimmerby?
 
Gift med Olava Hansen och bor stora delar av sitt liv i Norge.
 
Tacksam för all hjälp.
 
 
Jörgen

2015-08-03, 17:47
Svar #32

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
I Vimmerby stadsförsamling föds Carl Johan Wilhelm 1844-01-28.
Föräldrar: garvaren Isak Peter Sundblad och Chath. Chr. Göransson 34 år.
/Åke

2015-08-04, 09:31
Svar #33

Utloggad Jörgen Sundblad

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2015-08-04, 09:31
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna