ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Suell  (läst 927 gånger)

2004-05-12, 15:42
läst 927 gånger

Utloggad Karin Ekeroth

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 674
  • Senast inloggad: 2012-01-29, 22:10
    • Visa profil
Är det någon som vet om och hur i så fall Margareta Suell d.1734 i Ystad och gift med Jochum Krumlinde är släkt med tobakssläkten Suell?
 
Hälsningar, Karin

2004-05-13, 16:22
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Karin,
 
Du hittar lite om det i arkivet till ScanGen. Undvik Yahoos sök, den är värdelös, utan leta dig fram till nov och dec 2000, och juli 2001, så hittar du några inlägg av Pernilla Myhrberg och Joakim Krumlinde, med flera.

2004-05-13, 23:26
Svar #2

Utloggad Karin Ekeroth

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 674
  • Senast inloggad: 2012-01-29, 22:10
    • Visa profil
Tack, Anders!  
Just denna Suellskan är tydligen en svår nöt att knäcka. Följde dina anvisningar. Ska nog kontakta Krumlindarna.
 
mvh
Karin

2005-11-27, 19:27
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Läs om släkterna Krumlinde och Suell från Grömitz i Holstein i Släkt och Hävd nr 3-4 2003 i artikeln Släkten Krumlindes rötter av Stig Östenson (detta kraftigt försenade nummer har precis kommit ut).

2005-11-28, 14:25
Svar #4

Utloggad Karin Ekeroth

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 674
  • Senast inloggad: 2012-01-29, 22:10
    • Visa profil
Tack för upplysningen om Krumlinde - Suell. Ska få tag i boken snarast. Kanske något klarnar.
mvh, Karin

2015-07-17, 10:54
Svar #5

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Tillfällighetsfynd ur Lunds Weckoblad 1778 14/10, sid. 325-327.
»Fölljande är insändt.
 
1775 den 13 Julii, lät jag i Lundska Weckobladet N:o 28 införa en inteckning, som 1751 den 18 Maij wid LandsCrona Rådstugu Rätt war skedt, hwilket intecknings Protocoll, jag tilförene, under 12 års tid ofta welat haft, men alt war fåfängt, ingen rättwisa fants, ej heller kunnat fådt; wederbörande til äfwentyrs tänkt, at detta i så händelse för mig, et onyttigt Document.
 
1.] Deßa uti samma innteckning nämde Summor, först 247 D:lr 26 öre, och 165 D:lr 6 och twå tredjedel, tilsammans 413 D:lr twå tredjedels öre Sr:mt;
 
Casus härwid war denna, at min sal. Fader i Tyskland, i Hollsten, i en ort Gröms 1750 igenom döden afled, då jag med min Styfmoder Elsa Storm utliqwiderat, på det sätt, at alt, hwad mig och mina, efter min sal. Broder Skiepparen Claes Suell, i arfsrätt tilfallit, skulle mig och mina Syskon tilhöra, och om framgent någon klander kunde hända: så är Lagen tydelig, at den Pulpil, som på 20 år, sedan han, eller hon, icke sökt sitt lagligen, har förlorat all sin talan. Denna saken hörer mig til, och dessa 413 D:lr twå tredjedels öre Sr:mt, hafwa redan under min disposition, wåldsamt warit mig fråntagen; så at lagliga Intresse, gå lika högt eller öfwer Capitalet, blir altså ungefärligen 825 D:lr 1 och et tredjedels öre Sr:mt.
 
[...]
 
3. ) Den Helbroder wid namn Daniel har sedan han wardt myndig, intet låtit hördt af sig; jag som Förmyndare för honom, har i hans barndom, gådt i förskott, och således mig dessa 500 D:lts Capital tilhöra, äfwenledes 22 års interesse, och Capital ur händer, blir något mera än 1100 D:lr Sr:mt, som mig tilkomma, säger Ellofwa Hundrade D:lr Sr:mt.
 
4. ] 1753 den 1 September, gaf til min Broder Henrich, en förskrifning, hwaruti jag mig skyldig gjorde 1000 D:lr Sr:mt.
 
[...]
 
Fortsättning härnäst.»
 
Lunds Weckoblad 1778 21/10, sid. 331-332.
»Fortsättning från N:o 41. o. p. 327.
 
3) Den Supplique, som angick min Hustrus Halfbroder, då Student, nu Doctor von Bergen i Helsingborg, huru som, då efter sin Styfmoder Caisa Tangers död, wid Boförteckningen undandölgt, en fordran af Cronan hwilken des Fader efter Grippenmarkiska Familien tilkom; [...].  
 
Detta wisar ju, at jag må äga mitt förstånd; och icke som belakare utspridt, Contrarium. Lund den 30 sept. 1778.
Paul Suell
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2015-11-30, 16:32
Svar #6

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Tillfällighetsfynd ur Nytt och Gammalt (Lunds Weckoblad), N:o 52, 1794 22/10, sid. 416f.
 »En Wäns sorgsna tankar wid Herr Niclas Suells Begrafning i Malmö den 14 Oct. 1794.
 
Mit öga sorgsna blickar kastar
På Stoftet af en älskad Wän;
Han nögd från werldens buller hastar,
Men wåra tårar rinna än.
Så hastigt wäxla wåra öden;
Från Ungdoms-wår til Höst och döden
Et enda steg oß ofta för;
För Skördemannens hwaßa lia
Ej Liljans hwithet kan befria,
Hon skäres, faller, wisnar, dör.
 
Jag trodde at Försynen ämnat
Wår ålder många sälla år,
Och Sjelf den glada Bahna lämnat
Där jag bland walda nöjen går.
Min tanka lyft af hoppets wingar
Sig öfwer tidens skiften swingar,
Och idel lust och lekar ser;
Men Suell, - så lycklig, så berömder,
Suell, uti grafwens mörker gjömder,
Slår hopp, och mod och hjerta ner.
 
Gråt Yngling! Solens klara strålar
Af dödens måln snart skymmas bort;
Den lycka din inbillning mnålar
Är owiß, som din tid och kort.
En blixt från Lifwets Herre ljungar -
Straxt sållas tiggare och Kungar
En ung och gammal, arm och rik;
Gråt Yngling! - Nej, bort alla tårar
Lef som en Christen, ej som dårar,
Blif uti dygder Suellen lik.
 
Då dr du Salig, nögd och stilla,
En werld förswinner för din syn
Där sorger plåga, lustar willa,
Din Själ uplyftad öfwer Skyn
Til Ljusets sälla Boning hastar,
På oß en medömks blick du kastar
Och sjunger Himla-Fadrens Pris.
Säll den som snart får Lifwet sluta,
Säll den som får med Suell åtnjuta
En ewig ro i Paradis.»
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna