ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stålhandske  (läst 2834 gånger)

2005-02-12, 17:55
läst 2834 gånger

Ingvar Dahl

Här och var anges att detta släktnamn dels har en adlig anknytning (t ex Torsten Stålhandske under första hälften av 1600-talet, uppenbarligen med koppling till finsk genealogi) och dels en svensk bergsmanstradition. Den senare genealogin företräds ofta av bergsmannen Mats Persson Stålhandske, f omkr 1664 i Gammelkroppa, Kroppa socken (S) och död på samma plats 1734. Fader till den sistnämnde uppges vara bergs- och nämndemannen Per Jonsson (ca 1620 - 1698) i Gammelkroppa, och som far till sistnämnde noteras en Jon Persson på samma plats.  
 
Min fråga är nu: Vilka källor finns, som påvisar att släktnamnet Stålhandske brukades av dessa bergsmän (dvs Mats P, Per J och Jon P)?
 
Tacksam för alla spår!

2005-02-21, 14:07
Svar #1

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej Ingvar!
Att jag skrev Mats Persson Stålhandske, och inte enbart Mats Persson, berodde på att han skrevs så i inläggen före mitt. Att Mats Persson var far till de smeder som använde namnet Stålhandske är helt klarlagt, men jag har aldrig sett honom själv nämnd med det namnet i kyrkböcker eller mantal. Sven Myhl och Kjell Åberg har honom som Stålhandske i sin smeddatabas, de brukar inte använda ett släktnamn på någon om inte personen kallade sig så. Kanske har de fler källuppgifter ?
Att Mats Persson var bergsman kan ha haft betydelse, det var ju ofta så att bergsmän inte använde annat än patronymikon även om de hade ett släktnamn. Ej heller används annat än patronymikon i Kroppas kyrkböcker för den aktuella perioden annat än för ett fåtal personer. Detta trots att flera av t ex smederna hade ett släktnamn de använde själva. Det kan ju också ha varit så att barnen till Mats själva hittade på att kalla sig Stålhandske. Sonen Karl Mattsson Stålhandske som verkade vid Dömle i Nedre Ullerud (S) smidde under en period tillsammans med en smed som kallade sig Stålnacke, så det skulle ju kunna vara en förklaring till Karls efternamn.
Mats var bergsman, men troligen var han, eller hade varit smed också. Vad jag skrev var att han inte var på något bruk i Kroppa, då menar jag i slutet av 1600-talet. Uppgifterna om Mats föräldrar har jag ingen information om.
MVH    Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2005-02-21, 21:00
Svar #2

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Eftersom jag härstammar på mödernet från den ännu kvarlevande adliga ätten Stålhandske var jag en gång uppe på Riddarhuset och tittade i deras arkiv på Stålhandske.
Bland genealogierna över denna ätt var ditskrivet en del data om smedfamiljer med namnet Stålhandske, som väl inte gick att anknyta till den adliga släkten.

2005-04-05, 13:01
Svar #3

Anna-Lisa Göransson

Om Stålhandske vet jag inte mycket. Däremot vet jag en del om Mats Persson och hans bror Henrik i GammelKroppa. Jag har aldrig sett Mats kallas för Stålhandske. I varje fall inte på tidigt stadium, namnet kanske kom till senare i livet.I Gl Kroppa fanns vid samma tid 2 st Per Jonsson, unge och gamle. Jon Persson ovan, som Ingvar Dahl nämner, torde väl vara far till Per Jonsson den unge, eftersom denne 1680 gör ett uppbud på Jon Perssons hemman, hyttedel m.m. Dessa uppgifter har jag fått från Kjell Åberg, Mellerud. Henrik Persson, Mats bror var i alla fall förfadern till släkten Hammarbäck från Strömsdahl i Säfsnäs.
Mvh.
Anna-Lisa

2005-04-05, 13:12
Svar #4

Anna-Lisa Göransson

Glömde bort en sak. Den Per Jonsson som dör 1698 i Gammel Kroppa nämnes som den gamle.
Anna-Lisa

2011-08-24, 12:17
Svar #5

Utloggad Berit Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2015-09-11, 15:13
    • Visa profil
Enligt komplement till Elgen dog Torsten Svensson Stålhandske barnlös.Vilka var då föräldrarna till den Brita Torstensdotter som var gift med Christoffer Oxe ? I Elgenkomplementet för Oxe är hon fortfarande en Stålhandske.

2012-11-15, 13:35
Svar #6

Utloggad Per Nordin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2012-11-15, 13:35
    • Visa profil
Hej.
 
Om inte Mats Persson Stålhandske 1664-1734 är av någon utav de adliga släkterna (finns två st adliga Stålhandske släkter va?), varför står han då med här med den adliga vapenskölden?:
 
 http://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?gl=ROOT_CATEGORY&rank=1&new=1&so=3&MS AV=1&msT=1&gss=ms_r_f-2_s&gsfn=Mats&gsln=Persson&msbdy=1660&msbpn__ftp=Mockfjard %2C+Gagnef%2C+Dalarna%2C+Sweden&msddy=&msdpn__ftp=Kalvmyra%2C+Mockfjard+Gagnef+D alarna%2C+Sweden&cpxt=0&catBucket=p&uidh=000&cp=0
 
Hur ska man tolka det tro?
 
Någon som har ancestry här och ta en kik?
 
Mvh Per

2016-03-05, 17:36
Svar #7

Utloggad Kjerstin Landon

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2023-09-26, 17:05
    • Visa profil
Har noterat, att det i febr - april 2005 var inlägg i Anbytarforum angående nämndeman Per Jonsson Gammelkroppa (Kroppa) och hans söner. Per Jonsson avled 1698.  Vore tacksam få veta om det finns några uppgifter om han också hade döttrar.
 
Kjerstin Landon

2020-09-15, 16:43
Svar #8

Utloggad Stig Jonsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2020-09-29, 15:33
    • Visa profil
Enligt personaktIX:301,IX:461 CD Per Jonsson(d ä)Skall det finnas en dotter med namn
Ingeborg Perdotter (1664?-1734) Moders namn Marit Engelbrektsdotter (1624?-1673)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna